Skrevet av Emne: Noen som har lyst til å prate forgasser?  (Lest 4634 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Noen som har lyst til å prate forgasser?
« på: On.,13,Februar,2008,18,10 »
Forgassere kan være gøy. Og kjipt. Og fine. Og hostete. Også er det så mye man ikke vet selv om man vet litt. Og så vet man plutselig alt om forgasseren på sin bil, selger den, og kjøper en ny bil med et helt annet system, og kunnskapen hopper ned et hakk.
Og som lest på forumet kan det være ymse å si om Carteren. Også sier mange: Weber! Og så over til spørsmålet:
Noen som kan forklare meg litt om forskjellene? Og mest av alt lurer jeg på vakumsystemet. Litt om hvordan det funker, om det også er vakumsystem på Weber, etc.

Grunnen er at YJen min har alt av vakumslanger liggende i en bærepose i bagasjerommet, og bruker av den grunn gode 2.5 på mila uten drag, tomgangsmulighet og toppfart... Da har man ihvertfall tre valg, bygge om, fikse selv, eller bestille verkstedtime og ta frem sjekkheftet.

Til info er det 4.2 som står i, og jeg regner med forgasseren er original, og så vidt jeg har skjønt en Carter.

Takker på forhånd for eventuelle svar/innlegg.
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Noen som har lyst til å prate forgasser?
« Svar #1 på: On.,13,Februar,2008,20,29 »
Høres kjent ut....

Siden min bil er en daily driver, så er dagligdags smågrums veldig kjedelige greier. Det siste som skjedde nå i høst fikk dessverre forgasseren skylden for. Derimot denne gangen var det tenningsboksen, som fusket. Når jeg endelig fikk fikset det, så hadde jeg allerede, i mellomtiden, kjøpt TBI (steinalder-injection) til bilen. Dette sliter jeg med å optimalisere nå, men det er en annen historie..............

Men den gang Carter`n gikk under slegga, så ble denne erstattet av en Holley 350 (0-7448) gasser.
Jada jeg brukte litt suppe med denne også. Men offroad var den helt grei. Stort sett. Det ble ca. 1,8 på mila på langkjøring, men ca. 2,2 på småkjøring med kald motor. Typisk frem og tilbake til jobb. Carter`n gikk på 1,2 på langkjøring med 35" dekk og 3:54 i akslene.

Vil bare legge til at den bæreposen med drit som har med EGR og vakum å gjøre, utgjorde 1,5 søppelsekk på min bil.
Etter noen år i eierskap hos meg, har bilen over tid blitt lettet for det meste av slikt.

Du klarer deg med:
-1 tynn vakum hardplastslange inn til varmeapp.
-Fremre hull på toppdeksel er "ånding" som skal inn på port under gasser.
-1 tynn vakumsl. skal ned til opptrekk tenning fordeler
-Bakre hull i toppdeksel er en ren "lufting" som kan kjøres inn i luftfilter, eller rett ned i asfalten

Da tror jeg vi er i mål........

Men ja, jeg har nå for salg en helt fin Holley 350 (o-7448) komplett med adapterplate og luftfilter.
Pris? tja.....
« Siste redigering: On.,13,Februar,2008,20,35 av Ronny »
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: Noen som har lyst til å prate forgasser?
« Svar #2 på: To.,14,Februar,2008,00,02 »
Gjelder disse fire punktene for Weber og vakum også?
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Noen som har lyst til å prate forgasser?
« Svar #3 på: To.,14,Februar,2008,09,31 »
Tja det koker vel ned til:
-at motoren trenger å "lufte" seg. Altså inn og ut på toppdekselet.
-Fordeleren din trenger vakum for å virke riktig.
-Bremsene dine trenger vakum
-Varmeapp. trenger også vakum, men denne går fra innsugsman. og inn i torpedoveggen.
  (Har du cruise-kontroll så sitter det vel også en "T" her og styrer noe her)
-Mellomkasse og foraksel har også noe vakum-tjafs.

Så ja....ta vekk det meste, men tenk over punktene over.

Eller allier deg med en som har gravd i materien før......
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: Noen som har lyst til å prate forgasser?
« Svar #4 på: Fr.,15,Februar,2008,12,04 »
Noen som har litt mer info om Weber og ombygging? Links, fremgangsmåte, synspunkter, info etc.
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Noen som har lyst til å prate forgasser?
« Svar #5 på: Fr.,15,Februar,2008,15,11 »
http://www.jeepclubnorway.no/index.php?option=com_content&task=view&id=32&Itemid=26

Og her finner finner du flere tips også, om du roter rundt på hovedsiden vår, under tips......

Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: Noen som har lyst til å prate forgasser?
« Svar #6 på: Fr.,15,Februar,2008,19,58 »
Ja, jeg har lest det der. Og det virker jo utrolig greit og enkelt å bygge om. Men føler jeg vil vite enda mer før jeg setter i gang og kjøper. Denne computeren som styrer ting og tang, fungerer det og med Weber, eller er det et annet system som gjelder? Virker jo faktisk som om det er bare å skru på Weberen og kjøre i vei, kan det virkelig være så enkelt? Grunnen til at jeg lurer sånn er fordi maskinen ikke fungerer nå, med Cartern, og derfor lurer jeg på om det er plug n play om jeg setter på en Weber. Hadde liksom vært betryggende hvis Carteren hadde funka som utgangspunkt, ihvertfall at delene i bæreposen min hadde sittet der de skulle.. Tror jeg blir nødt til å kaste meg ut i det og prøve.
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: Noen som har lyst til å prate forgasser?
« Svar #7 på: Fr.,15,Februar,2008,21,16 »
Hei,
for meg (se JCN) var det i alle fall så enkelt. Jeg benyttet et ferdig "kit"; alt var med, installasjonen tok nesten ikke tid.

Fikk strippet motoren for "smogpumpe etc." et par år før og kjørte med Carter'n inntill det ble for ille.

I ettertid skulle jeg ha byttet ut Carter'n mye tidligere.

I alle fall for meg var det simpel "bolt-on", jeg justerte absolutt ingenting på Weber'n etter å ha tatt den rett ut av esken og skrudd den på.
Var veldig enkel installsjonsjobb.
Jeg har aldri brydd meg om Computer'n, om den får noen signaler den ikke skulle hatt eller omvendt, og kjører (med 32" dekk") på rundt 1,5 på mila i gjennomsnitt (mer med ren bykjøring selvsagt).

Det sies at en kanskje bør gjøre en såkalt "nutter bypass", men det har nå ikke jeg gjort, og har nå kjørt 60-70.000 uten å ha gjort noe som helst med Weber'n. (Lurer på om jeg kanskje skulle rense'n litt, men....)

Som Ronny sier, eneste vakuum er til fordeler'n samt for å suge ut "damper" fra veiva (Positive Crankcase ventilation). Koplet konnektor for choke på Carter til den elektriske choken på Weber'n.

Jeg tror en av fordelene med Weber i forhold til Carter er at Weber'n virker mye enklere oppbygget, er enkel å justere(om det skulle være nødvendig) og er helt mekanisk uten "stepper motors" styrt av computer etc.

Nå har en vel flere varianter å velge mellom. Jeg valgte "den største" (38DGAS), men i ettertid tror jeg jeg likegodt kunne valgt "standard" 32/36 om jeg ikke husker feil.

Kan jo være andre forhold i ditt tilfelle som påvirker motoren, men tror ikke du ville bli skuffet med en slik oppdatering.

Bensininnsprøyting kan jo også være et alternativ ....?


Et annet virkemiddel jeg har brukt for bedre ytelse er ekstra "tenningsforsterker", det gir mulighet for å øke gnistgapet og jeg synes at det har hjulpet på hvordan motoren går.

Idag vill nok jeg valgt en slik "D.U.I" coil.
« Siste redigering: Fr.,15,Februar,2008,21,20 av 85cj »
Medlem 005

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: Noen som har lyst til å prate forgasser?
« Svar #8 på: Fr.,15,Februar,2008,21,19 »
En liten kommentar til:


Jeg tror aldri jeg har hørt om noen som har byttet Carter mot Weber som etterpå angret seg.... ;D
Medlem 005

renegade

  • Gjest
Sv: Noen som har lyst til å prate forgasser?
« Svar #9 på: Fr.,15,Februar,2008,22,09 »
Ja, jeg har lest det der. Og det virker jo utrolig greit og enkelt å bygge om. Men føler jeg vil vite enda mer før jeg setter i gang og kjøper. Denne computeren som styrer ting og tang, fungerer det og med Weber, eller er det et annet system som gjelder? Virker jo faktisk som om det er bare å skru på Weberen og kjøre i vei, kan det virkelig være så enkelt? Grunnen til at jeg lurer sånn er fordi maskinen ikke fungerer nå, med Cartern, og derfor lurer jeg på om det er plug n play om jeg setter på en Weber. Hadde liksom vært betryggende hvis Carteren hadde funka som utgangspunkt, ihvertfall at delene i bæreposen min hadde sittet der de skulle.. Tror jeg blir nødt til å kaste meg ut i det og prøve.

Det er slett ikke sikkert at du har den computer'n i det hele tatt.  På noen av de som ble tatt inn til Gnore, så var den i utgangspunktet tatt bort.  Det var en California greie hvis jeg ikke husker helt feil.  Hvis du har en elektrisk kontakt / ledning på Carter'n som IKKE er chocken, så kan det være at den faktisk er koblet opp enda.  ECU'en sitter ???  husker ikke - søk på "Nutter bypass" så finner du alt du trenger...

Den skal ta et signal fra O2 sensor'n som sitter / skulle ha sitti rett under eksosmanifolden, og omsetter det til en spenning som kjører de 2 mix dysene inn/ut i forgasseren (litt enkelt forklart).
Hvis du hverken har O2 sensor eller den ene / de 2 (husker ikke helt i farta) ledningene som ikke er chocken på gasser'n, ja da er ecu'en allerede koblet fra.

renegade

  • Gjest
Sv: Noen som har lyst til å prate forgasser?
« Svar #10 på: Fr.,15,Februar,2008,22,11 »
Ser at du bor i Oslo, da vet du jo hvor du skal på onsdager...

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: Noen som har lyst til å prate forgasser?
« Svar #11 på: Lø.,16,Februar,2008,10,57 »
Se her ja. Topp med litt flere svar. Tror jaggu dere har overtalt meg til Weberbytte gitt! Gidder ikke fikse Carteren for at den ev skal ta kvelden igjen om kort tid!

Takk for info fra alle. Kommer sikkert tilbake med mer spørsmål når tiden er inne og kassa ligger på posten..
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: Noen som har lyst til å prate forgasser?
« Svar #12 på: Lø.,16,Februar,2008,23,05 »
Mer om Weber

Her er noen bilder....

Slangen som går inn under luftfilteret går til ventildeksel og leverer filtrert luft til "Positive Crankcase Ventilation".
Slangen bak (med slangeklemmen) er bensinslangen.
Så ser en to slanger som begge er vacuum for PCV, den ene kommer fra PCV ventil på ventildeksel, den andre fra "kullboksen" under spylervæskebeholderen.
Den siste slangen er en tynn svart en som er vakuum for fordeler'n.




Her ser en slangen som kommer fra PCV ventilen samt hvordan gasser'n er festet ved hjelp av adapterplater til innsuget. Det settes på et adapter for å tilpasse Weber'ns festehull til innsuget.

En ser også gasspedalstaget.




Bildet bakfra viser gasspedalstaget, og "returfjæra". Har ikke fått somlet meg til å sette på en mer passende fjær. Det virker uten også, men av en eller annen grunn, i bratte bakker, henger gassen seg plutselig opp om jeg ikke har stroppen på plass.

Den røde ledningen er til den elektriske choken (originalt, samme som ble brukt på Carter'n).



Her ser en choken og gasspedalstaget. Denne gasser'n har to "løp" som begge åpner seg ved help av en tannhjulsmekanisme som styres av gasspedalen.
Alt nødvendig av adaptere, skruer etc fulgte med, men original slanger gjenbrukes der det er mulig.




Luftfilteret er en slags "K&N" type som kan gjenbrukes.


Bruker også en tenningsforsterker fra "Jacobs".


Alt i alt en "clean" installsjon.


Medlem 005

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: Noen som har lyst til å prate forgasser?
« Svar #13 på: Sø.,17,Februar,2008,11,12 »
Der ja!!! Takk for bilder og info. Takket være god tråd blir det nok Weber istedenfor å fikse Carteren! Virker usannsynlig greit og enkelt!
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Noen som har lyst til å prate forgasser?
« Svar #14 på: Ma.,14,April,2008,08,56 »
Gav opp Carter'en min i går og gikk for Weber...Vel, ikke helt Weber da, det er en kopi fra Empi kjøpt gjennom 4WD.  Med dagens dollarkurs ble dette veldig billig.  Og for et sett!!!  Nesten mer enn komplett.  Det var lagt inn fittings, skruer og slanger for nesten enhver mulighet.  Så får det heller være at dette er laget i Østen et sted...

Jeg hadde Carter uten "hjerne" og smogutstyret var fjernet for lenge siden.  Men selv da ble det en skikkelig opprydding i motorrommet.  Mindre av alt på en måte.

Den "vanskeligste" delen av installasjonen var å få fjernet originale pinnbolter på innsugningsmanifolden, disse satt skikkelig fast.  Etter at all gammel grums var fjernet tok det vel ca. 3 timer å montere ny forgasser.  Da brukte jeg veldig god tid og trimmet pakinger etc. slik at disse passet bedre til innsugene, satte på nytt originalt bensinfilter, byttet slanger osv. 

Motoren startet med en gang etterpå og enn så lenge har jeg kun hatt en prøvetur.  Har ikke rørt justeringene på forgasseren (annet enn tomgang).  Bilen virket mye kvikkere og var mer glad i turtall.  Men jeg opplevde en "flat spot" med litt lite turtall og gassen i bunn.  Da ville ikke motoren ta skikkelig.  Vet ikke hva det var for noe.  Skal også bytte tenning, mulig det hjelper.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139