Skrevet av Emne: Sivrt`s Jeep garage.  (Lest 133790 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #120 på: On., 1,Oktober,2008,17,53 »
Bare fortset å legge ut masse bilder, det er bra dette ;D

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #121 på: On., 1,Oktober,2008,21,03 »
Likte brannapparatplasseringen, den løsningen tror jeg jeg rapper.
Medlem 005

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #122 på: On., 1,Oktober,2008,22,06 »
Likte brannapparatplasseringen, den løsningen tror jeg jeg rapper.
Den plasseringen fungerer ikke på XJ Ltd. etter 1997. Etter er det store plastskjold på siden av stolene. Kjenner på meg at jeg er en anelse misunnelig på plassen tilgjengelig under stolene på de eldre.

Jeg har hengt 2kg brannslukker foran passasjersetet. Fruen har etterhvert blitt fortrolig med det, men det var mye #¤%& i begynnelsen. Noe av tanken er jo at det bør være tilgjengelig fra førerplass, det hjelper liksom så lite at det finnes bak i bilen?

Ellers er mine 2c at dersom bilen begynner å brenne er det beste å komme seg ut og holde seg unna inntil proffer kommer med skumanlegg. Ikke fordi eksplosjonsfaren er så innmari stor, men fordi røyken fra en brennende bil inneholder svært mye giftig gass som man absolutt ikke bør puste inn. 2kg pulver er ikke all verden å fare med og rengjøring etter pulverbruk koster vel ca. 10k NOK pr. kg. avfyrt pulver.  :-X
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #123 på: On., 1,Oktober,2008,22,29 »
Jeg har bare en 1kg slukker, mest fordi det er påbudt med brannslokningsutstyr på de fleste seriøse kjørefelt og treff. Optimalt sett ville jeg hatt en 2kg slukker med AFFF, også kalt lettvann. Er et slags skum som kapsler inne flammene og gjør at de ikke antenner igjen ved høye temperaturer slik de ofte gjør ved bruk av pulver.
De som jobber offshore og har vært på brannlagskurs vet hva jeg snakker om og hvor effektivt det er. Jeg kjøpte en 2kg AFFF slukker på et kurs jeg var på for noen år siden, det står i WJ`n nå.
AFFF er også mye mye lettere å rengjøre etterpå, bare å tørke av igjen. I motsetning til pulver, som Skywalker sier, koster nesten mer enn brannskadene bilen har blitt påført. Er flere biler som har blitt kondemnert pga pulver og ikke selve brannskadene den fikk.

Så hvis noen vet hvor man får kjøpt AFFF i 1kg eller 2kg beholdere, skrik ut.. Da er jeg først i køen..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #124 på: On., 1,Oktober,2008,22,44 »
...man vet jo aldri hva andre synes er interessant eller har bruk for å vite... ;)
Artikkelen om Tom Wood SYE var knall med bilder & greier. Har glemt å skryte av den!
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #125 på: On., 1,Oktober,2008,22,53 »
Takk for det du.. :)

Er jo mest 231 kasser det finnes write-ups til på nettet. Prøvde selv å finne en god gjennomgang på dette før jeg skulle gå igang men uten hell..
Så da kunne det jo tenkes at andre med 242 kasse kunne få bruk for en liten bildeserie ihvertfall..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #126 på: Sø., 5,Oktober,2008,12,56 »
Byttet bakseteryggen igår til en rygg med fester for nakkestøtter. Dette tror jeg ikke kom som en option i `86 men er kjekt og ha.

Først fjernet jeg trekket og de plastbrakettene som sto i donorryggen:


Her er festet jeg trengte for å montere nakkestøttene, bytter egentlig hele stålkonstruksjonen og skumplasten. Bare trekket og monteringsdetaljene på siden av seteryggen som beholdes.


Fant ut av at de orginale nakkestøttene bak var større enn de foran. Liker best utseende på de foran men de har ikke samme innfestning. Så da byttet jeg over stengene som går ned i seteryggen. På bildet vises stengene som var i nakkestøttene orginalt. Byttet disse over og vips, frontnakkestøtter bak med samme justeringsmuligheter som orginalt. Det ekstra trekket var også for lite til de orginale støttene bak, og må jo ha de på. Kan ikke ha grått og sort interiør med beige nakkestøtter bak, he he.


Så monterte jeg det orginale setetrekket igjen og det ekstra trekket. Laget hull til de plastbrakettene som stengene går ned i i trekket og monterte disse. Ferdig montert med trekk.


Prøvesatt baksetet og justerte nakkestøttene helt opp for å sjekke at de har en funskjon også. Funket helt topp. Når de er helt nede er det noe bedre utsikt bakover også enn med de orginale nakkestøttene.

Denne "ombyggingen" av nakkestøttene tok kanskje en times tid og var veldig rett frem. En grei oppgradering mtp både sikkerheten til de som sitter bak og utseendemessig..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #127 på: Fr.,21,November,2008,23,25 »
På WJ flyttet du over lyktebøylen. Har du papirer på den bøylen og hvor kjøpte du den? Lyst på sånn. Om det er en godkjent  bøyle med TUV må det vel kunne la seg gjøre å få den godkjent med dagens regler også?

CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #128 på: Ti.,25,November,2008,03,52 »
Bøylen satt på min forrige WJ når jeg kjøpte den. Det er en orginal Mopar bøyle med papirer. Jeg fikk godkjent denne siden jeg hadde bestilt time innen fristen for dette som var 25.mai ifjor. Om dette lar seg gjøre nå til dags vet jeg ikke..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #129 på: Sø.,30,November,2008,04,06 »
Fikk for en mnd tid siden kjøpt meg nytt hus med garasje. Garasjen er på 50kvm med goodies som 3fas, epoksy på gulvet, varmekabler i gulvet, loft med lys og gulv og ikke minst er den isolert. Kjekt om vinteren. Hadde 8 kalde her om dagen, da var det 2,5 varme inni uten noe varme på :)

Er lite aktivitet her inne for tiden dessverre.. Men har nå kommet nokså i orden i huset nå så da står garasjen for tur når jeg kommer hjem igjen. Har ikke hatt Pc heller for tiden så har blitt lite bilder og slikt her inne..

Men deler fra 4wd.com har ankommet i garasjen som skal på når garasjen blir ferdig rigget opp..
Ble ikke så mye for min del denne gangen men broder skal bygge opp sin 2 dørs XJ i vinter. Blir en grom sak med rundt 5" løft, 33" MT/R på 15x10 Rockcrawlere og Bushwackere. Annet stæsj han skal ha på blir Warn vinsjfanger, Lund gangstercaps, CB radio++++ Kan jo også nevne at denne vogna skal være "all black"..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #130 på: Ma.,15,Desember,2008,16,06 »
Da var mesteparten av verktøyet oppe på veggen og garasjen begynner å ta form. Skuffer og skap er det kommet noe av og Nils og meg laget hyller på loftet til deler o.l.
Neste nå blir å få opp resten av skap, hyller og resten av verktøy og deler fra mitt forrige hus, samt bygge ny arbeidsbenk..

Siden garasjen er isolert er det også lagt gulv på loftet og der skal det fylles opp med deler. Kompressoren skal også stå der oppe for å fjerne støyen. Legger da en slange mellom den og en 30m kabeltrommel nede i garasjen som skal henge i taket..

Piggkjettingene er nå også modifisert til å passe 35" og er prøvemontert men ikke testkjørt enda.
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #131 på: Ma.,15,Desember,2008,16,10 »
Her kommer det noen dårlige mobilbilder..

Er helt fra jeg overtok til nå, garasjen er på ingen måte ferdig enda......

Kommer mere oversiktlige bilder etterhvert..











`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #132 på: On.,17,Desember,2008,09,05 »
Hva måtte til for å modifisere kjettingene til å passe ut ifra hvilket utgangspunkt?
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #133 på: On.,17,Desember,2008,11,04 »
Kjettingene var i utgangspunktet til 33 x 12,5. Trengte bare å montere en ekstra tverrlenke på de eksisterende kjettingendene. Da passet de perfekt og jeg slipper de lange løse kjettingløkkene etter de er strammet på hjulene.
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #134 på: Fr.,19,Desember,2008,19,08 »
Noen oppdaterte spionbilder fra garasjen. Begynner å ta form nå synes jeg.. Er rundt 0 grader ute her nå, ca 15 inne bare med gassovnen på

Det grå skapet ved siden av kjøleskapet blir deleskap til alle småting. Er 90 skuffer, alle med inndeling eller mulighet for inndeling oppi skuffene..





`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.