www.jeepclubnorway.no

Rigs & garage => rigs & garage => Emne startet av: sandviper på Lø.,12,Desember,2009,16,35

Tittel: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperLø.,12,Desember,2009,16,35
Etter å ha fundert og leitet lenge ble det endelig en Willys pickup på meg. En 1954 mod med L-226 maskin, den var omlakkert og muligens restaurert for 12 år siden og har derfor veldig lite rust. Ramma er så og si strøken. Karroseriet har litt flaking i lakken og overflate rust noen plasser jeg har kun funnet en plass med litt gravrust, kanten på førerdøra. Bilen blir nok på sikt plukket ned og omlakkert.


Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperLø.,12,Desember,2009,16,37
Plukket av planke haugen på planet.

Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperLø.,12,Desember,2009,16,48
Når jeg hentet bilen startet den greit, men den gikk skikkelig rævva, masse feiltenning pluggene var også nedsotet og fæle.
Tenningen er bygget om til 12v så regner med coilen er ok.

Kjøpte 6 nye plugger, men ikke sikker på om det er de riktige.
Nye plugg ledninger og ny coil ledning.
Det viste seg att tidligere eier hadde byttet rekkefølge på plugg 2 og 3. Så fant riktig tennings rekkefølge (153624) og prøvde og fyre den opp. Etter en good stund begynte den sakte men sikkert og fyre igjen. Men går fortsatt ikke fint. I perioder hoster og harker den. Men kan også gå fint før den ramler på turtall og begynner og feiltenne igjen, hva kan det være.

Noen som vet hvordan man stiller tenning og tuner forgasser på disse?
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperLø.,12,Desember,2009,16,57
Lurer på om dette kan være orginal fargen


Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: thaugenLø.,12,Desember,2009,19,14
Prøv å rens forgasseren, den så ikke veldig avansert ut så det burde være en smal sak. Bytt også ut bensinen i tanken med ny bensin så slipper du dritt og vann i bensin.
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperLø., 2,Januar,2010,16,39
Det er helt klart gasseren som er problemet. Plukket den av og det lå en innsjø av bensin i insuget ::)
Lurer på om jeg kjøper ny litt mere robust forgasser fremfor å overhale Carter gasseren.

En Holley 2300 toporter sammen med et adapter i bunn burde bli bra i følge gutta på summitracing
Men det skjer ikke stort mens det er så kaldt, skulle ha blitt kvitt Wrangleren også først så det er noe valutta til bil på kontoen.
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: overlandMa., 4,Januar,2010,10,26
Du spurte om den grønne fargen var originalfargen?  Jepp, det kan det godt være.  På 50 tallet kjøpte Forsvaret en rekke Willys utilitybiler som stabsvogner, d.v.s. ikke stridende biler til bruk for gods og persontransport.  Vet ikke om alle, men det var i alle fall mange som ble levert med en blank, militær grønnfarge fra fabrikk.  Har selv en '53 stasjonsvogn som hadde denne grønnfargen under alle andre lag med lakk, og første eier var Forsvaret.  I og med at fargen også var på torperdovegg og litt "vanskelige" steder, så går jeg ut fra at lakken stammer fra Toledo fabrikken og ikke den norske importøren.  Om første eier er Forsvaret på din bil også, så burde grønnfargen være original.  Godt å se at det er en utilitybil tilbake i BYEN etter at jeg flyttet derfra i '94!  Den gangen var den ingen andre som hadde slik (foruten noen lokale brannvesen litt ute på landet), men vet du om flere i nærheten?
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperTi., 5,Januar,2010,10,38
Takker for svar Overland. Vet ikke om noen flere her nede nei. Men er en ombygd pickup i Skien.

Den grønne fargen finner jeg igjen under dashbordet og bak benken så det er nok orginal fargen ja.
Tidligere eier mente på denne hadde gått som berginsbil tidligere, men har ikke funnet ut noe mer enda. Planet og bakskjermene er ikke orginal pickup, så "noe" har det vært bak der.
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperTi., 9,Februar,2010,10,47
I går kom det en Holley 2 porta forgasser med adapter i posten. Begynner å montere den etterhvert, men ønsker meg litt varmere vær først. Det må nok modifiseres litt for å få den til og passe men ved første øyekast ser det ok ut.

Elektronisk tenning fra Pertronix er også på vei. Med dette settet bytter man ut stift tenningen og erstatter det med elektronisk tenning og det fine med det er att alt får plass under fordeler lokket så det ser orginalt ut.
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: overlandTi., 9,Februar,2010,11,23
Pertronix'en er fin den, men bare sjekk at det ikke er slakk i fordelerakslingen, da får du nemlig ikke systemet til å fungere godt.  Sleit fælt selv en gang, forstod ikke hva det kunne være, men til slutt (etter å ha lest  bruksanvisning (gjøres om alle andre muligheter er brukt opp)) så kom det fram at det ikke ville funke med slakk i aksling, og det stemte jo  ::)
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperTo.,11,Februar,2010,17,10
Ikke veldig god plass til og skru i garasjen, men fikk prøve montert Holleyen.

Med fuel bowlen mot fører siden er det kun slangen til varme registeret som byr på "problemer". Utover det må adapteret files litt på den ene siden, og jeg må ha nye kortere bolter for å feste adapteret til innsuget.

(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/f6e2dfcb-bb86-4f5d-861a-c58d49e9c468.jpg)

(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/fe2ffd7b-ac36-425a-aeb1-0f83dc7cb1ed.jpg)
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperTo.,11,Februar,2010,17,16
Pertronix'en er fin den, men bare sjekk at det ikke er slakk i fordelerakslingen, da får du nemlig ikke systemet til å fungere godt. 
Åssen slark? Jeg har noe på rotasjon, men regner med dette er normalt? Opp og ned og sideveis kjennes den fin ut. Håper jeg får det til og funke.
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: overlandFr.,12,Februar,2010,12,56
Sideveis slakk slik at avstanden mellom magnet og Hallcelle varierer.  Da blir det krøll..
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperLø., 3,April,2010,17,20
Snøen er borte og jeg har funnet garasjen igjen :)

Jeg måtte modifisere adaptere litt, for å få nok klaring til gasspjellet på forgasseren. Boltene måtte også files litt.
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/cefdd46d-de4b-45f1-8412-6d8aaaba5164.jpg)

Adaptere på plass
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/79ebf202-7f0e-4c65-9d72-2b91267307c2.jpg)

Staget fra gasspedalen koplet, må bare ha en låsesplint. Eneste modifikasjon som var nødvendig var og bøye litt på staget. Jeg har full vandring på pedalen.
(http://Http://www.ryste.no/images/jcnupload/49b2e7b3-5ace-407c-a10f-26707fcbef81.jpg)
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperOn.,15,Desember,2010,17,28
En liten update

Jeg har gitt opp start på orginal motoren så denne blir i vinter byttet ut med 4.0 HO motor og kasser fra en ZJ.
Har begynnt arbeidet med å ta ut den gamle maskinen, bilder kommer so stay tuned.
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: MadbutcherOn.,15,Desember,2010,21,17
blir spennende å følge med på :)
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: PettersenOn.,15,Desember,2010,22,22
Enig med Madbutcher der ;) Og ikke minst: Flott bil!
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sivrtOn.,15,Desember,2010,23,08
Høres bra ut Kjetil.. Pøs på med bilder. Tviler på det er mange som har putta en HO i en sånn jeep før ;)
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperTo.,16,Desember,2010,09,42
Det går mest i åtter i moderlandet. Men syns det blir mer riktig med en sekser som den har orginalt.
Har funnet en tråd på oldwillysforum.com der en startet på et 4.0HO bytte men han kom aldri skikkelig igang, så det er ikke mange, om noen, som har gjort det før.

Gjennstår å se om det blir plass :-\ Foreløpige målinger ser ut til att det skal gå med minimal margin.
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: overlandTo.,16,Desember,2010,09,48
Du har jo en original 6'er ramme og front, så det burde bli plass til motoren ja.  Mulig du må benytte elektrisk vifte, men det er vel ingen ulempe.

Lurte imidlertid hvordan du gjør det med framakslingen.  Nå får du vel fremre mellomaksling på "feil" side (om du ikke skal bygge om til Dana 300 transfer eller noe sånt..).  Har du en aksling med rett utveksling og diffen på motsatt side eller blir det ZJ greier her også?
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperTo.,16,Desember,2010,11,26
Ikke helt bestemt ang akslinger enda, men lurer på å bruke transfer og D30 fra ZJ`en. D35 tror jeg blir litt for smal bak, men vet ikke før den er rullet under. Ny utveksling til Timken akslingen blir nok vrient, så da må jeg ha noe annet bak.

Har tenkt tanken på orginal akslinger og D300. Arbeidsmessig er kanskje siste det beste, men det vil nok komme på det samme i kronasje uannsett.

Så jeg er muligens i markedet etter bakaksling breiere enn 58" WMS evt en Dana300

Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperOn.,22,Desember,2010,23,06
Motoren fant veien ut ikveld
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperOn.,22,Desember,2010,23,08
Dobbelt opp med motorfester og bulkete og masert torpedovegg vitner om att denne ikke alltid har gått med orginal sekser.
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: overlandTo.,23,Desember,2010,09,21
Ford F150 eller sen Waggo akslinger burde bli perfekt!
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperTo.,23,Desember,2010,09,42
Ford F150 eller sen Waggo akslinger burde bli perfekt!
jepp noen som har :)
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperLø.,22,Januar,2011,23,19
Fikk demonter fanger og frontplaten i dag og fjernet motorfestene.
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperLø.,22,Januar,2011,23,23
Etter kapping og sliping av motorfester, så fikk jeg testet om 4 literen passer og det gjorde den. Vifta må bort og inn med elektrisk, ny radiator, må lage motorfester må muligens flytte traversen, men ikke sikkert.




Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: Golden EagleLø.,22,Januar,2011,23,32
Se her ja, flere som er i gang!

Jeg har kommmet til at jeg skal bruke radiator fra Volvo 940 Turbo på min pickup kombinert med elvifte
Skal du bruke opp igjen radiatoren til 4 literen?
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperSø.,23,Januar,2011,08,50
Takk skal få sett på radiator fra Volvo
Nei radiatoren fra 4 literen er lav og brei, noe ikke fronten på Willysen er ;)
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperFr.,28,Januar,2011,15,38
Demontert krom med mer fra grillen. Parklysen bød på litt utfordring, klinkingen var løsnet så mutteren snurret, frem med roterende luftfil så gikk det også.
Det er litt bobler på grillen så lurer på om den blir lakkert

Polerte panseret for å se hvordan det ble, blir nok ikke lakkering på det enda, venstresiden polert mens høyre er upolert. Ble ganske bra. Beklager dårlige mobilbilder skal skjerpe meg ;)

Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperSø., 6,Februar,2011,15,40
Mere kapping og sliping, men nå er alt av fester borte og det er klart for boksing av ramma fremme. Tok av styresnekka og rattstammen. Og løftet av hytta.

Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperSø., 6,Februar,2011,15,42
Trillet chassiet inn i vaskehallen og sprøytet den med kraftig avfetting og høytrykkspylte. Tydelig den har vært restaurert tidligere og vært lakkert rød før tectyl ble smurt på.
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperSø., 6,Februar,2011,15,46
Jeg ble enig med meg selv om å la den orginale? delvise boksingen stå siden den var forsøkt sveist (les elendig sveising  ::))  av tidligere eier i tillegg til klinkingen. Helsveiste disse og slipte, lurer på om jeg skal tette hullene eller om det er noe vits?
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: overlandMa., 7,Februar,2011,08,27
Boksingen du nevner er den originale med origninale huller og original sveis.  Vet ikke hvem som sveiset på Toeldo fabrikken, men pene sveiser fikk de ikke til  :D

Hvorfor det ble naglet og sveist kan en jo også lure på...
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperMa., 7,Februar,2011,13,01
Orginale sveiser ja :o De har jo fjernet mer metall enn de har lagt til ;D

Ang hullene så blir de tettet, de nye motorfestene kommer i det området.
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: Jon HenningMa., 7,Februar,2011,14,15
På ramma mi er det sårkanter på originale sveiser som nesten har gått helt igjennom godset. Tror de sveiset med strikkepinner eller noe..

En annen ting hvis du ikke allerede har  tenkt på det: Lag tverrbjelke mellom rammevangene ved motorfestene. Ramma er ganske myk og sårbar der. Jeg vet av erfaring..
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: overlandMa., 7,Februar,2011,14,50
Det tror jeg er et godt råd!  Hørte på  samme mannen selv i sin tid og laget travers under motoren hvor motorfestene også er påsatt.  Traversen festet jeg i hullene som du nå har sveist igjen, men det er sikkert ikke problem å lage nye/andre huller om du liker ideen.  Biltilsynet synes det var greit at jeg skrudde og ikke sveiset traversen på, så det ble gjort for min del.  Laget også feste for skidplate under motoren i samme travers. Denne er skrudd i original skidplate litt lengere bak.
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperMa., 7,Februar,2011,19,41
Blir nok avstivning under motoren da ja, genialt å kombinere travers, skliplate og motorfester. Takk for tipset

Hullene der hvor klinkene stor er ikke sveist igjen, jeg fikk ikke banket de ut, må se om de egner seg å bruke som monteringshuller. Hvis ramma er svak på dette punktet så er det sikkert lurt å lage motorfeste og travers med ei god plate mot ramme for å fordele kreftene så mye som mulig.
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperTi.,15,Mars,2011,22,37
Endelig noe arbeid som går andre veien, den rette...
Malt ramma innvendig og utvendig med Por- 15, ble veldig bra så gjennstår det å se om det holder.

Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperTi.,15,Mars,2011,22,42
For motivasjonens del så var det på tide med litt mockup på hvordan jeg vil ha den når den er ferdig. 35" og så lavt som mulig, denne høyden er ca 2" høyere enn orginalt. Felgene er kun satt inntil hjulboltene så de skal en tomme lenger inn. Når den tid kommer så er det mulig jeg går for 8" felg og ikke 10" som her. Men dette er pretty much stuket jeg har sett for meg.

Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: Jon HenningTi.,15,Mars,2011,22,54
Blir bra stuk på denne, liker at du holder den så lav som mulig med de hjula. Mer praktisk i bruk blir den også da.
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperTo.,17,Mars,2011,19,54
 :)
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperLø.,23,April,2011,10,29
Ikke de helt store oppdateringene men nå er fremste del ferdig bokset og malt med et strøk Por-15.
Håper på å kunne begynne på delebilen snart, så 4 literen kan bli plassert i ramma.
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperLø.,18,Juni,2011,02,11
Det blir ikke gjort så mye med Willysen. Noe av grunnen er pga garasje bygging :)
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: simonSø.,19,Juni,2011,00,20
Noe av grunnen er pga garasje bygging :)

Gyldig grunn !
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperTi.,21,Juni,2011,11,08
Slapp inn xj 4literen i går for å finne ut plassering og hvordan lage motorfester.
Ser at xj og zj festene ikke er like, det er maskinen fra zj jeg skal bruke. Motorfestene som står i blokka er skrudd passer disse omhverandre på de forskjellige motorene sånn at jeg kan flytte over fester fra xj motor til zj motor?
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperTo.,10,Mai,2012,12,00
Ting har skjedd, donor bilen er slaktet og motor og kasser fra den har funnet veien inn i Willysen. Drivlinja passer veldig bra!

Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperTo.,10,Mai,2012,12,01
Garasjen hjemme er ferdig bygget og Willysen har fått plass bakerst, fortsatt god plass til Passaten og Swiften  ;D

Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: overlandTo.,10,Mai,2012,14,44
Gratulerer med ny garasjen, dette ser trivelig ut!

Mulig jeg ikke har fulgt helt med i timen, men hvordan ordner du det med mellomaksling forover, transferen har vel utgående forover på feil side av motoren i forhold til original aksling?
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperTo.,10,Mai,2012,14,53
Det blir nok bytte av frem aksling kommer til å bruke D30 fra GCen foreløpig og noe kraftigere etterhvert hvis jeg kommer over noe.
Tittel: Re: Kjetils 54 Willys Pickup
Skrevet av: sandviperSø.,10,Juni,2012,15,00
Bestilte radiator fra Volvo 940 turbo og valgte dden største, arealet på den er midt imellom radiatoren til Cherokee og Grand Cherokee. Så det burde fungere bra. Jeg kjøpte også to av de minste elektriske viftene fra Biltema men ser ut til at jeg har plass til en stor og en liten så kommer nok til å gå for det. Satser på at det blir bra nok kjøling med dette oppsette.

(http://farm9.staticflickr.com/8143/7172248105_e31f389c7d_z.jpg)

(http://farm9.staticflickr.com/8007/7357463336_7fc003cb7f_z.jpg)

(http://farm8.staticflickr.com/7071/7172249265_1f1bcb6dfd_z.jpg)