Skrevet av Emne: Hvordan tette eksosretur på eksosmanifold?  (Lest 1503 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget ratatoskr

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Hvordan tette eksosretur på eksosmanifold?
« på: Ti.,16,November,2010,15,13 »
Kunne trengt et par tips på hvordan jeg skal tette hullet etter eksosreturen på eksosmanifolden?
Røret som satt der har falt av...  ::) det gikk fra eksosmanifoldden opp til luft inntaket. Jeg skjønner ikke helt hvordan det fungerer, men har fått med meg at det er der for å forbedre utslippet fra motoren...

Jeg skal nå sette på en 32/36 webber, og da skal alt dette rasket ut uansett. Så da står jeg igjen med et hull i eksosmaifolden...  ???

Noen erfaringer?
Første ide er å klippe til det røret som satt der å lage et "lokk" av det. Slenge litt eksos rep rundt som pakning og en slange kleme på utsiden.

« Siste redigering: Ti.,16,November,2010,15,16 av ratatoskr »

Utlogget Stian Olsen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Re: Hvordan tette eksosretur på eksosmanifold?
« Svar #1 på: Ti.,16,November,2010,17,22 »
Trenger du tette det da?er ikke det bare til varmluft til gasseren?kommer ikke no eksos ut der....

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Re: Hvordan tette eksosretur på eksosmanifold?
« Svar #2 på: Ti.,16,November,2010,18,49 »
Stian har rett.

Det er bare forvarmerslange til bruk på vinterstid.  Det kommer ikke eksos her. Det suges bare luft rundt eksosmanifoiden for å varme den litt opp. Du kan skru av det dekselet så ser du at det ikke er noe forbindelse inn i eksosen. Ved å forvarme luften vil det kreves litt mindere energi (bensinforbruk) å forbrenne den men størst effekt får du faktisk av å suge inn kald luft da den kspanderer mer ved forbrenning.
Det er forøvrig veldig vanlig på mange biler. Det er også veldig vanlig at denne forvarmerslangen ryker. Men den har som regel minimal betydning.
Vet ikke hvordan det er på YJen men regner med det er en mulighet ppå luftfilterhuset å veksle mellom vinter og sommerstilling. Såm altså velger hvor luften skal suges fra. Kald eller varm.
« Siste redigering: Ti.,16,November,2010,18,53 av provib@gmail.com »
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget ratatoskr

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Re: Hvordan tette eksosretur på eksosmanifold?
« Svar #3 på: Lø.,11,Desember,2010,12,39 »
Dere har helt rett, det er bare varmluft som blir sugd rundt eksosmanifolden.
Eksosen i mottorrommet var der fordi eksos røret ikke var festet riktig...  ;D