Skrevet av Emne: kabel mellom dynamo/sikringsboks/batteri. Bytte ut for bedre strøm ?  (Lest 2753 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget jope

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 213
Synes de kablene ser uforholdsmessig tynne ut. Fra batteri til vinsj bruker jeg 35mm2 kabel og den er ihvertfall dobbelt så tykk som kablene som går fra dynamo/sikringsboks/batteri.

Dere som benytter vinsj har dere oppgradert disse kablene til grovere tykkelse ?

Utlogget niccon

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Nå må du tenke at en typisk vinsj på 8000lbs drar en 300-350A (kabelstørrelsen deretter) ved maks, så å bytte kablene til dynamoen som i utgangspunktet lader 84/117A  (faktisk mye mindre på tomgang) vil jeg tro det er så og si bortkastet. Når du vinsjer så kommer jo nesten all strømmen fra batteriet uansett  :)
1998 TJ 2.5, 31"
1997 XJ 2.5, 31" og 2" heving - Solgt!

Utlogget jope

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 213
ville jo tro at hvis en setter på tykkere kabel så vil det bli mindre varmegang ved hard belastning samt at dynamo vil kunne få mer strøm til batteri gjennom tykkere kabler.
Tj'en min har 90A dynamo, men vurderer å sette inn 136A.

ved vinsj bruk sist gang så synes jeg at batteriet tappet seg veldig fort og volt datt ned check gauges lampa lyste ganske så fort.  (batteriet er helt nytt, men ikke mer enn 75A 630cca).  Vurderer sterkt å sette inn nytt AGM batteri med høy CCA i tillegg til kabel oppgradering og større dynamo.

Utlogget niccon

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Joda, men kabelen er vell dimmensjonert for 90A regner jeg med, og dynamoen klarer vell uansett ikke å levere noe særlige mer enn det de er ratet for? Batteri er jo klart det viktigste når man vinsjer, så å investere i ett Optima AGM-batteri er nok ikke dumt hvis man vinsjer mye. Jeg kan helt klart se behovet for å oppgradere kabler hvis man går for en mean green dynamo eller ifra en nyere TJ som har 117/136A!

Men det skader jo uansett ikke å oppgradere kabelen :)
1998 TJ 2.5, 31"
1997 XJ 2.5, 31" og 2" heving - Solgt!

Utlogget Xerion

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 41
Hvis du skal oppgradere no kabel, så ville jeg byttet ut jordingskabelen. Denne bør ha større tverrsnitt enn vinsjen. >35mm2

Si du skal vinsje i mørket og har masse lys på, pluss varme i bakruta og kupeen så vil dette i tilegg til visnjen være den belastningen jordingskabelen til batteriet må tåle. Like viktig er det
å pusse jordingspunktet flatene i andre enden, og fette det godt inn for å hindre korrosjon og dårlig kontakt. :)

-Bård

Utlogget jope

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 213
dårlig med varmetråder i soft toppen  :P

Kommer til å legge opp igjen nye både strøm kabler og jordingskabler.  Legger opp 35mm2 hele veien.