"Teamrush-ed" fordeler'n på Renegade'nHar kjørt med Jacobs tenningsystem på 4,2 liter'n til nå, men det har tatt kvelden av en eller annen grunn.
Så har sett på andre løsninger og har startet med "Teamrush" modifikasjon av fordeler.
Tips: Skal fungere på V8ere også Informasjon: På sekser'n sitter Motorcraft fordeler (Ford).
Fordelerlokket har liten diameter og om en øker coilspenning risikerer en visstnok overslag etc.
Så en har funnet at fordelerlokk fra Ford F-150 fra rundt 1980 passer.. Dette har større omkrets, så kabler kommer lenger fra hverandre og risk for overslag blir mindre.
Billig oppgradering, koster 3-400 kroner, samt nye pluggledninger.
Jeg "fant" et sett 8mm ledinger på en 4.0 liter motor i garasjen til brorsan. Antar at settet som er avbildet på det ene bildet (Accel for 4.0L) bør fungere, eneste mulige problem kan være kopling mellom coil (gammeldags kopling) og fordelerlokk (kopling som ligner tennplugg).
På det nye fordelerlokket er det "pinner" som ligner tennpluggtopper i stedet for "vanlige" koplinger (Fordeler på 4.0L har også disse pinnene).
De nye delene er:
- "Base" eller adapter for det nye fordelerlokket, Obs: må være type som skrus fast i fordeler-underdel
- Nytt fordelerlokk
- Ny rotor
- Ny kabler
- Opsjon: Ny coil
Etter å ha fjernet gammelt fordelerlokk (og notert i hvilken rekkefølge plugg-kablene skal plasseres)
er det bare å skru på ny base, bytte til ny rotor og sette nytt lokk på plass. Deretter plugge inn nye kabler.
Bilde 1 viser nye deler, base, lokk og rotor samt Accel pluggkabler for 4.0 liter og det gamle fordelerlokket. (Rundt 3-400,- NOK for de nye delene med unntak av plugg-kablene).
Bilde 2 viser ny fordeler med gammel coil.
Bilde 3 viser ny fordeler og en Accel coil jeg har satt inn (skal gi høyere spenning).
(Ca 400 NOK).
Ny coil har skrueterminaler, så lagde noen overganger til standard "Ford-coil" hestesko-konnektor. Den gamle coilen ligger i hanskerommet som backup.
Har nå åpnet tennplugg-gapet til 0.045 inch.
Vet ikke om jeg opplever så stor forskjell fra "standard" men har inntrykk at tomgang er noe jevnere.
Kanskje blir det nå en MSD 6A etter hvert....