Hallåpåderesierjegda!!!
Ny bruker på forumet, og mangeårig Wrangler-eier. Unnfanget i Skien, født i Porsgrunn, vokst opp i Skien, bor i Skien.
Grunnen til at jeg joinet forumet her var rett og slett for å finne info, men dum som jeg er leser jeg meg bort i diverse tråder om bygging... Så merker jo at bilen jeg egentlig bare skal piske liv i til daglig bruk muuuuuligens blir modifisert med tiden. Takk for det. (Gi meg styrke...)
Vel.... Til poenget. (Skrev forresten hele det første stykket med Caps Lock på før jeg oppdaga det. Annoying much?)
I 2001 kjøpte jeg en Wrangler -97 modell, 2,5 liter. Strålende fornøyd med den bilen, ikke noe å si på det. Dønn orginal, borsett fra felgene.
Men i 2005 (april-ish), så gikk den ikke gjennom EU-kontroll. På den tiden hadde jeg dårlig råd, en bil som funket, firmabil og motorsykkel. Så Jeepen ble parkert med "jeg får fikse det over tid" i bakhodet.
Det er nå den dårlige samvittigheten min skal lettes på, og dere antagelig legger meg på hat-lista og banner meg herfra.
Men here goes:
I 2008 fikk jeg den lyse idéen at det kanskje var lurt å sette Jeepen i garasjen, så kanskje jeg ville få litt motivasjon til å få den igang igjen. Hadde tross alt stått utenfor garasjen helt inaktiv i 3 år.
Nå er vi i følge kalenderen i 2012, skal si tida flyr, og nå er det på tide å få den igang. Motivasjonen er to-sidig, og jeg er bestemt på at den skal taes i bruk nå. Samboer er lei av å stå opp kl. 06 og kjøre meg på jobb (går hjemme, er gravid), og jeg savner Jeepen min. Savnet blir ikke mindre av å lese tråder her inne om disse bilene.
Glad det ikke finnes (som jeg vet om) et Jeep-politi. Da hadde vel bilen blitt henta, og jeg bura for grov Jeep vanskjøtsel.
For 2-3 år siden kjøpte jeg en brukt dynamo (gamle var sprukket) av en kar i Asker. Stein Et-eller-annet... Planen var allerede da å få den igang. Men dynamoen havna på ei hylle i garasjen, og det er det meste som har blitt gjort på 7 år.
Her er stakkaren...
Forrige uke fikk jeg tak i ny viftereim. Demonterte alle løpehjul og pusset rent for overflaterust. Alt ble satt sammen, inn med dynamoen og viftereim, så kom det store øyeblikket. Motoren skulle startes. En liten dusj med startgass og den startet på første forsøk
Ingen ulyder og motoren maler som en katt. Score!!!!
Med den bekymringen borte, så var det jo bare å fortsette. Ingen anmerkninger på bremser i -05, men tilstanden kan ikke akkurat påstås å være bra etter så mange år med inaktivitet. Kjørte en runde rundt i gata for å få løsnet litt på ting og tang. I det jeg parkerer foran garasjen står en nydelig stråle med bremsevæske opp fra motorrommet.
Ja, ja... Da blir det nye rør hele veien, så handlet inn dette og verktøy til jobben.
Har også bestilt nye skiver, klosser tromler, bånd og slanger fra Morris. Samt et par lysbraketter
Og mens jeg venter på pakke fra onkel Amerika, så har jeg i mellomtiden plukket fra hverandre bremseskiver og tromler. Gjort rent litt rundt forbi og smørt alt av gjenger med kobberfett.
I følge kontrollseddelen fra EU'n i -05, så var det slakk diverse plasser i understellet, samt dårlige bærekuler begge sider foran. En kjapp tlf. til den lokale Jeep-forhandleren idag, og jeg fikk et mildt hjerteinfarkt med tilhørende hjerneblødning...
De skulle ha 2600 riksdaler (uten mva.) for et sett med bærekuler, til
EN side... Og ifølge de, så var ikke foringer til bærearmer (Control Arms?) å få tak i løse, jeg måtte ha nye armer. Prisen gidder jeg ikke gå inn på engang. Jeg ba vedkommende å dra til helvete, men på en måte som gjør at han ser frem til turen...
Norsk Bilkompani var behjelpelige, og nå er bærekuler på vei i posten, til under halve prisen av den lokale blodsugeren. Foringer måtte de bestille, så det tenkte jeg å bestille fra Morris ikveld.
Så for å avslutte en lang og kjedelig post, så kommer det et spørsmål. (Nei, ikke et kort spørsmål.)
Da bilen ble parkert for 7 år siden, så funket alt. Nå funker ikke nær- og fjernlys. Sikring er i orden, så mistenker problem i en kontakt/bryter eller et relé. Noen kjente svakheter med noe av dette?
Hyl ut om noen har tanker om det.
Og ja, jeg tåler å bli kjefta på