Skrevet av Emne: Bremsecaliper Rock Auto 2001 Grand Cherokee 3.1TD  (Lest 2375 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Asmy

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 28
Bremsecaliper Rock Auto 2001 Grand Cherokee 3.1TD
« på: Sø.,23,September,2012,18,47 »
Hei alle sammen!
Etter å ha byttet skiver og klosser bak på vår Grand Cherokee er der fortsatt en god del pulsering frå bremsepedalen. Snodige greier, siden en kjapp tur på en bremseprøver tidligere viste at det var fra bakakslingen pulseringa skreiv seg frå.. Men siden eg har gått tom for ideer må neste skritt bli å bytte calipere, skiver og klosser framme. Dei har etter all sansynlighet aldri vært bytta, bilen har gått ca 110.000km.
Er det noen der ute som har delenr på korrekte deler til vår bil? Sendte en henvendelse til Rock Auto om hvilke deler jeg burde kjøpe, for å vær sikker på at jeg får deler som passer. Men jeg måtte velge en motorstørrelse som var solgt i USA, dvs bensin. Er alt likt her, eller er det en spesiell motorstørrelse som har bremsedeler som er identisk med det som står på en 2001 Grand Cherokee 3.1TD?
Som sagt, konkrete delenr hadde vore heilt supert, og også eventuelt brukererfaringer mht fabrikat av calipere. Regner med at det er smartest å kjøpe med braketter, altså mest mulig komplett!
Også, bør jeg be om en spesiell type frakt, eller bruker dei en frakt / transportør som passer oss norske kunder bra?
På forhånd takk for alle svar :)

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Sv: Bremsecaliper Rock Auto 2001 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #1 på: Sø.,23,September,2012,19,41 »
Fikk vanvittig pulsering og vibrasjon etter klossebytte foran. Tok av klossene og så på slitasjen at en av klossene lå ikke jevnt inntil skiva. Ett av stemplene i kaliperen var treigere enn det andre. I og med at det er to stempler som skal gi likt trykk mot klossen er det viktig at de jobber fritt ! Smurte opp stemplet som var treigt, rubba skivene, rengjorde mellom skive og hub og vips var problemet borte. Sjekk at klossene ligger jevnt inntil skiva(at klossene får bevege seg fritt i styringene) og sjekk at ingen stempel henger. Likeledes vil et rustflak mellom skiva og hubben kunne gi kast i skiva, i og med at skiva da ikke ligger helt inntil hubben.

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Bremsecaliper Rock Auto 2001 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #2 på: Sø.,23,September,2012,22,49 »
Er det noen der ute som har delenr på korrekte deler til vår bil? Sendte en henvendelse til Rock Auto om hvilke deler jeg burde kjøpe, for å vær sikker på at jeg får deler som passer. Men jeg måtte velge en motorstørrelse som var solgt i USA, dvs bensin. Er alt likt her, eller er det en spesiell motorstørrelse som har bremsedeler som er identisk med det som står på en 2001 Grand Cherokee 3.1TD?
På forhånd takk for alle svar :)

Les igjennom denne http://www.wjjeeps.com/tsb/tsb_wj_0500302b.pdf
1999-2001 WJ/WG fikk byttet komplette bremser fram under garantitiden. Det ble montert calipere fra Akebono, som er levert fra fabrikk på 2002-2004 modellene. Du bør sjekke hvilke calipere du har på bilen din, det står Akebono ganske tydelig på innsiden av caliper, hvis du har denne typen. Delenummer står også i denne linken.
Det er samme bremser på bensin/diesel ja, det eneste du ikke får fra Rockauto til bilen din, er motordeler (unntatt vannpumpe)

Ang. frakt så bruker jeg rimeligste alternativ, du får to eller tre valg når du kommer så langt med bestillingen på Rockauto.
Da kommer pakken med Posten her i Norge, siden de samarbeider med Fedex.

Utlogget Asmy

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 28
Sv: Bremsecaliper Rock Auto 2001 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #3 på: Ma.,24,September,2012,21,29 »
Hei

Eg tok av framhjula og sjekka begge bremsecaliperane i kveld, begge er lause og fine på føringane, og begge stempela på henholdsvis høgre og venstre side ser ut til å løpe veldig fint. På eine caliperen la eg merke til at det eine stempelet kom ut når eg pressa inn det andre, så dei løper iallefall veldig fritt. På andre sida virka dei også lause og fine, men eg hadde hatt på hjulet igjen her og tok det ikkje av igjen for å sjå om stempela flaut så lett at eine kom ut når eg pressa det andre lenger inn. Regner med det var pga eg pressa lenger inn stempela på den siste caliperen. Eg kan ikkje begripe at det skal vær behov for å skifte desse caliperane, regner med problemet bruker å vær at stempela og / eller føringane ruster fast slik som på alle andre biler??? Eller kan her vær her andre, skjulte problem med dei som eg ikkje ser? Forøvrig er det Akebono calipere nr 4802. Forstår det slik at dette mest sansynlig ikkje er dei som sto på bilen var ny? Eller er dette originale fra fabrikk?
Bremseskiver er temmelig rusta, og klossane på innsida(mot stempela) såg ikkje bra ut, flisete og i ferd med å gå i oppløsning kunne det sjå ut som. Klossane som vender mot stempela var også meir nedslitt enn dei som står utover. Ideelt sett skal dei vel slites jevnt, men føringane var som sagt lause og ledige. Takker for alle svar :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Bremsecaliper Rock Auto 2001 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #4 på: Ma.,24,September,2012,22,01 »
på min var også klossene ujevnt slitt, slik blir det vel bare etterhvert som årene går.
De fleste 1999-2001 modeller har fått skifte ut kaliprene til Akebono pga. problemer med Teves-bremsene.
Stemplene er forøvrig av kunsttoff, ikke av metall, såvidt jeg husker å ha lest.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Asmy

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 28
Sv: Bremsecaliper Rock Auto 2001 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #5 på: Ti.,25,September,2012,07,40 »
Akebono calipere (iallefall dei som står på denne bilen) har stempel av stål, sjekka med magnet for å vær sikker. Plukka ut stempela på caliperane bak på søndag, dei var av bakelitt eller lignande :)

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Bremsecaliper Rock Auto 2001 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #6 på: Ti.,25,September,2012,12,13 »
Ja, det er nok de opprinnelige Teves caliperene som har kunststoff/bakelitt i stemplene.
Du får prøve med nye skiver og klosser fram også, så blir det forhåpentligvis bra?

En ting jeg glemte å nevne ang. Rockauto, pass på så du bestiller alt fra samme "warehouse", det står forklart på siden om delene sendes fra samme plass eller ikke, det har litt å si på fraktprisen.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Bremsecaliper Rock Auto 2001 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #7 på: Ti.,25,September,2012,12,47 »
kan det være at det er metall mot selve bremseklossen men kunststoff i stempelet ? Eller har noen her hatt ute hele stempelet?

Ifølge TSB http://www.wjjeeps.com/brakes.htm står det følgende:

"CALIPER PISTONS
Chrysler only uses phenolic pistons. They are very smooth and won't rust. The only way that the piston can be damaged is if the boot seal is damaged and dirt gets inside. Pistons should normall last 150,000 miles. Chrome plated steel pistons are not as smooth, plating wears away and the pistons rust. Steel also transmits heat to the brake fluid, increasing the risk of fluid boiling. "

"Phenolic resin is made by combining phenol and an aldehyde. When these organic compounds are mixed, and both pressure and heat are applied, it causes polymerization, which is a chemical reaction that can be used to mold solids. Since it is both versatile and durable, this resin is used to make a wide variety of consumer and industrial products."
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Asmy

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 28
Sv: Bremsecaliper Rock Auto 2001 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #8 på: Ti.,25,September,2012,19,40 »
Konklusjonene må vel uansett vær at viss stempela eller føringane er faste, så er det ingenting i veien med caliperane? Eg regner med at problemet med dei originalmonterte var at dei gikk i clinch enten mht stempela eller gliderane /føringane. Kommentarer? Satser på å bestille fra Rock Auto i morgen, skiver, klosser og rep.sett til caliperene for sikkerhets skyld. Vil vær så sikker som mulig på at jeg har alt som trengs av deler :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Bremsecaliper Rock Auto 2001 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #9 på: Ti.,25,September,2012,19,52 »
bilde av rep. sett til Akebono front. Ser ut som det er noe kunstoff på selve stempelsylinderen:


http://www.crownautomotive.net/product/WJ-Front-Disc-Brakes/5093186AA.html
« Siste redigering: Ti.,25,September,2012,19,55 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Bremsecaliper Rock Auto 2001 Grand Cherokee 3.1TD
« Svar #10 på: Ti.,25,September,2012,22,06 »
Ja, jeg har aldri demontert selve caliperen så det var nok kun metallet helt ute ved br.kloss jeg så.