Skrevet av Emne: Jan-Erik's garasje, TJ  (Lest 76498 ganger)

0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet.

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #135 på: Ti.,15,Januar,2008,19,50 »
En firehjulskontroll/forstillingskontroll er en sjekk, med eventuelt justeringer på geometrien i hjulopphenget. Biltilsynet kan, og vil kreve dette av oss når vi skal godkjenne noe som utløser endringer i vognkort. (f.eks, hevesett og andre skumle ting)

Nå er det litt vanskelig (les: umulig) å korrigere for alle vinkler på biler med stive aksler.
Ja, man kan bytte kontrollarmer og kile om på bladfjærer. Men det er ikke det ett bilverksted har mulighet for der og da, når bilen er inne.

Noen kontrollører skjønner dette (det burde de pokkern meg også), mens andre har opplevd å måtte skaffe til veie det umulige.

Castervinkel kan man ikke justere. For å endre den må deler byttes, på biler med stive aksler.
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

renegade

  • Gjest
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #136 på: Ti.,15,Januar,2008,20,46 »
Nå er det litt vanskelig (les: umulig) å korrigere for alle vinkler på biler med stive aksler.
Ja, man kan bytte kontrollarmer og kile om på bladfjærer. Men det er ikke det ett bilverksted har mulighet for der og da, når bilen er inne.

Noen kontrollører skjønner dette (det burde de pokkern meg også), mens andre har opplevd å måtte skaffe til veie det umulige.

Castervinkel kan man ikke justere. For å endre den må deler byttes, på biler med stive aksler.

Veeeeel, det er vel ikke helt korrekt:

Caster m/bladfjærer kan en justere med gradkiler mellom akselen og fjæra (innen rimelighetens grenser).
Caster m/spiralis (TJ) er enda enklere, for her er det eksenterbolter i akselfestet til de nedre bærearmene.

Toe-in (spissing) er enkelt å justere på både bladfjærer og spiralis.

Camber kan fikses med eksentriske kingbolter.

Akerman er værre, denne har sammenheng med styrearmene og geometrien ved sving.


Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #137 på: On.,16,Januar,2008,07,15 »
Hva er en 4-hjuls kontrol?
Er det justering av spissing og caster og slikt? Det trenger i allefall jeg sårt nå, pris?

Tror det koster 1350+mva. Det var ihvertfall verdt pengene for meg.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #138 på: On.,16,Januar,2008,12,33 »
Mulig du har skrevet noe om det, men jeg spør uansett..

Hva kostet setene og hvor er de kjøpt?
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #139 på: On.,16,Januar,2008,15,26 »
Setene koster ca. 2100,- pr stk. De er kjøpt hos www.bsbildeler.no. Dersom du skal bestille fra dem, kan du jo nevne at du har sett mine. Ikke det at jeg får noe igjen for det, men de virket litt interesserte i og med at de skulle i en Jeep. De er mest vant til gatebil. Så, det kan være at man kan ordne en deal eller noe for JCN.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #140 på: On.,16,Januar,2008,20,51 »
Det skal jeg selvfølgelig gjøre.. Jeg har litt lyst på 4-punktseler i tilfelle velt. Er litt spent på om de blir for trange å sitte i, liker å sitte litt ledig. Ser også ut som at det er kant i forkant av setet jeg ikke liker (?) Mulig jeg må stikke innom deg en gang jeg er nedenfor og prøve?
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #141 på: On.,16,Januar,2008,21,15 »
De setene minte meg fælt om 80 tallet.

Det var flere CJ-7 ere som fikk disse setene montert. Den gangen fordi det var tøfft.

Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #142 på: On.,16,Januar,2008,22,36 »
Ja, den "kanten" forann var nok litt uvant i begynnelsen, men jeg synes det er behagelig. Det kommer jo litt ann på hvor stor man er hvor trange setene blir. Jeg er ikke så veldig kraftig av meg, så jeg har god plass. Men for all del, det er bare å komme innom å teste. Bare hyggelig det.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #143 på: On.,16,Januar,2008,22,40 »
De setene minte meg fælt om 80 tallet.

Det var flere CJ-7 ere som fikk disse setene montert. Den gangen fordi det var tøfft.

Ja, jeg skal ikke legge skjul på at jeg kjøpte dem for å gjøre bilen litt annerledes, og tøffere (etter mitt syn). Men helt ærlig så synes jeg man fikk mye mer "kontakt" med understell og hjul. Man blir litt mer i ett med bilen... Men tenker man komfort, så er det sikkert et dårlig valg...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #144 på: Fr.,18,Januar,2008,00,34 »
Her er det jeg tenker på. På Åttitallet var dette standaren. Og Cobra seter var det store. Det var noen en bare måtte ha i Jeep.



Ikke for å være frekk eller noe. Men hadde en 7er som var utstyrt med slike seter. Den måtte man omtrent gjøre akrobatiske øvelser for å komme utav. Som sagt smaken er som baken. Jeg håper du er fornøyd det er det viktigste.
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #145 på: Fr.,18,Januar,2008,08,30 »
Renegade, jeg skrev:
"Castervinkel kan man ikke justere. For å endre den må deler byttes, på biler med stive aksler."

Du skrev:
Veeeeel, det er vel ikke helt korrekt:

Caster m/bladfjærer kan en justere med gradkiler mellom akselen og fjæra (innen rimelighetens grenser).
Caster m/spiralis (TJ) er enda enklere, for her er det eksenterbolter i akselfestet til de nedre bærearmene.

Toe-in (spissing) er enkelt å justere på både bladfjærer og spiralis.

Camber kan fikses med eksentriske kingbolter.

Akerman er værre, denne har sammenheng med styrearmene og geometrien ved sving.

Det jeg mente å få frem på ett litt klønete vis kanskje, var at ett "vanlig" verksted har ikke mulighet for å endre alle nødvendige vinkler. Jeg mente også biler med stive aksler generelt. Spørsmålet som ble stilt var hva en slik kontroll var, og svaret ble gitt. (på generelt grunnlag) Spesial-deler må skaffes til veie, på biler som ikke har just. av nedre kontrollarm osv. Det spørs også da hvilke utslag dette får for standard-prisen som slike kontroller ofte har.

Jada så det meste lar seg justere, men da må deler byttes veldig ofte. Det var det jeg mente.
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #146 på: Fr.,18,Januar,2008,09,12 »
Her er det jeg tenker på. På Åttitallet var dette standaren. Og Cobra seter var det store. Det var noen en bare måtte ha i Jeep.

Ikke for å være frekk eller noe. Men hadde en 7er som var utstyrt med slike seter. Den måtte man omtrent gjøre akrobatiske øvelser for å komme utav. Som sagt smaken er som baken. Jeg håper du er fornøyd det er det viktigste.


Hehe.. ja, jeg henger vel litt igjen i Miami Vice tiden ;D På bildet du har linket til så er det ikke Cobra seter, men Mastercraft om jeg ikke tar helt feil. Se på Quadratec.com så er det Mastercraft det går i...

Ja, man trenger en egen teknikk for å komme inn og ut, det stemmer det... Men da får man se på den positive siden, at man får litt trening i hverdagen :P
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Rudi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 237
  • Not prepared, still going
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #147 på: Fr.,18,Januar,2008,09,37 »
Jan-Erik, du har vel gener som kan forklare at du lettere kommer inn bøttesetene enn den jevne JCN-er. ;)
Nei, tenker ikke på noen spesiellt, håper ingen blir fornærmet :)
TJ 4.0 1997
Blå i vognkortet..

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #148 på: Fr.,18,Januar,2008,12,10 »
Jan-Erik, du har vel gener som kan forklare at du lettere kommer inn bøttesetene enn den jevne JCN-er. ;)
Nei, tenker ikke på noen spesiellt, håper ingen blir fornærmet :)

Hehe... ja, det stemmer nok det... Skulle beholdt hoppskia  ;D
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

renegade

  • Gjest
Sv: Jan-Erik's garasje, TJ
« Svar #149 på: Fr.,18,Januar,2008,16,48 »
Jan-Erik, du har vel gener som kan forklare at du lettere kommer inn bøttesetene enn den jevne JCN-er. ;)
Nei, tenker ikke på noen spesiellt, håper ingen blir fornærmet :)

Hehe... ja, det stemmer nok det... Skulle beholdt hoppskia  ;D

Er u' sikker på det med hoppskia, ser ut som om han som arva de skulle latt dem stått i boden...
Det var enda godt at det der gikk bra, det så *IKKE* pent ut...


Påstår dere at Captein Grundtvann ikke er atletisk bygd ?
Det er det værste jeg har hørt...