Heving på en bil med stive aksler påvirker ikke caster eller cambervinkelen!
Ikke helt riktig. Camber påvirkes ikke, da må man bøye akselhylsa (not a Good Thing), eller noe lignende. Men CASTER (aka slepevinkel) er noe helt annet.
Ved bladfjærer kan caster endres pga annen bue på fjærene, plassering av angleggsplata mot aksel, vinkel på denne i forhold til orginal osv osv..
Ved skruefjærer som på MJ/XJ vil det, som Hardkåre sier, bli feil dersom kontrollstagene ikke for riktige lengder ifht den nye fjærlengden. Fjærene og kontrollarmene beveger seg i en form for parallellogram, sett fra side, og ved at en av sidene forlenges, forandres vinkelen mellom dem. Selve akselen beveger seg i en sirkelbue, og ved store løft vil da pinjongen peke oppover og bilen bli ukjørbar. Det er en av grunnene til at Long-Armkit finnes.
http://www.gwagen.de/cms/index.php?page=355PÅ vogner med 4-link vil caster opprettholdes gjennom fjæringsveien, gitt at armene er tilnærmelsevis like lange:
http://www.scale4x4rc.org/forums/showthread.php?t=18235