Skrevet av Emne: Jan-Erik's garasje, TJ  (Lest 76490 ganger)

0 medlemmer og 7 gjester leser dette emnet.

Utlogget Herman Hille

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 197
  • rubicon
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #90 på: Ti.,18,September,2007,16,39 »
 Har blitt en kjempefin Tj. Liker kromholdningen din veldig godt. Tj fortjener å være kromfri ;D
« Siste redigering: Ti.,18,September,2007,16,50 av Herman Hille »
Det tar lang tid å gjøre noe riktig, men så holder det seg riktig i lang tid:D

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #91 på: Ma.,24,September,2007,23,16 »
Har kjøpt meg CB radio nå. Er veldig usikker på hvor jeg skal montere den, men jeg finner vel en plass. Noen ideer?

Kjøpte meg en Danita 1240. Var billig og virker helt grei.



Håper jeg får vært med til Svinndal på søndag, og håper jeg får montert radioen innen den tid.

Et spørsmål, det stod at man MÅ bruke et "SWR meter" på antennen. Prøvde å lese litt på det, men ble ikke helt klok. Dessuten har jeg ikke noe SWR meter. Er det noe man MÅÅÅ gjøre, eller er det å anbefale?
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #92 på: Ma.,24,September,2007,23,19 »
Veldig greit apparat.  Jeg har nesten samme.    Unge Jensen hadde en fin artikkel her forleden om hvordan han monterte det i veltebøylen. Søk og finn....

Ja, du MÅ bruke et meter, ellers sjanser du på å brenne opp senderen.   Jeg har  et, og flere andre har et.  Jeg skal ikke til GP den 30. men sikkert på Trophy den 6 og 7.  Du kan låne da, hvis ikke før.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

renegade

  • Gjest
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #93 på: Ti.,25,September,2007,07,47 »
Har kjøpt meg CB radio nå. Er veldig usikker på hvor jeg skal montere den, men jeg finner vel en plass. Noen ideer?

Kjøpte meg en Danita 1240. Var billig og virker helt grei.



Håper jeg får vært med til Svinndal på søndag, og håper jeg får montert radioen innen den tid.

Et spørsmål, det stod at man MÅ bruke et "SWR meter" på antennen. Prøvde å lese litt på det, men ble ikke helt klok. Dessuten har jeg ikke noe SWR meter. Er det noe man MÅÅÅ gjøre, eller er det å anbefale?

Hva slags antenne kjøpte du ?
Og kjøpte du ferdig ledning til antennen, jeg kjøpte en ferdig ledning, og den var faktisk ganske riktig.

Jeg skal muligens til Svinndal på søndag, skal se om jeg klarer å huske på SWR meteret mitt da.

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #94 på: Ti.,25,September,2007,08,12 »
Veldig greit apparat.  Jeg har nesten samme.    Unge Jensen hadde en fin artikkel her forleden om hvordan han monterte det i veltebøylen. Søk og finn....

Ja, du MÅ bruke et meter, ellers sjanser du på å brenne opp senderen.   Jeg har  et, og flere andre har et.  Jeg skal ikke til GP den 30. men sikkert på Trophy den 6 og 7.  Du kan låne da, hvis ikke før.

Takker og bukker Simon. Dersom jeg ikke rekker å montere og låne apparat av Renegade til helgen, så benytter jeg meg gjerne av ditt tilbud!

Så innlegget til "Unge Jensen". Synes det ser veldig bra ut det han gjorde, og tanken har slått meg om å "kopiere" han.
« Siste redigering: Ti.,25,September,2007,08,17 av Jan-Erik »
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #95 på: Ti.,25,September,2007,08,13 »
Sitat
Hva slags antenne kjøpte du ?
Og kjøpte du ferdig ledning til antennen, jeg kjøpte en ferdig ledning, og den var faktisk ganske riktig.
Jeg skal muligens til Svinndal på søndag, skal se om jeg klarer å huske på SWR meteret mitt da.
Flottings Per, jeg trenger også å få "tuna" antenna, den er helt ute...
Fint å tune på toppen hos GP
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #96 på: Ti.,25,September,2007,08,16 »
Sitat
Hva slags antenne kjøpte du ?
Og kjøpte du ferdig ledning til antennen, jeg kjøpte en ferdig ledning, og den var faktisk ganske riktig.

Jeg skal muligens til Svinndal på søndag, skal se om jeg klarer å huske på SWR meteret mitt da.


Jeg husker ikke hva antennen het. Den er vel ca 60cm med 4m ledning. Ledningen fulgte med antennen ja. Han fyren i butikken sa at det var "riktig" antenne til radioen. Jeg spurte nemlig om en litt lengre antenne (for det ser jo tøffere ut ;D), men han snakket noe om at det ikke var optimalt.

Jeg er fremdeles litt usikker på om det blir Svinndal til helgen. Kona blir i såfall med, så da må vi ha barnepass. Så, dersom besteforeldrene ikke er på hytta i helgen, kommer jeg med kone... Det hadde vært supert om du hadde tatt med SWR meteret. Om ikke så får jeg lånt av Simon senere.
« Siste redigering: Ti.,25,September,2007,09,11 av Jan-Erik »
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

renegade

  • Gjest
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #97 på: Ti.,25,September,2007,21,59 »
Veldig greit apparat.  Jeg har nesten samme.    Unge Jensen hadde en fin artikkel her forleden om hvordan han monterte det i veltebøylen. Søk og finn....

Ja, du MÅ bruke et meter, ellers sjanser du på å brenne opp senderen.   Jeg har  et, og flere andre har et.  Jeg skal ikke til GP den 30. men sikkert på Trophy den 6 og 7.  Du kan låne da, hvis ikke før.

Takker og bukker Simon. Dersom jeg ikke rekker å montere og låne apparat av Renegade til helgen, så benytter jeg meg gjerne av ditt tilbud!

Så innlegget til "Unge Jensen". Synes det ser veldig bra ut det han gjorde, og tanken har slått meg om å "kopiere" han.

Det går an å gjøre det mye enklere, var innom Bauhaus på Liertoppen og i røravdelingen der fant jeg noen rørklammer med gummi innvendig og en påsveiset 8 mm mutter.

2 sånne rundt veltebøylen og 2 stk. 90 graders aluvinkler, 1 til hvert klammer, så kan du bolte den "U" braketten som fulgte med radioen rett til bøylen.
Et kjapt søk sier meg at disse klammerne heter "skrurørklammer" og finnes i en fantastisk mengde utførelser.  En vanlig rørleggersjappe burde ha et passende utvalg av disse.

Jeg kjøpte 2 stk, tenkte jeg skulle lage et oppheng for Hi-Liften på på tvers av veltebøylen bakerst, rett over bakdøra...

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #98 på: On.,26,September,2007,10,43 »
Veldig greit apparat.  Jeg har nesten samme.    Unge Jensen hadde en fin artikkel her forleden om hvordan han monterte det i veltebøylen. Søk og finn....

Ja, du MÅ bruke et meter, ellers sjanser du på å brenne opp senderen.   Jeg har  et, og flere andre har et.  Jeg skal ikke til GP den 30. men sikkert på Trophy den 6 og 7.  Du kan låne da, hvis ikke før.

Takker og bukker Simon. Dersom jeg ikke rekker å montere og låne apparat av Renegade til helgen, så benytter jeg meg gjerne av ditt tilbud!

Så innlegget til "Unge Jensen". Synes det ser veldig bra ut det han gjorde, og tanken har slått meg om å "kopiere" han.

Det går an å gjøre det mye enklere, var innom Bauhaus på Liertoppen og i røravdelingen der fant jeg noen rørklammer med gummi innvendig og en påsveiset 8 mm mutter.

2 sånne rundt veltebøylen og 2 stk. 90 graders aluvinkler, 1 til hvert klammer, så kan du bolte den "U" braketten som fulgte med radioen rett til bøylen.
Et kjapt søk sier meg at disse klammerne heter "skrurørklammer" og finnes i en fantastisk mengde utførelser.  En vanlig rørleggersjappe burde ha et passende utvalg av disse.

Jeg kjøpte 2 stk, tenkte jeg skulle lage et oppheng for Hi-Liften på på tvers av veltebøylen bakerst, rett over bakdøra...


Ahh.. supert. Skal se hva jeg gjør. Blir nok en tur på Biltema i dag for å kjøpe sikringer og noe stæsj. Så monterer jeg en strømbryter til radio'en sammen med knappene til vinsjen og instrumentene.

Må se litt på hvor jeg plasserer radioen. Tenker det blir en midlertidig løsning i dag, og når jeg har bestemt meg lager jeg noe ordentlig.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #99 på: On.,26,September,2007,22,29 »
Har vært en kort tur i garasjen i dag. Borra hull og monterte antennen og har trukket antenne kabelen fremover. Er bittelitt usikker på hvordan jeg skal sette på den antenne pluggen (som ikke følger med). Trodde jeg skulle lodde, men så var det en skrue der. Skal man bare kvele litt av ledningen rundt skruen og skru til? Det skal jo lite til for at den løsner.

Tror jeg har funnet ut hvordan jeg montere radioen. For det første dropper jeg strøm bryteren. Det er ikke noe poeng. Radioen monterer jeg på midtkonsollen ved siden av girspaken på passasjer siden. Tror det skal blir bra. Det er også lett med tanke på å skjule ledningene under midtkonsollen.

Tilbake til det SWR meteret... Nå spør jeg sikkert dumt, men er det sånn at jeg ikke skal skru på radioen før jeg har brukt SWR metert? Hadde jo vært kjekt å se om den får strøm og at ting funker.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget 88 YJ

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 97
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #100 på: On.,26,September,2007,22,36 »
Du kan koble, men ikke trykke på sende knapper før antennen og kabelen er monter.
Ingen radioer må sende uten antene, da dette kan ødelegge senderen i radioen.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #101 på: On.,26,September,2007,22,36 »
Sitat
Tilbake til det SWR meteret... Nå spør jeg sikkert dumt, men er det sånn at jeg ikke skal skru på radioen før jeg har brukt SWR metert? Hadde jo vært kjekt å se om den får strøm og at ting funker.

Du kan skru den på og sjekke strømmen, men ikke prøv å send. I verste fall kan du "brenne" senderdelen. Men da skal den være fryktelig feil....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget 88 YJ

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 97
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #102 på: On.,26,September,2007,22,38 »
Jeg var raskere.... ;D

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #103 på: On.,26,September,2007,22,55 »
Du kan koble, men ikke trykke på sende knapper før antennen og kabelen er monter.
Ingen radioer må sende uten antene, da dette kan ødelegge senderen i radioen.


Ok, ja, det hadde jeg fått med meg at man ikke skal bruke radioen uten at antennen er koblet til. Men det var også svar på spørsmålet. Da kan jeg koble til alt, slå på og sjekke at jeg har strøm. Takker for raske svar fra begge to ;D
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #104 på: To.,27,September,2007,23,28 »
Har vært en liten tur i garasjen i dag også. Fikk koblet opp radioen og testet. Fikk inn en samtale i noen sekunder, så det virker som om alt er som det skal. Festet radioen som planlagt ved siden av girspaken, og det ble veldig bra. Ledningene er skjult, den står ikke i veien for noe, og den er lett tilgjengelig. Mangler å feste "mikrofonen". Tror jeg fester den på den ekstra instrument greia jeg har. Da vil ledningen ligge pent opp langs siden av radioen / dashen.

Har byttet mobil telefon, og kameraet er CRAPPY, så det blir litt dårlig med bilder her om dagen. Skal ta noen bilder med vårt ordentlige kamera når alt er klart. Synes bilen begynner å bli bra innvendig nå. Og i tillegg kommer Cobra stolene mine i morgen eller på mandag. Det blir konge!
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt