Skrevet av Emne: Sivrt`s Jeep garage.  (Lest 133826 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #105 på: Ma., 8,September,2008,00,00 »
Laget meg en gummimatte bak i lasterommet igår av noen rester jeg hadde etter min forrige WJ. Ser litt bedre ut frem til jeg får sandblåst og lagt på teppe der bak. Kommer nok til å bruke det da også for å skjerme litt mot olje og gjørme o.l


`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #106 på: Ma., 8,September,2008,00,02 »
Tok noen flexebilder også igår.. Har ikke laget bumpstops foran enda så tok det litt rolig. Regner med jeg får mer drop, må bare få stoppet innflexen på motsatt side først så jeg kan kjøre lenger

På sikt skal jeg også ha justerbare øvre kontrollarmer. Både for å få rett vinkel på pinjongen foran og for å flytte akselen litt frem. Burde gå å få den ca 1 tomme frem ved å justere øvre kontrollarmene og longarmene..








`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #107 på: Ma., 8,September,2008,01,00 »
Må du stoppe innflexen for å ikke ta i med dekket?

Ser ut til å være litt trangt mot skjermen ;D, men det vil nok hjelpe å dytte frem akslingen litt.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #108 på: Ma., 8,September,2008,13,06 »
Ja innflexen må stoppes med lengre bumpstops da dekket presser på bredderne. Det gjorde de med 33 tommerne også, var derfor bredderne foran løsnet litt på jeepchallenge..
Når den blir stoppet går det fint å kjøre lenger på en RTI rampe f.eks for å oppnå mer utflex på motsatt side.

Når akselen blir flyttet litt frem blir det noen cm mer klaring. Og når bredderne blir kappet som på bildet tidligere her blir det et par cm der også. Forhåpentligvis vil disse to tingene øke innflexen med 2 tommer ca..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #109 på: Ti., 9,September,2008,12,12 »
Har hatt litt trøbbel med varmgang en stund nå. Det hadde jeg før jeg byttet motor også. Den eneste delen som ikke ble byttet er radiatoren. Synes det er litt rart hvis begge vannpumpene skulle være like dårlige, spesielt siden skovlene på disse er av stål og slites veldig sjeldent. Er helst lageret som går.

Så jeg renset radiatoren med radiatorrens og ut kom det masse dritt.. Flushet systemet 3 ganger med rent vann før jeg fyllte på med 50/50 kjølevæske.
Men allikevel går den varm. Fikk et tips om å bruke systemrens fra maritim. Er sånn man bruker på båtmotorer men har samme effekt på biler. Så idag, etter en stund siden siste rens, tappet jeg ut kjølevæsken igjen.
Den var ikke helt gal, men endel grums var det i den. Demonterte ekspansjonstanken og rengjorde den igjen, gjorde det sist også. Og i den var det mye grums i bunnen.. Fyllte opp systemet igjen med vann og 15% systemrens. Skal kjøre på dette til i morgen så det får tid til å virke skikkelig og så drenere og flushe nok en gang..

Forhåpentligvis blir radiatoren bedre etter dette, hvis ikke må den nok byttes ut med en ny..

Bildene viser ekspansjonstanken etter jeg hadde helt ut det verste.. Ikke bra..


`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #110 på: On.,10,September,2008,00,42 »
Idag tappet jeg ut systemrensen som har stått i siden igår og flushet systemet 6 ganger. Bilen gikk på tomgang med varmeapparatet på fullt helt til den oppnådde arbeidstemperatur hver flushing før jeg tappet det av igjen. Demonterte ekspansjonstanken også og rengjorde den.

Tok også ut termostaten og testet om den åpnet i en gryte, noe den gjorde.

Etterfyllte med kjølevæskeblanding 50/50 etter dette..

Resultat: termostathuset og slangene var gullrene inni meeen...... Går fortsatt varm

Så da blir det ny radiator på meg fra 4wd.com..

Fikk justert styrestaget også så rattet er rett igjen. Justerte også toe in på tie-rod`en. Prøvde også å justere trackbar`en så akselen blir sentrert under bilen. Men det viste seg å ikke være så lett. Måtte bruke masse rustløser, varme og to rørtenger for å få justert den. Så viste det seg at den er for kort. Er jo beregnet på 4,5" løft og ikke 7" så det er ikke nok gjenger på den jeg har nå. Må nok bytte den ut med en beregnet for mer løft..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #111 på: Sø.,14,September,2008,01,23 »
Fikk gjort litt småting idag også..
- Flyttet CB radioen, den sto litt i veien for beinet der den var.
- Trakk 8 ledninger fra under dashen opp til takkonsollen til bryterne.
- Monterte et ute/inne termometer, kjekt å ha..
- Festet litt av ledningsnettet i motorrommet skikkelig.
- Festet utluftningene til kassene i motorrommet skikkelig.
- Byttet dekslene som er rundt bryterne til vinduene fra krom til svarte.
- Smørte opp og byttet splinter i dørstopperne.

For å feste CB`n, utluftningene og ledningsnettet brukte jeg popnaglemuttere. Genial oppfinnelse det der..











« Siste redigering: On.,17,September,2008,19,16 av sivrt »
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #112 på: On.,17,September,2008,19,18 »
Et par bilder fra Jeepclubnorway sitt høsttreff på Kongsberg .. Endelig kjørebilder med 35"

Første på lista nå er Bumpstops for å si det sånn, he he





Hvis noen har noen bra bilder av denne fra dette treffet setter jeg pris på om dere kunne lagt de ut..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #113 på: On.,17,September,2008,19,22 »
Har også fått laget meg bumpstops foran, ikke et øyeblikk for tidlig..

Kjøpte 8 hockeypucker, 4 til hver side. Boret hull i akselen der fjørene sitter til en gjennomgående bolt. Siden jeg skulle ha såpass mange pucker på hver side, brukte jeg en gjengestang på 13cm med muttere og skiver.

Enkelt og greit, funker gjør det også







`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #114 på: On.,17,September,2008,19,27 »
Fikk også trimmet litt på bredderne foran.. Grunnen til dette var for å få stuffet dekkene litt bedre og dermed mer plass til innflex.

Her er bredderne i orginal versjon, har bare trimmet de litt i nedre hjørne på dette bildet.


Her har jeg skjært de til med en rotterumpe, sparte ca 2 cm for å beholde noe stivhet i de.


Montert på jeepen.






Ble litt mer stuffing her gitt..


Litt fler bilder av testingen..




Alt i alt ble jeg veldig fornøyd og bredderne er fortsatt stive nok i massevis. Økte nok innflex med et par tommer ca. Tar fortsatt littegrann inni helt nede mot dørene når jeg svinger ved full flex men det får gå..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #115 på: Lø.,20,September,2008,00,42 »
Idag fikk jeg endelig montert SYE kit`et fra Tom Woods og den nye mellomakselen. Var utrolig enkelt og nesten litt irriterende at jeg ikke har gjort dette før nå..

Her kommer en liten write-up for de som lurer på å gjøre dette på en NP242 transferkasse.

La ut alle delene på benken og fant ut av hvordan dette skulle passe sammen


Først fjerner man mellomakselen bak, denne brukes ikke igjen da man må ha ny mellomaksel med "teleskopeffekt". Kassa tømmes også for olje. Da ser kassen sånn ut:


Man fjerner den ytterste hylsen som simmeringen sitter i, ser da slik ut:


Så demonterer man begge sensorene og tar ut splinten som holder mainshaften fast til det bakerste dekselet på kassen:


Så er det bare å dele fordelingskassen, vær obs på at den øverste bolten er en 10mm 12 kant hode på. Oljepick-up og pumpe følger med dekselet av. Når kassen er delt ser det slik ut:


Så er det bare å fjerne kjedet og dra ut den orginale mainshaften. Denne blir strippet for deler på benken og satt over på den nye akselen.


Når akselen er på benken er det en splint som holder den tynneste delen med splines. Når den er fjernet er det bare å dra av denne delen. Neste splint, som er noe større, holder drevene. Når man tar ut disse drevene må man passe på nålene som ligger mot mainshaften, disse kan lett falle ut. Så er det bare å montere delene på den nye akselen.

Her er kassen uten mainshaft og kjede, klar for den nye mainshaften:


Ny mainshaft montert i kassa uten kjede:


Når kjedet er montert og magneten i bunnen av kassa er satt på plass er det bare å legge på tetning og sette på igjen dekselet som utgjør den andre halvdelen av fordelingskassen. Så legges tetning på før det siste huset monteres. Det som sensorene sitter i, pass på at speedometergiret settes i likt som det sto. Hvis ikke virker ikke speedometeret. Så settes splinten på mainshaften på igjen. Da ser det slik ut:


Det neste er å montere den nye delen som tetter mellom kassa og monteringsplaten til den nye akselen. Denne delen har en dobbel simmering som neste del tres inn i. Bruker samme boltene som orginalt. Så tres monteringsplaten til mellomakselen inn på mainshaften og denne festes med en stor skive, låseskive og bolt i mainshaften. Da skal det se noe sånn ut:



Så er det bare å montere den nye mellomakselen med 4 bolter med låseskiver og Loctite til kassen og på vanlig vis i bakakselen. Da ser det slik ut:



Så er det bare å fylle opp kassen med ny frisk ATF olje og det er klart for prøvetur Det er viktig at vinkelen mellom pinion og mellomaksel er omtrent null..

Etter å ha kjørt litt med SYE kitet montert må jeg si jeepen er mye stillere inne i kupeen og vibrasjoner finnes ikke. Godt fornøyd. Burde montert dette for lenge siden, settet fulgte med jeepen når jeg kjøpte den september ifjor, he he
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #116 på: Sø.,28,September,2008,21,31 »
Har nå rettet den nye mellomakselen så yoke`ene står ovenfor hverandre. Men viktigere, har fått tettet en lekkasje som kom etter montering av SYE. Det viste seg at når bolten som holder monteringsplaten til mellomakselen var dratt til kunne denne platen skyves 3-4mm innover mot kassa. Dermed lakk det olje ut i splines`ene. Det fulgte med en stålring som jeg ikke fant noen plass til under monteringen. Derfor satte jeg denne på mainshaften bak monteringsplaten og foran det bakerste lageret i kassa. Så dro jeg til bolten med stor skive bare sånn passe, er låseskive også på den. Drar man for hardt her vil mainshaften ligge i spenn og utgående lager ta kvelden fortere.

Resultat: No more leaks!
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #117 på: Sø.,28,September,2008,21,33 »
Har også gjort noen småting de siste dagene, mest bare dill og kos..

- Byttet dekselet over girspaken.
- Byttet ut pærene som gir lys til giranvisning og 4x4 anvisning til LED, ble mye tydeligere kan man si.
- Montert en koppholder ved siden av CB`n
- Etterstrammet alle bolter på longarms m/braketter, øvre kontrollarmer og crossmember til transfercase.
- Smurt opp alt av forstilling, longarms og begge mellomakslene.
- Kappet til et syrefast rør som tres på akselen til tire carrier`en når denne ikke er montert. Laget denne så fettet holder seg der slik at denne akseltappen ikke ruster.
- Montert brannslokningsapparat på venstre side av førerstolen. Borte hull i plastdekselet som sitter nederst mot gulvet og brukte 4mm gjennomgående bolter med skiver og låsemuttere.. Bilder under her..




`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Kristian

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 483
  • Det er forskjell på SHOWOFF og OFFROAD
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #118 på: Ma.,29,September,2008,00,19 »
Bra garage, fint med masse bilder og forklaringer  ;D

Tøff bil ;)









I DRIVE JEEP, NOT A SUV

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Sivrt`s Jeep garage.
« Svar #119 på: On., 1,Oktober,2008,16,52 »
Takk for det Kristian.. ;D

Mulig jeg legger inn litt mye svada av og til, men man vet jo aldri hva andre synes er interessant eller har bruk for å vite. ;)
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.