Ny garasje her - sjøl om det kanskje ikke blir den aller mest aktive basert på tidligere byggeaktiviteter
Litt bakgrunnsinfo fra meg:
Kjøpte min første Jeep, en 97-modell XJ med 2,5 diesel i januar 2006. Den var svart, med utstyrsnivå Sport og toseters varebil. Meget pen å se på, og km.stand på knappe 50.000 km. Hadde før det hatt kun tohjulstrekkere, men min far har kjørt Mitsubishi L300 og Pajero samt Suzuki Grand Vitara - så der har jeg fått 4x4-input. Og så har jeg kjørt MYE traktor, så jeg vet hva firehjulstrekk har å si i skogen for å si det sånn...
Og - som sikkert mange andre her inne har opplevd - problemer med elektronikk, mange ekstra slitasjedeler ift en personbil, dyre oljeskift osv osv - jeg var solgt på Jeep. Jeg har også kjørt motorsykkel siden begynnelsen på 90-tallet, og jeg vil sammenlikne jeepfølelsen med den frihetsfølelsen man får på tohjuling.
Så - hadde XJ i et par år, der jeg hadde en liten hendelse med topper som sprakk sør for Gøteborg på siste feriedag, så jeg måtte sette igjen bilen der nede og greier... Morsomt det ja. Ble litt skeptisk til VM-diesel der og da, sjøl om jeg i ettertid har skjønt at de er bra og enkle motorer som går og går hvis man er villig til å følge de opp og mekke sjæl. Var imidlertid ikke mer skeptisk enn at jeg kjøpte en 02-modell KJ med 2,5 CRD-motor, også den produsert av våre italienske venner. En helt annen motor synes jeg da, sterkere og noe stillere. Likte KJ'en meget godt, men det var en toseters varebil det også, og de som satte på det forbanna glassfibertaket hadde ikke gjort verdens beste jobb da det tok inn vann!! Hadde bilen inne hos merkeforhandler tre ganger før det ble "tett" - men de kunne ikke garantere at det ble bra siste gang heller.
Med småfolk underveis og fremdeles to år igjen til gratis montering av bakseter på KJ'en, bestemte jeg meg for å bytte til en WJ med fem seter, det hadde jeg siklet på lenge. Og var litt lei av dieselknatring og vibrasjoner, så jeg bestemte meg for bensin. Dessverre tillot ikke økonomien V8 der og da, men jeg fikk tak i en pent holdt 4-liter i Laredo-utgave.
Skal få totoms lift etterhvert og BF Goodrich AT eller liknende dekk. Har originale tåkelys liggende, samt ny lys-arm til rattstammen (altså den stikka som kontrollerer lysene, da min manglet tåkelysinnstilling for tåkelys foran). Frykter imidlertid at jeg må inn til merkeverksted for å få montert dette? Og har ikke fått sjekket om ledningsnettet er klart for tåkelys - men det er jo lov å håpe
Her er et bilde av den slik den var ved salgstidspunktet: