Skrevet av Emne: Noen som har lyst til å prate forgasser?  (Lest 4633 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: Noen som har lyst til å prate forgasser?
« Svar #15 på: Ma., 9,Februar,2009,21,47 »
Poster dette her også, har postet dette i "garasjen":
ENDELIG er det gjort. Gammel forgasser har blitt byttet ut med en splitter ny Weber 32/36. Deilig å endelig ha gjort det byttet. Har grua meg litt, men det gikk bra. Allikevel noen spørsmål som forble usvarte etter byttet. Hvor skal 4WD egentlig kobles, advance vacuum, eller manifold vacuum? Og legger med et bilde med to "hva er dette" spørsmål, hva er el-dingsen, og hva gjør den vakumklokka, og hva gjør den dingsen som har 4 vakumslanger? Også kan jo noen fortelle meg hva som skjer oppi innsuget under gasseren, der tok jeg bilde av masse små tapper. Dette er bare for å please nyskjerrigheten.
Vet ikke helt om justeringen er helt korrekt. Har skrudd litt frem og tilbake på idle skruen, og mix skruen, prøvd å følge bruksanvisningen. Allikevel er det vanskelig å "utjevne" turtallsforskjellen mellom kald og varm bil. På helt kald bil er tomgangen helt nede i 400 rpm, og når den er varm er den oppe i ca 900 rpm. Tips her? Hadde vært digg å få til jevn tomgang på ca 8-900rpm eller hva det bør være..











WEBER!!! Neste blir vel Nutter Bypass, men da må jeg lære meg å justere tenningen først.. Om noen vil gjøre det for meg, så værsågod!
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: Noen som har lyst til å prate forgasser?
« Svar #16 på: Ma.,16,Februar,2009,22,40 »
Bump.
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Noen som har lyst til å prate forgasser?
« Svar #17 på: On.,18,Februar,2009,21,37 »
Det virker som om det er noe med choke systemet som ikke er slik det skal være.  Når motoren er varm skal du sette tomgangen til det du ønsker (ca. 700 o/min).  Utenfor automatchoken skal det sitte en "kam" som holder motoren oppe på turtall når den går på choke.  Gir du gasspedalen "et rapp" når motoren er kald vil denne funksjonen falle ut og turtallet blir veldig lavt, slik fungerer det systemet.

Nutter bypass er først og framst for forgasseren (for å sette steppermotoren ut av drift) og har liten hensikt  når gasseren er borte.  Sånn er det vel med den saken vil jeg tro.

Som forklart tidligere fungerer min CJ7 utmerket med Weber, men den tar ikke gass når jeg ligger på et mellomturtall og gir flat pedal.  Da får jeg s.k. flat spot.  Opplevd det samme?  Noen ideer som kan løse dette?
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget KO

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
  • YJ-4,2l (-89), WJ-4,7 (-01), XJ-4,0 (-89)
Sv: Noen som har lyst til å prate forgasser?
« Svar #18 på: To.,19,Februar,2009,10,08 »
Svar til bildet:

(a) Dette er vakumklokka til EGR ventilen (Exhaust Gas Resirculation valve) Skal vel bedre avgassmålingene. Har ikke mye effekt når ikke alle avgass systemene fungerer. Ser den er allerede koblet bort.

1  er forgasservakum som styrer flere funksjoner i anti pollution systemene
2 er en ventil som gir signal om motortemp til samme systemer. Her ligger kanskje også systemet som fanger opp bensindamp, ellers er sikkert noe av dette overflødig hvis det ikke er katalysator på bilen.

(b) er sikkert en temp sensor til systemet over. Må vel gå inn i koblingsskjemaene for å se nøyaktig hva det er til.

Vakum til 4WD skal tas fra manifold vakum. Husk at bare en liten vakumlekkasje i systemet frem til 4WD systemet kan gjøre at dette ikke virker ordentlig hele tiden. Det er en liten vakumklokke et sted. Denne lagrer vakum både for 4WD systemet on noen andre funksjoner. Lekkasje i noen av de andre slangene kan gi problem også i 4WD.


Nutter Bypass:
Kobler ikke bare ut steppermotor.
Koblingen gjør at tenningen gåt helt utenom "hjernen" motorstyringen. Når hjernen ikke får riktige signaler fra stepper motoren lager den problemer for tenningen.

Med Nutter Bypass går tenningsignalet fra fordeleren direkte til tenningsmodulen på venstre skjerm, (under spyler beholderen), Ternningsmodulen er den som gir riktig fortenning etter som hvilket turtall en har. (som vakumklokka gjorde før.)

Motorstyringen bare finjusterer tenningen i forhold til hvor mager blanding motoren får (Steppermotor), banke sensor og noen andre små detaljer.