www.jeepclubnorway.no

Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: 512TR på To.,17,Desember,2009,09,07

Tittel: ZJ 5,9L - 98 vs 95 oktan?
Skrevet av: 512TRTo.,17,Desember,2009,09,07
Dere som har erfaring med 5,9 literen kjører dere 98 eller 95 oktan?

Har dere prøvd begge, hvis så merker dere noen forskjell, effekt...forbruk ?

Jeg har kun kjørt 95 oktan de få dagen jeg har hatt bilen, har ikke merket noe tenningsbank ved belastning.

Skal tanke 98 ved neste fylling.
Tittel: Re: ZJ 5,9L - 98 vs 95 oktan?
Skrevet av: RogbertTo.,17,Desember,2009,17,58
Kjører 95okt, men har da tenningsbank ved pådrag. Men de "Norske" bilene skal vistnok være konvertert.. mener jeg å ha lest.? Bilen er fortøvrig solgt ny i Norge.
Tittel: Re: ZJ 5,9L - 98 vs 95 oktan?
Skrevet av: 512TRFr.,18,Desember,2009,21,47
Tror ikke de norske er konvertert, isåfall måtte computeren bli remappet til å gå med en lavere tenning, som igjen ville redusere effekten med flere HK.

Under tank lokket står det en slik stikkers, så det er vel ingen tvil om hva motoren bør ha for best ytelse.

 (http://i4.photobucket.com/albums/y115/512TR/2010/Grand%20Cherokee/Diverse/98OKTANE.png)

(http://i4.photobucket.com/albums/y115/512TR/2010/Grand%20Cherokee/Diverse/181220093227.jpg)
Tittel: Re: ZJ 5,9L - 98 vs 95 oktan?
Skrevet av: hammondMa.,21,Desember,2009,14,34
det er rigtig.

du kan godt bruke 95 oktan ved vanlig kjøring. men skal du presse den med vogn og akselerasjon så bør 98 oktan brukes.

tenningsbank kan være vanskelig og høre for den uerfarne, men anbefaler og ikke presse grensene her.