Skrevet av Emne: Jørns sitt Cj-7 prosjekt  (Lest 58543 ganger)

0 medlemmer og 5 gjester leser dette emnet.

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #135 på: To.,15,April,2010,11,33 »
Da har jeg fått pris fra lakkerern som var å så på bilen. han skulle ha 25-30.000,- for jobben. Det blir for mye for meg på denne siden av jul :-/ ....

Kanskje jeg skal prøve å gjøre det selv. Er det vanskelig?

Det jeg må gjøre er å sparkle noen små ugjevnheter, slipe ned og lakke. Er det overkomlig med Biltema utstyr, eller blir det for dårlig reultat. Til inbfo, jeg har aldri lakka før.
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #136 på: To.,15,April,2010,12,22 »
Dersom det kun er å sparkle litt og slipe å deretter lakke så skal vi nok greie å finne en bedre pris. :)

Ikke noe rust?

Det er ikke bare bare å lakke selv. Krever litt av lokalet for at du ikke skal få for mye støv og du bør ha godt med varme. Her med oss er det 30 grader ved lakking og 70 på tørk.
Det er også lett å få "sig" om du ikke har litt erfaring.

Grunnarbeidet å være veldig bra for at det ikke skal vise ..
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #137 på: To.,29,April,2010,20,41 »
Dersom det kun er å sparkle litt og slipe å deretter lakke så skal vi nok greie å finne en bedre pris. :)
Dette innlegget har jeg tydeligvis oversett
Sitat

Ikke noe rust?
Nope, eller bilen ble delvis pusset for 10-16 år siden. Så på de stedene det er pusset ned til metallet der det jo overflate rust, samt i skjøten i front (over Joop) bobler det noe. På gulvet på førerside er det også overflate, men ingen gjennomrusting. Så altså ikke noe rustsveiseing, kun sveise igjen hull til gamle kalesjen.
Sitat

Det er ikke bare bare å lakke selv. Krever litt av lokalet for at du ikke skal få for mye støv og du bør ha godt med varme. Her med oss er det 30 grader ved lakking og 70 på tørk.
Det er også lett å få "sig" om du ikke har litt erfaring.

Grunnarbeidet å være veldig bra for at det ikke skal vise ..


Jeg har innsett det. Det blir garantert ikke bra dersom jeg skal gjøre det selv i garasjen.

Nå har Andrej vært innom å sett på sakene. Han ga meg en pris, ikke så mye under det andre tilbudet jeg fikk.

Han fortalte at han ville bruke billakk på de synlige sidene i front, mens lastebil lakk inni samt under balja. Torpedeoveggen (motorside) skulle han sandblåse å ha på noe greier jeg ikke helt forsto hva var. Det var visst noe som var penere enn lastebillakk, men sterkere enn billakk.

Jan-Erik, Kath eller Rikard vet sikkert hva det er. For de har jo benyttet samme lakkerer.


En annen ting. I dag har jeg tatt av bånnpanna på automatkassa (999 kasse) og fjærna filteret (jeg sølte ingenting, jeg pumpet ut olja først). Tenkte det skulle stå å dryppe noen dager. Hvordan er det å ha på noe rensemiddel i kassa? Kan jeg spraye med f.eks. bremserens inni der, bare for å få rengjort litt godt?

På det nye pakning og filter kittet til automatkassa, står at jeg skal benytte oljetype Dextron 2. Er det greit at jeg benytter Dextron 3 (bare den ikke inneholder silikon)...??? Tenkte da på Biltema sin Dextron 3 olje.

Samt, jeg har også pumpet litt olje ut av transferkassa for å slippe for mye søl. Hva slags olje skal jeg benytte på den? Er det noen Biltema typer som er greie nok.
De har åpnet Biltema like ved der jeg bor, og jeg har vært der så mye i det siste at jeg snart er på fornavn med hele gjengen :-)  . Det er nesten litt flaut i perioder. :-)....


Jørn
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #138 på: Ma., 3,Mai,2010,18,53 »
Det Andrei foreslår er helt OK, du ser ikke store forskjellen på lakken og det er tøffere når det er litt røffere på innsiden/undersiden av balja.
Prisen du har fått må jo være inkl bytting av plater/ sveising og en haug med sparkling? Synes det var dyrt...
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #139 på: Ma., 3,Mai,2010,21,03 »
Det Andrei foreslår er helt OK, du ser ikke store forskjellen på lakken og det er tøffere når det er litt røffere på innsiden/undersiden av balja.
Det høres bra ut. Enig, litt røft er bare kult.

Sitat
Prisen du har fått må jo være inkl bytting av plater/ sveising og en haug med sparkling? Synes det var dyrt...

Nope, det skal ikke være noe rustsveising på denne bilen.
Eneste sveisingen som skal gjøres er å få igjen de hullene som er etter knappene til den gamle kalesjen.
Så dyrt, ja også syns det, men skitt au, jeg må se å få det gjort snart. Jeg har ikke noe særlig mer å gjøre på den bilen før jeg har fått på balja. Han skulle begynne med den i midten av mai sa han, da blir det sikkert slutten. Kanskje jeg har ferdig bil i løpet av august, det hadde vært kult.
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #140 på: Ma., 3,Mai,2010,21,11 »
Du får sende Kathrine bort for å prute, da.  ;D

JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #141 på: Ti., 4,Mai,2010,18,04 »
Si 18.000.- og vis til Rikard og mitt prosjekt.
(på våre biler sveiste han jo rusthull, byttet plater i karosseriet osv)


Kathrine

Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #142 på: Ma.,10,Mai,2010,20,07 »
Noen som har ett tips for hvordan jeg får ut de to ringene i front hubben mellom hjulagrene? Jeg skal skifte hjullagre med tilbehør. Lagrene fikk jeg greit ut, men de to ringene innenfor sitter som støpt.

Tips mottas med stor takknemlighet.

Jørn
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #143 på: Ti.,11,Mai,2010,13,26 »
http://www.squidoo.com/dana-30

Er det de to ringene som er inne i firkanten som er merket med 26?
De skal vel i pressa?
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #144 på: Ti.,11,Mai,2010,14,26 »
http://www.squidoo.com/dana-30

Er det de to ringene som er inne i firkanten som er merket med 26?
Korrekt
Sitat
De skal vel i pressa?
Ok, så da må jeg på verksted med dem.
De skal presses ut hver sini vei, hvordan klarer dem det med en presse. Er  det ikke noe hjemme-mek. uten å kunne sveise jeg kan få til? For hammer og kraftig skrutrekker går vel sikkert ikke. Må jeg bytte dem? Eller bør man gjøre det når man har kjøpt nytt lager?

Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Holmis

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 624
  • Jeepaholic !
    • www.multi2net.com
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #145 på: Ti.,11,Mai,2010,15,23 »
Lagerbanene skal vel ut og det følger med nye på nye lagre...
AMC Jeep CJ7 4.0HO-Aut , Renegade 1984
Jeep Cherokee XJ 2,5TD 1996

Cerwin-Vega Recone Service: http://cerwinvega.multi2net.com

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #146 på: Ti.,11,Mai,2010,15,31 »
er vel lagerbanene dette innre & ytre, de gml er det jo et fett med, går av med litt grom trekker og eller en sånn derre glidehammer eller hva man kaller den. Nye baner følger med de nye lagra, så bare easy ved montering, trenger ingens spess verktøy for den jobben...mern kjekt med en skikkelig gummi hammer.
Men et år siden jeg var inni der... glemt like fort som hjullager fettet skvatt...
« Siste redigering: Ti.,11,Mai,2010,15,35 av CJ-7 »
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #147 på: Ti.,11,Mai,2010,17,19 »
Samme med meg, to år siden sist, glemmer fort hvordan. Brukte presse siden jeg har det tilgjengelig. Kan sikkert ordnes på enklere måter også.
« Siste redigering: Ti.,11,Mai,2010,22,40 av Frode »
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #148 på: Ti.,11,Mai,2010,21,28 »
Takk for engasjement. Hammer og meisel med banking i sirkel rotasjon gjorde susen. Nå er det bare å vente på hjullagra.

http://www.etrailer.com/faq-wheelbearingpack.aspx

Nytt spørsmål: Skal det være litt slark i spindelen, eller skal det ikke være vandring i det hele tatt. Begge mine er det ca 2mm vandring til hver side.

Jørn
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #149 på: Ti.,15,Juni,2010,06,17 »
Frihjulsnav:

Jeg holder på å montere frihjulsnavet etter å ha byttet hjullager.
Men, jeg får det ikke til. Jeg leser i manualer at den skal stå i "locked" posisjon når jeg setter den inn. Men da vil ikke vridereren ta tak i platsikk mutteren når jeg drar over til 2WD etter å ha skrudd på hubben.
Når jeg monterer den i 2WD posisjon, så virker den fortsatt ikke, den vil ikke frikople uansett hvliken posisjon jeg har vrideren.

Hva er trikset for å få dettet til å funke? (originale frihjulsnav).

Update: Glem det, "cluthcen" satt for langt ut slik at den ikke fikk frigitt "det den skal frigi" ......

Jørn
« Siste redigering: To.,17,Juni,2010,20,16 av jorns »
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012