Skrevet av Emne: katalysator  (Lest 3745 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: katalysator
« Svar #15 på: Fr.,28,September,2007,10,33 »
Men hva vet man om hvor mye denne Torshov/Biltema katalysatoren renser avgassene?
Ja det er en katalysator, det vet vi, og det skal det være på bilen. Men er disse "bra" nok, for å opprettholde avgass-kravene?

Er ikke dette også ett spørsmål som krever ett svar?
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: katalysator
« Svar #16 på: Fr.,28,September,2007,12,24 »
Personlig har jeg ingen peiling på hvordan man måler effektiviteten til en katalysator, men siden det er en katalysator og ikke et filter så regner jeg med at den renser alt så lenge motoren er i god form.  Nå skal det vel sies at Biltema sine katter bare egner seg opp til ca. 2,5 liter motorvolum.  Setter man noe slikt på en større motor så kan det sikkert bli problemer.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

renegade

  • Gjest
Sv: katalysator
« Svar #17 på: Fr.,28,September,2007,12,47 »
Personlig har jeg ingen peiling på hvordan man måler effektiviteten til en katalysator, men siden det er en katalysator og ikke et filter så regner jeg med at den renser alt så lenge motoren er i god form.  Nå skal det vel sies at Biltema sine katter bare egner seg opp til ca. 2,5 liter motorvolum.  Setter man noe slikt på en større motor så kan det sikkert bli problemer.

En av de på Burtema er for inntil 4 Liter...

Dog, det kan hende den ikke har inngang for lambda sonden (denne kan dog muligens simuleres med en "dings", det finnes noen varianter av disse på Ebay, koster noen få $ pr. stk...)