Skrevet av Emne: Jan-Erik's garasje, TJ  (Lest 76490 ganger)

0 medlemmer og 6 gjester leser dette emnet.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #165 på: To., 1,Mai,2008,12,01 »




Tror ikke du skal være så sikker på at du får papirer som dekker 35" uten å gjøre noe som helst med bremsene dine.
Og får du det, så er du første bilen i norge som får dette.




Jeg er stortsett helt enig med deg i det du skriver her, men akkurat det om eneste i Norge tror jeg du må trekke til deg.. :)

Her går en TJ her lokalt som ble godkjent med 35" i Ålesund for 6 mnd siden..
Han brukte ASP Äberle sine felger med papirer for CJ7. Han argumenterte og la frem noen typegodkjenninger. Poenget var å overbevise BT om at TJ ikke er dårligere enn CJ på noe punkt, og derfor er det en logikk i at samme dekk/felger  må kunne fungere på TJ..
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #166 på: To., 1,Mai,2008,12,57 »
Jeg har som sagt ingen forhåpninger om å få godkjent 35", men 33" skulle ikke være noe problem i følge Mr.Moe. Han har aldri sagt at han skulle skrive en anbefaling på 35", men han sa at det kunne alikevel være at jeg fikk det godkjent.

Så for at det ikke skal være noen missforståelser her så har aldri Amcar sagt at de skal anbefale 35" på min bil!
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #167 på: To., 1,Mai,2008,13,17 »
Jeg har som sagt ingen forhåpninger om å få godkjent 35", men 33" skulle ikke være noe problem i følge Mr.Moe. Han har aldri sagt at han skulle skrive en anbefaling på 35", men han sa at det kunne alikevel være at jeg fikk det godkjent.

Så for at det ikke skal være noen missforståelser her så har aldri Amcar sagt at de skal anbefale 35" på min bil!

Akkurat, beklager missforståelsen. Jeg antok at siden du skulle prøve på 35, så fikk du også papirer på 35. Min feil.
Erfaringsmessig så godkjenner ikke BT noe mer enn akkurat det de får anbefalingspapirer på, og i flere tilfeller så krever de ytterligere papirer før de kanskje til slutt godkjenner, eller ikke.  ::) Det er ikke bestandig så greit å forstå seg på de der.
Satt vel godt over timen med Moe i telefonen i går, og det ble snakket veldig mye, om ganske så mye, ikke bare jeep og ett av eksemplene han kom med var en Rod som var bygd om og skulle godkjennes. Alt av papirer som skulle til var klart, og alt var veldig bra bygd. De så ingen ting som skulle tilsi at bilen ikke kunne godkjennes. Men BT nektet. Personen fikk beskjed om å reise til Sveriges godkjenningsorgan SFRO eller noe, som har avdeling i Trollhättan. Og hvis DE godkjente, så kunne også BT i Gnore godkjenne.  ??? ??? ??? Som sagt så gjort. SFRO godkjente og papirene ble med tilbake, men de nektet fremdeles. Han måtte tilbake en gang til, og jeg tror fatisk at bilen fremdeles ikke er godkjent enda. Ingen som skjønte noen ting. hehe, helt klart at her var det noen som hadde stått opp med feil bein altså.
« Siste redigering: To., 1,Mai,2008,13,19 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #168 på: To., 1,Mai,2008,20,19 »
Helt utrolig... Jeg skjønner virkelig ikke problemet deres... Er nesten så jeg får lyst til å søke jobb i BT for å ordne opp litt ;D
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #169 på: To., 1,Mai,2008,20,25 »
Var nedi garasjen igjen to ganger i dag. Måtte ned en gang tidligere for å ta strøk nr 2 med lakk, og så ned igjen nå for å skru sammen igjen.

Ble relativt fornøyd, men jeg skulle ha tatt ennå et lag, for det er noen helligdager rundt omkring. Jeg er også litt redd at lakken sitter dårlig. Men det gjenstår å se... Det ser bra ut nå ihvertfall.

Her er et bilde:

med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #170 på: On.,14,Mai,2008,12,49 »
I går fikk jeg lekt litt med TJ'en hjemme hos mamma og pappa. Pappa hadde felt en del trær som måtte fraktes bort. Da var det klart at jeg og broder'n var nødt til å bruke Jeep til dette ;D

Jeg fikk også testet litt fleks. Det er et blomsterbedd-lignende-ting som har stener på ca 75cm, som står litt innover (som en slags trapp). Jeg dro opp på dem, og ble bittelitt redd da bilen stod å vippa på 2 hjul ;D Men det var gøy. Ser at jeg er nødt til å få vekk stabstaget bak så fort som mulig!!

Et bilde av bilen som drar noen stokker...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #171 på: Ma.,14,Juli,2008,15,30 »
Lenge siden det har skjedd noe her nå. Det har liksom vært Scrambler som har vært i fokus den siste tiden.

Men i dag tenkte jeg at jeg skulle sette i baksetene i TJ'en. Det meste virket intuitivt, unntatt at jeg ikke skjønner hvordan selve setet skal festes. Det er to "henglser" festet i karosseriet bak som jeg har resonert meg frem til at er i bruk når baksetet er slått opp. Men hvor skal setet festes i fremkant? På setet så er det to "pinner" på hver side i fremkant, men det er ikke noe på bilen som indikerer hvor disse skal. Er det noen som kan forklare meg dette, evt om noen har bilder?

Det fulgte også med en brakett og 2 skruer som jeg ikke blir helt klok på. Noen som vet hva dette er:



med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

renegade

  • Gjest
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #172 på: Ma.,14,Juli,2008,17,49 »
Lenge siden det har skjedd noe her nå. Det har liksom vært Scrambler som har vært i fokus den siste tiden.

Men i dag tenkte jeg at jeg skulle sette i baksetene i TJ'en. Det meste virket intuitivt, unntatt at jeg ikke skjønner hvordan selve setet skal festes. Det er to "henglser" festet i karosseriet bak som jeg har resonert meg frem til at er i bruk når baksetet er slått opp. Men hvor skal setet festes i fremkant? På setet så er det to "pinner" på hver side i fremkant, men det er ikke noe på bilen som indikerer hvor disse skal. Er det noen som kan forklare meg dette, evt om noen har bilder?

Det fulgte også med en brakett og 2 skruer som jeg ikke blir helt klok på. Noen som vet hva dette er:





*1* brakett ??  Det burde ha vært 2 ...

Pinnen i setet stikkes inn i braketten der hvor det er 1 hull, brakettene settes så på plass med den flensen ned som det er 2 hull i.  Det skal være 2 hull i teppet på hver side som passer mot hver sin brakett.
Husker ikke i farta om flensen m/2 hull skal peke "utover" eller "innover".  Setet er så pass bredt, at jeg tipper de skal vende innover, "innunder" setet (?).

Tipper at den braketten du har, er den venstre...
Dårlig bilde, emn hvis du ser nøye her, så ser du hvordan det skal monteres:
http://www.jeepin.com/features/twinseats/

Bedre bilde:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Jeep-Wrangler-TJ-Rear-Seat-Mounting-Brackets-97-02_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1638Q2em118Q2el1247QQcategoryZ33701QQihZ024QQitemZ370067354525QQrdZ1QQsspagenameZWD1V

Meeeen, det er vel ikke store jobben å lage til den manglende braketten ?  Den trenger jo ikke å se akkurat lik ut.  Får du tak i en 2-3 mm stålplate, så kan du vel kanskje klare å bøye til en slik brakett selv ?
Alternativt, så er de tilsalgs på ebay.

Du er helt sikker på at du ikke fikk med den andre braketten ?
« Siste redigering: Ma.,14,Juli,2008,18,01 av renegade »

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #173 på: Ma.,14,Juli,2008,17,50 »
Hei, braketten du har bilde av skal stå i fremkant av setet. med skruene innover. brakettene må settes på setet før de monteres. Hensikten er at setet skal svinge fremover på disse brakettene.
Ryggen er til å brette sammen slik at setet kan foldes fremover på disse brakettene. Når du bretter ryggen tilbake, så er det 2 låsebraketter (små) som sitter på hver sin side i bunnen av setet, på sidene av skjermene. På seteryggen så er det to små pinner, en på hver side, som når man vipper ryggen tilbake, presses inn i låsebrakettene. på venstre side, nede på ryggen bak, så er det en hendel, som man løfter i for å frigjøre låsen til rygge, slik at setet kan brettes og vippes frem for å øke bagasjeplassen.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #174 på: Ma.,14,Juli,2008,18,01 »
brakettene er bare å dytte på plass på hver side av setet. Og braketten skrues fast, så legges teppet tilbake på plass under setet igjen.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #175 på: Ma.,14,Juli,2008,20,27 »
Hei, braketten du har bilde av skal stå i fremkant av setet. med skruene innover. brakettene må settes på setet før de monteres. Hensikten er at setet skal svinge fremover på disse brakettene.
Ryggen er til å brette sammen slik at setet kan foldes fremover på disse brakettene. Når du bretter ryggen tilbake, så er det 2 låsebraketter (små) som sitter på hver sin side i bunnen av setet, på sidene av skjermene. På seteryggen så er det to små pinner, en på hver side, som når man vipper ryggen tilbake, presses inn i låsebrakettene. på venstre side, nede på ryggen bak, så er det en hendel, som man løfter i for å frigjøre låsen til rygge, slik at setet kan brettes og vippes frem for å øke bagasjeplassen.

Stemmer det... husker det nå (hadde jo en 4 seter før). Takker for hjelpen!

Da blir det ny tur i garasjen for å se om jeg får dette til:)
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #176 på: Ma.,14,Juli,2008,20,45 »
*1* brakett ??  Det burde ha vært 2 ...

Pinnen i setet stikkes inn i braketten der hvor det er 1 hull, brakettene settes så på plass med den flensen ned som det er 2 hull i.  Det skal være 2 hull i teppet på hver side som passer mot hver sin brakett.
Husker ikke i farta om flensen m/2 hull skal peke "utover" eller "innover".  Setet er så pass bredt, at jeg tipper de skal vende innover, "innunder" setet (?).

Tipper at den braketten du har, er den venstre...
Dårlig bilde, emn hvis du ser nøye her, så ser du hvordan det skal monteres:
http://www.jeepin.com/features/twinseats/

Bedre bilde:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Jeep-Wrangler-TJ-Rear-Seat-Mounting-Brackets-97-02_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1638Q2em118Q2el1247QQcategoryZ33701QQihZ024QQitemZ370067354525QQrdZ1QQsspagenameZWD1V

Meeeen, det er vel ikke store jobben å lage til den manglende braketten ?  Den trenger jo ikke å se akkurat lik ut.  Får du tak i en 2-3 mm stålplate, så kan du vel kanskje klare å bøye til en slik brakett selv ?
Alternativt, så er de tilsalgs på ebay.

Du er helt sikker på at du ikke fikk med den andre braketten ?

Doh var litt rask her... jeg mangler jo en brakett ja... Jepp, er sikker på at jeg ikke har fått den med. Det suger jo bigtime! På ebay annonsen så ser det ut til at det er noen flere braketter som også følger med. Disse har jeg heller ikke...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

renegade

  • Gjest
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #177 på: Ti.,15,Juli,2008,00,04 »
*1* brakett ??  Det burde ha vært 2 ...

Pinnen i setet stikkes inn i braketten der hvor det er 1 hull, brakettene settes så på plass med den flensen ned som det er 2 hull i.  Det skal være 2 hull i teppet på hver side som passer mot hver sin brakett.
Husker ikke i farta om flensen m/2 hull skal peke "utover" eller "innover".  Setet er så pass bredt, at jeg tipper de skal vende innover, "innunder" setet (?).

Tipper at den braketten du har, er den venstre...
Dårlig bilde, emn hvis du ser nøye her, så ser du hvordan det skal monteres:
http://www.jeepin.com/features/twinseats/

Bedre bilde:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Jeep-Wrangler-TJ-Rear-Seat-Mounting-Brackets-97-02_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1638Q2em118Q2el1247QQcategoryZ33701QQihZ024QQitemZ370067354525QQrdZ1QQsspagenameZWD1V

Meeeen, det er vel ikke store jobben å lage til den manglende braketten ?  Den trenger jo ikke å se akkurat lik ut.  Får du tak i en 2-3 mm stålplate, så kan du vel kanskje klare å bøye til en slik brakett selv ?
Alternativt, så er de tilsalgs på ebay.

Du er helt sikker på at du ikke fikk med den andre braketten ?

Doh var litt rask her... jeg mangler jo en brakett ja... Jepp, er sikker på at jeg ikke har fått den med. Det suger jo bigtime! På ebay annonsen så ser det ut til at det er noen flere braketter som også følger med. Disse har jeg heller ikke...

De 2 andre brakettene er muligens allerede skrudd fast i skjermhusa, sjekk der først.  De skal sitte der hvor de dingsene stikker ut av teppet i skjermhusa.  Mener de gjør det på min ihvertfall...

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #178 på: Ti.,15,Juli,2008,00,18 »
*1* brakett ??  Det burde ha vært 2 ...

Pinnen i setet stikkes inn i braketten der hvor det er 1 hull, brakettene settes så på plass med den flensen ned som det er 2 hull i.  Det skal være 2 hull i teppet på hver side som passer mot hver sin brakett.
Husker ikke i farta om flensen m/2 hull skal peke "utover" eller "innover".  Setet er så pass bredt, at jeg tipper de skal vende innover, "innunder" setet (?).

Tipper at den braketten du har, er den venstre...
Dårlig bilde, emn hvis du ser nøye her, så ser du hvordan det skal monteres:
http://www.jeepin.com/features/twinseats/

Bedre bilde:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Jeep-Wrangler-TJ-Rear-Seat-Mounting-Brackets-97-02_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1638Q2em118Q2el1247QQcategoryZ33701QQihZ024QQitemZ370067354525QQrdZ1QQsspagenameZWD1V

Meeeen, det er vel ikke store jobben å lage til den manglende braketten ?  Den trenger jo ikke å se akkurat lik ut.  Får du tak i en 2-3 mm stålplate, så kan du vel kanskje klare å bøye til en slik brakett selv ?
Alternativt, så er de tilsalgs på ebay.

Du er helt sikker på at du ikke fikk med den andre braketten ?

Doh var litt rask her... jeg mangler jo en brakett ja... Jepp, er sikker på at jeg ikke har fått den med. Det suger jo bigtime! På ebay annonsen så ser det ut til at det er noen flere braketter som også følger med. Disse har jeg heller ikke...

De 2 andre brakettene er muligens allerede skrudd fast i skjermhusa, sjekk der først.  De skal sitte der hvor de dingsene stikker ut av teppet i skjermhusa.  Mener de gjør det på min ihvertfall...


Det sitter en på hver side bak, altså rett bak der beltet festes i balja (i bakkant av setet når det er satt inn). Men det er ingen forann...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

renegade

  • Gjest
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #179 på: Ti.,15,Juli,2008,08,57 »

Det sitter en på hver side bak, altså rett bak der beltet festes i balja (i bakkant av setet når det er satt inn). Men det er ingen forann...

Da mangler du "bare" de 2 som skal holde setet i forkant.  Jeg trodde også at jeg manglet de 2 med spor i, men etter å ha kikket under teppet bak på hjulhusa, så fant jeg de under teppet.

Det jeg er usikker på, er festet for setebeltene (de som du stikker metallbiten oppi).  Jeg vet ikke hvordan disse festes, har ikke forsøkt å montere beltene enda, har en plan om å få på hvite skilt en gang til høsten (nå er det asfaltslikkeren som er i fokus...)