www.jeepclubnorway.no

Modeller => TJ => Emne startet av: larstore på On.,21,April,2010,20,23

Tittel: Bytte utveksling eller skaffe Dana 35/30 fra 2.5 L
Skrevet av: larstoreOn.,21,April,2010,20,23
Har lenge vurdert å få drevet om (har 3.07 på 31"). Fått anbefaling om å gå til 4.10.
Dette koster jo desverre.. fikk overslag på 20000,-

Men.. 2.5L har vel 4.10 originalt, og det er vel ganske mange her som bytter til d44 og tilsvarende?

Med andre ord så burde det vel ligge endel slike (D35/30) rundt om kring i garasjer, og det burde vel være ganske bolt-on? (har 4L manuell)

Nokon som veit sånn ca kva slike akslinger er verdt?


LT
Tittel: Re: Bytte utveksling eller skaffe Dana 35/30 fra 2.5 L
Skrevet av: myggenOn.,21,April,2010,21,18
såvidt jeg vet har 2.5 litern 3.73 utveksling
Tittel: Re: Bytte utveksling eller skaffe Dana 35/30 fra 2.5 L
Skrevet av: larstoreOn.,21,April,2010,22,09
såvidt jeg vet har 2.5 litern 3.73 utveksling

Ikkje ifølge jeepforum.com

4.10 - 1997-2006
* Standard ratio used with 4 cyl 5 speed manual
* Standard ratio used with Rubicon
Tittel: Re: Bytte utveksling eller skaffe Dana 35/30 fra 2.5 L
Skrevet av: Stein-KOn.,21,April,2010,23,02
Jeg har ikke sett eller hørt om en eneste TJ i Norge med annet enn 3.07 utveksling på 4.0L og 3.73 på 2,5L. Teoretisk mulig å bestille tow-package, da henholdsvis 3.54 på 4.0L og 4.10 på 2,5L. Men har ikke hørt eller sett noen med det i Norge!

Uansett, så er den prisen du har fått på drevingen helt sinnsyk!!! Delene koster ca 4-5000,- og arbeidet noe mer. Så du burde helt fint få dette gjort for rundt 10-12.000,-

Tror heller ikke det ligger så mange slike akslinger rundt å slenger i garasjer heller. Fåtall med TJ`er som er blitt bygd om og de eneste jeg vet om sånn på sparket er Jab Eriks total raserte Dana 35 med 4.88 giring og Yeyeye sin som jeg ikke vet tilstanden på. Større sjangs for YJ / XJ akslinger, men da må de sveises og bygges om ti en kostnad som overgår drevingen...

Tittel: Re: Bytte utveksling eller skaffe Dana 35/30 fra 2.5 L
Skrevet av: yeyeyeOn.,21,April,2010,23,27
Min dreving var er 4,56(d35), har ikke sjekket tilstanden på selve kronhjul og pinjongen egentlig, med der inne hadde det foregått :o
hele stikkaksler,hylse, ARB diff lokk(som nytt) osv om noen trenger ;)

AR
Tittel: Re: Bytte utveksling eller skaffe Dana 35/30 fra 2.5 L
Skrevet av: larstoreTo.,22,April,2010,00,09
Uansett, så er den prisen du har fått på drevingen helt sinnsyk!!! Delene koster ca 4-5000,- og arbeidet noe mer. Så du burde helt fint få dette gjort for rundt 10-12.000,-

Hmm, ok.. prisane eg fekk var som følger:

4,10 Ring og pinjong 2100.- + mva
Instalasjonskit 1750.- + mva
Arbeid 6 timer a 750.- + mva

Totalt 10437,5 kr

Dette er pr aksling..


Tittel: Re: Bytte utveksling eller skaffe Dana 35/30 fra 2.5 L
Skrevet av: Stein-KTo.,22,April,2010,00,35
Noen år siden jeg handlet, men 2100,- eks mva høres riktig ut for drevingen ( jeg ga vel 1800,- eks mva for 5 år siden). Installasjonskitet kostet vel 3-500,- og han tok begge akslingene på 5-6 timer. Jeg satte inn ARB og fikk koblet kompressoren i samme slengen og hele den pakka kom 24.000,- inkl allt ( dreving, installasjonskit, ARB-sperrer, olje og arbeid og mva).

Og hvis han bruker 6 timer pr aksling, så har han enten ikke helt peiling på hva han driver med, eller han har ikke verktøyet han trenger til å gjøre jobben.

Men siden det er så mange år siden jeg gjorde dette, så kan jo prisene ha endret seg noe, men jeg kan ikke skjønne hat den nesten har dobblet seg.... Ring Bækken Offroadservice på Løten og hør hvor mye han skal ha for jobben.
Tittel: Re: Bytte utveksling eller skaffe Dana 35/30 fra 2.5 L
Skrevet av: KrisTo.,22,April,2010,09,05
Det er nok lurt å ringe litt rundt. Fikk også en syk pris for jobben da jeg ringte et verksted i Tønsberg.

Har ikke snakket med de i Løten men det virker som om de har gjort det en del ganger.
Med andre ord: Færre arbeidstimer + bedre kvalitet + ingen fuckup's = :) $ :) $  ;D
Tittel: Re: Bytte utveksling eller skaffe Dana 35/30 fra 2.5 L
Skrevet av: larstoreTo.,22,April,2010,09,26
Ring Bækken Offroadservice på Løten og hør hvor mye han skal ha for jobben.

Ok, skal prøve å sjekke litt. Men problemet er jo at det koster å køyre Bergen - Løten - Bergen også ;)

Skulle hatt en oversikt over folk som kan dette. Virker som om det er ganske få...
Tittel: Re: Bytte utveksling eller skaffe Dana 35/30 fra 2.5 L
Skrevet av: sondre85To.,22,April,2010,09,29
Jeg har tenkt lenge på dette selv, og kommet frem til at om jeg tar tiden til hjelp, skal jeg FAENMEG klare å sette opp en aksel selv :) hehe. Men som sagt, det vil nok ta litt tid.

Vet det er forskjellige meninger om dette på forumet, men jeg tror en "amatør" som meg selv, og kanskje deg. Kan klare å gjøre sånt selv om du har riktig verktøy, måleinstrumenter og tid.

;)
Tittel: Re: Bytte utveksling eller skaffe Dana 35/30 fra 2.5 L
Skrevet av: Jan-ErikTo.,22,April,2010,09,45
Jeg har en Dana 35 med 4.88 utveksling til salgs. Jeg vet ikke helt status på innmat, så dette må sjekkes først. Dvs, det er noe galt, men jeg vet ikke omfanget ennå.
Tittel: Re: Bytte utveksling eller skaffe Dana 35/30 fra 2.5 L
Skrevet av: KrisTo.,22,April,2010,09,59
Jeg har tenkt lenge på dette selv, og kommet frem til at om jeg tar tiden til hjelp, skal jeg FAENMEG klare å sette opp en aksel selv :) hehe. Men som sagt, det vil nok ta litt tid.

Vet det er forskjellige meninger om dette på forumet, men jeg tror en "amatør" som meg selv, og kanskje deg. Kan klare å gjøre sånt selv om du har riktig verktøy, måleinstrumenter og tid.

;)
Har også tenkt til å prøve selv.
Med andre ord: Mange arbeidstimer+superbra kvalitet+stor sjanse for fuckups= ??? ??? ;D 8)
Jeg tror at man vil høre uyder lenge før det sier bang. Det er bare viktig å få bort disse ulydene FØR det sier bang! (eller før tennene begyner å slite feil)
Er det andre "amatører" på forumet som har gjort denne jobben selv? Erfaringer med ulyder feil slitasje på tenner ol.

Tittel: Re: Bytte utveksling eller skaffe Dana 35/30 fra 2.5 L
Skrevet av: FrodeTo.,22,April,2010,10,00
Skal man betale 21.000 for å gire om, så får man en ny D44 med ønsket giring, skivebremser og ARB for den summen..
Tittel: Re: Bytte utveksling eller skaffe Dana 35/30 fra 2.5 L
Skrevet av: larstoreTo.,22,April,2010,10,12
Jeg har en Dana 35 med 4.88 utveksling til salgs. Jeg vet ikke helt status på innmat, så dette må sjekkes først. Dvs, det er noe galt, men jeg vet ikke omfanget ennå.

4.88 blir nok litt i overkant på en 4L manuell er eg redd.. i tillegg må eg jo da ha 4.88 foran også..

Skal man betale 21.000 for å gire om, så får man en ny D44 med ønsket giring, skivebremser og ARB for den summen..

Har tenkt tanken.... men for at det skal være noe poeng, så må eg ha tilsvarende giring i framaksel..
Tittel: Re: Bytte utveksling eller skaffe Dana 35/30 fra 2.5 L
Skrevet av: simonTo.,22,April,2010,10,17
Ja, men D35 (bak) er en dårlig aksel det ikke er så stort potensiale i.  Bedre å kjøpe nytt og MYE bedre, og så gire om forakselen, eller enda bedre å kjøpe en foraksel fra Cherokee med hel stikkaksel og riktig giring.
Tittel: Re: Bytte utveksling eller skaffe Dana 35/30 fra 2.5 L
Skrevet av: larstoreTo.,22,April,2010,10,30
Sant nok. Kvar er det best(og billigst) å kjøpe en eventuell D44?
Tittel: Re: Bytte utveksling eller skaffe Dana 35/30 fra 2.5 L
Skrevet av: FrodeTo.,22,April,2010,11,19
Vil anbefale Larry, www.mad4wd.com

Du bør snakke litt med Jan Erik og Yeyeye. Det var noen ting som kunne vert bedre på de akslingene de kjøpte, og dette kan med enkelhet rettes opp bare man gir beskjed på forhånd. Jeg tenker spesielt på bremserør/slanger og at de burde blitt malt skikkelig når han får de inn. Fra akselprodusenten sin side er de behandlet med noe som flasser av og ruster før akslingen kommer til Norge.
Tittel: Re: Bytte utveksling eller skaffe Dana 35/30 fra 2.5 L
Skrevet av: TomasMa.,26,April,2010,00,12
såvidt jeg vet har 2.5 litern 3.73 utveksling

Ikkje ifølge jeepforum.com

4.10 - 1997-2006
* Standard ratio used with 4 cyl 5 speed manual
* Standard ratio used with Rubicon

Rubicon (som det står) kom med 4.10 utveksling pga originalt 31" dekk. TJ 2.5 manuell derimot, kom KUN med 3.73. TJ 4.0 med automat har 3.05, mens TJ 4.0 med manuell er jeg usikker på.
Tittel: Re: Bytte utveksling eller skaffe Dana 35/30 fra 2.5 L
Skrevet av: TomasMa.,26,April,2010,00,17
Ring Bækken Offroadservice på Løten og hør hvor mye han skal ha for jobben.

Ok, skal prøve å sjekke litt. Men problemet er jo at det koster å køyre Bergen - Løten - Bergen også ;)

Skulle hatt en oversikt over folk som kan dette. Virker som om det er ganske få...

Bestill tid og ta det sammen med at du skal over fjellet til landstreffet på Rena. Du kjører jo forbi Løten på vei til Østre Æra camping.  ;D

Bækken er ikke "de", men han. Og han har god peil og driver med en del hardcore offroad selv så han er godt kjent med akslinger, girkasser og den slags nøyaktig finurligheter. Jeg er godt fornøyd med de jobbene jeg har fått gjort.
Tittel: Re: Bytte utveksling eller skaffe Dana 35/30 fra 2.5 L
Skrevet av: TomasMa.,26,April,2010,00,23
Sant nok. Kvar er det best(og billigst) å kjøpe en eventuell D44?


Om du har en 4.0 liter med manuell, så ville jeg aldri kostet på en 35 aksel. Er flere som har dummet seg ut med å koste på en 35 aksel, selv på en 2.5 liter med halvparten så mange hk, og knekt stikkaksler. Gå for en ford eller ny dana aksel. Dana44 med Superior super44 settet er en veldig bra kombinasjon som inkluderer fritt valg av utveksling og ARB sperre og mulighet for skivebremser.
Har du derimot automat kasse, så vil converteren redde stikkakslene dine og uten en tung høyrefot, så kan du fint greie deg på dekk opp til 35" størrelse. (erfaring).

Så en ny aksel bak og omdreving av forakslen er en god løsning. Om du ønsker så kan faktisk en aksel ifra en WJ også være aktuell ifra en hugger, men det blir en del jobb med dreving, abs'er, ukurrant boltsirkel (5x5"). Også er det kun aluminiums hus på den og det gjør den ikke like sterk som en vanlig D44. Men den har gode skivebremser.
Tittel: Re: Bytte utveksling eller skaffe Dana 35/30 fra 2.5 L
Skrevet av: NicoMa.,26,April,2010,09,37
Skal man betale 21.000 for å gire om, så får man en ny D44 med ønsket giring, skivebremser og ARB for den summen..
tenker litt på dana 44 framme jge frode , har du peiling på evt pris på slikt der hos han guruen din :-)