Skrevet av Emne: Speedo gears  (Lest 1951 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget wranglerman

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Speedo gears
« på: On., 2,September,2009,08,49 »
Hei folkens!
Lurer litt på hvilket speedometerdrev jeg skal velge til mine nye dekk. Har en 98 TJ med 3.73 ratio.
Har det originale drevet inne nå, er det noen som kan fortelle hvor mange tenner dette har - kan det være 35? Er ikke helt sikker på hvor jeg skal lete etter dette ( uten å skru opp først da ;)).
På forhånd takk!
« Siste redigering: On., 2,September,2009,10,02 av wranglerman »
Hilsen Per G.
JCN-medl. 157
Akershus
Jeep TJ 1998

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget wranglerman

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Re: Speedo gears
« Svar #2 på: On., 2,September,2009,09,40 »
Takk skal du ha Frode,det var kjapt reagert!
Skal se igjennom disse etter hvert. Har funnet et slikt diagram hos morris4x4 også, og jeg tror jeg skal ha et med 33 tenner, men jeg sitter og funderer litt på de verdier jeg får på GPS'en sammen med det speedometeret viser idag med originaldrevet inne. Det er derfor jeg gjerne skulle få bekreftet hvor mange tenner det er på det.
« Siste redigering: On., 2,September,2009,10,01 av wranglerman »
Hilsen Per G.
JCN-medl. 157
Akershus
Jeep TJ 1998

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Speedo gears
« Svar #3 på: On., 2,September,2009,16,43 »
Eller hva med å gå inn på FAQ ombygging for TJ her på forumet og rulle ned til innlegg nr 6 og 7......
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget wranglerman

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Re: Speedo gears
« Svar #4 på: To., 3,September,2009,10,58 »
Hei Stein!
Jo da, jeg har lest i FAQ'ene her flere ganger, og det var også her jeg fikk bekreftet at min TJ er levert med 3.73 dreving. Har også benyttet write-ups'ene til Stu, blandt annet ved bytte av bærekule, men jeg lurer fortsatt på hvor mange tenner mitt speedo. drev har ;).

Jeg har nå dekk på ca. 30,5'', og ligger da mellom et drev på 33 og et på 34 tenner. Forskjellen blir jo da liten dersom det er 35 tenner der nå. Er der derimot 36, så blir jo endringene større og mer interessant å utføre. Drevene koster jo tross alt rundt $80 nå.
Hilsen Per G.
JCN-medl. 157
Akershus
Jeep TJ 1998

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Speedo gears
« Svar #5 på: Lø., 5,September,2009,01,20 »
Vel, jeg har ett par drev liggende. husker ikke antallet tenner på de i ifarten, men det kan sjekkes.
Om du har 30,5" dekk idag så er det ikke så veldig store forskjellen ifra det du har originalt.
Vær klar over at om du følger de tabellene som ligger ute på nettet, så vil du få ett speedometer som er helt nøyaktig, eller viser en km i timen for lite i forhold til den faktiske hastigheten. Jeg har selv testet dette ut ved flere anledninger og fant ut at det beste var å velge ett drev med 2 ekstra tenner i forhold til det tabellen anbefalte. Biltilsynet vil gjerne at speedometer skal vise for mye slik det er originalt på disse bilene.

Men jeg lurer kanskje på om det kan være 28 tenner eller noe.

Men dette sjekker du enkelt selv. å bytte eller sjekke dette drevet tar deg under 5 minutter. Det sitter en skrue som holder drevet på plass inn mot transferkassa. Bare å hive seg på bakken og plukke det rett ut. Antall tenner står preget inn i drevet så det er enkelt å se.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget wranglerman

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Re: Speedo gears
« Svar #6 på: Sø., 6,September,2009,23,10 »
Hei Tomas, takk for svar!
Har tenkt å krabbe under (eller trille bare jeg får kjøpt meg en montørvogn :D)og åpne og sjekke, men har lest at det kan være lurt å ha en ny pakning klar, siden det er lett å skade den som sitter der.Skal også få en jeg kjenner til å se om han kan finne ut noe ved hjelp av VIN nummeret mitt. Dermed blir det enklere å få bestemt seg for riktig tannhjul. Er forøvrig enig med deg i at det kan være lurt å legge seg på et par km. for mye som en sikkerhet!
« Siste redigering: Sø., 6,September,2009,23,15 av wranglerman »
Hilsen Per G.
JCN-medl. 157
Akershus
Jeep TJ 1998

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Speedo gears
« Svar #7 på: Sø., 6,September,2009,23,55 »
Sitter ingen pakning der, men en O-ring.

Mener å huske at Tomas har rett med 28 tenner...
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget wranglerman

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Re: Speedo gears
« Svar #8 på: Ma., 7,September,2009,10,55 »
Takk-takk!
Var litt sliten igår kveld etter å ha jobbet på hytta i helgen og så kjørt 3 timer hjem på kvelden. Muligens derfor det oppstod en liten "begrepsforvirring". Har jo sett på bilder i write-ups'en at det er en o-ring som tetter der. Skal få tak i en i riktig dim før jeg åpner og ser hva står på originaldrevet.
Hilsen Per G.
JCN-medl. 157
Akershus
Jeep TJ 1998

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Speedo gears
« Svar #9 på: Ma., 7,September,2009,12,24 »
Jeg har hatt min inn og ut 7-8 ganger og ikke byttet noen gang...
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Speedo gears
« Svar #10 på: Lø.,12,September,2009,22,35 »
Jeg har også byttet 4 - 5 ganger hver på 2 biler uten å skadd den oringen. men kan jo være greit å smøre den inn med olje når du setter den inn igjen.
Men jeg vil anbefale deg å velge 2 tenner mindre enn de tabellene borti usa anbefaler for å gi en liten pen missvisning (riktig vei). Altså at speedometeret viser noen få km for mye.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget wranglerman

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Re: Speedo gears
« Svar #11 på: Ma.,14,September,2009,07,49 »
Hei igjen!
Planlegger å få bilen på bukk til helgen for smøring, bytte av diff.oljer og rensing/justering av bremser o.s.v. Da blir nok antall tenner på speedometerdrevet sjekket også.
Iflg. Mopar parts catalog skal det passe med 36 tenner til 3.73 dreving og 225/75R x15 dekk. Mener min ble levert med denne dekkstørrelsen. Blir spennende å se om drevet har 36 tenner. Da har jeg litt mer å gå ut ifra når jeg skal beregne hvilket det er best å bytte til.
Hilsen Per G.
JCN-medl. 157
Akershus
Jeep TJ 1998

Utlogget wranglerman

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Re: Speedo gears
« Svar #12 på: Ma.,14,September,2009,08,47 »
Mener å huske at speedometeret viste helt på streken riktig med originaldrevet og 30" dekk(BF-AT).D.v.s. null "sikkerhetsmargin". Iflg. USA- tabellene bør man bruke et 34 tenners drev til 30" dekk. Så da stemmer det jo bra det Tomas at ca. 2 tenner gir den marginen som Biltilsynet ønsker seg.

(Mine refleksjoner forutsetter at det sitter et drev der med 36 tenner der nå da. Time will show  ;D )
« Siste redigering: Ma.,14,September,2009,09,08 av wranglerman »
Hilsen Per G.
JCN-medl. 157
Akershus
Jeep TJ 1998