Skrevet av Emne: Sivrt`s Jeep garage.  (Lest 133791 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #210 på: On., 5,August,2009,22,42 »
Idag ble det ARB sperre til Dana 30, 27 splines og fra 3.73 giring og oppover. Passer bra mtp at jeg en dag skal ha 4.56 giring på børsa..
Det fulgte også med ARB kompressor til sperra, den lille typen.

Takk for handelen Kikut`n

Et lite teaserbilde av de nye godsakene..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #211 på: On., 5,August,2009,22,45 »
Noen bilder fra idag..

Tracbar festet ferdig montert med Loctite:


Førersiden ferdig bortsett fra demperen:


Passasjersiden sånn den står nå:


Du vet du har lange fjører når du må demontere styrestag, styredemper og alt det andre pluss fjørklemmer, og fjøra fortsatt må monteres ved hjelp av brekkjern

Satser på å få den på hjulene igjen i morgen.. ;D
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #212 på: To., 6,August,2009,21,22 »
Ble gjort litt idag også..

- Monterte sammen forstillingen.
- Justerte trackbaren så akselen er midt under bilen.
- Fylte opp begge akslene med ny olje.
- Monterte Warn diffskid på forakselen.

Ferdig foran bortsett fra stab.staget:


Her er den nede igjen på hjulene, fortsatt 7-8cm å gå på ned til bukken på øverste nivå:


Må nok ha breddere her ja, og kutte litt..




"Ferdig" resultat:




Et bilde for å få litt å måle den mot, jeg er 1,86m høy ;D


Jeepen har 70cm til kanalene og er blitt 1,91m høy til taket.

Så da reiser jeg på jobb og tar fri fra bilbygging i noen dager.. Byggingen fortsetter så fort jeg kommer meg hjem
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Fagelund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 160
  • medl nr 797
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #213 på: To., 6,August,2009,21,29 »
Detta går unna!! :o

Blir kjempe bra!!!!!! ;)
medl nr 797

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #214 på: To., 6,August,2009,21,34 »
Takk for det du.. Begynner å se lyset her nå etterhvert. Er bare meg som holder på om dagene så det tar litt tid, men men.. Den kommer seg.. ;D
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage. Nybilen er på 35"!
« Svar #215 på: Ti.,18,August,2009,22,52 »
Dagens foreløpige gjøremål..

Fjernet orginal fangerne foran og bak:




Kappet klart til bredder på passasjersiden:


Dekket tar i selv med 7" løft uten å kappe:


Merket opp førersiden for kapping. Her må man være litt forsiktig da spylevæsketanken ligger på innsiden av skjermen på denne siden..


Kappet maksimalt i bakkant i bunnen, er her jeg tar i som regel ved full flex. Har også kappet slik at bredderne blir trukket maksimalt bakover for å prøve å minske det problemet..


Bredderen prøvemontert på passasjersiden:




Litt vanskelig å se kanskje, men har også fått montert brakettene til Warn fangeren foran løst på. Skal tightes opp når fangeren er på for å få den rettest mulig og for å entre alle boltene.

Har også fått kikket litt på det falske "gulvet" jeg skal lage baki. Det blir helt perfekt mtp innvendig høyde under der i forhold til det andre batteriet og det andre jeg skal ha under der.. Forhåpentligvis rekker jeg å lage og montere det før challenge..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage. Nybilen er på 35"!
« Svar #216 på: Ti.,18,August,2009,22,57 »
Fikk gjort litt til idag selv om produktiviteten var høyere tidligere på dagen

Kappet ferdig førersiden. Her kan man se at man må feste 2 bolter anderledes pga spylevæsketanken som ligger innenfor skjermen.


Modifiserte bredderne litt til i bunnen i tillegg til å dra de litt mer bakover. Den hvite krittstreken viser hvor jeg kuttet for å ikke røske bredderne ut av hullene ved full flex.


Bredderen på førersiden prøvemontert, perfect fit;)


Brakettene foran til vinsjfangeren:


En brakett sett fra siden, kraftige saker detta:


Monterte Ventvisors på begge dørene.


Måtte modifisere litt i nedre kanten pga større speiler samt at de kan felles inn på de nye modellene. En kjekk oppgradering i forhold til de eldre XJ`ene.


Slenger inn et bilde av varebilgulvet som skal bli nytt "gulv" bak i lasterommet. Det skal lages luker for adkomst til det løse utstyret under der. Under dette gulvet skal jeg gjemme bort det andre batteriet, kompressoren med 3L tank, ARB kompressoren, stropper, kasteblokk, vinsjhansker og lignende man trenger på kjøringer. Da blir det ryddigere bak der + at gulvet er ledig til andre ting. Det vil også bli montert festeøyer for sikring av last i terrenget.
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Re: Sivrt`s Jeep garage. Nybilen er på 35"!
« Svar #217 på: On.,19,August,2009,17,49 »
Dette er bare imponerende arbeid. Mye god lesing og fine bilder. Fortsett slik. Følger spent med.

Tom 
XJ 4,0 98

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage. Nybilen er på 35"!
« Svar #218 på: On.,19,August,2009,22,57 »
Takker så mye for det Tom.. Prøver å gjøre det skikkelig med en gang det som ikke skal endres på senere..

Idag ble det gjort enda litt til..

Ble litt mindre kapping bak enn foran pga falsen som forbinder skjermen med platen på innsiden:


Den ene bakbredderen prøvemontert:


Denne kanten stikker ca 2 cm rett ut mot dekket. Denne er punktet og sammenføyer to plater. Valgte derfor å banke denne til siden med en BFH istedet for å kappe den:


Synes ikke det ble så verst:




Så var det bare å grunne de kantene der jeg hadde kappet med Corroless og gå over etterpå med tectyl bodyskyts. Tok en runde med bodyskyts på innerskjermene foran også siden plastinnerskjermene måtte fjernes. Er vel Lokari skjermer det heter? Greit å ha litt å slite på i vinter.

Så var det bare å montere alle 4 bredderne for godt ;D

`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage. Nybilen er på 35"!
« Svar #219 på: On.,19,August,2009,23,01 »
Fikk også gjort litt med det falske "gulvet" baki..

Kappet av ca 4 cm på hver side så det passet på bredden, lengden passet perfekt. Brukte avkappet til ben i bakkant, funket greit siden sidene hadde en knekk i platen.


Prøvemontering uten luke i det eksisterende hullet:


La på luken og satte inn basskassa for å se litt på hvor jeg skal montere festeøyer. Har 7 stk sorte festeøyer som skal monteres i det nye gulvet.


Demonterte også stolen og paneler på passasjersiden for å kikke litt på hvor jeg skal legge kablene til bassen og det andre batteriet. Hadde også lyst til å se om gulvet var like rustfritt som utvendig.. Heldigvis var det ikke spor av fukt eller noe som helst rust.. Galvaniserte karrosseri er herlig :D

Før støvsuging:


Etter støvsuging, ikke mye å fjerne her:
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage. Nybilen er på 35"!
« Svar #220 på: To.,20,August,2009,22,23 »
Begynte å trekke kabler til det andre batteriet som skal monteres bak idag. Ble en 70 kvadrat til strøm fra batteriet bak til hovedstrømsbryter i motorrom og en 35 kvadrat mellom batteriene til jord. Begge batteriene skal også ha egen jord til karrosseriet eller blokka på motoren.

Begynte å støvsuge under teppet og gjett hva som lå under teppet under setet på førersiden... En pen samling amerikanske mynter ;)


Trakk batterikablene på førersiden og signalkablene til sub`en og antenna til CB`n på passasjersiden for å ikke få forstyrrelse på spilleren.
Måtte til med hullsag der kablene skulle gå gjennom bjelken som setet er festet i. Strøm kabelen er godt isolert og la den i trekkerør i tillegg.


Tok frem hullsaga igjen og laget 2 gjennomføringer til kablene i torpedoveggen.


Har fundert litt på "gulvet" bak idag også. Blir en liten forandring der siden jeg nå skal feste Hiliften der på 2 eller 3 gjengestenger. Tenkte jeg skulle lage dører som er hengslet i sidene på den lave veggen mot bakluken og bare beholde den eksisterende luken pga tilkomst til batteriet. Blir for mye utstyr oppå der under kjøring til at det er praktisk med flere luker der. I tillegg til jekken og kassa som er der nå blir det jo også en passelig verktøykasse..


Når man har så lange dager i garasjen som det har blitt i det siste er det jo viktig med mat.. Så i en pause åpnet Flåklypatoppen kafè og serverte oksekjøtt i skiver med Sez Chuan saus og ris, servert med svensk Pepsi Max til de oppmøtte :D




Fikk også montert Warnfangeren ferdig idag og trukket kablene til KC lyktene og lysforsterkningssettet til hovedlyktene.. Byttet også plusskabelen fra relèboksen på vinsjen fra 35 kvadrat til en 50 kvadrat e hadde liggende.


I morgen blir forhåpentligvis vinsjen, batteriene, CB`n og anlegget koblet ferdig. Blir vel også tid til litt mer, får se hva det blir..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage. Nybilen er på 35"!
« Svar #221 på: Fr.,21,August,2009,12,47 »
Ble en tidlig start på helgen idag da Erik (willysM38) tok en tur opp.

Fikk skjøtet jordingskabelen og stripset opp begge kablene som kommer bakfra over torpedoveggen. Ble nokså bra synes jeg og man legger ikke merke til de siden trekkerøret er omtrent likt som det orginale ledningsnettet.


Koblet opp hovedstrømsbryteren med B1 til batteriet foran, B2 til batteriet bak og Com Out til sikringsboksen. Kabelen til starteren var litt kort, så istedet for å skjøte denne 15cm koblet jeg denne direkte på batteriet foran. Ble mange kabler da, greit med skikkelige batteripolsko da. Ble 4 x jord og 3 x pluss.
Jordkablene går til:
- Vinsjen.
- Batteriet foran til motorfestet.
- Batteriet bak til - pol.
- Ledningsstokken til motoren/blokka.
Plusskablene går til:
- Vinsjen.
- Hovedstrømsbryteren (B1).
- Starteren/Ledningsstokken.

KC lyktene og lysforsterkningssettet er også ferdig og testet. Er de 3 relèene ved siden av batteriet som er til dette.


Fikk også montert festet til CB mic`en på høyre siden av rattet. Skrudde det inn under dekselet så ikke skruehullet synes hvis det en gang skal flyttes på.


Fikk også etterfyllt litt kjølevæske, spylevæske og peilet oljen som var helt perfekt. Så er det også gjort..
« Siste redigering: Fr.,21,August,2009,12,49 av sivrt »
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage. Nybilen er på 35"!
« Svar #222 på: Fr.,21,August,2009,21,39 »
Idag hjalp Peder meg med demperfestet på akselen som knakk under demontering. Siden han måtte kappe i festet allikevel ville jeg benytte sjansen til å endre litt på festene.
Kappet bort ca 1 liten tomme av festet i midten og festet det nye litt høyere for å bedre markfrigangen. De orginale festene henger altfor langt ned. Det hadde nok vært mer optimalt å lage nye fester og heve de enda mer. Men det hadde tatt mye mer tid så derfor ble det lagt på hylla foreløpig.

Gammelt og modifisert feste:


Modifisert feste sveiset på plass:


Mens Peder fikset festene på akselen ble jeg ferdig innvendig. Trakk masse nye kabler til 5 nye brytere, dvs 10 stk kabler. 4 kabler fra motorrommet og 6 kabler som går til lasterommet. Bryterne som kablene skal gå til på sikt er til KC lyktene, tåkelys foran, arbeidslys bak, kompressor bak og rocklights.

La opp kabler til bryterne, CB antenne og strøm til CB`n under teppet. Fjernet midtkonsollen for å komme ordentlig til..


Fjernet askebegeret siden det ikke er i bruk og laget en plate der bryterne er montert. Laget den i aluminium og la på karbonfolie.




Monterte CB`n med popnaglemuttere i midtkonsollen slik som på den forrige Ulven. Monterte midtkonsollen sammen og vips.. ;D


Monterte så alle listene og satt inn igjen setene. Toppa heile driden med sjefsmatter foran og bak
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Sivrt`s Jeep garage. Nybilen er på 35"!
« Svar #223 på: Fr.,21,August,2009,21,51 »
 :) :)kjempebra arbeid,blir jo skikkelig tøff og praktisk xj..
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Sivrt`s Jeep garage. Nybilen er på 35"!
« Svar #224 på: Fr.,21,August,2009,21,53 »
Takk for det.. Er det jeg er ute etter kan du si. En Jeep man faktisk kan bruke til mye, ikke bare sole seg i ;)
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.