Skrevet av Emne: Jan-Erik's garasje, TJ  (Lest 76494 ganger)

0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet.

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #180 på: Ti.,15,Juli,2008,10,23 »

Det sitter en på hver side bak, altså rett bak der beltet festes i balja (i bakkant av setet når det er satt inn). Men det er ingen forann...

Da mangler du "bare" de 2 som skal holde setet i forkant.  Jeg trodde også at jeg manglet de 2 med spor i, men etter å ha kikket under teppet bak på hjulhusa, så fant jeg de under teppet.

Det jeg er usikker på, er festet for setebeltene (de som du stikker metallbiten oppi).  Jeg vet ikke hvordan disse festes, har ikke forsøkt å montere beltene enda, har en plan om å få på hvite skilt en gang til høsten (nå er det asfaltslikkeren som er i fokus...)


Beltene er enkelt. Rett forann brakettene som sitter i balja bak, så er det et hull hvor beltet festes. Per, kan du sende meg ditt tlfnr på pm?
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #181 på: Ti.,15,Juli,2008,19,09 »
Det jeg er usikker på, er festet for setebeltene (de som du stikker metallbiten oppi).  Jeg vet ikke hvordan disse festes,


Hun kontakten til beltene, altså den du stikker metallbiten oppi, som du nevner, skal festes midt mellom hjulhusene bak, rett i bakkant av setet. Du vil finne 2 små spor/slisser som går paralelt i teppet, som sikkert er en 4 - 5 cm lange, med ca 2 - 3 cm mellom dem. Det er akkurat så små slisser at du får trykket beltelåsen igjennom hvert sitt når teppet legges tilbake på plass i bagasjerommet. selve beltene festes med en skrue ned i balja (under teppet).
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #182 på: Ti.,15,Juli,2008,19,24 »
Det jeg er usikker på, er festet for setebeltene (de som du stikker metallbiten oppi).  Jeg vet ikke hvordan disse festes,


Hun kontakten til beltene, altså den du stikker metallbiten oppi, som du nevner, skal festes midt mellom hjulhusene bak, rett i bakkant av setet. Du vil finne 2 små spor/slisser som går paralelt i teppet, som sikkert er en 4 - 5 cm lange, med ca 2 - 3 cm mellom dem. Det er akkurat så små slisser at du får trykket beltelåsen igjennom hvert sitt når teppet legges tilbake på plass i bagasjerommet. selve beltene festes med en skrue ned i balja (under teppet).


Jepp, de er greie... Nå har jeg lagt nytt teppe, så har ikke skåret ut hull til noe ennå, men har løftet opp og sett hvordan det ser ut på balja.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #183 på: To.,31,Juli,2008,07,02 »
setene ble montert for noen uker siden, takket være at jeg fikk låne braketter av Per. Så nå sitter jeg som andre mann i kø hos BT på Billingstad. Er ennå 1,5t til dem åpner, men jeg tenkte å være tidlig ute. Har allerede sommerfugler i magen.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #184 på: To.,31,Juli,2008,10,35 »
Sånn... da var kontrolløren ferdig. Det ble litt frem og tilbake, og det var IKKE bare baksetene han sjekket. Han gikk over hele bilen, og var vel ikke helt happy med vinsj, grille guard, 35"ere, etc... Så han tok kanskje 50 bilder av bilen i alle mulige vinkler. Han brukte en god stund på å skrive rapporten sin, kom tilbake med en mangellapp lang som et vondt år, samt en lapp hvor bilen ble godkjent som personbil ;D

På mangellappen var det noen ting jeg lurer på. For det første skrev han at de nye fangerne (forann og bak, Warn) måtte kontrolleres om var godkjente til bilen. Dette kom litt overaskende på meg. Er det noen som har hatt problemer med dette?

Jeg fikk på ingen måte lite skilt bak. Jeg argumenterte i hue og ræva, men fikk bare beskjed om at det ikke var noe å diskutere. Hadde bilen vært importert fra USA så hadde jeg fått det sa han. Vanvittig irriterende!!! Jeg hadde til og med lagt opp skiltlys til lite skilt.

Han skrev også at Cobra setene måtte kontrolleres om var godkjente til bilen. Jeg blir ihvertfall nødt til å føre selene gjennom hullene i siden av setet da de ikke ligger inntill kroppen når beltet er festet.

Fikk også feil på E merker på blinklys.

Og så var det feil på for store fjernlys. Disse tar jeg bare av. De ser bare stygge ut samma hva.

Det var noen flere ting også uten at jeg har det i hue. Ikke noe problem å fikse, men synes det er litt håpløst om Warn fangerne må være godkjent, og det samme med setene. Lurer også på hvordan jeg skal argumentere med at Winch Guard'en ikke er en ku-fanger (for det var han ikke enig i). Og er det noe problem å ha vinsj på bilen?

Men men... Jeg har ihvertfall bakseter i bilen nå, og får hvite skilter i morgen. Det var jo bra!
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

renegade

  • Gjest
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #185 på: To.,31,Juli,2008,11,49 »

Jeg fikk på ingen måte lite skilt bak. Jeg argumenterte i hue og ræva, men fikk bare beskjed om at det ikke var noe å diskutere. Hadde bilen vært importert fra USA så hadde jeg fått det sa han. Vanvittig irriterende!!! Jeg hadde til og med lagt opp skiltlys til lite skilt.

Fikk også feil på E merker på blinklys.
Lurer også på hvordan jeg skal argumentere med at Winch Guard'en ikke er en ku-fanger (for det var han ikke enig i). Og er det noe problem å ha vinsj på bilen?

Hmmmm, det med lite skilt er interessant, for "asfaltslikkeren" min er jo importert fra USA...  Så den har jeg tenkt å ha lite skilt både foran og bak, den er jo ikke typegodkjent i Norge...

E-merket blinklys, er det ikke slutt på det da ?  Eller er det slik at har den vært typegodkjent med E-merket lys, så må det være e-merket for all fremtid ?

Når det gjelder vinsj, så vet jeg ikke hvordan reglene er ang. innfesting, men det er vel et rundskriv som sier noe om godkjenning av kufangere.  Det er en untaksregel, og det er hvis det har sittet vinsj / kufanger på bilen siden en-eller-annen dato i 1997, så blir det vistnok akseptert (?)
Det interessante er hvis vinsjen, fairleaden og festeplata alle er på innsiden av orginal fanger - hva da ?

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #186 på: To.,31,Juli,2008,12,19 »
E-merket blinklys, er det ikke slutt på det da ?  Eller er det slik at har den vært typegodkjent med E-merket lys, så må det være e-merket for all fremtid ?

Vet ikke, men tydeligvis må de være E-merket for all fremtid på min bil...

Når det gjelder vinsj, så vet jeg ikke hvordan reglene er ang. innfesting, men det er vel et rundskriv som sier noe om godkjenning av kufangere.  Det er en untaksregel, og det er hvis det har sittet vinsj / kufanger på bilen siden en-eller-annen dato i 1997, så blir det vistnok akseptert (?)
Det interessante er hvis vinsjen, fairleaden og festeplata alle er på innsiden av orginal fanger - hva da ?

Det med ku-fanger er greit, og det er jeg klar over. Men jeg argumenterte for at dette ikke er en ku-fanger, men beskyttelse for vinsjen. Det var han ikke enig i. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, men tror jeg lar alt stå på når jeg drar til Drammen, så får jeg se hva de sier. Det er ikke oppført som en feil på mangellappen, men at Drammen skal ta stilling til det.

Alt på vinsjen er vel innenfor tror jeg. Mulig fairleaden går bittelitt utenfor.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #187 på: To.,31,Juli,2008,12,20 »

Det interessante er hvis vinsjen, fairleaden og festeplata alle er på innsiden av orginal fanger - hva da ?

Jeg har fått beskjed om at vinsj er ok sålenge ikke noe stikker utenfor fangeren. Det går under fremaksel last. Og her har man en god del å gå på. BT var ikke veldig fornøyd med mine fangere heller :)
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #188 på: To.,31,Juli,2008,13,05 »

Det interessante er hvis vinsjen, fairleaden og festeplata alle er på innsiden av orginal fanger - hva da ?

Jeg har fått beskjed om at vinsj er ok sålenge ikke noe stikker utenfor fangeren. Det går under fremaksel last. Og her har man en god del å gå på. BT var ikke veldig fornøyd med mine fangere heller :)

Fikk du beskjed om hvorfor de ikke likte fangerne? BT mannen sa ikke noe om det til meg, han bare skrev at Drammen måtte sjekke dem. Men så lenge de er innenfor grensene så kan det da ikke være noe problem?

Er det noen som vet om skiltet bak må være sentrert når man har sånn avlangt stort og stygt skilt som jeg har? Om det må det så har jeg jo et seriøst problem med bakfangeren.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

renegade

  • Gjest
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #189 på: To.,31,Juli,2008,14,19 »

Det interessante er hvis vinsjen, fairleaden og festeplata alle er på innsiden av orginal fanger - hva da ?

Jeg har fått beskjed om at vinsj er ok sålenge ikke noe stikker utenfor fangeren. Det går under fremaksel last. Og her har man en god del å gå på. BT var ikke veldig fornøyd med mine fangere heller :)

Fikk du beskjed om hvorfor de ikke likte fangerne? BT mannen sa ikke noe om det til meg, han bare skrev at Drammen måtte sjekke dem. Men så lenge de er innenfor grensene så kan det da ikke være noe problem?

Er det noen som vet om skiltet bak må være sentrert når man har sånn avlangt stort og stygt skilt som jeg har? Om det må det så har jeg jo et seriøst problem med bakfangeren.

Jeg mener det ikke er noe krav om at det skal være sentrert.  Jeg har vurdert Warn sin bakfanger (eller tilsvarende) lenge, synes de er blant de bedre.  Kjøper / lager jeg en slik, så setter jeg bare skiltet til siden for 2" hullet...

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #190 på: To.,31,Juli,2008,15,48 »

Det interessante er hvis vinsjen, fairleaden og festeplata alle er på innsiden av orginal fanger - hva da ?

Jeg har fått beskjed om at vinsj er ok sålenge ikke noe stikker utenfor fangeren. Det går under fremaksel last. Og her har man en god del å gå på. BT var ikke veldig fornøyd med mine fangere heller :)

Fikk du beskjed om hvorfor de ikke likte fangerne? BT mannen sa ikke noe om det til meg, han bare skrev at Drammen måtte sjekke dem. Men så lenge de er innenfor grensene så kan det da ikke være noe problem?

Er det noen som vet om skiltet bak må være sentrert når man har sånn avlangt stort og stygt skilt som jeg har? Om det må det så har jeg jo et seriøst problem med bakfangeren.

Jeg mener det ikke er noe krav om at det skal være sentrert.  Jeg har vurdert Warn sin bakfanger (eller tilsvarende) lenge, synes de er blant de bedre.  Kjøper / lager jeg en slik, så setter jeg bare skiltet til siden for 2" hullet...

Ja, det er jo det jeg blir nødt til å gjøre nå, men det var en eller annen paragraf som sier at skiltet skal være skrudd fast. Dvs at man må borre hull i fangeren for å feste skiltet. Nye hull = rust! Så, jeg vil forsikre meg om at det er greit når jeg kommer på neste kontroll å ha skiltet til en av sidene (venstre?) for receiveren. Må desuten legge opp til lys på skiltet også.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #191 på: To.,31,Juli,2008,19,20 »
Sikkert ikke værre enn at du kan lage en brakett til 2" festet bak på warn fangeren, og henge på lys på toppen som du kan koble til tilhengerkontakten. Og vips, så kan du ta av skiltet når du skal kjøre offroad.
Alle lamper på bilem MÅ være E-merket, dette er ett krav til europeiske biler.
Fangerne må igjennom samme godkjenning som andre lyktefangere mener jeg, så det krever riktige papirer. Og det tror jeg ikke Warn har. Jeg veit at BGnor ivertfall leverer papirer på Warn bakfanger, som dokumenterer at du kan kjøre med ca 800 kg tilhenger på TJ. Noe mer er den ikke godkjent for i Norge. Og det er jo en god reduksjon ifra originalt hengerfeste som tåler 2000 kg.
Ang. blinklysglassa, så får du heller ikke godkjent de flate blinklysene eller USA modellen. Du må ha de med de stygge bulene på.
Og når det gjelder den winch guarden, så er vel det sånn bøyle som stikker ut opp og frem forran regner jeg med? For sånt er vel vanskelig å få godkjent, siden de bygger en del 10 talls sentimeter fremover.
Når man skal godkjenne bilen, så vil det kunne være lurt å fjerne alt mulig slikt utstyr. For hvis de på BT begynner å skjønne av seg selv, at alt dette stålet faktisk veier en del kg, så må bilen på vekta også. og da får du helt sikkert enda en mangel lapp  ;D
Greit at man er litt beskjeden, og ikke "flæsher" alt utstyret man har forran BT. Mye bedre å ta litt av gangen. Da ser det ikke så voldsomt ut når du skal godkjenne  ;D
Takt og Tone er viktig når ting skal godkjennes, ivertfall hvis du ønsker at det skal gå så smørefritt som overhode mulig.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

renegade

  • Gjest
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #192 på: To.,31,Juli,2008,20,56 »
Alle lamper på bilem MÅ være E-merket, dette er ett krav til europeiske biler.

Vel, det er ikke korrekt når det gjelder 2008 modellene i hverfall.  Jeg tok en runde for å sjekke dette pga asfaltslikkeren (den har av naturlige grunner ikke E-merkede lamper), og da oppdaget jeg at ingen av de 2008 modellene jeg kikket på hadde E-merket hovedlys.  Dette gjaldt flere forskjellige bilmerker.

Videre, så har Volvo V-70 (mener jeg det var) oransje markeringslys foran ut til sidene, det sitter en 5-6 oransje lysdioer i lampene.
Dette var vel også strengt forbudt for noen år siden synes jeg å huske.
Da jeg snakket med teknisk på Drammen, så bekreftet han at jeg ikke trengte å bytte til E-merkede lykter foran.
Han var dog noe usikker på de oransje markeringslysene jeg har på sidene foran i fronten, de måtte han ta en nærmere titt på.

Siden denne er importert fra USA, så var det vistnok ikke noe krav om oransje blinklys på siden, foran dørene.  Om dette kun gjelder import, eller om dette gjelder alle, det aner jeg ikke.  Når jeg kikket rundt på nye biler, så hadde de enten blinklys foran dørene eller blinklys i speila, så det er mulig at dette kun gjelder import fra USA (?).

Ellers så skulle den være orginal, med orginal dimensjon på dekk & felg.

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #193 på: To.,31,Juli,2008,22,20 »
Alle lamper på bilem MÅ være E-merket, dette er ett krav til europeiske biler.

Vel, det er ikke korrekt når det gjelder 2008 modellene i hverfall.  Jeg tok en runde for å sjekke dette pga asfaltslikkeren (den har av naturlige grunner ikke E-merkede lamper), og da oppdaget jeg at ingen av de 2008 modellene jeg kikket på hadde E-merket hovedlys.  Dette gjaldt flere forskjellige bilmerker.

Videre, så har Volvo V-70 (mener jeg det var) oransje markeringslys foran ut til sidene, det sitter en 5-6 oransje lysdioer i lampene.
Dette var vel også strengt forbudt for noen år siden synes jeg å huske.
Da jeg snakket med teknisk på Drammen, så bekreftet han at jeg ikke trengte å bytte til E-merkede lykter foran.
Han var dog noe usikker på de oransje markeringslysene jeg har på sidene foran i fronten, de måtte han ta en nærmere titt på.

Siden denne er importert fra USA, så var det vistnok ikke noe krav om oransje blinklys på siden, foran dørene.  Om dette kun gjelder import, eller om dette gjelder alle, det aner jeg ikke.  Når jeg kikket rundt på nye biler, så hadde de enten blinklys foran dørene eller blinklys i speila, så det er mulig at dette kun gjelder import fra USA (?).

Ellers så skulle den være orginal, med orginal dimensjon på dekk & felg.

Det gjelder import fra USA. Det var ihvertfall svaret jeg fikk når det gjaldt både lite skilt bak, samt E-merket lykter.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #194 på: Lø., 2,August,2008,20,59 »
Jeg har ivertfall møtt på det problemet to ganger når jeg har importert, både motorsykkel fra england og en wrangler TJ ifra tyskland. Problemet i dag vil være at de fleste bilene blir solgt med klare glass, og da kan det være att E merkingen står andre steder, eller er vanskeligere å finne. Tidligere var jo alt preget inn i glasset.
De gikk over og så att alle lampene var E merket på motorsykkelen, men TJ'en var de mest interessert i alle andre lamper enn hovedlysa (selv om de også var E merket), og handler du ifra England, slik jeg gjorde med motorsykkelen, så må du også bytte front glassa eller lampene pga formen på lyset. (lyser opp på feil side av veien, blender møtende trafikk).
I statene har jo TJ også kjørelys i blinkersene, dette får du heller ikke godkjent her i norge. Selv om det også ble solgt en del volvo v-40 med akkurat dette. Reglene har en tendens til å endre seg fortere enn vi greier å følge med.
De blinklysa som bygger ut på sidene på skjermene på TJ heter "euro-style" i statene og andre land. De som er helt flate og som er i bruk i statene, heter ikke noe spesielt.
Og mange biler som blir importert må jo lakke om noen av glassa sine før de kan bli godkjent. hørte senest om det på 3 nye ford mustanger som ble importert til norge, her i Larvik. Det er vel bare 5 - 6 dager siden de måtte gjøre det.

Alle biler som importeres blir kontrollert mot den sentrale typegodkjenningen for akkurat det kjøretøyet. Det vil si at hvis de er veldiig firkanta, så godkjenner de ikke en TJ med stort firkanta skilt bak, fordi typegodkjenningen sier den skal ha stort smalt, og det skal plasseres bak på fangeren, midt på, mellom skiltlysa. Skal man godkjenne/registrere en importert bil som ikke er i samsvar med typegodkjenningen, så tror jeg det må gjøres en særskilt godkjenning for kjøretøyet. og da skal vel alt legges frem, dokumenteres og kontrolleres. Men de er lite villige til å gjøre dette for biler som det allerede eksisterer en typegodkjenning på.
Det var den beskjeden jeg fikk når jeg ba om stort høyt skilt bak (lite høyt skilt kunne jeg bare drite i).

Jeg var ikke klar over at TJ'en  til JanErik var importert.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.