Skrevet av Emne: Jan-Erik's garasje, TJ  (Lest 76502 ganger)

0 medlemmer og 7 gjester leser dette emnet.

renegade

  • Gjest
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #195 på: Lø., 2,August,2008,23,06 »
Jeg har ivertfall møtt på det problemet to ganger når jeg har importert, både motorsykkel fra england og en wrangler TJ ifra tyskland. Problemet i dag vil være at de fleste bilene blir solgt med klare glass, og da kan det være att E merkingen står andre steder, eller er vanskeligere å finne. Tidligere var jo alt preget inn i glasset.
De gikk over og så att alle lampene var E merket på motorsykkelen, men TJ'en var de mest interessert i alle andre lamper enn hovedlysa (selv om de også var E merket), og handler du ifra England, slik jeg gjorde med motorsykkelen, så må du også bytte front glassa eller lampene pga formen på lyset. (lyser opp på feil side av veien, blender møtende trafikk).
I statene har jo TJ også kjørelys i blinkersene, dette får du heller ikke godkjent her i norge. Selv om det også ble solgt en del volvo v-40 med akkurat dette. Reglene har en tendens til å endre seg fortere enn vi greier å følge med.
De blinklysa som bygger ut på sidene på skjermene på TJ heter "euro-style" i statene og andre land. De som er helt flate og som er i bruk i statene, heter ikke noe spesielt.
Og mange biler som blir importert må jo lakke om noen av glassa sine før de kan bli godkjent. hørte senest om det på 3 nye ford mustanger som ble importert til norge, her i Larvik. Det er vel bare 5 - 6 dager siden de måtte gjøre det.

Alle biler som importeres blir kontrollert mot den sentrale typegodkjenningen for akkurat det kjøretøyet. Det vil si at hvis de er veldiig firkanta, så godkjenner de ikke en TJ med stort firkanta skilt bak, fordi typegodkjenningen sier den skal ha stort smalt, og det skal plasseres bak på fangeren, midt på, mellom skiltlysa. Skal man godkjenne/registrere en importert bil som ikke er i samsvar med typegodkjenningen, så tror jeg det må gjøres en særskilt godkjenning for kjøretøyet. og da skal vel alt legges frem, dokumenteres og kontrolleres. Men de er lite villige til å gjøre dette for biler som det allerede eksisterer en typegodkjenning på.
Det var den beskjeden jeg fikk når jeg ba om stort høyt skilt bak (lite høyt skilt kunne jeg bare drite i).

Jeg var ikke klar over at TJ'en  til JanErik var importert.

Klare glass:  Jeg sjekket eldre og nyere biler, de eldre har klart lesbart E-merke, 2008 modellene har IKKE E-merke.
Jeg er ikke sikker på når denne endringen kom, kanskje i år (?)
Bytte av engelske lamper er helt greit, de kjører jo på gal side av veien...

Hvordan forklares da EU-typegdkjente biler med oransje markeringslys / dioder ?  Jeg tror det har kommet en regelendring, kanskje så sent som i år ?

Nye Mustanger, som 2008 modeller, eller ny-importerte ?  Og ble de importert i.h.t. en eller annen typegodkjenning ?


Når det gjelder typegodkjenning, hvilken typegodkjenning skal de sjekke amerikanske importbiler mot ?
Det er jo nettopp det som har vært det STORE problemet:  VaV har IKKE godtatt amerikanske godkjenninger, og derved så har en heller ikke kunnet importere biler fra USA.
Det er akkurat det § 1-15 regulerer.

Så hvis en derfor importerer en TJ fra USA, så kan en få lite skilt på den, nettopp fordi det IKKE finnes typegodkjenning på denne som VaV aksepterer, fordi den er importert fra USA.
Så Scrambler'n til Jan-Erik (hvis han forsøker) og min asfaltslikker (§1-15) kan få lite skilt, mens TJ'en til Jan-Erik (som er en vanlig EU-typegodkjent bil SVJV) ikke kan få lite skilt.


Når det gjelder det siste du skriver, så er det noen hovedversjoner som kan benyttes:

- Veterangreistrering, gjelder biler eldre enn 30 år, er en avgiftsmessig innretning.  Her er det noen tekniske forhold en skal være klar over, som har med årsmodellene å gjøre:  Biler fra før 1949 har nesten ingen begrensinger, biler fra 1959 har nesten ingen begrensninger, men må på EU-kontroll, biler fra 1971 og nyere er underlagt teknisk reglement som for årsmodellen.  Krav til støy, avgass, varmkjøring av bremser osv, osv.

Frem til 1971 kan en enten registrere som normal bil (hvor en kan foreta endringer) eller som verneverdig (skal holdes orginal).

For veteranbiler fra 1971 så kan en enten skaffe dokumentasjon på de tekniske kravene, noe som kan være vanskelig å få tak i.  Det sies at TÜV muligens kan ha papirer for Jeep.  Får en tak i disse papirene, så kan en registrere bilen som vanlig veteranbil.  Hvis en ikke kan skaffe disse, så kan en registrere bilen som verneverdig kjøretøy, da får en krav om at kjøretøyet skal holdes i orginal stand.

- Ikke veteranbil (i år nyere enn 1978) kan i helt spesielle tilfeller registreres som verneverdige kjøretøy, men det er ganske spes. krav for å få til dette.

- Ikke veteranbiler (i år fra 1978) §1-15, her gjelder at bilen skal være i orginalstand, dette er nesten som med orginallufta i dekka...  Dokumentasjonskravet er orginal, amerikansk Title (for bruktiler), CoC fra fabrikanten for nye biler, og det er det hele.  Tekniske krav er at lys skal ha "norske" farger, men det er ikke krav til E-merking av lykter.  Setebeltene behøver en heller ikke bytte.
Kontrolløren jeg snakket med ville se bilen (asfaltslikkeren: 2001 MR2) før han kunne si noe sikkert om de oransje markeringslysene foran.  Det kunne hende dette var ok.  Bilen har forøvrig oransje blinklys både foran og bak som orginalt fra USA.

Når du nevner særskilt godkjenning, så er det nettopp det § 1-15 er, det er en særskilt godkjenning av biler produsert for det amerikanske markedet / tidligere registrert i USA.
Og siden en IKKE kan benytte EU-typegodkjenning på disse, så kan en derved få f.eks. små skilt.
Men ulempen er altså at bilen må holdes orginal...

Og her kommer en interessant sak:  Skal en §1-15 bil til EU-godkjeninng annet hvert år ?  Hvis ja, etter hvilket regelverk skal disse i såfall testes ?  De kan jo ikke testes etter EU-regelverket, fordi de er jo ikke godkjent etter dette regelverket ?  Og noe annet regelverk er de heller ikke godkjent etter, fordi da ville det ikke ha vært noe problem med importen i utgangspunktet ?  Skal bli interessant å finne ut hva som skjer når / hvis asfaltslikkeren blir innkalt til EU-godkjenning.

Og en bil som er EU-typegodkjent skal f.eks. ha skiltfasong etter denne godkjenningen, det er derfor en ikke får små skilt på TJ'ene våre, disse er typegodkjent med smale, lange skilt.
CJ'en min derimot, den er godkjent med smalt foran og firkantet bak.
En kan bare spekulere i hvorfor i alle dager de (importøren) valgte å typegodkjenne TJ med smalt skilt bak.  Kanskje det ville stikke for langt ut på siden for å gå klar av bakdøra på orignal plass, kanskje det allerede var avgjort i EU ett-eller-annet sted ?

Ble vist litt langt det her...

« Siste redigering: Lø., 2,August,2008,23,11 av renegade »

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #196 på: Sø., 3,August,2008,11,09 »
Dette viser jo bare at det er vanskelig for vanlige dødelige å følge med på de stadig endringene i regelverket. noe som gjør det særdeles vanskelig å importere, og få dette helt lovlig.
TJ'en som jeg importerte ifra Tyskland ble godkjent i samsvar med den sentrale typegodkjenningen som ble gjort på den første TJ'en som ble tatt inn av importøren til Norge. dette var vel i 2000 eller 2001.
Og slike innviklede regelverk er jo med på å øke akkurat det vi alle opplever. Forskjellig behandling, svar, resultat ifra trafikkstasjon til trafikkstasjon.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

renegade

  • Gjest
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #197 på: Sø., 3,August,2008,12,42 »
Dette viser jo bare at det er vanskelig for vanlige dødelige å følge med på de stadig endringene i regelverket. noe som gjør det særdeles vanskelig å importere, og få dette helt lovlig.
TJ'en som jeg importerte ifra Tyskland ble godkjent i samsvar med den sentrale typegodkjenningen som ble gjort på den første TJ'en som ble tatt inn av importøren til Norge. dette var vel i 2000 eller 2001.
Og slike innviklede regelverk er jo med på å øke akkurat det vi alle opplever. Forskjellig behandling, svar, resultat ifra trafikkstasjon til trafikkstasjon.

Import av bruktbil fra Tyskland skal være helt uproblematisk, da denne da i prinsippet er tidligere godkjent i et EU-land.

Det er dette som er hele bærebjelken i det gjeldende godkjenningsregimet: er bilen godkjent i et EU-land, så skal den også godkjennes i Norge.

Jeg ser dog for meg et par mulige tilfeller som kan skape problemer: "amatørbygde fordon" fra Sverige og tilsvarende fra England.  Jeg vet om en Lotus Seven som ble tatt inn, og det var ekstremt viktig at det stod "fabrikkbygd" i papirene på den...

For vanlige biler, så skal det være uproblematisk å ta inn en bil fra f.eks. Tyskland.

De må da seff. være teknisk i.h.t. gjeldende teknisk regelverk, dvs. det nytter ikke å komme med en TJ m/4" løft og 35" hjul fra Tyskland uten at dette er skrevet inn i det tyske vognkortet osv.  En må ha papirene på alle endringene og kunne bevise at de er godtatt i Tyskland.


Det er ikke spes. vanskelig å importere, men en må finne seg i å sette seg inn i reglverket.
F.eks. så er det omtrent umulig å få godkjent en sykkel fra USA som er nyere en 23/6-2003, hvilket er min store sorg om dagen - jeg har ekstremt lyst på Ducati 1098 S, og fra USA, så ville jeg ha spart bortimot 100 000,- på en "S".

En artig sak med import fra USA etter § 1-15 er at den gjelder for *alle* biler bygd / solgt for det amerikanske markedet, ikke bare "tradisjonelle" amcars: BMW, Porsche, Honda, Toyota, Jaguar vil alle kunne importeres på § 1-15...

Det skal bli interessant å se hvordan det går med asfaltslikkeren, det hørtes helt uproblematisk ut på han kontrolløren.  Hvis det viste seg at jeg måtte fjerne de markeringslysene foran, så ville jeg få godkjent bilen i Drammen, men med en mangellapp på markeringslysene.  Jeg kunne da bare fikse de og ta en tur til VaV i Tønsberg for å vise endringen der, behøvde ikke dra tilbake til Drammen for å vise endringen.

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #198 på: Sø., 3,August,2008,12,55 »
Jeg var ikke klar over at TJ'en  til JanErik var importert.

Nei, det er den heller ikke... Hadde den vært det så kan det jo faktisk hende ting hadde vært lettere.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #199 på: Ma., 4,August,2008,09,04 »
 ;D



med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #200 på: Ma., 4,August,2008,21,21 »
"Hey, thats a ny vending. Hansi, pull out your book and wright that down"

Så det der gikk greit. Hmm. Men krav til skiltlys bak da?? glemte de det eller??  ;D ;D
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #201 på: Ma., 4,August,2008,21,46 »
Og hva med krav til reservehjul :P For det er vel ett krav til det, om man ikke har nymotens lite res.hjul med løs kompressor ved siden av????

Hadde det ikke bare vært greiere å sagt: "lite skilt - jada selvfølgelig"
« Siste redigering: Ma., 4,August,2008,21,56 av Ronny »
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #202 på: Ma., 4,August,2008,22,11 »
VW Touran og Tiguan leveres bare med kompressor og pumpe, så det kan vel ikke være krav om reservehjul?
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #203 på: Ma., 4,August,2008,22,54 »
tror ikke Reservehjul er noe krav. heller ikke pumpe eller dekk på boks eller lignende. men det kan være jækli kjekt å ha en sjelden gang  ;D
Mange biler i dag har ingen av delene. BMW selger blandt annet sine biler med ROF dekk, Run-On-Flat. de tåler vel 80 km/t over 40 km eller noe.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #204 på: Ma., 4,August,2008,22,55 »
"Hey, thats a ny vending. Hansi, pull out your book and wright that down"

Så det der gikk greit. Hmm. Men krav til skiltlys bak da?? glemte de det eller??  ;D ;D

Joda, har mangel på skiltlys. Jeg skal montere skiltet ordentlig, men jeg er usikker på hvordan akkurat nå. Det som er piss irriterende er at jeg har lagt opp skiltlys til lite skilt, men neiiiii det kan man ikke få, for det er jo sykt trafikk farlig! Bilen er jo nesten ikke kjørbar med det... latterlig...

Jeg sa at jeg var nødt til å ta av reservehjulet for å få montert skiltet, og han nevnte ikke noe på at jeg ikke hadde reservehjul.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #205 på: Ti., 5,August,2008,23,13 »
Du får kjøpt sånne flotte små skuer til skiltet ditt, som det er pærer i. Altså skiltskruer med integrerte pærer. Da slipper du en stor kloss av ett biltema skiltlys hengende over eller på siden.
Husker bare ikke hvor jeg så de hen. de var billige også.
Kan ha vært jcwhitney.com eller noe. ellers så får du bare google litt.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #206 på: Ti., 5,August,2008,23,18 »
Du får kjøpt sånne flotte små skuer til skiltet ditt, som det er pærer i. Altså skiltskruer med integrerte pærer. Da slipper du en stor kloss av ett biltema skiltlys hengende over eller på siden.
Husker bare ikke hvor jeg så de hen. de var billige også.
Kan ha vært jcwhitney.com eller noe. ellers så får du bare google litt.

Jepp, jeg har tenkt på at det må finnes noe sånt. Takker for tips.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #207 på: Fr., 8,August,2008,10,13 »
Jeg så to TJ'er som ligger til salgs på finn nå med lite skilt bak. Sendte han ene en mail og spurte hvordan han hadde fått lite skilt bak. Han hadde brukt kjøretøysforskriften, og denne paragrafen:

§ 39-10. Type kjennemerke etter kjøretøygruppe
1.   Bil skal ha store kjennemerker. De kan være smale eller høye.
          Lisensiert rallybil som er fritatt for engangsavgift/tilleggsavgift, skal ha lite kjennemerke. Det kan være smalt eller høyt.
          Bil kan benytte lite kjennemerke bak, dersom det fra fabrikanten ikke er avsatt plass nok til stort kjennemerke.
          Bestemmelsen i tredje ledd trer i kraft 31. mai 2005.
          For lite kjennemerke tildelt før 31. mai 2005 gjelder følgende forutsatt at dette er anmerket i vognkortet; bil som originalt ikke har plass nok for stort kjennemerke på det stedet fabrikanten har avsatt for dette, kan bruke lite kjennemerke, smalt eller høyt. Dersom slik bil originalt har plass til stort kjennemerke foran eller bak der fabrikanten har avsatt plass til dette, skal slikt kjennemerke brukes der.
          Bestemmelsen i femte ledd trer i kraft 1. oktober 2001.
2.   Motorsykkel skal ha lite kjennemerke. Det kan være smalt eller høyt.
3.   Beltebil og beltemotorsykkel skal ha lite kjennemerke. Det kan være smalt eller høyt.
4.   Traktor og motorredskap skal ha lite kjennemerke. Det kan være smalt eller høyt.
5.   Tilhenger skal ha stort kjennemerke. Det kan være smalt eller høyt.
0   Endret ved forskrifter 23 des 2004 nr. 1810 (tidligere § 39-9), 26 mai Tilhenger med bredde ikke over 1.25 m. kan ha lite kjennemerke. Det kan være smalt eller høyt. 2005 nr. 485, 12 aug 2005 nr. 891.


Han har også byttet bakfanger, og har ikke plass / mulighet til å montere stort skilt. Så jeg tror jeg skal prøve å klage, og bruke dette argumentet. MEN, jeg ser for meg at jeg kommer til å få beskjed om å montere original fanger igjen...  ???

Forresten, er det noen med original bakfanger om hadde kunnet ta mål på fangeren? Hmm... også om noen gidder å ta mål på original front fanger.
« Siste redigering: Fr., 8,August,2008,10,55 av Jan-Erik »
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #208 på: Sø.,10,August,2008,10,19 »
Jeg prøvde meg på akkurat det samme. hadde warn bakfanger og la alt klart for lite skilt på venstre side bak. hadde original skiltbrakett ifra usa, la opp lys og greier. Men fikk beskjed at bilen ble levert ifra frabrikken, og ble typegodkjent inn i norge med SS skilt (stort-smalt) og det var DET bilen SKULLE ha. måtte gå derifra med halen mellom beina etter mye krangling.
Når det er sagt, så ble vel Simon spurt av BT etter at han godkjente sin på 33" og heving, om han ville ha litet skilt bak. Stein har også fått godkjent dette, så praksisen er veldig forskjellig. Men hvis dette skal gjøres etter boka, så blir du nektet.

Håper du får bedre utfall når du prøver enn det jeg hadde.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #209 på: Sø.,10,August,2008,15,27 »
Jeg prøvde meg på akkurat det samme. hadde warn bakfanger og la alt klart for lite skilt på venstre side bak. hadde original skiltbrakett ifra usa, la opp lys og greier. Men fikk beskjed at bilen ble levert ifra frabrikken, og ble typegodkjent inn i norge med SS skilt (stort-smalt) og det var DET bilen SKULLE ha. måtte gå derifra med halen mellom beina etter mye krangling.
Når det er sagt, så ble vel Simon spurt av BT etter at han godkjente sin på 33" og heving, om han ville ha litet skilt bak. Stein har også fått godkjent dette, så praksisen er veldig forskjellig. Men hvis dette skal gjøres etter boka, så blir du nektet.

Håper du får bedre utfall når du prøver enn det jeg hadde.

Det er mange TJ'er med lite skilt. Gjør f.eks et søk på finn, så finner dere ihvertfall 2 TJ'er der med lite skilt. Ja, jeg vet at Stein har fått det, og jeg misunner han :P Simon har YJ, så det kan vel ikke helt sammenlignes.

Vel, jeg skal gjøre et forsøk på å klage, og vise til at det er mange andre som har fått lite skilt. Det er verdt et forsøk.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt