Hei.
Disse gearkassene som er på 2,5 ltr. motorene er omtalt som plentraktorkasser i mange forum... kjent for å ha svake komponenter og store toleranser..
Jeg gikk over til Red Line olje på gearkassa mi, og da ble den bedre. Sliter fortsatt litt med å få den i rev. noen ganger...
Etter å ha lest masse på div forum, har jeg forståelsen av at det er normalt 1 av 2 ting som forårsaker dette på disse AX5 kassene..
- enten er "synkroniseringsringene" utslitt eller spist opp av feil olje, ( de er visst noe messinggreier og rimelig svake.)
Men det er faktisk stor mulighet for at problemet er enkelt.:-)
Det viser deg at disse kasse er veldig kilene.. Så om det lille nålelageret som ligger i svinghjulet som inngående aksel fra gearkassa går inn i er enten slitt eller tregt, vil inngående aksel rotere og man klarer de ikke å få den i gear...
(rimer jo med at den smetter fint i gear når men slår av motoren)
Jeg tenkte at jeg skulle bytte clutch og da også dette lageret for å se om den ble noe bedre...
Men som sagt: har ikke førstehånds kunnskap om dette...
Ta det som et iallefall gjennomtenkt forumtips
PS: om man skulle ha veldig lyst på en god utgave av AX5, kan man ta en kasse som heter noe slik som G86 eller noe fra en eldre Toyota. (Samme kasse, men med mye bedre innmat.) og bygge om litt for å få riktig utg. aksel ( om jeg ikke husker feil)
Da har men en like kort og lett kasse , men med japansk presisjon...
Står på lista over fremtidige prosjekter...