Godkjenning av bil og lite skilt
Det finnes 4 måter å godkjenne en bil på i Norge, og det er følgende:
Europeisk typegodkjenning.Dette er det som er mest vanlig for alle personbiler etter 2002. Fabrikken har gjort alle de ca. 50 ECE testene som skal til for at en ny personbil (M1) kan registreres i Europa. Bilen har da et skilt som angir et typegodkjenningsnummer og når Trafikkstasjonen slår opp dette i Autosys kommer alle tekniske data, også skiltstørrelse frem. En Golf med automatkasse har samme typegodkjenningsnummer som en med manuell, men den har forskjellig variant og versjon. V og V er å regne som undergrupper til typegodkjenningen.
Nasjonal typegodkjenning.Norge har særnorske krav til varebiler (N2) og kan derfor ikke bruke Europeiske typegodkjenninger for varebiler. Nasjonal typegodkjenning utstedes for en spesifikk biltype ved å fremlegge tilstrekkelig dokumentasjon tilsvarende som det fabrikken må gjøre, det er dog ikke krav om alle 50 testene for varebil. Bremsekrav er lavere for varebil enn for personbil.
En nasjonal typegodkjenning "tilhører" den som har søkt om å få den og kan ikke brukes av andre uten tillatelse fra eier.
EnkeltgodkjenningFor nye biler er det tvungen bruk av typegodkjenning, mens bruktimporterte biler kana enkeltgodkjennes. Da skal bilen i hovedsak tilfredstille de kravene som gjaldt i Norge når bilen var ny.
Har du en bil som er nyere enn 71 kan det by på problemer å skaffe frem nok dokumentasjon.
§ 1-15Dette er en ganske ny regel (ca. 2003) som sier at hvis bilen har vært registrert eller er registrerbar i et annet EØS land eller USA, (ikke Canada) så kan bilen registreres også i Norge forutsatt at bilen er helt orginal (strenge krav) og den må fortsatt være orginal all sin tid.
Vær obs på at du ikke kan avgiftsberegne en 1-15 bil etter co2 selv om du har dokumentasjon fra NASA. Den skal beregnes etter det gamle volum-effekt regnestykket.
Dette er en meget forenklet forklaring av de metodene som benyttes ved godkjenning. For spesilet intereserte, sett av en kveld og les her
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-003.html#3-1Lite skiltLite skilt kom som et resultat etter at det begynte å komme mye 1-15 biler hvor det ikke var plass til stort smalt eller stort høyt skilt bak. Vegdirektoratet synes det var like greit å bruke en skiltstr. som de hadde fra før til traktorer og snøskuter så da fikk vi like godt skilter som var mindre enn det amerikanerene brukte selv.
Lite skilt "tok litt av" og i 2004 kom denne innskjerpingen, samtidig som muligheten til å tildele lite skilt forann forsvant i Autosys.
Selv om du har fått tildelt lite skilt i vognkortet så kan du i en teknisk kontroll bli pålagt å montere stort hvis han du treffer synes det er det beste. (her gjelder det å være ydmyk i en diskusjon langs veien)
Er bilen din solgt ny i Norge og registrert etter en typegodkjenning, må tjenestemannen som tildeler lite skilt være både blind og døv. Han vil få et problem når dette skal rettes opp i vognkortet fordi et enkeltfelt i en typegodkjenning ikke lar seg endre.
Er bilen bruktimportert og derved enkeltgodkjent er mulighetene større. Men som det står i brevet at ekstrautstyr orginalt eller uorginalt skal ikke utløse tildeling av lite skilt. Det finnes jo ikke en bil hvor det ikk egår ann å få på et stort skilt hvis det var det som skulle til for å stoppe klimaendringen.
Mao lite skilt er avhengig velvillig mann.