Skrevet av Emne: Startsperre/sentrallås-problemer  (Lest 1542 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget General Purpose

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Startsperre/sentrallås-problemer
« på: On.,12,August,2015,23,07 »
Som sikkert flere har erfart her, er ikke sentrallås-funksjonen via fjernkontrollen helt til å stole på. Når den fra tid til annen sviktet på min bil (97 mod. 2,5L bensin), var det kun på fremste høyre dør den fungerte. De andre dørene og bakluken låste jeg da med knotten på innsiden eller med nøkkelen. Nå har den imidlertid streiket helt og fullt, dermed jeg får heller ikke deaktivert startsperren (Security-varselet på instrumentpanelet) og bilen vil følgelig ikke starte. Batteriene i fjernkontrollene er nye, alt av sikringer og relé er ok. Mistanken går nå i retning av at selve mottaker-delen i takkonsollen har tatt kvelden. Noen som har tips ift. dette?

Utlogget BTG

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
Sv: Startsperre/sentrallås-problemer
« Svar #1 på: Ma.,17,August,2015,12,34 »
Hei,

Jeg hadde en 4L men regner med at startsperren er den samme.
Da jeg kjøpte XJ hadde jeg kun erfaring med TJ, og disse har ettermontert startsperre som er kjent for å kutte ut. Jeg tenkte at det sikkert var samme system i XJ og begynte sjekke mulighetene for å koble den ut. Jeg snakket med folk både på RSA, Buskerud Bilsenter og Bergheim. Til slutt snakket jeg med en kar (mener det var på RSA) som hadde skikkelig peiling. Han kunne fortelle at startsperren på XJ var orignal fra fabrikk og han mente det var komplisert å fjerne sperren. Han kunne også opplyse at disse var meget bra og at han ikke hadde opplevd noen problemer med disse.

Mitt issue var at jeg ikke hadde fjernkontrollen til bilen, jeg hadde bare en liten svart dings som jeg måtte holde opp mot taket hver gang jeg skulle starte for å deaktivere startsperren. Min løsning var å ta ned tak-konsollen og teipe fast den lille plast dingsen ved siden av startsperre mottakeren. På den måten hadde jeg "koblet vekk" startsperren.

Hvis du mangler den svarte lille tingen (som forøvrig ikke har batteri i seg) kan dette selvølgelig bli verre.

Hilsen
Bjørn Terje
JCN member 281,  Tlf 41632896
CJ6 V8 (Solgt 2003)
TJ 4L 1997 Sahara (solgt Mai 2013),
XJ 4L 1997 LTD (Kjøpt Mai 2013, solgt Mars 2015)
XK 3.0 CRD Limited 2007 (Kjøpt Nov.14, Solgt Okt 15)
JKU 2.8 CRD Rubicon 2008 (Kjøpt April 15, Solgt Nov.15)