Det som er den store jobben, er å ta ut transferkasssa. Særlig når det var den første gangen.
Tøm kassa for olje, skru av beskyttelsesdekslet og "bærebjelken" (NB! Ikke bruk muttertrekker, den slår de fastsveisede mutterne inne i kanalen løs, og da har du en kjempejobb å gjøre), koble fra 2 elektrokabler (speedometer og 4wd bryter), koble fra stag til 4wd armen på kassa, så er det bare å løsne TK fra gearkassa, 5 eller 6 muttere. Den øverste mutteren er vanskelig å komme til, så det lønner seg å senke gearkassa ved hjelp av en jekk. Er eksosanlegget løsnet og delvis nytt, så ta det av, men det gjorde ikke jeg. Anlegget er nok fra 1993, så da ville jeg ikke begynne å løsne det. Det er lettere å komme til med anlegget av. Satte så en ny jekk under transfer, og fikk den ut.
Har du først fått transferkassa på arbeidsbordet, så tar det 20 minutter å skifte viskosekoblingen.
Her er en fin link jeg fant her på forumet som handler om bytte av selve viskosekoblingen.
http://www.masoncomputing.com/np249/Samtidig byttet jeg de 3 ytre simringene. Det eneste som var litt vanskelig, er å få på den siste låseringen.(den første du tar av). Denne skal sitte utenpå et rullelager, så her må en være sikker på at den kommer riktig på.
Så var det bare å skru kassa på bilen igjen og ut for å teste om den nye virket bedre, og det var enorm forskjell. Prøvde det berømte 8 tallet.
bas