Skrevet av Emne: Feil hjulvinkler  (Lest 2026 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Feil hjulvinkler
« på: To.,23,August,2012,08,27 »
Har 3" Skyjacker hevefjærer fremme og Add-a-Leaf bak. Men når jeg ser på bilen fremfra så er hjulvinklene helt feil. Forhjulene luter veldig innover i overkant. Er dette noe som kan justeres inn og hvordan?
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget niccon

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Sv: Feil hjulvinkler
« Svar #1 på: Fr.,24,August,2012,00,11 »
Jeg ville ha tatt en hjulstillingskontroll. Dette er noe som er krevende å få til skikkelig selv, og det krever litt utstyr visst man skal ha det ordentlig. Jeg ville ha anbefalt å tatt det på NAF feks, http://www.naf.no/Alle-saker/Produkter-og-tjenester/Vedlikehold/Hjulstillingskontroll/
1998 TJ 2.5, 31"
1997 XJ 2.5, 31" og 2" heving - Solgt!

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Feil hjulvinkler
« Svar #2 på: Fr.,24,August,2012,08,04 »
Heving på en bil med stive aksler påvirker ikke caster eller cambervinkelen!
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Feil hjulvinkler
« Svar #3 på: Fr.,24,August,2012,14,28 »
M.a.o. det er fare for at akselhylsa er bøyd.  Har du lekt Bullit med vogna ?
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget niccon

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Sv: Feil hjulvinkler
« Svar #4 på: Fr.,24,August,2012,18,45 »
Den kan vell forsatt ha skjev forstilling uavhengig om den er hevet eller ei...
1998 TJ 2.5, 31"
1997 XJ 2.5, 31" og 2" heving - Solgt!

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: Feil hjulvinkler
« Svar #5 på: Lø.,25,August,2012,08,22 »
Jeg har ikke lekt Bullit nei...  :D Men den er jo kjøpt brukt, så....
Vet også at forrige eier monterte hevesettet uten å bytte ut trailingarms (armene fra akslingen og bak i ramma) med de som fulgte med hevesettet. Dermed er de litt kortere enn de som fulgte med, kan det ha endret caster såpass at det blir feil?
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Feil hjulvinkler
« Svar #6 på: Lø.,25,August,2012,10,47 »
Heving på en bil med stive aksler påvirker ikke caster eller cambervinkelen!

Ikke helt riktig.  Camber påvirkes ikke, da må man bøye akselhylsa (not a Good Thing), eller noe lignende.   Men CASTER (aka slepevinkel) er noe helt annet.



Ved bladfjærer kan caster endres pga annen bue på fjærene, plassering av angleggsplata mot aksel, vinkel på denne i forhold til orginal osv osv..

Ved skruefjærer som på MJ/XJ vil det, som Hardkåre sier, bli feil dersom kontrollstagene ikke for riktige lengder ifht den nye fjærlengden.   Fjærene og kontrollarmene beveger seg i en form for parallellogram, sett fra side, og ved at en av sidene forlenges, forandres vinkelen mellom dem.  Selve akselen beveger seg i en sirkelbue, og ved store løft vil da pinjongen peke oppover og  bilen bli ukjørbar.  Det er en av grunnene til at Long-Armkit finnes.


http://www.gwagen.de/cms/index.php?page=355



PÅ vogner med 4-link vil caster opprettholdes gjennom fjæringsveien, gitt at armene er tilnærmelsevis like lange:

http://www.scale4x4rc.org/forums/showthread.php?t=18235


« Siste redigering: Lø.,25,August,2012,10,59 av simon »
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)