Skrevet av Emne: lpg 4.0  (Lest 3218 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget nalle

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
lpg 4.0
« på: To.,24,Juni,2010,23,28 »
noen som kjenner til ombygginger til LPG her til lands?
Har snakket med gastech men de visste ikke om det var mulig. Var avhengig av å vite om insprøytningen var sekvensiell eller ikke.
Noen som vet dette?

På forhånd takk

Utlogget Jeeb

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 112
Re: lpg 4.0
« Svar #1 på: Fr.,25,Juni,2010,00,09 »
4.0 liter har sekvensiell innsprøytning. Dyse til hver sylinder, åpner og lukker i sekvens i forhold til tenningen.
Kan virkelig en slik ombygging være regningssvarende?
Hvor mange km må man kjøre om dette skal lønne seg?

  :)
Jan Erik
1995 Grand Cherokee Limited 5,2L - 242 transfer
Ex. 1998 TJ 4,0L Sahara

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: lpg 4.0
« Svar #2 på: Fr.,25,Juni,2010,07,08 »
Hvis du leser anonsene til de som bygger om slikt, så lønner det seg fryktelig fort.... Det samme gjelder for Varmepumper V/V eller L/V pumper!

Men når du faktisk gjør en grundig beregning ut ifra din egen kjøring, så er det ikke mange ( om noen ) som jeg kjenner som har fått lønnsomhet i det.

Men hvis du kjører 30.000km i året og kanskje mer, så er det helt sikkert lønnsomt. Nå tar jeg utgangspunkt i at en handler som vanlig kunde hos et seriøst LPG firma uten familierabatter osv! Tror ikke jeg kjenner noen med Wrangler som har den kjørelengden?
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Oliverogfar

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 348
Re: lpg 4.0
« Svar #3 på: Fr.,25,Juni,2010,10,09 »
Stein, etter Rena kjenner du meg....4 mån 15 000km.
Fast jeg kjør disel.... :-[

Av erfaring med 2 stk suburban 5,3 og 6 liter kan jeg si att det lønner seg om man ser på kostnaden for drivstoff, men tar man med kostnader for topplokksrenovering så lønner det seg ikke.
Etter 2 år med LPG på bilen var toppene helt gåen. Det var ikke en vakker syn når vi tok dem av... Så ut som di var malte med rød farge i forbrenningskammern.

Dessutom så funkar det ikke til 100%. Bilen stopper, gassen slår seg av... osv.
JKU-S -09
37x13,5R18 Procomp Alloys
5.5 RK Mid Arm m 2.0 RRD
1" BL Daystar, and a lot of other stuff...

TJ Sport -97
33x12,5R15 Procomp Rock Crawler
2" Procomp ES3000
2" BL, og rust...

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: lpg 4.0
« Svar #4 på: Fr.,25,Juni,2010,10,52 »
Sitat
Av erfaring med 2 stk suburban 5,3 og 6 liter kan jeg si att det lønner seg om man ser på kostnaden for drivstoff, men tar man med kostnader for topplokksrenovering så lønner det seg ikke.
Etter 2 år med LPG på bilen var toppene helt gåen.

Det er dette som ikke nevnes med et ord i salgsanonnsene, men det er kostnader jeg mener MÅ / SKAL være med i bildet.

Nå skal det vel også sies at problemet med Chevy og toppene er verdenskjent. Men største problemet her var vel Bergheims evneveike konklusjon om at motoren ikke trengte ekstra smøring. Noe 90% av alle fabrikantene påstod....

Hvis du ikke tar med investeringskostnaden og service kostnadene, så er det faktisk mye som lønner seg. Men det viser jo ikke akkurat hele kostnadsbildet!

Og det er vel ikke så mange som kjører YJ og passerer 30.000km i året???
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: lpg 4.0
« Svar #5 på: Fr.,25,Juni,2010,12,34 »
Direktøren for Gardemobanen sa en gang at hele prosjektet var en stor suksess, også øknomisk.  Hvis man så bort fra milliardgjelden.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: lpg 4.0
« Svar #6 på: Fr.,25,Juni,2010,12,47 »
Jeg kjøpte en XJ delebil for noen år siden. Den hadde 4.0l med LPG.
Tanken tok hele bagasjerommet. Han som hadde bilen før mener det lønner  seg, men han er omreisende prest og kjører 50k i året.

Anlegget ble solgt til Trondheim og skulle monteres i en CJ7 med en stroket 4.0l. (Bilen har vert til slags nordpå en stund) Aner ikke hvor selve anlegget er i dag..
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Re: lpg 4.0
« Svar #7 på: Fr.,16,Juli,2010,12,08 »
Hei.

Jeg kjører lpg på min chrysler grand voyager. 98 mod.

Har kjørt i 2 år og 70.000km med dette anlegget nå, Bygde om hos gastek. har en enorm besparelse og absout ingen problemer med det. Merker ingen forskjeld på gass og bensin. jeg har vel spart sån ca. 50-60000 nå. utn å tenke på ombyggingen da. den kostet 24000.- så trekk fra det. men for meg var dette kjørt inn i løpet av 7 mnd. men dette avhenger av hvor mye du kjører.

I oslo området kan man fylle nær sakt over alt. men jeg anbefaler LPG på sogn eller gastekstasjonen på alnabru. de er billigst med gasspris på stabilt 4,60.- og 4,79.-

At en topp ryker kan jeg ikke tenke meg har noe med gassdrift å gjøre. Det er imidlertid viktig at man instalerer et annlegg som har blytinsettning./gassmøring


Tankene kan man få i mange størelser og former så jeg er sikker på at du kan få plasert den ett lurt sted selv på en wrangler.

Tut og kjør:-)
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Re: lpg 4.0
« Svar #8 på: Fr.,16,Juli,2010,21,15 »
Jeg skal ikke si noe om E-85 da jeg ikke har noen erfaringer med det. men det virker virkelig som du driver med ombygging til E-85 som næring.
Mange som er skeptiske til LPG men hvorfor forstår jeg ikke.  Det je har hørt er at LPG får en avgift på 50-60 øre pr 1000liter. Jo. Lpg er mer miljøvenlig enn bensin. Lukter nesten ikke eksosen engang. Med LPG beholder du også bensintanken som vanlig. du skifter over med en bryter eller det går automatisk når gasstanken er tom.  prisen er 4,60kr + 15% pr liter. = 5.29 pr. liter sammenlignet med 13kr for bensin. det er godt under halve prisen.  La si du bruker 1 lite bensin pr .mil.  Da sparer du 7,71 kr pr mil. kjører du 3000 mil i året så sparer du 23130.- i året. omtrent det samme som ombyggingen koster. etter det er det bare vinn vinn.  dette var bare ett regnestykke men siden din bil mest sansynlig bruke mer enn litern på mila vil du spare enda mer. Det er forøvrig ikke mye vedlikehold på gassanlegget. Du bør skifte gassfilter til noen hundrelapper hver 30.000km. og der er greit å ta en visuel sjekk og eventuel justering. full sjekk med filterbytte koster i underkant av 2000kr hos verksted. 

Men det større problem er om det lar seg godkjenne. I dag må anlegger være godkjendt til type bil og motsatt. vet ikke om wrangler står på denne lista.

Men hva koster ombygging til E-85? 
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget Arnfinn

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Re: lpg 4.0
« Svar #9 på: Lø.,17,Juli,2010,00,28 »
Har en 97 XJ 4.0 på LPG - stått stille en stund etter uhell, ikke noe med gassen - funker helt fint og sparer masse pr mil.  Har egen smøreboks med tilsetningsstoff, gassanlegg mm er installert av Gas Tech.  Kjørt Oslo-Bergen-Trondheim-Oslo på kun gass.
Konebilen er en 2000-mod V70 Bi-fuel (altså originalmontert), har nå gått over 315'.  Skiftet gassventil på 300.  På XJ regner jeg med en besparelse på ca 10 kr pr mil.  Volvo ca 7 kr. 
Det eneste jeg passer på er å ikke ha for mye bensin på tanken, og i tillegg kjøre den ned minimum hver tredje måned.  Etter tips fra flere om at bensin er "ferskvare"
Så jeg er i hvertfall pro gass og anbefaler det.

http://www.gastech.no/finansiering/prisliste_for_gassmontering/

Prisliste på nettet fra Gas tech:
Biltype    Pris ink. mva
4 sylindret motor    26.900,-
4 sylindret motor med turbo/kompressor    28.900,-
5 og 6 sylindrede motorer    30.900,-
5 og 6 sylindrede motorer med turbo/kompressor    32.900,-
8 sylindret motor    37.900,-
8 sylindret motor med turbo/kompressor    39.900,-
10 sylindret motor    46.900,-
Mvh Arnfinn
Før: Jeep XJ 4.0L H.O Limited 1997
Før: Jeep XJ 4.0L H.O S 1997  Manuelt gir!!!
Nå: Jeep XJ 4.0L H.O Limited 1998/2001

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Re: lpg 4.0
« Svar #10 på: Lø.,17,Juli,2010,08,50 »
kjører man mye så spiller det vel ingen rolle hvilke bil man har. bespaelsen vil jo være der uansett. Men hvor mye man kjører er ene og alene opp til hver enkelt.
Kjører du 30.000 i året er anlegget spart inn på ca. denne tiden. etter dette er det vinn vinn.
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)