Skrevet av Emne: Jan-Erik's garasje, TJ  (Lest 76503 ganger)

0 medlemmer og 8 gjester leser dette emnet.

Utlogget Herman Hille

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 197
  • rubicon
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #210 på: Ti., 9,September,2008,19,25 »
Godkjenning av bil og lite skilt

Det finnes 4 måter å godkjenne en bil på i Norge, og det er følgende:

Europeisk typegodkjenning.

Dette er det som er mest vanlig for alle personbiler etter 2002. Fabrikken har gjort alle de ca. 50 ECE testene som skal til for at en ny personbil (M1) kan registreres i Europa. Bilen har da et skilt som angir et typegodkjenningsnummer og når Trafikkstasjonen slår opp dette i Autosys kommer alle tekniske data, også skiltstørrelse frem. En Golf med automatkasse har samme typegodkjenningsnummer som en med manuell, men den har forskjellig variant og versjon. V og V er å regne som undergrupper til typegodkjenningen.

Nasjonal typegodkjenning.
Norge har særnorske krav til varebiler (N2) og kan derfor ikke bruke Europeiske typegodkjenninger for varebiler. Nasjonal typegodkjenning utstedes for en spesifikk biltype ved å fremlegge tilstrekkelig dokumentasjon tilsvarende som det fabrikken må gjøre, det er dog ikke krav om alle 50 testene for varebil. Bremsekrav er lavere for varebil enn for personbil.
En nasjonal typegodkjenning "tilhører" den som har søkt om å få den og kan ikke brukes av andre uten tillatelse fra eier.

Enkeltgodkjenning
For nye biler er det tvungen bruk av typegodkjenning, mens bruktimporterte biler kana enkeltgodkjennes. Da skal bilen i hovedsak tilfredstille de kravene som gjaldt i Norge når bilen var ny.
Har du en bil som er nyere enn 71 kan det by på problemer å skaffe frem nok dokumentasjon.

§ 1-15
Dette er en ganske ny regel (ca. 2003) som sier at hvis bilen har vært registrert eller er registrerbar i et annet EØS land eller USA, (ikke Canada) så kan bilen registreres også i Norge forutsatt at bilen er helt orginal (strenge krav) og den må fortsatt være orginal all sin tid.
Vær obs på at du ikke kan avgiftsberegne en 1-15 bil etter co2 selv om du har dokumentasjon fra NASA. Den skal beregnes etter det gamle volum-effekt regnestykket.

Dette er en meget forenklet forklaring av de metodene som benyttes ved godkjenning. For spesilet intereserte, sett av en kveld og les her http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-003.html#3-1

Lite skilt

Lite skilt kom som et resultat etter at det begynte å komme mye 1-15 biler hvor det ikke var plass til stort smalt eller stort høyt skilt bak. Vegdirektoratet synes det var like greit å bruke en skiltstr. som de hadde fra før til traktorer og snøskuter så da fikk vi like godt skilter som var mindre enn det amerikanerene brukte selv.
Lite skilt "tok litt av" og i 2004 kom denne innskjerpingen, samtidig som muligheten til å tildele lite skilt forann forsvant i Autosys.

Selv om du har fått tildelt lite skilt i vognkortet så kan du i en teknisk kontroll bli pålagt å montere stort hvis han du treffer synes det er det beste. (her gjelder det å være ydmyk i en diskusjon langs veien)
Er bilen din solgt ny i Norge og registrert etter en typegodkjenning, må tjenestemannen som tildeler lite skilt være både blind og døv. Han vil få et problem når dette skal rettes opp i vognkortet fordi et enkeltfelt i en typegodkjenning ikke lar seg endre.
Er bilen bruktimportert og derved enkeltgodkjent er mulighetene større. Men som det står i brevet at ekstrautstyr orginalt eller uorginalt skal ikke utløse tildeling av lite skilt. Det finnes jo ikke en bil hvor det ikk egår ann å få på et stort skilt hvis det var det som skulle til for å stoppe klimaendringen.
Mao lite skilt er avhengig velvillig mann.

Det tar lang tid å gjøre noe riktig, men så holder det seg riktig i lang tid:D

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #211 på: Ti., 9,September,2008,19,39 »
Nei, dessverre går ikke vegdirektoratet og estetikk særlig godt sammen.  :P
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #212 på: Ti.,14,Oktober,2008,00,17 »
Har egentlig gjort masse med TJ'en nå i det siste. Skal vise den hos BT om 1 uke, så stresser som F om dagen. Er litt demotiverende jobbing, for det blir å skru bilen tilbake i tid.

Har gjort følgende:
- Tatt av vinsj med vinsjfestet og bøyle
- Borra hull i fangeren til skilt forann
- Montert lite skiltlys bak
- Montert avlangt stort skilt bak, der det skal være lite skilt (ser totalt dust ut)
- Breddet skjermbredder'ne med 5cm
- Satt i gule blinkere (ikke de på siden, for jeg finner dem ikke igjen)
- Tatt ut Monaco setene, og satt i de originale
+ noe mer småtteri

Mangler:
- Sette på 33" i stedet for 35
- Finne gule blinkere til siden
- Kjøpe og montere sånn sak for å få rikig visning på speedometeret (noen som vet hvor jeg kan kjøpe det?)

Her er noen bilder av bilen nå (noen ble liggende, ordner opp i det senere):









med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #213 på: Ti.,14,Oktober,2008,08,06 »
Gule blinkerse kan du kjøpe hos Klintberg & Way ( eller byttelåne med meg noen dager... )

Drev i Transfer for speedometer bestilles fra forhandler eller/ tror Klintberg & Way også kan skaffe.. 4WD har ihvertfall også. Sjekk FAQ under TJ, der står hva du skal ha....

Forøvrig så ser skiltplasseringen din veldig lik min når jeg viste den sist og fikk godkjent lite høyt skilt :-)

NB! Husk at de kan komme med krav om skvettlapper, da det er for høy ifra senter felg til karrosseriet. Er en eller annen vinkel som bestemmer her....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #214 på: Ti.,14,Oktober,2008,10,05 »
Gule blinkerse kan du kjøpe hos Klintberg & Way ( eller byttelåne med meg noen dager... )

Drev i Transfer for speedometer bestilles fra forhandler eller/ tror Klintberg & Way også kan skaffe.. 4WD har ihvertfall også. Sjekk FAQ under TJ, der står hva du skal ha....

Forøvrig så ser skiltplasseringen din veldig lik min når jeg viste den sist og fikk godkjent lite høyt skilt :-)

NB! Husk at de kan komme med krav om skvettlapper, da det er for høy ifra senter felg til karrosseriet. Er en eller annen vinkel som bestemmer her....

Får ringe Klintberg & Way i dag for å høre om de har drev inne. Rekker ikke å bestille fra 4wd i og med at bilen skal vises om 1 uke. Er bare en forglemmelse at jeg ikke har fått gjort det tidligere.

Men du, da har vi en date når det gjelder blinker'ne da ;D

Skvettlapper?!?! Hva F... Om dem kicker på det ass... ja, da legger jeg nesten inn årene... Er det noen definisjon på hvordan skvettlapper må være? Kan jeg bruke plexiglass greiene til det også tro? Ellers får jeg se om jeg kan finne noen gamle matter og skjære til. Men det tar jeg når det kommer... Det er ingen som har nevnt noe på dette tidligere.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #215 på: Ti.,14,Oktober,2008,10,17 »
Det er ikke mange bilene de har pirket på dette med. Men regelen er der fullt ut....


Ring meg du. Jobber stort sett til 18.00 denne uka!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #216 på: Ti.,14,Oktober,2008,11,45 »
Bør bli lite firkantet skilt med den plasseringen ;D

Trenger du bytte blinklys glass, kan jo bare montere gule pærer?

Bredderene så greie ut, ei lita stripe med sort gaffa så blir det knall.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Herman Hille

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 197
  • rubicon
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #217 på: Ti.,14,Oktober,2008,15,03 »
Et alternativ til å dreve om er å montere en Truspeed boks, tar noen timer , og så kan du justere boksen frem og tilbake om du vil, og ha innstillinger for vinter og sommerdekk. Jeg har montert på rubin, og er veldig fornøyd, min boks kom fra en artic truck bil.

http://www.superlift.com/accessories/truspeed.asp

Kan ta med mine gule med til deg på torsdag hvis det løser seg så jeg kommer innom, har de liggende i eske..
« Siste redigering: Ti.,14,Oktober,2008,21,37 av Herman Hille »
Det tar lang tid å gjøre noe riktig, men så holder det seg riktig i lang tid:D

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #218 på: Ti.,14,Oktober,2008,15,25 »
Sitat
Skvettlapper?!?! Hva F... Om dem kicker på det ass... ja, da legger jeg nesten inn årene... Er det noen definisjon på hvordan skvettlapper må være? Kan jeg bruke plexiglass greiene til det også tro? Ellers får jeg se om jeg kan finne noen gamle matter og skjære til. Men det tar jeg når det kommer... Det er ingen som har nevnt noe på dette tidligere.

Burde stå noe om dette her: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-032.html
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #219 på: Ti.,14,Oktober,2008,16,49 »
Et alternativ til å dreve om er å montere en Truspeed boks, tar noen timer med Instrukstoner, og så kan du justere boksen frem og tilbake om du vil, og ha innstillinger for vinter og sommerdekk. Jeg har gjordt det, og er veldig fornøyd, min boks kom fra en artic truck bil.

http://www.superlift.com/accessories/truspeed.asp

Kan ta med mine gule med til deg på torsdag hvis det løser seg så jeg kommer innom, har de liggende i eske..

Det hadde vært utrolig digg om du kunne ta med de gule sideblinker'ne. Uka er stapp full av ting, så bare det å ta en halvtime innom Stein er litt køddent for meg...

Jeg har stabstag (none-disconects'ene) liggende i bilen til deg.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #220 på: Ti.,14,Oktober,2008,16,52 »
Et alternativ til å dreve om er å montere en Truspeed boks, tar noen timer med Instrukstoner, og så kan du justere boksen frem og tilbake om du vil, og ha innstillinger for vinter og sommerdekk. Jeg har gjordt det, og er veldig fornøyd, min boks kom fra en artic truck bil.

http://www.superlift.com/accessories/truspeed.asp

Kan ta med mine gule med til deg på torsdag hvis det løser seg så jeg kommer innom, har de liggende i eske..

Har nå bestilt hos Klinberg & Way...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Herman Hille

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 197
  • rubicon
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #221 på: Ti.,14,Oktober,2008,17,55 »
Takk, skal ta med glass jeg :)
Det tar lang tid å gjøre noe riktig, men så holder det seg riktig i lang tid:D

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #222 på: On.,15,Oktober,2008,00,06 »
Skvettlapper?!?! Hva F... Om dem kicker på det ass... ja, da legger jeg nesten inn årene... Er det noen definisjon på hvordan skvettlapper må være? Kan jeg bruke plexiglass greiene til det også tro? Ellers får jeg se om jeg kan finne noen gamle matter og skjære til. Men det tar jeg når det kommer... Det er ingen som har nevnt noe på dette tidligere.
Hei.

Du trenger ikke nødvendigvis skvettlapper, du kan sikkert bruke plexi-greiene til det også. Poenget er at avslutningen av skjermen i bakkant ikke kan være høyere over hjulnavet (akselsentrum) enn den i forskriften foreskrevne åpningsvinkel tillater.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #223 på: Ti.,21,Oktober,2008,17,09 »
Er mange som har spurt meg hvordan det har gått i helvete i dag (BT). Er ikke spesielt motivert i å snakke om det, men her kommer et kort referat:

- Han lurte på om han som hadde gitt meg alle manglene sist hadde hatt veldig lite å gjøre. Alt var ok nå.
- Jeg fikk ikke lite høyt skilt, men stort høyt. Det er helt greit. Lite høyt er det full stans på. Hadde jeg vært der 2mnd tidligere hadde jeg fått det.
- Heving var ok (4").
- Bodylift manglet dokumentasjon. Dette var ikke jeg klar over, så må ringe BG Nor for å få det.
- Dekk var bare å drite i... 33" er jo selvfølgelig livsfarlig... Orker ikke å skrive mer... Jeg fikk sagt hva jeg mente, og de var enige. Men hva faen hjelper det når jeg ikke får det godkjent?!?!?

Vel, pga bodylift dritt, så må bilen vises på nytt. De foreslår at jeg viser med originale dekk... Kommer til å se jævelig seriøst ut...  Og så har vi ventetiden da... og EU kontroll som skulle vært gjennomført, etc....
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #224 på: Ti.,21,Oktober,2008,20,26 »
Bodyliftet er jo skrevet sammen med Procomp settet i papirene fra BG Nor. Enten har BG sendt deg feil papirer, eller så klarer ikke mannen på BT å lese.....

Nei, 33" er farlig!!! Bedre med 36"......

Hvor viste du bilen hen?


KONDOLERER....!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!