Jeg har ivertfall møtt på det problemet to ganger når jeg har importert, både motorsykkel fra england og en wrangler TJ ifra tyskland. Problemet i dag vil være at de fleste bilene blir solgt med klare glass, og da kan det være att E merkingen står andre steder, eller er vanskeligere å finne. Tidligere var jo alt preget inn i glasset.
De gikk over og så att alle lampene var E merket på motorsykkelen, men TJ'en var de mest interessert i alle andre lamper enn hovedlysa (selv om de også var E merket), og handler du ifra England, slik jeg gjorde med motorsykkelen, så må du også bytte front glassa eller lampene pga formen på lyset. (lyser opp på feil side av veien, blender møtende trafikk).
I statene har jo TJ også kjørelys i blinkersene, dette får du heller ikke godkjent her i norge. Selv om det også ble solgt en del volvo v-40 med akkurat dette. Reglene har en tendens til å endre seg fortere enn vi greier å følge med.
De blinklysa som bygger ut på sidene på skjermene på TJ heter "euro-style" i statene og andre land. De som er helt flate og som er i bruk i statene, heter ikke noe spesielt.
Og mange biler som blir importert må jo lakke om noen av glassa sine før de kan bli godkjent. hørte senest om det på 3 nye ford mustanger som ble importert til norge, her i Larvik. Det er vel bare 5 - 6 dager siden de måtte gjøre det.
Alle biler som importeres blir kontrollert mot den sentrale typegodkjenningen for akkurat det kjøretøyet. Det vil si at hvis de er veldiig firkanta, så godkjenner de ikke en TJ med stort firkanta skilt bak, fordi typegodkjenningen sier den skal ha stort smalt, og det skal plasseres bak på fangeren, midt på, mellom skiltlysa. Skal man godkjenne/registrere en importert bil som ikke er i samsvar med typegodkjenningen, så tror jeg det må gjøres en særskilt godkjenning for kjøretøyet. og da skal vel alt legges frem, dokumenteres og kontrolleres. Men de er lite villige til å gjøre dette for biler som det allerede eksisterer en typegodkjenning på.
Det var den beskjeden jeg fikk når jeg ba om stort høyt skilt bak (lite høyt skilt kunne jeg bare drite i).
Jeg var ikke klar over at TJ'en til JanErik var importert.
Klare glass: Jeg sjekket eldre og nyere biler, de eldre har klart lesbart E-merke, 2008 modellene har IKKE E-merke.
Jeg er ikke sikker på når denne endringen kom, kanskje i år (?)
Bytte av engelske lamper er helt greit, de kjører jo på gal side av veien...
Hvordan forklares da EU-typegdkjente biler med oransje markeringslys / dioder ? Jeg tror det har kommet en regelendring, kanskje så sent som i år ?
Nye Mustanger, som 2008 modeller, eller ny-importerte ? Og ble de importert i.h.t. en eller annen typegodkjenning ?
Når det gjelder typegodkjenning, hvilken typegodkjenning skal de sjekke amerikanske importbiler mot ?
Det er jo nettopp det som har vært det STORE problemet: VaV har IKKE godtatt amerikanske godkjenninger, og derved så har en heller ikke kunnet importere biler fra USA.
Det er akkurat det § 1-15 regulerer.
Så hvis en derfor importerer en TJ fra USA, så kan en få lite skilt på den, nettopp fordi det IKKE finnes typegodkjenning på denne som VaV aksepterer, fordi den er importert fra USA.
Så Scrambler'n til Jan-Erik (hvis han forsøker) og min asfaltslikker (§1-15) kan få lite skilt, mens TJ'en til Jan-Erik (som er en vanlig EU-typegodkjent bil SVJV) ikke kan få lite skilt.
Når det gjelder det siste du skriver, så er det noen hovedversjoner som kan benyttes:
- Veterangreistrering, gjelder biler eldre enn 30 år, er en avgiftsmessig innretning. Her er det noen tekniske forhold en skal være klar over, som har med årsmodellene å gjøre: Biler fra før 1949 har nesten ingen begrensinger, biler fra 1959 har nesten ingen begrensninger, men må på EU-kontroll, biler fra 1971 og nyere er underlagt teknisk reglement som for årsmodellen. Krav til støy, avgass, varmkjøring av bremser osv, osv.
Frem til 1971 kan en enten registrere som normal bil (hvor en kan foreta endringer) eller som verneverdig (skal holdes orginal).
For veteranbiler fra 1971 så kan en enten skaffe dokumentasjon på de tekniske kravene, noe som kan være vanskelig å få tak i. Det sies at TÜV muligens kan ha papirer for Jeep. Får en tak i disse papirene, så kan en registrere bilen som vanlig veteranbil. Hvis en ikke kan skaffe disse, så kan en registrere bilen som verneverdig kjøretøy, da får en krav om at kjøretøyet skal holdes i orginal stand.
- Ikke veteranbil (i år nyere enn 1978) kan i helt spesielle tilfeller registreres som verneverdige kjøretøy, men det er ganske spes. krav for å få til dette.
- Ikke veteranbiler (i år fra 1978) §1-15, her gjelder at bilen skal være i orginalstand, dette er nesten som med orginallufta i dekka... Dokumentasjonskravet er orginal, amerikansk Title (for bruktiler), CoC fra fabrikanten for nye biler, og det er det hele. Tekniske krav er at lys skal ha "norske" farger, men det er ikke krav til E-merking av lykter. Setebeltene behøver en heller ikke bytte.
Kontrolløren jeg snakket med ville se bilen (asfaltslikkeren: 2001 MR2) før han kunne si noe sikkert om de oransje markeringslysene foran. Det kunne hende dette var ok. Bilen har forøvrig oransje blinklys både foran og bak som orginalt fra USA.
Når du nevner særskilt godkjenning, så er det nettopp det § 1-15 er, det er en særskilt godkjenning av biler produsert for det amerikanske markedet / tidligere registrert i USA.
Og siden en IKKE kan benytte EU-typegodkjenning på disse, så kan en derved få f.eks. små skilt.
Men ulempen er altså at bilen må holdes orginal...
Og her kommer en interessant sak: Skal en §1-15 bil til EU-godkjeninng annet hvert år ? Hvis ja, etter hvilket regelverk skal disse i såfall testes ? De kan jo ikke testes etter EU-regelverket, fordi de er jo ikke godkjent etter dette regelverket ? Og noe annet regelverk er de heller ikke godkjent etter, fordi da ville det ikke ha vært noe problem med importen i utgangspunktet ? Skal bli interessant å finne ut hva som skjer når / hvis asfaltslikkeren blir innkalt til EU-godkjenning.
Og en bil som er EU-typegodkjent skal f.eks. ha skiltfasong etter denne godkjenningen, det er derfor en ikke får små skilt på TJ'ene våre, disse er typegodkjent med smale, lange skilt.
CJ'en min derimot, den er godkjent med smalt foran og firkantet bak.
En kan bare spekulere i hvorfor i alle dager de (importøren) valgte å typegodkjenne TJ med smalt skilt bak. Kanskje det ville stikke for langt ut på siden for å gå klar av bakdøra på orignal plass, kanskje det allerede var avgjort i EU ett-eller-annet sted ?
Ble vist litt langt det her...