Skrevet av Emne: Bilen koker!  (Lest 1222 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget tidemann

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 3
Bilen koker!
« på: Ti., 1,Februar,2011,20,12 »
Hei.

Jeg kjører en 1999 Jeep wrangler  2.5 sport. I det siste har bilen kokt etter bare ca 1 km kjøring. Det ser og høres ut som om det er olja som blir for varm.

noen tips om hva det kan være?

P.S. jeg vet jeg ikke har peiling på bil, men man lærer så lenge man lever.

MVH
Fredrik

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Bilen koker!
« Svar #1 på: On., 2,Februar,2011,07,37 »
Om ikke forrige eier har satt en papp-plate forran radiatoren for å få litt varme i bilen når det var som kaldest i vinter, så går vel mistanken til termostaten (termostaten åpner ikke).  Billig sak, lett å bytte.  Regner med at du allerede har sjekket at det er nok vann/glykol på radiatoren.... ;D

Er alt dette ok, så blir det straks litt mere dill å finne ut av.  Men du kan jo bytte radiatorlokk også, det hender at dette ikke holder på trykket.

Skulle heller ikke det hjelpe, så må en vurdere om radiator kan være tett (rense radiator med spesialmiddel).

Neppe oljen som blir for varm eller motoren som plutselig produserer masse ekstra varme, så saken ligger nok i kjølesystemet et sted.  Husk at det er en liten radiator i varmeapparatet som kan brukes til å avhjelpe situasjonen midlertidig ved å kjøre på full varme og full vifte.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Bilen koker!
« Svar #2 på: On., 2,Februar,2011,07,57 »
Sjekk om det er vann (skum) i oljen, eller olje i vannet også ...
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget tidemann

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 3
Re: Bilen koker!
« Svar #3 på: To., 3,Februar,2011,00,07 »
Takker for gode svar. Da er det bare å finne frem Haynes manualen å begynne å skru.

Hehe, greit jeg er en amatør mekaniker messig,
men ja jeg har sjekka vann/glykol nivå på radiatoren overland  ;D