Skrevet av Emne: Starter ikke - noe elektrisk  (Lest 2178 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget bjorhei36

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Starter ikke - noe elektrisk
« på: Lø.,25,Oktober,2014,13,15 »
Har en Cherokee 92 modell 4l, er fersk eier, trenger råd til mine startproblemer.

Bilen gikk som en kule i går, og da jeg skulle kjøre i dag startet ikke bilen.
Det er ikke batteriet, lys osv virker og jeg har prøvd med startkabler. Har sjekket sikringer og reléer som alt ser bra ut. Relée lager klikkelyd når jeg prøver å starte motoren.
Det er ingen åpenbare feil på ledninger slik jeg kan se, og ledninger til/fra startmotor ser bra ut.
Det er absolutt ingen respons i startmotoren.

Noen som har vært borti noe liknende, eller vet hva det kan være? Det som er så rart er at den gikk bra i går, og tilsynelatende uten noen grunn starter den ikke.
Alle svar tas imot med takk!

Øistein

Utlogget jeep92

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
Sv: Starter ikke - noe elektrisk
« Svar #1 på: Lø.,25,Oktober,2014,21,36 »
slår relet på startmotoren inn når du vrir om ?

Utlogget oilar

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
Sv: Starter ikke - noe elektrisk
« Svar #2 på: Lø.,25,Oktober,2014,23,02 »
Jepp, måtte en gang ha hjelp fra NAF da jeg ikke fikk start på min 4.0 utenfor en butikk. Men hadde merket litt feil med startmotoren før det. Gubben fra NAF fikk direktekoblet startmotoren med et skrujern som kortsluttet mellom terminalene direkte på motoren og fikk lirket den i gang igjen. Feilen var slitte børster på startmotoren, og når den stoppet i en uheldig posisjon så fikk den ikke strøm til å gå rundt. Jeg fikset det for en hundrelapp med å bestille nye børster og byttet dem selv. Enkel jobb, men mener å huske det var 4 børster inni der og jeg hadde bare bestilt to. Heldigvis var det de to som var mest slitt jeg hadde fått.

Utlogget bjorhei36

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Sv: Starter ikke - noe elektrisk
« Svar #3 på: Ma.,27,Oktober,2014,15,24 »
Takk skal du ha, da gir jeg det et forsøk! Bare å komme med flere tips dersom noen tror det kan være noe annet som er i veien.
Ser jeg lett selv om børstene er slitne?

Utlogget oilar

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
Sv: Starter ikke - noe elektrisk
« Svar #4 på: Ti.,28,Oktober,2014,16,23 »
Børstene er jo bar en form for kullstifter som presses mot akslingen på startmotoren av en fjær. Når de slites blir de kortere og til slutt er de så korte at fjæra ikke presser dem hardt mot akslingen mer.

Søk etter brukt startmotor på nbfbildeler før og vurder dette op mot nye børster og skruingen for å bytte. :-)

Utlogget bjorhei36

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Sv: Starter ikke - noe elektrisk
« Svar #5 på: On.,29,Oktober,2014,17,10 »
Ga startmotoren noen gode slag med hammer uten at det gjorde susen. Kanskje på tide å bytte den, eller er det tegn på at noe annet kan være galt?

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Starter ikke - noe elektrisk
« Svar #6 på: On.,29,Oktober,2014,20,54 »
Det første jeg ville gjort, før jeg begynte å kjøpe inn deler, er å sjekke om det er strøm til starteren. Fram med multimeteret, og få noen til å kinne for deg. Er det strøm fram til starteren, så er sjansen stor for at det er noe kødd med den...
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget bjorhei36

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Sv: Starter ikke - noe elektrisk
« Svar #7 på: Ma., 3,November,2014,13,31 »
Fikk lånt voltmeter, og gjennomførte to tester på starteren.
Først sjekket jeg med voltmeter fra startmotorens plusspol, og den får strøm fra batteriet. Derimot fikk jeg ikke noe volt på måleren da jeg sjekket wiren til tenninga (solenoid terminal på engelsk) og fikk en til å vri om tenninga for meg. Da burde jeg vel fått 12 volt om startmotoren var problemet?

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Starter ikke - noe elektrisk
« Svar #8 på: Ma., 3,November,2014,18,12 »
Det er korrekt. Når du drar nøkkelen til start skal du måle 12v på begge strømpluggene på starteren. Kan være tenningsbryteren: På Jeep sitter den ikke i tenningslåsen, det går et stag inn langs rattstammen til bryteren som sitter under dashbordet.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget bjorhei36

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Sv: Starter ikke - noe elektrisk
« Svar #9 på: Ti., 4,November,2014,11,00 »
Hoi, da var problemet løst!
I og med at jeg fikk strøm på den ene testen, men ikke den andre, måtte problemet sitte i ledningen fra tenningen og ned til startmotoren. Da leste jeg at det kunne være enten start-reléet, tenningsbryteren som foreslått her eller det som heter Neutral safety switch (hilsen Chilton, det ikke hva det heter på norsk :) )
Det var det siste, og bilen starter i N men ikke i park. Men tusen takk uansett til all hjelp, det har hjulpet tankeprosessen veldig.