Skrevet av Emne: Bytte fra automat til manuelt gir i 93 Grand Cheroke med rekkesekser  (Lest 2745 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Thomas km

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 109
Er i ferd med å kjøpe en 93 Gran Cheroke, hvor automaten har tatt kvelden. Da har jeg noen spørsmål:
1. Hvordan er det å overhale denne automaten, vansklighetsnivå i forhold til en Gm 350 kasse?
2. Kan trans kassa fra automaten benyttes tilsammen med en manuel kasse?
3. Hva må til for at jeg kan benytte en manuel kasse tilsammen med rekkesekseren, såsom elektrisk, mellomaksel, innfesting?
4. Hvor mange gir har den automat kassa som sitter i nå?
5. Hva er betegnelsen på den manuelle kasse jeg kan benytte ( 5 trinns )?
6. Hvordan vil denne manuelle kasse gå sammen med nåværende utveksling i bakakselen?
7. Er det rent utav noen i klubben som har en slik kasse liggende, overhalingseks. kan også være av interesse. Men det har ikke hast!

Håper på svar, ny medlem Thomas Krüger-Monsen ( går over fra Land Rover til Jeep ). Kjørte en G C med 5,9 liter, og det gav mersmak!
Mail: kruger-m@online.no. Bosatt i Trøgstad, NB! hvor langt er det til nærmeste Jeep eier som skrur selv?

Var det så vanskelig å få svar, det var godt at det var en kar på Enebakk som visste råd. Eller er dere redde for nye medlemmer, jeg biter ikke!
« Siste redigering: Ti.,18,Mars,2008,20,47 av Thomas km »

Utlogget jeep siemens

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • 93 ZJ 4.0
er ikke sikkert noen vet ??
Endelig jeep på meg også :)
Medlem nr 814

http://www.youtube.com/v/R9MOniGI2nE&rel=1

renegade

  • Gjest
Er i ferd med å kjøpe en 93 Gran Cheroke, hvor automaten har tatt kvelden. Da har jeg noen spørsmål:
1. Hvordan er det å overhale denne automaten, vansklighetsnivå i forhold til en Gm 350 kasse?
2. Kan trans kassa fra automaten benyttes tilsammen med en manuel kasse?
3. Hva må til for at jeg kan benytte en manuel kasse tilsammen med rekkesekseren, såsom elektrisk, mellomaksel, innfesting?
4. Hvor mange gir har den automat kassa som sitter i nå?
5. Hva er betegnelsen på den manuelle kasse jeg kan benytte ( 5 trinns )?
6. Hvordan vil denne manuelle kasse gå sammen med nåværende utveksling i bakakselen?
7. Er det rent utav noen i klubben som har en slik kasse liggende, overhalingseks. kan også være av interesse. Men det har ikke hast!

Håper på svar, ny medlem Thomas Krüger-Monsen ( går over fra Land Rover til Jeep ). Kjørte en G C med 5,9 liter, og det gav mersmak!
Mail: kruger-m@online.no. Bosatt i Trøgstad, NB! hvor langt er det til nærmeste Jeep eier som skrur selv?

Var det så vanskelig å få svar, det var godt at det var en kar på Enebakk som visste råd. Eller er dere redde for nye medlemmer, jeg biter ikke!

1. Den er langt mer komplisert enn en th350.
2. Ja, men den manuelle kassa må ha 23 spline utgående aksel.
3. Største problemet er muligens ecu'en, det er 2 forskjellige, 1 til automat og 1 uten.  Det er også forskjeller på kabelklysa.
4. 4 (tror jeg)
5. Muligens AX-15, http://www.novak-adapt.com/knowledge/ax15.htm og muligens NV3550.  Det finnes også noen nyere
6. Aner, du har ikke opplyst om hvilken utveksling du har i akslene dine...
7. Vet ikke, men jeg ville ha sjekket med de vanlige automatverkstedene, du har vel RATS i nærheten av deg ?

Jeg er litt usikker på hvilken automat som faktisk sitter i den, har ikke slik Jeep selv.
Men som alltid, Google er din venn...

Utlogget Thomas km

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 109
Takker for utfyllende svar, bel for øvrig tilbudt en kasse fra en vanlig cheroke med sekser i dag. Men denne kasse var ikke lik, har ikke fått  rukket å sjekke hvilke betegnelser det er på min kasse, eller den jeg kunne få kjøpt. Så ut til at kassa jeg ble tilbudt var lengre og en del av kassa var smalere. Om nå det sier noe. Han hadde visst mellomakslene fortsatt, men om det passer fra en cheroke til en grand cheroke er kanskje tvilsomt.

Kommer tilbake med mer info når jeg har fått tid til skru litt. Hilsen Thomas K.-M.

Utlogget Per Yngve Berg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 100
Det er sannsynligvis en 42RH du har, men det har også blitt levert noe AW4 (samme kasse som ble benyttet på XJ) på noen ZJ med 4.0 i 92-93.
1997 TJ 2,5 liter

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Bytte til manuell i din bil er nok mye mere arbeid en du tror. Manuellkassen er som regel kortere enn automaten, så da må du ha nye mellom aksler, braktter til transferkassen ny crossmember, spaksystemet til transferkassen må flyttes/kortes. Midtkonsoll må nok også modifiseres.

Innen du er ferdig har nok dette kostet mere enn å overhale den automaten som står i bilen. Det finnes mange automatverkstder i Norge, å prisen variere mye, så ta i bruk gulesider å ring for å få pris.

For å sette i th 350 må du ha adapder mot motoren, og adapter mot transferkassen. Så her snakker vi mange tusen i adaptere. Hvis ikke du har en cnc fres samt dreierbenk og tig sveiseaperat i garasjen da.


Eller ta en ringerunde til huggere i Norge å Sverige for pris på automat fra hugge biler.

Men har du et sinnsykt pågangsmot, mange arbeidstimer tilgjengelig å en godslump med penger er alt mulig med en Jeep.
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Thomas km

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 109
Hei Kjetil
Takk for mange gode råd, etter det du har sagt så står jeg nok over det med å bytte til manuel. Får se om jeg finner meg en automat, eller overhaler min egen. Takker for rådene, hadde jeg vært svært godt inne i Jeep problematikken hadde jeg nok godt på det. Hilsen Thomas

Utlogget willysM38

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 179
hvis bilen din er en " ekte " 93 mod så står det aw 4 kasse i den ,,, er det en som er regga etter  november mnd kan det stå både aw4  og re42 ..   vet det ligger en aw4 kasse her i arendal som er til salgs ,, men du må ha kasse fra grand  og ikke cherokee , da det er en liten forskjell ...

Utlogget Thomas km

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 109
Bilen skal være en tidlig 94 mod. som er registrert i en av de siste månedene i 93. Har ikke chassinummer tilgjengelig akkurat nå, men reg. nr AD 69955. Passer den girkassen som du vet om er det selvfølgleig av interesse, er vel ikke lengre enn at jeg kan kjøre ned. Kan du ta kontakt med meg pr. tlf 99 55 06 30 eller mail: kruger-m@online.no når du vet noe. Mange takk for svar. Hilsen Thomas K.-M.

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Hmmm. Trøgstad? Hva med å ringe RATS? Hr. Ringstad driver med automatkasser, og er vel av de som kan/vet mest om dette emnet.

http://www.rats.no/kontakt.html

Jada det koster penger, men å reparere biler koster jo gjerne penger da. Men at dette er rett mann for deg er jeg helt sikker på. Egeninnsatsen din kan jo være å ta ut kassa selv, og sette den inn igjen.

Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW