Skrevet av Emne: Trenger krisehjelp ang. Girkasse/transferkasse!!!  (Lest 4153 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Bjølle Yj88

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Trenger krisehjelp ang. Girkasse/transferkasse!!!
« på: On., 7,Mai,2008,01,30 »
Hei
Er ny på forumet!
Har fått mye hjelp ved bare å lese innlegg og svar fra flinke Jeep eksperter her på forumet, men nå trenger jeg spesifisert ekspertise jeg ikke har funnet svar på!

Lånte bort bilen, hvorpå jeg fikk den tilbake med ødelagt revers og knekt hus på fordelingskasse!! er nok siste gang jeg låner bort bilen til "altmuligvitere som skal bare"!! (egentlig tabu)

Har YJ 88 så har kjøpt ny(brukt) girkasse type Ba 10\5 og fordelingskasse type Np 231 c. Fant ut ikveld da jeg skulle sette d sammen at fordelingskasse ikke passet med girkassen. Kan tenke meg at den tilhører den nyere versjonen, Ax 15. Hvis jeg ikke tar feil så er min gamle type NP 231 AMC. Trodde ikke d var forskjell på d  :P
Grunnen til at jeg vil beholde transferkassa er at d er allerede montert Sye kit på. Reiser til amerika på lørdag, tenkte å kjøpe mellomaksel med dobbel cv-ledd der borte, så trenger svar fort på følgende spm:

1. Hører NP 231 c til AX 15?
2. Passer AX 15 direkte på min YJ88 motor? Eller må clutch-huset moddes?  ???
3. Er d kun huset som er forskjellig på NP 231c og NP 231 AMC? Dvs at det bare er å bytte innmat og vil passer perfekt? (minste halvdel av fordelingskassa er ødelagt, men kan bruke den største på gamle (NP231 amc) og sette på minste halvdel fra "nye" (Np 231c) inkl. innmat, slik at d går an å kombinere???

Er veldig taknemlig for all hjelp jeg kan få. Ser frem til raske svar. Er litt krise akkurat nå.
« Siste redigering: On., 7,Mai,2008,15,25 av Bjølle Yj88 »

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Trenger krisehjelp!!!
« Svar #1 på: On., 7,Mai,2008,10,58 »
Tipper du har fått en NP-231 som har stått på en bil med aut, og da er 23 splines.
Usikker på hvilken girkasse du har kjøpt, jeg kjenner ikke betegnelsen du oppgir.
Men du skal nok ha 21 splines. Mener på å ha les et sted at Stein-k her på forumet har den akslingen du må ha, men det er mulig jeg blander noe..

Edit: Jeg googlet litt og fant ut at kassa du har kjøpt er en Peugeot-kasse som ble levert med både 21 og 23 splines..
« Siste redigering: On., 7,Mai,2008,11,01 av Frode »
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

renegade

  • Gjest
Sv: Trenger krisehjelp!!!
« Svar #2 på: On., 7,Mai,2008,11,38 »
Tipper du har fått en NP-231 som har stått på en bil med aut, og da er 23 splines.
Usikker på hvilken girkasse du har kjøpt, jeg kjenner ikke betegnelsen du oppgir.
Men du skal nok ha 21 splines. Mener på å ha les et sted at Stein-k her på forumet har den akslingen du må ha, men det er mulig jeg blander noe..

Edit: Jeg googlet litt og fant ut at kassa du har kjøpt er en Peugeot-kasse som ble levert med både 21 og 23 splines..

Eller:
Er det boltemønsteret som ikke passer (tvilsomt) ?
Eller er det som Frode spør: feil antall splines på inngående aksel på transfer'n ?

Inngående aksel i transfer'n kan enkelt byttes, kan t.o.m. hende at du kan bruke den som sitter i den gamle transfer'n din...
En side som inneholder en del info om dette er:
http://www.novak-adapt.com/knowledge/np_nvg_input_gears.htm


Utlogget Bjølle Yj88

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Sv: Trenger krisehjelp!!!
« Svar #3 på: On., 7,Mai,2008,12,03 »
Takk for raske svar;)

Splines passet, dvs jeg talte dem ikke, men den sklei greit inn på girkassa. D er boltmønstere hvor du skrur den på girkassa som ikke passer. Boltmønsteret på fordelingskassa er litt bredere. Skulle tatt bilde og vist :(

Finnes d eventuelt en overgangs-kit? Kan godt være den er for automatkasse! Men tror dere d bare er å bytte den delen av huset som skal på girkassa med den gamle? Dvs bytte ut innmat og ytterste del (den hvor mellomakselen festes på) på den gamle med det nye?

Igjen takk for all hjelp :D

Utlogget Bjølle Yj88

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Sv: Trenger krisehjelp!!!
« Svar #4 på: On., 7,Mai,2008,12,45 »
Fant dette på Novak:
"There are Chevy & Dodge versions of the 231. The GM versions use a five-bolt front face that is incompatible with the Jeep and Dodge six-bolt styles. The Chevy versions also use long factory adapters and have no support for improvements - particularly in shifter upgrades and tailhousing upgrades like those available for the Jeep versions."

POKKER!! Har sikkert skaffet meg en Chevy versjon med bare fem bolter!! Hvis det er eneste forskjell så bør d gå ann å bytte innmat ???
Satser på at det går ann å bytte innmat!! Prøver det ikveld.

En ting jeg ikke skjønner er at det indikeres her at: "The Chevy versions also use long factory adapters and have no support for improvements - particularly in shifter upgrades and tailhousing upgrades like those available for the Jeep versions." Den jeg har kjøpt er jo med Super short Sye kit fra Jb conversion. Er blitt brukt etter installasjon også :S

Vet dere om AX 15 går rett på YJ88 258 I6 motor? Kanskje jeg burde bytte ut den franske dritten i samme slengen...

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Trenger krisehjelp!!!
« Svar #5 på: On., 7,Mai,2008,13,29 »
AX15 burde passe rett på, ja..

Har du ingen anelse om hvilken bil Np231'en kom fra?

Vil tro at huset kan flyttes over, men ikke sikker.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Bjølle Yj88

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Sv: Trenger krisehjelp!!!
« Svar #6 på: On., 7,Mai,2008,13,41 »
Han tok ikke tlf. Har sendt ham en mld nå. Han drev med profesjonell offroading der alt er lov så tviler på at han brukte jeep motor:P hehe
Noen som har lyst å bytte en Ba 10/5 med en AX 15  :P hehe

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Trenger krisehjelp!!!
« Svar #7 på: On., 7,Mai,2008,14,09 »
Tja.. 4.0l er jo rimelig skuddsikker.

Offroad der "alt er lov" er jo litt spesielt i forhold til hva jeg er vant med...
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Bjølle Yj88

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Sv: Trenger krisehjelp!!!
« Svar #8 på: On., 7,Mai,2008,14,18 »
Hehe, 4L HO er grei den;) Men slår jo ikke en v8  ::)

Var sånn han forklarte d. "alt er lov". Motorstrl. osv. Er ikke-registrerte biler som kjører trial tror jeg :P Har ikke så mye greie på den grenen der  ::)
Synes å huske han sa d var noe arrangement sist helg for dem en plass på sørlandet ???

renegade

  • Gjest
Sv: Trenger krisehjelp!!!
« Svar #9 på: On., 7,Mai,2008,14,19 »
Han tok ikke tlf. Har sendt ham en mld nå. Han drev med profesjonell offroading der alt er lov så tviler på at han brukte jeep motor:P hehe
Noen som har lyst å bytte en Ba 10/5 med en AX 15  :P hehe

Fikk jeg lagt inn dette innlegget (?)
Uansett, ser at du bor i Tønsberg, jeg bor i Bjellandåsen.

Jeg har fronthuset til en 231 liggende "på lager".
Det eneste jeg er usikker på, er om det er slått et hull i det, eller om det  var i den andre delen...

Hvis det er helt, så er det ikke utenkelig at du kan bruke det på den ødelagte transfer'n din (hvis det er fronthuset som er ødelagt på den).

Jeg skal sannsynligvis til Oslo en svipptur nå i ettermiddag, er nok ikke tilbake før ved 9-tiden i kveld.

Du kan kontakte meg på: ni-null-åtte-fem-tre-ni-åtte-syv.

Utlogget Bjølle Yj88

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Sv: Trenger krisehjelp!!!
« Svar #10 på: On., 7,Mai,2008,14,49 »
Takk for samtalen på tlf Per.
Vi kom frem til at d mest sannsynlig bare er å bytte fremre hus (det mot girkassa) fra gamle og over til nye.
Prøver det ikveld.
Takk for rask repons!!

Nå kan ingenting gå galt  ::) hehe

Utlogget Bjølle Yj88

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Sv: Trenger krisehjelp ang. Girkasse/transferkasse!!!
« Svar #11 på: Fr., 9,Mai,2008,10,31 »
Ville bare dele me dere at å bytte bakhuset (den delen mot girkassa) fra den gamle transferen (np231 amc) til den nye (np231c HD, som er for chevy og ikke passer på jeep) gikk som en drøm!!  ;D ;D
Så nå har jeg en Np231 HD med Sye kit og bredere kjede så da er d bare til å dra til usa imårra å handle mellomaksel med cv-ledd og full pakke!! DIGG  ;D ;D

Girkasse og transfer er montert på yj`n og alt er bare velstand.

Takk for all hjelp.


renegade

  • Gjest
Sv: Trenger krisehjelp ang. Girkasse/transferkasse!!!
« Svar #12 på: Fr., 9,Mai,2008,11,51 »
Ville bare dele me dere at å bytte bakhuset (den delen mot girkassa) fra den gamle transferen (np231 amc) til den nye (np231c HD, som er for chevy og ikke passer på jeep) gikk som en drøm!!  ;D ;D
Så nå har jeg en Np231 HD med Sye kit og bredere kjede så da er d bare til å dra til usa imårra å handle mellomaksel med cv-ledd og full pakke!! DIGG  ;D ;D
Girkasse og transfer er montert på yj`n og alt er bare velstand.
Takk for all hjelp.

Siden du skal til USA, så sparer du antageligvis ikke noe på det, men det er et alternativ når det gjelder Cv-aksel:
Noen (alle ?) av Cheroekeene / grand osv ble levert med en mellomaksel forover som hadde CV joint.  Ved å korte en slik, så skal du kunne bruke den bak på en YJ/TJ...

Du så ikke tilfeldigvis hvor mange smådrev det var i planetdrevet på den HD'en ?  Jeg lurer på om det er 4 i den, mot normalt 3...

Utlogget Bjølle Yj88

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Sv: Trenger krisehjelp ang. Girkasse/transferkasse!!!
« Svar #13 på: Fr., 9,Mai,2008,12,26 »
Nå skal jeg være ærlig å si at jeg ikke har peiling på hva planet drev er..  ::)
Det meste hang fast i den minste delen av huset (som du sa), den delen jeg skulle beholde, så jeg beholdt bare alt som var fast i det gamle huset jeg skulle bruke. Hvis planet-drevet er det som er fast i huset som festes på girkassa så er d hvertfall det samma, for det ble ikke gjort noe med.. Chevy-transferen var fra 89, som betyr at den har "den gamle drevinga" som ble brukt frem til 94/95. Kjedet var en del breder, så i tillegg til sye kitet så skal den funke ganske greit!!

Ang. mellomakselen så koster d bare rundt 300 "doller" for ny i usa, ca 1600 kr, så like greit å legge d sammen me alt d andre jeg skal kjøpe. Syns ikke d er verdt å stå å slite i dreiebenk med et gammelt cherokee ledd når d ikke er værre enn d... Tips ang. sending til norge mottas med takk. Er for d meste i Toronto, canada, men skal til usa å handle under et besøk av en kammerat.

Kjøper nok HEI, weber forgasser, rockerguards type: http://www.quadratec.com/products/12002_7XX_PG.htm , padding for veltebøyle, nett for veltebøyle, mekanisk til digital spidometer med converter for forskjellige dekk dim og litt annet snacks jeg kommer over:P tar det jeg får me meg i baggasjen og sender reste med båt tenker jeg.

renegade

  • Gjest
Sv: Trenger krisehjelp ang. Girkasse/transferkasse!!!
« Svar #14 på: Fr., 9,Mai,2008,12,50 »
Nå skal jeg være ærlig å si at jeg ikke har peiling på hva planet drev er..  ::)
Det meste hang fast i den minste delen av huset (som du sa), den delen jeg skulle beholde, så jeg beholdt bare alt som var fast i det gamle huset jeg skulle bruke. Hvis planet-drevet er det som er fast i huset som festes på girkassa så er d hvertfall det samma, for det ble ikke gjort noe med.. Chevy-transferen var fra 89, som betyr at den har "den gamle drevinga" som ble brukt frem til 94/95. Kjedet var en del breder, så i tillegg til sye kitet så skal den funke ganske greit!!

Ang. mellomakselen så koster d bare rundt 300 "doller" for ny i usa, ca 1600 kr, så like greit å legge d sammen me alt d andre jeg skal kjøpe. Syns ikke d er verdt å stå å slite i dreiebenk med et gammelt cherokee ledd når d ikke er værre enn d... Tips ang. sending til norge mottas med takk. Er for d meste i Toronto, canada, men skal til usa å handle under et besøk av en kammerat.

Kjøper nok HEI, weber forgasser, rockerguards type: http://www.quadratec.com/products/12002_7XX_PG.htm , padding for veltebøyle, nett for veltebøyle, mekanisk til digital spidometer med converter for forskjellige dekk dim og litt annet snacks jeg kommer over:P tar det jeg får me meg i baggasjen og sender reste med båt tenker jeg.


Frakt kan du f.eks. ordne via www.jetcarrier.com de har både sjø og luftfrakt.
HVer klar over at frakt i Norge faktisk er ganske kostbart, men du kan plukke det opp selv i Halden.

Bilde 5 & 6 viser planetdrevet og inputakselen http://4x4trailhunters.com/article.php?id=20
I plantedrevet på bilde 5 ser du 3 små drev, jeg lurer på om HD utgaven har 4 slike drev.  I den orginale Jeep 231'en, så er det 3 slike drev.  Da kunne det være en ide å bytte til den som fulgte med den nye transfer'n din...