Skrevet av Emne: Clutchproblemer...  (Lest 1792 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget StokkeJeep

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Clutchproblemer...
« på: Ma.,10,August,2015,19,16 »
Heisan!
jeg sliter med at når jeg trykker inn clutchen så virker det nesten som at den ikke kobler helt fra. Sliter med at det er veldig hardt å gå ifra nøytral og inn i gir, spesielt første og femte gir. Revers så må jeg skru av bilen sette i revers og starte bilen da det er umulig å få den i revers mens bilen går. Tenkte kanskje at det var lite bremseveske i clutchen pga en lekkasje eller noe men den var full. Virker ikke som at clutchen slipper eller er delvis tilkoblet når jeg trykker inn pedalen...
Noen som har noen tips til hva det kan være og hva jeg eventuelt kan teste ut?

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Clutchproblemer...
« Svar #1 på: Ti.,11,August,2015,09,28 »
Hei.

Disse gearkassene som er på 2,5 ltr. motorene er omtalt som plentraktorkasser i mange forum... kjent for å ha svake komponenter og store toleranser..
Jeg gikk over til Red Line olje på gearkassa mi, og da ble den bedre. Sliter fortsatt litt med å få den i rev. noen ganger...

Etter å ha lest masse på  div forum, har jeg forståelsen av at det er normalt 1 av 2 ting som forårsaker dette på disse AX5 kassene..
- enten er "synkroniseringsringene" utslitt eller spist opp av feil olje, ( de er visst noe messinggreier og rimelig svake.)

Men det er faktisk stor mulighet for at problemet er enkelt.:-)
Det viser deg at disse kasse er veldig kilene.. Så om det lille nålelageret som ligger i svinghjulet som inngående aksel fra gearkassa går inn i er enten slitt eller tregt, vil inngående aksel rotere og man klarer de ikke å få den i gear...
(rimer jo med at den smetter fint i gear når men slår av motoren)

Jeg tenkte at jeg skulle bytte clutch og da også dette lageret for å se om den ble noe bedre...

Men som sagt: har ikke førstehånds kunnskap om dette...
Ta det som et iallefall gjennomtenkt forumtips  ;)



PS: om man skulle ha veldig lyst  på en god utgave av AX5, kan man ta en kasse som heter noe slik som G86 eller noe fra en eldre Toyota. (Samme kasse, men med mye bedre innmat.) og bygge om litt for å få riktig utg. aksel ( om jeg ikke husker feil)
Da har men en like kort og lett kasse , men med japansk presisjon...
Står på lista over fremtidige prosjekter... :D
-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget RØROS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 148
Sv: Clutchproblemer...
« Svar #2 på: Ti.,11,August,2015,13,32 »
Min bil var også vond å få i revers da jeg kjøpte den. Men etter bytte av bryteren for ryggelysene forsvant problemet. Det kan være at den var litt vrang av seg?

Utlogget KO

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
  • YJ-4,2l (-89), WJ-4,7 (-01), XJ-4,0 (-89)
Sv: Clutchproblemer...
« Svar #3 på: Ti.,11,August,2015,15,10 »
Opplevet samme symptomer, clutchen ville ikke løse helt ut.
Var en av fjærene som sitter i clutch plata (dempefjærene som sitter i plata) som hadde knekt og subbet.
Byttet clutch plate og alt funket igjen.
Hvis det er synk ringene, er  probemet mere når du skifter gir i fart.

Utlogget StokkeJeep

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: Clutchproblemer...
« Svar #4 på: On.,12,August,2015,10,27 »
Takk for svar alle! Blir litt problemsøking i helga da