Skrevet av Emne: Jan-Erik's garasje, TJ  (Lest 76494 ganger)

0 medlemmer og 5 gjester leser dette emnet.

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #255 på: Ma.,17,November,2008,12,36 »
For å tette snekka må du evt skifte simringen rundt akslingen.
Problemet er ofte at det er slark i akslingen som fører til lekasjen og da er snekka slitt.
Jeg tror jeg hadde skiftet snekka i stedenfor å bruke mye tid på prøving og evt feiling..

Jo, men ny snekke koster $500 +, og så skal man gjerne ha ny pumpe til $200, + litt mer stæsj, så da går kronene fort. For ikke å snakke om at det nå skal ganges med 7, pluss frakt, pluss mva... Da er vi oppe i 10 lapper ganske fort.

Jeg trenger kun å fikse sånn at bilen blir EU godkjent. Jeg bryr meg ikke om det lekker litt sånn som det gjør nå. Det er liksom 1 dråpe i døgnet...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

renegade

  • Gjest
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #256 på: Ma.,17,November,2008,14,57 »
Noen som har noen tips til hvordan jeg kan stoppe lekkasje fra styresnekka? Sånn som jeg ser det så lekker det der styrestaget går inn i snekka. Så at det skulle være en umbraco skrue et eller annet sted for å stramme, men har ikke funnet denne. Og så lurer jeg på om det vil gjøre noe på tettingen?

Du må ta av den plastplata som ligger oppå ramma, mellom grillen og fangeren.  Da ser du rett ned på Ullbrako skruen...
Og har du vinsjplate på, så må du av med den, jeg løsnet alle boltene i min vinsjplate untatt en.  Fikk da svingt vinjsplata nok til siden til at jeg kom til skruen...

Jeg fikk strammet min slik at den er betraktlig bedre å kjøre med.  Noen gokart følelse er det dog ikke...

Men det fikser ikke lekkasjen, her må du nok bytte simring.


Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #257 på: Ma.,17,November,2008,15,19 »
Det finnes noe amerikansk lurium som du han ha i hydraulikkoljen til styresnekka og som får (etter reklamen) pakningene til å svelle opp og derved tette.  Neppe noe permanent løsning, men for en tur til BT kanskje.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #258 på: Ma.,17,November,2008,23,52 »
Hvis det er 1 dråpe i døgnet skal det ikke bli feil på EU, hvis det drypper når kontroløren ser på får du feil.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #259 på: Ti.,18,November,2008,08,10 »
Hvis det er 1 dråpe i døgnet skal det ikke bli feil på EU, hvis det drypper når kontroløren ser på får du feil.

Og hvor står dette? Det kunne jeg tenkt meg å refferere til....
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #260 på: Ti.,18,November,2008,09,30 »
Vet ikke men fikk det fortalt en gang av han som tok kontrollen for en stnd siden.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #261 på: Ti.,18,November,2008,09,49 »
Vet ikke men fikk det fortalt en gang av han som tok kontrollen for en stnd siden.

Ok... hadde vært kult å vite. Men skal gjøre et nytt forsøk i løpet av dagen i dag. Og nytt forsøk på BT på fredag. Er ikke akkurat veldig optimist, selv om jeg har alt av papirer i orden.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #262 på: Ti.,18,November,2008,10,26 »
Jeg så litt etter i boka for PKK og kontrollpunktene.
Det står bare at oljelekasje gir 2'er og at kontrollen er visuell. dvs at man ikke skal demontere noe for å finne fram til lekasje. Verksmester hos oss sier at vi praktiserer det slik at det ikke skal dryppe olje på gulvet under den tiden kontrollen tar.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #263 på: On.,19,November,2008,08,24 »
Jeg dro til et annet verksted i går og tok etterkontroll. Han så selvfølgelig nøyere på snekka i og med at det var mangel på den, og jeg fikk beskjed om å starte bilen og svinge frem og tilbake en god stund (4-5 min). Så så han på den igjen, og sa at det var greit. Så nå har jeg bare feil på dekk, ellers er alt ok. Skal til BT på fredag for å vise frem TÜV papirer på bodylift, og få 6" skrevet inn i vognkortet (sammen med trillebår hjul... jævelig logisk...).
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #264 på: On.,19,November,2008,11,27 »
Da ordner det seg jo på en måte... ta masse bilder av trillebåra
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #265 på: On.,19,November,2008,11,49 »
Da ordner det seg jo på en måte... ta masse bilder av trillebåra

Det er flaut... seriøst... Bruker TJ'en så lite som mulig om dagen. Den ser jo bare totalt latterlig ut, og det blir kommentert av alle...

Vel, jeg vil ikke si det har ordnet seg. Heving i vognkort er ok, men jeg hadde allerede skrevet inn heving. Så på EU kontroll (som faktisk er det eneste stedet hvor det blir sjekket (utenom teknisk kontroll da)), så har dem bare sett at den er hevet, og det er ok. Senest i går skjedde det. De så i vognkortet at den er hevet, og så ikke om det er 2" eller 6"... Det er dekk som er så jævelig kjipt at jeg får ikke lagt ord på det. Synes det er så jævelig urettferdig at andre får godkjent med samme papirer som meg.

Men fra nå gir jeg faen. Skal aldri til BT igjen uten at jeg blir taua inn dit... Kjipt å si, men sånn er det.
« Siste redigering: On.,19,November,2008,11,52 av Jan-Erik »
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #266 på: On.,19,November,2008,14,46 »
Forskjellsbehandlingen som foregår på de forskjellige BT er kjip, ja.
Men jeg er rimelig overbevist om at dersom man klager på nettop denne forskjellsbehandlingen, så fører det kun til at de skjerper inn praksis de andre stedene...
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #267 på: On.,19,November,2008,15,51 »
Tror ikke BT fungerer slik.  Det er likhet for loven og også for forvaltningsvedtak i Norge.  Kan du bevise at en annen kar har fått godkjent noe hos BT under samme premisser, så skal det gå greit for alle!  Om ikke kan du klage videre i systemet.  Anbefaler deg å skaffe oversikt over andre med samme bil som har fått til det du vil.  Får du en kopi av vognkortet og viser dette skulle det meste være på plass.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #268 på: On.,19,November,2008,16,05 »
Mulig.. Men da forutsetter du at det er den BT-stasjonen som har godkjent ombygg som har rett??
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #269 på: On.,19,November,2008,16,07 »
Tror ikke BT fungerer slik.  Det er likhet for loven og også for forvaltningsvedtak i Norge.  Kan du bevise at en annen kar har fått godkjent noe hos BT under samme premisser, så skal det gå greit for alle!  Om ikke kan du klage videre i systemet.  Anbefaler deg å skaffe oversikt over andre med samme bil som har fått til det du vil.  Får du en kopi av vognkortet og viser dette skulle det meste være på plass.

Jeg har allerede vist til andre biler som er helt like mine, men de ville ikke en gang sjekke disse bilene. Svaret var at det var helt irrelevant om andre biler var godkjente eller ikke, og jeg fikk sjekke opp med dem hvordan de har fått bilene godkjente. Når det gjelder vognkort så tror jeg ikke det er så relevant. Det burde være mer relevant for BT å slå opp godkjente biler i sitt system, og se hvordan dokumentasjon som ligger til grunn (om det i det hele tatt er noen dokumentasjon).

Men jeg er enig med Frode... Det er ikke noe vits i at jeg skulle finne på å lage faen for andre som kommer etter meg. Sannsyneligheten for at jeg får medhold virker veldig liten, så da får det bare være... Jævelig irriterende, men jeg skal på ingen måte lage kluss for andre!

Men for all del, om dere som har fått godkjent 33" + på TJ har lyst til å scanne vognkortet til meg, så tar jeg det gjerne med til BT på fredag.
« Siste redigering: On.,19,November,2008,16,11 av Jan-Erik »
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt