Skrevet av Emne: Bytte av viskosekobling  (Lest 3126 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget bas

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 70
Bytte av viskosekobling
« på: Ti.,26,Februar,2008,23,19 »
Er det noen som har byttet viskosekoblingen selv??
Har sett på linken på hvordan den byttes, men må transferkasse tas ned, eller går det å bytte visk.k.
montert på bilen. Etter det jeg har lest, så er det vanskelig å komme til skruene på dekslet på topp...
Og er det mye jobb å ta av transferkassa??

bas
`93 Jeep Grand Cherokee 5.2 ltd.
  Medlem nr 826

Utlogget bas

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 70
Sv: Bytte av viskosekobling
« Svar #1 på: Fr.,21,Mars,2008,20,05 »
Bytte viskosekoblingen i dag.... brukte bare 4 timer...på et verkstedgulv....

Enkelt og greit, og bilen ble som ny...

Nå hakker den ikke lenger i skarpe svinger...

Og masse penger spart ;D ;D ;D Fikk med ny viskosekobling når jeg kjøpte bilen.

bas
`93 Jeep Grand Cherokee 5.2 ltd.
  Medlem nr 826

Utlogget skruknott

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 81
Sv: Bytte av viskosekobling
« Svar #2 på: Sø.,23,Mars,2008,10,28 »
Legg ut en "write up" med tips hvis du har noen gode. Høres jo ut som om det er grei skuring når du klarte det på 4 timer  :)
Safety third

Utlogget bas

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 70
Sv: Bytte av viskosekobling
« Svar #3 på: Sø.,23,Mars,2008,13,06 »
Det som er den store jobben, er å ta ut transferkasssa. Særlig når det var den første gangen.
Tøm kassa for olje, skru av beskyttelsesdekslet og "bærebjelken" (NB! Ikke bruk muttertrekker, den slår de fastsveisede mutterne inne i kanalen løs, og da har du en kjempejobb å gjøre), koble fra 2 elektrokabler (speedometer og 4wd bryter), koble fra stag til 4wd armen på kassa, så er det bare å løsne TK fra gearkassa, 5 eller 6 muttere. Den øverste mutteren er vanskelig å komme til, så det lønner seg å senke gearkassa ved hjelp av en jekk. Er eksosanlegget løsnet og delvis nytt, så ta det av, men det gjorde ikke jeg. Anlegget er nok fra 1993, så da ville jeg ikke begynne å løsne det. Det er lettere å komme til med anlegget av. Satte så en ny jekk under transfer, og fikk den ut.

Har du først fått transferkassa på arbeidsbordet, så tar det 20 minutter å skifte viskosekoblingen.
Her er en fin link jeg fant her på forumet som handler om bytte av selve viskosekoblingen.

 http://www.masoncomputing.com/np249/

Samtidig byttet jeg de 3 ytre simringene. Det eneste som var litt vanskelig, er å få på den siste låseringen.(den første du tar av). Denne skal sitte utenpå et rullelager, så her må en være sikker på at den kommer riktig på.

Så var det bare å skru kassa på bilen igjen og ut for å teste om den nye virket bedre, og det var enorm forskjell. Prøvde det berømte 8 tallet.

bas

     
`93 Jeep Grand Cherokee 5.2 ltd.
  Medlem nr 826

Utlogget svempa

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 255
Sv: Bytte av viskosekobling
« Svar #4 på: Sø.,23,Mars,2008,17,48 »
Dette var en bra link bas.  :)   Skal bytte vc på min zj i løpet av dette året. Forresten hvor kjøpte du vcn og pris?
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget bas

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 70
Sv: Bytte av viskosekobling
« Svar #5 på: Sø.,23,Mars,2008,19,58 »
Hei
Jeg kjøpte bilen for 1 mnd siden, og forrige eier hadde kjøpt delene fra USA, så de fulgte med på kjøpet.
Jeg har handlet mye fra Quadratec.com til min forrige bil, XJ, men jeg trur nesten alle nettbutikkene har den.
Koster ca $400 uorginalt og litt over $1000 som Mopar del. Min var uorginal og han betalte $390 + porto
Av tollpapirene kan jeg se at den er kjøpt hos OM4x4 i Killen, AL, (zipcode 35633) , men finner den ikke på nettet.
Hos Quadratec koster den ca £500, uten kjede. Jeg skiftet bare viskosekoblingen og simringer.

bas

« Siste redigering: Sø.,23,Mars,2008,20,00 av bas »
`93 Jeep Grand Cherokee 5.2 ltd.
  Medlem nr 826

Utlogget svempa

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 255
Sv: Bytte av viskosekobling
« Svar #6 på: Sø.,23,Mars,2008,22,22 »
Takk :) :)
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget skruknott

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 81
Sv: Bytte av viskosekobling
« Svar #7 på: Ma.,24,Mars,2008,08,06 »
Flott bas! Da er ikke den jobben noe å grue seg til skulle det være behov en gang
Safety third