Skrevet av Emne: Jørns sitt Cj-7 prosjekt  (Lest 58532 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #90 på: Fr., 5,Februar,2010,10,16 »
På min har jeg borret opp hullet i knokkelarma pga at jeg har kraftigere styrekuler. Da satte jeg inn løse koner som jeg kjøpte med Larry.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #91 på: Fr., 5,Februar,2010,11,17 »
På min har jeg borret opp hullet i knokkelarma pga at jeg har kraftigere styrekuler. Da satte jeg inn løse koner som jeg kjøpte med Larry.

Så med andre ord, det skader ikke å gjøre det. Om man tenker fysikk så er det en forbedring med tanken på retningen på kraften.

Løse koner er jo ett alternativ, da slipper man slark som kan oppstå ved å kun borre opp. Ved terreng kjøring så vil muligens mutteren være litt mer utsatt til dersom man kjører over en stein eller noe annet. Men jeg skal ikke ut i terrenget med denne bilen uansett så jeg tror jeg går for den løsningen.

Hmmm, da skal jeg prøve å få tak i løse koner. Husker du ytre diameter på den du benyttet? Antar at du benytter samme bolt som orginalt.
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #92 på: Fr., 5,Februar,2010,12,46 »
Nei, med kraftigere styrekuler så blir bolten kraftigere..
Det blir muligens problemet ditt, med mindre det finnes tykkere løse "koniske innsatser" (for å ikke forvirre Simon ;D)

Se litt ned på siden her:

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,847.210.html
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #93 på: Fr., 5,Februar,2010,13,21 »
Nei, med kraftigere styrekuler så blir bolten kraftigere..
Det blir muligens problemet ditt, med mindre det finnes tykkere løse "koniske innsatser" (for å ikke forvirre Simon ;D)

Se litt ned på siden her:

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,847.210.html

Dette som startet så enkelt i mitt hode.  Nei, har det funka for andre med 2,5" heving så vil det funke for meg og. Det blir orginalt med hellende strestag. Vil bli for komplisert og kostbart for meg å bytte om.
Uansett, takk for engasjementet.

Jørn
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #94 på: Sø., 7,Februar,2010,14,17 »
Da har jeg også nådd en milepæl. Hjul og bremer er komplett.....  :D

Jeg fikk jo selvfølgelig feil pinner til bremseskoene bak, jeg sa klart i fra til 4WD at jeg skulle ha til Dana 44, men fikk tydeligvis til AMC20 for pinnene som holder bremseklossene på plass var for lange. De som fulgte med hadde lengde 2-7/16" mens de gamle mine var kun 2-1/8". Så jeg måtte bruke de gamle om igjen.

Jeg testet brekket, og det fungerte veldig bra forrover, men når hjula trilla bakober så syns jeg ikke de tok så godt. De virker i hvert fall mye bedre fremover, skal det være slik?

På det ene hjulet forran (driver side) så virker det som om det er en 4-5 mm slark når jeg vrikker på hjulet. Kan dette tyde på at hjullageret er gåent og må byttes? Det var ikke like stor slark på  andre siden.

Uansett, her er ett par bilder av helgens arbeid:





Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #95 på: Ti., 9,Februar,2010,20,34 »
Her fant jeg ett sett for å snu styrestaget. Både verktøy og innsats.

http://www.ok4wd.com/index.php/catalog/product/rock_equipment_tie_rod_flip_kit/

Man får kjøpt bare innsatsen også. Men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem da, og jeg bare kan borre ett vanlig hull, eller om det må være konisk.

http://www.ok4wd.com/index.php/catalog/product/rock_equipment_tie_rod_flip_sleeve/

Jørn
« Siste redigering: Ti., 9,Februar,2010,21,44 av jorns »
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #96 på: Ti., 9,Februar,2010,23,37 »
Skal du først gå for styrestag flipping så gå for noe solid.

Go Fer It:
http://www.goferitoffroad.com/products.htm

Å da når du først er i gang, topper du styringa med disse:

Big Daddy:
http://www.rockcrawler.com/techreports/bigdaddy_cj_tierod/index.asp

« Siste redigering: Ti., 9,Februar,2010,23,50 av CJ-7 »
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #97 på: On.,10,Februar,2010,00,21 »
Paralellstaget og styrestaget i linken din er det samme som jeg har.
Larry selger de som "byggesett", endene med gjenger kommer løse. Kjøpte rør i Norge og sveiset på endene. Styrekuler i en del grøvere dimensjon enn orginalt
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #98 på: Fr.,19,Februar,2010,09,49 »
Jeg har slitt litt med å få tak i to like pakninger som benyttes til ventiler på bensintank. Ventilene er for å forhindre at bensin renner ut ved velting (tror jeg).... :-)  Vet at jeg kan utelate dem og tette hullene , men syns det er greit å ha dem i og med at det er originalt.

Nok om det, 4wd og Qudratec kunne i hvert fall ikke hjelpe meg så jeg googlet litt, samt spurte en del på forumet her. Jeg tok også kontakt med Jeep Norge og de fant ut at det var en del de hadde på lager, var vist nok nytt produktnummer på den, men de hadde en dele oversetter fra Jeep -> Chrysler nummer (noe som vet om det finnes online?).

Men cluet var at de skulle ha 350,- +mva pr pakning. Det er helt sykt, så jeg søkte litt på nett  etter Chrysler delenummeret og fant pakningen på Ebay for kun $7 :-) .  Hele skiten med frakt kom på Kr. 160,- ...I følge annonsør så skal det være OEM pakning.
Men uansett, fytte rakkern for noen påslagsprosenter Bertil O Steen bruker. Det er jo helt vilt.

Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #99 på: Lø.,27,Februar,2010,21,50 »
Siden sist så har det skjedd litt. Ikke det at jeg har kommet så veldig mye lenger, men har byttet litt utstyr.
I og med at Nico har problemer med godkjenning av hevesettet så har jeg byttet ut ProComp settet med Trailmaster. I TÜV papirene til Trailmaster står bakakselvekten på 1300kg og det skal da går greit å få det godkjent.

Procompsettet var mye enklere å montere enn Trailmaster, alt var trangere på Trailmaster. Ikke fulgte det med noe monteringsanvisninger heller, jeg syns det er kjekt å ha for å følge momenter (de har andre dimm. på u-boltene). Men jeg fulgte Jeep manualen så antar at det skal være godt nok.
Fikk også med en styredemper, her var det heller ingen monteringsanvisning i pakka. Sleit litt med å få den til å passe slik at den ikke sperret for stabstag og kræsjet med diffen.
Siden sist har jeg også demontert sjaklene samt noen fester til stabstaget og sendt de til pulverlakkering. Som jeg tidligere skrev så likte jeg ikke den originale fargen, så nå er de sorte og flotte :) ...

Her er noen bilder av byggeprosess og status i dag.

Montering av fjærer i front:


MOnterings av fjærer bak:


Pulverlakkert sjakkel:


Styredemper


So far front:


So far bak:


Status d.d.


Jeg syns styredemperen til Trailmaster var litt kul i og med at den var sort. Rart at de ikke også kjører sorte dempere.

Jørn


« Siste redigering: Lø.,27,Februar,2010,22,02 av jorns »
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Nico

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 298
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #100 på: Sø.,28,Februar,2010,00,24 »
Ser bra ut
Nico
CJ-7 Renegade 86.
Amc360,4"Trailmaster,35x12,5x15 Procomp Xtreme Mud,10X15 RockCrawler felger

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #101 på: Sø.,28,Februar,2010,12,26 »
Ligger ann til nok et garasjebesøk nå Jørn  8)
Bra jobba!
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #102 på: Sø.,28,Februar,2010,14,26 »
Takk begge to.

Petter, ja takk ta en tur, trenger litt KS på arbeidet.

I dag har jeg også vært en tur nede i garasjen. I dag har jeg montert stabstag og bremserør.
Endstagene til stabstaget hadde jeg kjøpt nye i og med at de jeg hadde var litt bøyde. Men de jeg fikk fra Qudratec var ca en tomme kortere enn de orginale, og i og med at jeg har hevet bilen, syns jeg de ble for korte. SÅ jeg varmet opp de gamle og rettet de. Det ble helt greie.
Når det gjelder bremserør så er jeg litt skuffa over de fa Classsic tube. De skal vist nok være "prebent", men jeg syns det var ett dårlig arbeid de hadde gjort. Ikke er det så lett å bøye de selv heller, men nå har jeg montert dem og de funker sikkert.
Men det røret som kommer fra bremseventilen på ramme og til bak aksel virker noe lang. Svingen som svinger inn på traversen er bøyd litt rart (se bilde). Har lest at andre også har klagd over dette. Er det noen her som har erfaring med disse rørene, var det slik hos dere og? Hva gjorde dere for å rette på dette, bøyde dem selv?

Bremserør font:


Bremserør bak:
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #103 på: Ti., 2,Mars,2010,09,41 »
Her ser du fra min bil med samme rør:



« Siste redigering: Ti., 2,Mars,2010,12,17 av Frode »
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #104 på: Ti., 2,Mars,2010,11,13 »
Her ser du fra min bil med samme rør:

http://www.ryste.no/images/jcnupload/0b3269bf-eeff-478c-87ad-11fabd0a6ae6.jpg

http://www.ryste.no/images/jcnupload/3e48cabd-57ba-4991-94db-6e3bc56e6668.jpg


Ok, det kan se ut som om du har flyttet braketen på traversen. Jeg har vært iunne på samme tanke selv, men kan ikke sveise. Ser at du har bare skrudd den fast, det kan jo også jeg gjøre. Det vil også hjelpe litt på slangen som går ned fra braketten. Den kan virke litt kort hos meg. Men må vel ta med i befatning at bilen har full reis nå i og med at demperne ikke er belastet.

Skal se litt på den løsningen din.

takk skal du.
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012