Skrevet av Emne: Sivrt`s Jeep garage.  (Lest 133825 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #405 på: Lø.,27,Mars,2010,23,02 »
Idag ble det bare litt småpusling med XJ`n..
Monterte lengre stålomspunnede lufteslanger til bakaksel, transferkasse og girkasse.
Kjøpte 8mm stålomspunnede bensinslanger (3x1m) på Biltema og et par luftfilter beregnet på veivhusventilasjon. Måtte skjøte slangen til transferkassen for å få denne høyt nok i motorrommet.
Ville ha disse lufteslangene lenger pga dyp gjørme eller vading.

Byttet på bakakselen først, denne er 6mm innvendig. Satte på slangeklemmer på begge sider så de ikke skal bli revet av. Denne slangen muliggjør mer flex uten å nappe av slangen.


Monterte luftfiltrene i toppen av torpedoveggen. Borret hull og satt inn popnaglemuttere. Brukte sånne klemmer med gummi og bolter til å feste filteret til torpedoveggen. Ble nokså bra synes jeg. Disse filtrene er nokså like til open air filteret jeg har montert..




Oversiktsbilde av motorrommet:


Tidligere stoppet lufteslangene i toppen av converterhuset. Skal ikke mye til før det hadde kommet gjørme eller vann opp dit. Bare en 80-90cm eller noe sånn ;D Har litt mer å gå på nå. Alt er festet med slangeklemmer forresten.
« Siste redigering: To.,22,April,2010,11,34 av sivrt »
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #406 på: Ti.,30,Mars,2010,17,46 »
Noen bilder fra helga..

Mesteparten sveist av innerskjerm mot skjermen. De gamle bolthullene til Bushwackerne er også sveist igjen da de kommer over islandsbredderne alle sammen.


Her ser dere 1 av hullene som måtte sveises igjen etter kapping og tilpasning av innerskjermene.


Nede ved kanalene blir det litt mer tilpasning da det ikke var like lett å kappe stålet like fint og rett som ellers rundt skjermen.


Hullene til brakettene til den gamle bakfangeren er også sveist igjen da denne ikke skal på igjen.
Planen er å sveise igjen alle hull så godt som mulig, legge på Corroless, legge på noe snabelstoff i alle sveiser for så å tectylere over alle sveiser. Hullene til Bushwackerne som ble sveist igjen har fått litt Corroless og får bare flekking med litt lakk. Bilen skal jo rettes og lakkes en gang allikevel.

De nye bredderne monteres med sånne alu popnaglemuttere i skjermen. Disse monteres med litt snabelstoff så det ikke lekker inn vann der også. Alt i alt burde alt være helt tett der bak når jeg er ferdig..

Stooor takk til Peder (MJPeder) for god sveisejobb sålangt..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #407 på: Sø., 4,April,2010,18,01 »
På onsdag som var fikk jeg og Peder gjort oss ferdig med sveisingen og Corroless..

Peder i full gang med å tette hullene i innerskjermene:






Pusset ned feltene der braketten til end caps`ene til støtfangeren har vært da det var bittelitt rust der. Grunnet det med Corroless etterpå:


Skjermene ferdig sveiset og grunnet med Corroless:




Blir god plass her nå :


Fikk boret hull til boltene som skal feste bredderne til karrosseriet i bredderne:


Det neste nå blir å fuge alle sveiser med noe snabelstoff, tectylere og flekke opp de gamle bolthullene til BW med lakk.
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #408 på: Ti., 6,April,2010,16,05 »
Da nærmer det seg endelig slutt på breddermonteringen..

Fikk flekket de gamle bolthullene til BW og der brakettene til bakfanger endene var med lakk. Fikk også poppet fast de nye mutterne til de nye bredderne:


Close-up av pop-mutterne:


La på Simson over alt av sveiser innvendig for å være helt sikker på at alt er tett for vann o.l:




Gikk over all Corroless med bodyskyts:






Har satt på gummilister på bredderne og montert alt innvendig igjen også idag. Skal bare ha et strøk til med bodyskyts før jeg monterer bredderne.
Så da er det avgårde å handle inn litt småting som trengs for ferdigstillelse av dette prosjektet...
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #409 på: Ti., 6,April,2010,22,03 »
Etter handlerunden idag fikk jeg på 1 strøk til med rustbeskyttelsesmasse i innerskjermen.

Her er innerskjermen ferdig:


Festet bredderne med 5mm x 20mm bolter og skiver i syrefast. Skulle noe reagere over tid er det alumutterne som ryker, så da er det bare å bore disse ut og erstatte de med nye.


Og vips, bredderne er på!:


Det var litt dårlig passform på førersiden så den må gjøres noe med etterhvert. Tenkte å ta det når jeg skal bredde de 1" til foran og bak.
Nå har alle sveiser fått 2 strøk Corroless og Simson masse innvendig. Utvendig har alt fått 2 strøk Corroless og 2-3 strøk bodyskyts.
Alumutterne ble også satt inn med Simson før de ble kollapset så det ble tett rundt de også.

Skal få vogna ut i morra og ta noen bedre bilder..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #410 på: On., 7,April,2010,21,59 »
Her ser man hvor bredderen på førersiden ikke ligger helt inntil karrosseriet helt i bakkant. Dette skal fikses på etterhvert men tror jeg bare monterer skvettlappene som dekker dette foreløpig.


Noen bedre bilder av børsa i det flotte været som har vært her idag..

Rett bakfra:


Noen til:






Dekka stikker ca 1" på utsiden foran og bak. Det blir nok bredding av alle bredderne på sikt.


Alt i alt meget fornøyd med bredderne. De dekker bedre enn BW, har blitt bedre plass til større hjul eller eventuelt like store hjul med mindre heving. Så ser det jo ikke verst ut heller da  ;D
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #411 på: On., 7,April,2010,22,08 »
Javisst ble det fint ;)Skal du ha på noe imellom utbyggerene,kanalbeskyttere av no slag ?
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #412 på: On., 7,April,2010,23,15 »
Takk takk.. Har tenkt på rocksliders en stund ja. Lurte på å montere Warn sine, men synes de bygger litt for lite ut fra karrosseriet. Må kanskje bygge de selv for å få de som jeg vil ha de ;) Vil ha de langt nok ut til at de kan brukes som stigtrinn også.
Men har endel å gå på før noe kommer oppi der da, ca 70 cm til kanalene rett under dørhåndtaket. ;)

I tillegg er det masse annet som skulle vært på før sliders. Blandt annet gangstercaps, longarm kitet, sperrer foran og bak, 4.56 dreving og Iceland offroad vinsjfanger.

Driver å kikker på ARB sin fridge/freezer også, så pengene får bein å løpe på her.. Men på sikt blir det sliders ja, det er sikkert.
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #413 på: Sø.,11,April,2010,12,08 »
Skjer ikke så mye med bilene her om dagen. Er jo vår og greier så andre ting må også gjøres. Men noe har det blitt..

Ifm sveising av bakskjermene demonterte jeg Warn skliplaten under transferkassen. Denne ble modifisert for en stund siden for å passe skikkelig med NP242 kassen. Den gangen gikk vi tom for sveisetråd og alt ble ikke ferdig.

Peder fikk sveist opp alt denne gangen så den burde tåle en trøkk nå. Grunnet med Corroless og lakket den med Biltemas hammerlakk.

Et par bilder over og under:


`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #414 på: On.,21,April,2010,07,27 »
Endelig en liten oppdatering igjen her fra Flåklypatoppen..

Når jeg reiste på jobb ville svoger (Nils) låne WJ`n på tur til Rauland. Tenkte det var like greit siden jeg var på jobb allikevel og samboeren har egen bil.
Etter endt tur fikk jeg PM her fra Nils der det sto at bremsene bak var gåene. En ting er ihvertfall sikkert, de har vært skikkelig gode helt til slutten.
Bremsene ble undersøkt og nye Brembo skiver og klosser ble kjøpt inn og byttet.. Det må man kalle service når man låner bort bilen..

I tillegg så lurer jammen meg gutten på om ikke han må justere håndbrekket, vaske og polere den hvis tiden strekker til.. Gale mann..

Så nå gleder jeg meg til å komme hjem og prøve de nye bremsene..

Tusen takk Nils! Du kan låne mine biler når som helst, he he..  ;)
« Siste redigering: Ti.,27,April,2010,22,13 av sivrt »
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #415 på: Fr.,23,April,2010,18,34 »
En liten update..

Nils fant også ut at pakningene rundt stempelet på høyre side bak var gåene så da ble de byttet. Var noen svimlende priser hos forhandler, men Nils fikk ordnet en ny brukt calipper med gode pakninger som ble brukt.
Så nå er håndbrekket justert og Åtteren kan igjen bremse skikkelig  ;D
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #416 på: Sø.,25,April,2010,14,48 »
Noen bilder av bremsene. Rimelig slitt hehe




Her er noen av den gåene pakningen og rust rundt stempelet.




`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #417 på: Ma.,31,Mai,2010,21,21 »
Lenge siden sist oppdatering her inne nå. Lite som skjer om dagen med Jeepene..

Men nå øker lysten på å få lakket gangstercapsen jeg har hatt liggende i noen år nå.. Har ikke lakket den selv da jeg vil ha den skikkelig. Hvis XJ`n skal rettes og lakkes en gang får jeg heller prøve å fjerne den igjen hel, eller evnt investere i en ny en. Forhåpentligvis blir det ikke så veldig lenge før montering av den.

Fremover blir det også litt mer tilpassing av islandsbredderne og lakkering av disse også. Disse lakker jeg selv da jeg regner med noen skjønnhetsmerker i de etterhvert. Etter det blir det grundig vask og polering av kjerra..

Men alt dette blir ikke før etter båten er på vannet..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #418 på: To.,10,Juni,2010,22,20 »
Da har jeg fått høre fra sikre kilder at gangstercapsen min er lakkert og er nå underveis til Flåklypatoppen..

Blir morro å se hvordan dette blir etterhvert.. ;D

Updates med bilder kommer når jeg får tid til montering, he he..  ;)
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #419 på: Fr.,11,Juni,2010,00,07 »
Lenge siden sist oppdatering her inne nå. Lite som skjer om dagen med Jeepene..

Du har vel litt til gode, skulle jeg mene ;)

Men dette med gangstercaps, er ikke det litt sånn organisert kriminalitet ?  Dengang da jeg hadde van (brødbil) var det et hett tema, og det vanket endel manglelapper pga capsen.  We det annerledes nå ?
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)