Skrevet av Emne: kald jeep  (Lest 1630 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Fagelund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 160
  • medl nr 797
kald jeep
« på: Sø.,21,Februar,2010,15,14 »
Heihei!
Deilig å være jeep eier i detta snøværet ;D men jeg sliter med at yjen min ikke vil starte om morgenen når det har vært litt kaldt om natta!?:P Det virker som at motoren er så kald at den ikke vil tenne og da bruker jeg opp batteriet før den starter :-[
Kobler jeg på startkabler, så starter den etter en stund med jobbing, og så går det glatt resten av dagen helt til neste morgen:P

Noen som har tips på tiltak??? er det motorvarmer som er tingen, eller er det batteriet som tappes over natta?:P

takker for alle tips!! :D
medl nr 797

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Re: kald jeep
« Svar #1 på: Sø.,21,Februar,2010,16,19 »
Motorvarmer ville garrantert løst ditt problem men kun som en nødløsning. For det skal jo ikke være sån. Batteriet kan jo selvklart være på randen av sitt liv å har hvertfall ikke godt av dette her da du tapper det ut "ofte". Men siden du får holdt på en stund er det ikke i batteriet problemet ligger heller.
Jeg tenker først og fremst på tenning/bensinblanding eller noe i den dur.
Kanskje en overhaling av tenningssystemet og litt sånt gjør underverker. Nye plugger/plugg kabler/coil/fordelerlokk og rotor. er kanskje på sin plass. Og bytte av motorolje. Ikke dyrt å bytte alt dette om du gjør det selv.
Men min første tanke går egentlig til automatchokeen eller styringe til denne. eventuelt tempratursensoren som avgjør dette.

Ps. jeg er ingen ekspert men har likevell en tanke din problemstilling. Ideelt sett bør den jo starte på første fosøk.

Du skrev forresten ikke hvilke motor og modell du har..
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Re: kald jeep
« Svar #2 på: Sø.,21,Februar,2010,22,29 »
Jeg hadde også problem med å starte i kulda på min YJ en gang. Da var det at jeg ikke hadde slangeklemme på sugesiden av bensinpumpa. Metallet i pumpa krympet mer enn gummien i kulda så da sugde den luft der. Ikke sikkert dette er problemet hos deg, men alltids en mulighet til å få gått over bensintilførselen hvertfall :)
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Fagelund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 160
  • medl nr 797
Re: kald jeep
« Svar #3 på: Ma.,22,Februar,2010,21,25 »
Sitat
Du skrev forresten ikke hvilke motor og modell du har..

det glemte jeg å legge med ::)
Er 1991 mod med 2,5 l manuel

Oljen ser fin ut, har kun kjørt 3-4000km siden jeg byttet! men skal prøve med å bytte plugger og stæsj :) det bør jo gjøres snart uansett!
Takker og bukker ;D
medl nr 797

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Re: kald jeep
« Svar #4 på: Ma.,22,Februar,2010,23,16 »
Bare hyggelig og lykke til!

Jeg garranterer ingen ting men det er jo slitedeler alt det der.
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)