Du får finne en "lågmilare" da, men de er gjerne noe overpriset.... men da er det bare å pruute http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54193723&alertId=7367355&WT.synd_type=agent
Vil tro han må ned 30-40 k kanskje.
Litt morsom den setningen selger har fått med i annonsen: "har fantastiske 425 nm i dreimoment, noe som gjør den like god i akselerasjon som V8 bensin!"
En sannhet med visse modifikasjoner, men da er den iallefall omprogrammert/chippet, eller har en slik "ekkel" powerbox...
Det med antirustbehandling er jo bra, men det beskytter eller avdekker sjelden den rustfella jeg gikk i på bildet under... iallefall hvis rusten ikke er kommet så langt som på min (heldigvis bare venstre side). Bildet med fjær er ikke min men det var nesten like ille.
Kan jo være relativt trafikkfarlig om man ikke oppdager det i tide, men når stabstaglinkfestet ryker hører man det iallefall (som regel).
Vil ikke si at kvaliteten på WJ generelt sett er spesiellt dårlig, men de som har lengre kjørelengde enn meg og kanskje spesielt med 3,1 har jo visse erfaringer da....
Det er jo uansett mye bil for pengene når man får den helt ned i omkring 50 laken, men den fine V8 4.7 ligger jo noe høyere da.
Men det er kanskje ingen bil for den som har ti tommeltotter og tom verktøykasse Visse svakheter går jo igjen men alt kan fikses,
Diesel er ikke interessant for meg, enten det er ZJ eller WJ. Ikke engang MB-dieselen.
Syns kvaliteten på ZJ virker å være relativt bra egentlig, selv om f.eks. Dana 35 bak er noe svak ved tyngre oppdrag og at viscosen i 249-kassa som regel er utslitt, men da kan en jo skifte til en 242-kassa f.eks. Tenker først og fremst på elektronikk i forhold til WJ, og at de gamle ZJene med OBD1 er enkle og greie å holde på med i og for seg.
For meg har Jeepen min foreløpig vært en billig bil, har snart eid den i et år, kostet på den litt da jeg kjøpte den, men det begrenset seg vel til ca. 6000 kr. Siden har den gått og gått. Kunne tenkt med V8, men R6 motoren fungerer ok i det daglige og er litt mer nøysom i matfatet også. Trodde aldri jeg skulle si dette, men jeg liker Jeepen veldig godt. En god gammal sliter med en ok komfort. Jeg har eid en V8 en gang før, men var ikke så fornøyd med den, selv om den generelt sett var i bedre stand. VAr mye mer ullen styring, noe jeg aldri fant ut av. Den jeg har nå har en mye mer presis styring ( i den grad du kan kalle det presist da...), og er fin å kjøre langt med.
Men ja, en WJ med V8 hadde ikke gjort meg noe det, og ja, tror neppe du får en 3,1 Diesel til å gå som en V8, en ting er moment, en helt annen ting er effekt, og kombinasjonen av dette og hvordan kurvene ser ut er vel så viktig som maksimal effekt og moment. En volumiøs V8 har noen fordeler der, allerede fra starten av
Men den rusta ved fjørskåla på forakselen så ikke bra ut. Sveiset du på en ny skål da?
Hva vil du si WJ'n sitt største fortrinn er kontra ZJ ? (foruten 4WD-systemet med varilock da)