www.jeepclubnorway.no

Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: paapeder på Sø., 4,April,2010,22,02

Tittel: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: paapederSø., 4,April,2010,22,02
Hei, hadde en merkelig opplevelse igår. Skulle kjøre min wj 3.1 l på parkerings plassen(var litt snø der) da plutselig venster forhjul falt igjennom sneen. Der sto æ fast!!! venstre forhjul sto i ei snehol, høyre bak hjul hang i lufta. Kun de hjula som gikk rundt. Satt den i lav serien men fortsatt d samme. Kun hjulet som hang i lufta å den nede i holla som gikk rundt. Kom noen skummle lyder fra drivverket bak. Kjerringa filma hele seansen men vet ikke hvordan æ skal legge d ut.

Men SKAL ikke alle hjula gå rundt når man setter den i lavserien?? Å skal ikke quadra drive overføre kraft til hjul med grep å ikke til de som henger i lufta.
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: teerexSø., 4,April,2010,22,54
jo den skal jo etterhvert overføre kraft til alle hjul. du har altså quadradrive ?
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: paapederSø., 4,April,2010,22,55
ja, quadra drive, 2001 modell. Skal se om æ får lagt ut filmen på youtube, til spott å spe =)
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: TomasMa., 5,April,2010,21,40
Ikke missforstå.
Quadradrive er på ingen måte sperre. Det er en brems og vil kun ha en prosentvis virkningsgrad.
Om det ene hjulet sitter litt godt fast vil ikke bremsen kunne holde igjen det andre hjulet nok. og du vil bli sittende med ett hjul på hver aksel som spinner.
Bremsen er oljestyrt, så jo mer turtall du har, jo mer vil den prøve å bremse.

Veldig forklarende video av quadradrive systemet.
http://www.youtube.com/watch?v=pNP7iyaG-EQ
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: AmbuTi., 6,April,2010,11,38
Bilen din har Varilock på begge aksler, og en lignende funksjon i mellomakselen. Det betyr at ett hjul på hver aksel kan gå med annen hastighet enn det andre. Imidlertid vil hjulene på samme aksel kobles mer og mer sammen, jo større forskjell det er på hastighet. Det samme vil skje med framaksel kontra bakaksel. Normalt vil du ha full sammenkobling etter at det ene hjulet har dreid en omgang. Med full sammenkobling menes her fult sammenkoblet kløtsj i differensalen. Kløtsjen kan selvfølgelig også glippe.

Når du kobler inn lavserie, er frem og bakaksel koblet sammen med sperre.

Det høres ut som at Varilock funksjonen i diffene dine, eller tilstand på klutsjpakke, er dårlig. Begge deler kan syldes feil eller dårlig olje på diffene. Når ble det byttet sist? og hva ble hatt på?

Bytt olje på diffene - Castrol SAF-XJ er bra. Ellers all olje API GL-5 med Limited Slip tilsetning.
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: paapederTi., 6,April,2010,16,19
Har ikke peiling på ka som e på diffenen mine av oljer. Har ikke blitt skifta etter at æ henta den i sommer. Blei fortalt at d var nylig tatt storservice på den, på 144k km. Den hadde gått 148k når æ henta den. Men med tanke på at beltestrammern hang sammen av ren govilje, er æ veldig skeptisk til ka som egentlig er gjort med bilen. Har dog både godkjente eu kontroll, å service papirer.

Men æ prøvde den i lavserien, men fortsatt kun venstre forhjul og høyre bakhjul( som hang i friluft) gikk rundt. venstre bakhjul var d bevegelse i men gikk ikke rundt. forfærdelig lyd å mye vibrasjoner ble d i bilen. så æ turte ikke mer å satte den tilbake i 4wd å tok fram spaden =)
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: AmbuTo., 8,April,2010,11,06
Jeg har vel mer enn én gang hatt stor grunn til å tvile på om merkeverkstedet byttet olje på diffene når det skal gjøres...

Selv om du er i lavgir - og dermed har sperre på mellomakselen, er det trøbbel når ett hjul er fritt både foran og bak. Det er da diffbremsen i akslene skal hjelpe deg. Imidlertid er dette som Tomas sier ikke sperrer, men kløtsj. Disse klarer ikke å drive bilen om den sitter fast, eller olja er dårlig. Du kan teste Vari Lock diffen ved å jekke opp ett hjul. Dette vil la seg rotere en halv runde, og med økende motstand muligens en hel runde. Venter du litt, kan du rotere litt til. Setter du transferkassa i fri, roterer hjulet lettere, mens mellomakselen går rundt.
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: teerexTo., 8,April,2010,11,22
Og hjulet på motsatt side av akslingen vil først snurre motsatt vei men så plutselig samme vei når varilocken kobler inn.
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: KnuNorFr., 9,April,2010,10,17
Det hørtes jo helt villt ut! Satt fast pga. et av hjulene dumpet nedi et hull... Merkelig mystisk! Til og med en XJ uten sperre i diffene hadde vel ikke satt seg fast da...
Jeg lukter dårlig/gammel olje i diffene dine... Olja skal jo byttes ca. hver 40 000 km!
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: AManFr., 9,April,2010,18,40
Det hørtes jo helt villt ut! Satt fast pga. et av hjulene dumpet nedi et hull... Merkelig mystisk! Til og med en XJ uten sperre i diffene hadde vel ikke satt seg fast da...
Jeg lukter dårlig/gammel olje i diffene dine... Olja skal jo byttes ca. hver 40 000 km!

Kan godt vær gammel olje ja, som sett ned effekten i diffbremsan som står på QDen... Men QD har ikke 100% sperra i akslingan.  Mein å ha lest at den lås opp mot 100% bak å 70% forran for å beskytt forakslingen. Dette e ideelle forhold.  Å dersom du aven eller anna årsak mista friksjon på et hjul  feks hjulløft eller at eine hjulet står på veldig glatt underlag.  Så har du ikke 70% effekt av av diffbremsen i forakslinge...

Før å førklar litt, har du samme friksjon på alle hjul treng du ikke brems eller sperre.  100% drift på alle fire hjul får du bare om du lås aklsingen sånn som Gvogn og Feks ARB gjør.
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: paapederFr., 9,April,2010,20,42
Må jo spesifisere at høyre bakhjul hang i fri luft, og venstre forhjul havna i hullet. D var de to hjula som gikk rundt. De to andre med "solid" underlag sto i ro.
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: paapederFr., 9,April,2010,23,40
http://www.youtube.com/watch?v=04dbeEjFT8E (http://www.youtube.com/watch?v=04dbeEjFT8E)

Her er video snutten av fastkjøringa
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: teerexFr., 9,April,2010,23,53
ganske frustreranes det der ja.. og ukjente lyda.
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: sivrtLø.,10,April,2010,01,07
Det var noen ekle lyder på filmen der... De skal absolutt ikke være der. Jeg hadde plukket av difflokket på begge differ og kikket litt. Hørtes ut som det var for lite olje på eller noe sånn.. Du burde kunnet rygge rett ut derfra om akslene virket som de skulle.
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: svempaLø.,10,April,2010,12,49
Skummel lyd det der...ville gjort som Sivrt skriver.

Kan på det varmeste anbefale Royal Purple max gear 85-140 diff olje, den har LS tilsetning så du trenger ikke tilsette noe
Er eneste diffoljen jeg har brukt som virkelig setter georotorclutchene i drift.

Er mange plasser som det kommer opp at det skal være 75-90 GL-4 olje på diffene på WJ som forsåvidt er rett om du har Quadra Track (åpne differ) men er det Quadra DRIVE anbefales det ikke å bruke 75-90 GL-4.
Har inntrykk av at det slurves endel på oljeskift ved merkeforhandlere der dette ikke blir tatt hensyn til, så det kan være en årsak til unormal høy slitasje på diffene dine.


Dette kan du sjekke opp litt selv om du går inn på NAGCA.com
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: paapederLø.,10,April,2010,16,36
Får se ka æ blir å gjøre, bør vel ha ny olje klar før æ åpne lokkan. Dem hadde d ikke her i båtsfjord. Må nok til vadsø. Så på nettsia der dem selger rp olje. Fant ikke den dif olja der? Hvor kan man ellers bestille olje fra?
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: sandviperLø.,10,April,2010,18,47
Bytt olje på diffene og bytt kjerring ;) Dårlig gjort å stå og le
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: teerexLø.,10,April,2010,22,37
Har vært å testa idag og får egentlig samme resultat noen ganger. Frontdiffen bremser ikke nok og bakdiffen står og slår og låser ikke.
Jeg skifta olje i fjor, men fylte 75W-90 foran og det var kanskje ikke bra nok. Hadde også QMI tilsetning i olja.
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: teerexSø.,11,April,2010,03,07
http://www.youtube.com/watch?v=_cZVobZZITo min første videoblogg  ;D
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: sivrtSø.,11,April,2010,12,05
WJ med Quadradrive skal ha 75-140 olje og tilsetning for LSD i begge aksler. Enten olje som har dette i seg orginalt eller i egen flaske. Vet ikke om 85-140 er syntetisk eller ikke men WJ skal ha syntetisk olje på akslene. Dvs at man kan ihvertfall ikke bruke 80-140 olje da denne ikke er syntetisk.

Dette står i instruksjonsboken til bilen.
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: svempaSø.,11,April,2010,13,59
Royal Purple 85-140 er helsyntetisk og er beregnet for differ med LSD så tilsetning er IKKE behøvelig.
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: paapederMa.,12,April,2010,15,59
Er d noen som har erfaring med å montere Detroit locker i wj med dana 30 & dana 44?

http://www.nationaldrivetrain.com/shopsite_sc/store/html/page23.html

Så jo at dem koster jo ikke så mye, å en kompis sa at dem e veldig bra.
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: teerexMa.,12,April,2010,16,48
Kunne ha tenkt meg locker foran iallefall. Det er jo mye tyngde foran, og står man fast og ikke får driv på begge forhjulene så står man godt.
Virker jo som varilock bak som regel låser bedre enn foran.

http://www.pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=27819

Detroit locker
(http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/Detroit-Locker-Cutaway-3_small.jpg)
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: paapederMa.,12,April,2010,17,44
Kompisen min mente d var bare å slutte å tulle med dårlige diff bremser å kjøpe inn å montere. Men er d noen som har gjort d er. skulle vel kansje vært en egen tråd ang. detroit locker
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: svempaMa.,12,April,2010,19,16
Ville ikke montert inn en Detroit i forakselen da du bruker bilen på vanlig landeveiskjøring. Detroit lockeren slår inn ved variasjon på hjulhastighet, og kan slå inn ved kraftig sving og du vil omentrent miste styring på glatt føre.

Du får heller ikke Detroit locker til bakakseln din da det er en Dana 44 alu, kun til ståldiff 44.

Legg heller litt mere penger og kjøp en ARB luftstyrt sperre eller en OX locker som er wire styrt vie en liten spake i bilen. :)
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: teerexMa.,12,April,2010,19,28
eller modifisere bremsesystemet så man kan bremse det hjulet som spinner  ;D
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: willysM38Ma.,12,April,2010,19,39
kan også bytte gradkilene for diff effekt ,, etter hvor mye brems ved på eller av drag ,,   som er ønsket ..Varilock har et bredt spekter av muligheter
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: svempaMa.,12,April,2010,20,23
Er dette noe som er en mulighet å gjøre på en D44a til en 96 ZJ...for å få mere effekt av bremsen, selv om dette er en "vanlig" LSD ??
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: xjrebelMa.,12,April,2010,22,18
Er dette noe som er en mulighet å gjøre på en D44a til en 96 ZJ...for å få mere effekt av bremsen, selv om dette er en "vanlig" LSD ??
Også noe jeg har lurt på ,men da på D35 LSD?
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: willysM38Ti.,13,April,2010,00,06
nei går ikke på en LSD
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: paapederTi.,13,April,2010,13,34
Fant aussielocker for d44a. E d samme opplegget som detroit locker
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: teerexTi.,13,April,2010,15,21
"Aussielocker er en såkalt lunchbox locker, den trenger en åpen carrier fra en 8" diff. Disse finner du i framdiffer fra stive aksler, samt i noen bakaksler uten LSD. Disse må du fjerne tannhjulene inni, og tilpasse litt for å få inni locker delene. Så må du ha nye lagre til den."
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: simonTi.,13,April,2010,15,23
Svaret er m.a.o nei.  Det er IKKE samme som en Detroit.   Amund på BG Nor har erfaring (god og dårlig) med Aussie.
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: SnowmanTi.,13,April,2010,20,25
Hvis du skal skifte differ så er de typene som du kan låse mekaisk å foretrekke, arb osv. Detriot lockere osv er direkte farlig på vinterføre. Detriot diffen er laget slik at den er egentlig låst hele tiden, men så tar den opp den mekaiske skeivfordeligen ved sving forutsatt at det er godt veigrep. Er det iseste  og lite veigrep så kommer du til å få full sleng på bilen, eller ingenstyring.

Hallgeir
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: teerexTi.,13,April,2010,20,30
Høres ut som om det blir "morsomme" kjøreegenskaper på glatta  ;D
For min del vil det neppe bli snakk om å bruke sperra ute i stein og grus, men mest i slaps, snø og gjørme. Og da er det vel neppe noen risiko for havari med ARB og lignende systemer.
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: teerexTi.,13,April,2010,20,46
hva med denne foran da ? høres ut som både i pose og sekk:
"Auburn ECTED is the only selectable locker that offers both limited slip and locker modes. Forget the rest — go with the best!"

http://www.4wheelerssupply.com/catalog/product_info.php/products_id/71424?osCsid=54d46a5bc5592a96db5a438eff9f7fed

http://www.auburngear.com/aftermarket/product_listing.aspx?category=8946f7ff-e4b5-4b07-b738-c6f9d7f93179

Elektrisk styrt, fungerer som en vanlig diffbrems helt til du slår på en bryter da låser den seg 100%.

"Normally, with the switch in the 'off' position, the ECTED performs like any other limited slip. With the switch on, 5 amps is supplied to the electromagnet on the locker and it "locks." I put quotes around "locks" because it is still using the friction of the clutch pack in the limited slip to remain 'locked', but it is a very high bias limited slip when 'on'. The torque bias in this mode is 1500 ft-lbs, so theoretically it will allow power to be transferred to the high traction tire even when one tire is in the air."

http://www.jeepforum.com/forum/f13/dana-30-auburn-ected-install-review-coming-520302/

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Dana-30-Auburn-Ected-Locker-3-73-up-Jeep-TJ-YJ-WJ-XJ_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem5190f0baccQQitemZ350324046540QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

(http://www.auburngear.com/aftermarket/images/gallery/ECTED.jpg)

Men hva betyr: Important Note: The ECTED is not recommended for use in front axles that feature an "Inter-Axle Disconnect".?
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: paapederOn.,14,April,2010,13,07
Nu har æ bestilt royal purple sin 85w-140. Så får vi se om d blir bedre. Var å testa i en bakke. Kjørte forhjulan opp i ei sneskavle. Da etter æ ga litt gass spant æ på 3 hjul, begge bak å venstre framme. Klarte ikke å få begge framme til å spinne. Men denne gangen var ikke akslingene presset mer på en side enn den andre som under fastkjøringa.
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: teerexOn.,14,April,2010,13,54
Æ har royal purple på motoren. Kjøpte ei 25-liters kanne i fjor.
Når Chip Foose i Overhaulin på discovery channel fylle den på sine prosjektbiler så er den sikkert bra.
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: svempaOn.,14,April,2010,18,18
Auburn Ected sies å være perfekt til foraksel der det kjøres light offroad, gjørmeunderlag og ellers glatte veier/snø og mye etter vei.

Har lest endel om folk i USA som har brukt den og gitt den skryt.
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: teerexOn.,14,April,2010,19,52
Har lest en del erfaringer om auburn ected, og det virker som den bør kjøres inn på sommerføre ellers kan den lage trøbbel på glatt vei fordi LSD-klutsjen har for mye binding som ny.
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: sandviperOn.,14,April,2010,23,43
Men LSD fremme er det noe lurt da? Får man Ected til D44a?
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: teerexTo.,15,April,2010,01,01
egentlig kanskje ikke så lurt med LSD foran i vinternorge, iallefall ikke hvis den bremser bra i svinger.
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: TomasFr.,16,April,2010,22,18
Ut ifra videoen din å bedømme, har du enten dårlig olje på diffene, slitte klutsjer, eller quadra-track hehe  ;D
Kanskje noen har kødda med deg og montert quadra-drive klistremerker på en quadra-track- bil  ;)

Ville åpnet diffene og sjekket olja. om den er fin, så er nok diffene modne for en overhaling.

Slik som du viser skal ikke en quadra-drive oppføre seg. Bremsen på min 3.1 er så god at jeg hører bakhjulet glipper litt mot underlaget når jeg svinger 90grader inn i gården min. Da med litt grus på veien så klart.
Og jeg kan kjøre offroad i sandtaket i Svarstad, med nedslitte (under 1mm igjen) sommerdekk, uten å tappe luft, og kommer frem steder der de fleste må ha skikkelig offroad dekk for å komme frem. Så når diff bremsene er i orden, så  funker de sinnsykt bra.
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: paapederOn.,21,April,2010,19,49
Da har æ fått mæ en kartong med diff olje =). Ka skal æ se etter når æ åpner diffene?? Etter å ha lest div gammle tråder trur æ at æ har diff uling foran. Har hørt mange andre lyder å etter å ha lest div tråder, men dem kan vente :P.

Har fått me mæ at metall sponn er fyfy, men er d noe annet må studere når man har dem oppe?
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: spitzenFr.,23,April,2010,23,10
Er det en forhandler av Royal Purple i Norge eller må det bestilles fra USA?
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: teerexFr.,23,April,2010,23,13
www.royalpurple.no eller www.motordeler.com samme som har QMI
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: paapederTo.,13,Mai,2010,20,29
Nu har æ tømt diffen foran for olje. Den var grå å skummete. Stanket manskitt ;)

Skal se om æ får ny olje på idag.

Men æ oppdaga at æ mangla en skrue til clutchplata til ac kompressoren å hele clutchplata var løs :(

er stadig noe nytt å plages med =)

Nu har æ også en uling som kan komme fra diffen. Er d et lager som er slitt??
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: paapederFr.,14,Mai,2010,20,29
Olje bytte gjorde susen. Begge forhjul gravde sæ fram i sneen. Men æ slurva med pakninga så må nok opne lokket på nytt igjen.
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: paapederMa.,17,Mai,2010,14,01
Her er noen bilder æ tok mens æ tulla under bilen. Visst noen ser noe som ikke ser helt rett ut, vennligst kommenter =)
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: paapederMa.,17,Mai,2010,14,07
(http://i908.photobucket.com/albums/ac290/paapeder/SDC10238.jpg?t=1274097835)
(http://i908.photobucket.com/albums/ac290/paapeder/SDC10240.jpg?t=1274097891)
(http://i908.photobucket.com/albums/ac290/paapeder/SDC10237.jpg?t=1274097945)
[imghttp://i908.photobucket.com/albums/ac290/paapeder/SDC10241.jpg?t=1274098005][/img]
Tittel: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: paapederMa.,17,Mai,2010,14,18
(http://i908.photobucket.com/albums/ac290/paapeder/SDC10243.jpg?t=1274098581)
(http://i908.photobucket.com/albums/ac290/paapeder/SDC10242.jpg?t=1274098654)
(http://i908.photobucket.com/albums/ac290/paapeder/SDC10244.jpg?t=1274098688)
Tittel: Sv: Re: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: teerexLø., 5,November,2016,07,37
Nu har æ bestilt royal purple sin 85w-140. Så får vi se om d blir bedre. Var å testa i en bakke. Kjørte forhjulan opp i ei sneskavle. Da etter æ ga litt gass spant æ på 3 hjul, begge bak å venstre framme. Klarte ikke å få begge framme til å spinne. Men denne gangen var ikke akslingene presset mer på en side enn den andre som under fastkjøringa.

Gammel men alltid aktuell tråd  :P

Det er vel 75W-140 som gjelder nå. Det er jo korrekt spec til Quadradrive og Royal Purple 85W-140 er neppe tilgjengelig i Norge lengre heller.
Hvis man som manger skriver, slipper Mopar tilsetning med den olja så er det jo interessant.
Koster kr 4000 for 12x1 liter + kr 250 i frakt så det er jo ca kr 350 pr. liter.
Men annen kvalitetsolje som Castrol osv. koster jo også en del, og hvis man sparer Mopar tilsetningen er det jo bra.
Går jo ca 4 liter olje tilsammen foran og bak men er man flere sammen så sparer man jo litt i forhold til å kjøpe mindre kvanta.

http://www.bilkontroll.no/produsent-merke/royal-purple/max-gear-75w140.html
Tittel: Sv: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: eirikbgTo.,24,November,2016,15,59
Er som teerex skriver interessant hvis man slipper Mopar tilsetningen med denne oljen, men lurer på en ting. Når jeg har lest andre tråder der hvor det har vært snakket om diff oljer, så blir det sagt at man trenger Mopar tilsetningen selv om oljen er spesifisert til differ med diff brems. Hva er det som gjør denne oljen annerledes?
Tittel: Sv: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: teerexTo.,24,November,2016,16,48
Da må man nesten rette spørsmålet til importøren Thor Johansen tror jeg (thorjoh@online.no).
Tror neppe han kjenner til Quadradrive/Vari-Lok diffene spesielt (men hvem vet) men kanskje han kjenner til oljen sin iallefall.

Her står faktisk litt om friction modifiers i Max-Gear http://www.royalpurpleconsumer.com/resources/faqs/transmission/

"All viscosities of Max-Gear are formulated with the limited-slip friction modifiers necessary for use in clutch or cone differentials.
No additional additives are necessary."

http://www.royalpurpleconsumer.com/products/max-gear/

Tittel: Sv: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: eirikbgFr.,25,November,2016,18,20
Takk for svar, og linker. Da skal jeg lese litt, og se om jeg blir noe klokere.
Tittel: Sv: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: fiskernLø.,26,November,2016,13,02
har du denne i diffen var en slik i min wj 2004 mod quadra drive forran og bak ,denne fungerer som en olje pumpe i diffen.
http://www.morris4x4center.com/jeep-axle-differential-parts/dana30-front-grand-cherokee-wj.htm   part nr 24
måtte bytte min pga sprukket tettering i plenum   dele nummer 24
Tittel: Sv: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: teerexLø.,26,November,2016,13,25
Hvordan oppdaget du at den var sprukket?
Tittel: Sv: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: fiskernLø.,26,November,2016,13,26
http://i140.photobucket.com/albums/r6/yetiult/DANA%2030%20Hydra-Lok/IMG_1032.jpg
slik ser det ut når plenum er montert
Tittel: Sv: Mystisk fast kjøring
Skrevet av: fiskernLø.,26,November,2016,13,29
jeg overhalte akslene forran og bak pga uling og oljelekkasje
bytta alt av lager og tetteringer,da så jeg at tettering på plenum var sprukket