www.jeepclubnorway.no

Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: Granaune på Lø.,16,Juli,2016,14,51

Tittel: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: GranauneLø.,16,Juli,2016,14,51
Hei, kjøpte en wj 2.7 CRD 02 mod for 2 uker siden. Motoren ble ikke varmere enn ca 70 grader så bestemte meg for å skifte termostat og kjølevæske i samme slengen.
Klarte selvfølgelig å knekke t-stykket på dieselslangen fra lavtrykkspumpe til høytrykkspumpe når jeg demonterte termostaten, skiftet da t-stykket, dieselslangen til høytrykkspumpa og slangen til lufteventil på toppen av motoren. Leste at disse var selvluftende så filte en god del første gang (har lest i ettertid at dette kan skade lavtrykkspumpe?) Luftet deretter så bra jeg kunne og startet etter ca 10 sek. Første jeg merket var litt ujevn tomgang men tenkte dette var luft i systemet.

Fungerte helt greit når jeg prøvekjørte helt til jeg ga ca 70% gass, da døde motoren momentant og motorlampa kom på, stoppet og filte ca 4 sek så startet den igjen og lampa slukket. Slik har den vært siden, dør ved mye pådrag. Etter en del søking tenker jeg noe med trykket, for lavt trykk i common rail systemet?? Har lest at folk har fikset dette med nytt diesel filter, har ikke fått tak i filter enda men har egentlig ikke mye tro på filteret. Demonterte også dyse nr 2 igår og skiftet pakkning/skive og strekkbolten selvfølgelig etter en del black death klumping rundt dysa, syns tomgangen og pådrag ble jevnere men stopper fortsatt som før ved mye pådrag. Noen som har vært borti lignende?? Kan dette fortsatt skyldes luft i systemet? Kan det være at systemet drar inn luft noe sted etter slangeskifte?

Ellers så må kanskje lavtrykkspumpa skiftes pga filing uten diesel i systemet. Muligens trykksensor men fungerte jo som det skulle før jeg måtte skifte dieselslanger.
Ser på slangene at bra med diesel flyter igjennom men kan jo være for lite. Filer også lengre nå enn før jeg begynte, gikk vell fra ca 2 til 3-4 sek.

Håper på noen tips/løsninger fra andre Jeep eiere :)
Tittel: Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: fiskernLø.,16,Juli,2016,17,59
du må ha luft i systemet,luftenippel øverst på motor må tilkobles vakum pumpe som jeep eller Mercedes verksted har.siden der ikke er handpumpe for å lufte ved filter eller slange bytte.
jeg måtte bytte de plast rørene mellom mate pumpe og høytrykk pumpe på grunn av lekkasje på rørene
trikset jeg brukte for å lufte ,sett en tøyfille i diesel påfylling til dieseltank stikk inn en trykkluft pistol og sett tanken under litt trykk.få en til å hjelpe deg så du kan åpne lufte nippel på dieselfilter og luft filteret .
Tittel: Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: fiskernLø.,16,Juli,2016,18,05
det T stykket du satte inn ,var innvendig dimmensjon lik den orginale hvis ikke kan det bli for lite diesel mengde til motoren.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050890.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xdiesel+pipe+2%2C7+crd.TRS0&_nkw=diesel+pipe+2%2C7+crd&_sacat=6000
Tittel: Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: GranauneSø.,17,Juli,2016,00,40
Takk for gode tips, har sett på saken igjen ikveld. Begynte med å skifte t-stykket og innvendig mål er nå 1/4 mm mindre enn original, skal ikke være noe problem der lenger.
Men så begynte luftinga.. koblet vakumpumpa på slangen for lufting på toppen av motoren og begynte å pumpe men ble aldri noe mindre luft i slangen.. Etter det jeg kan se på slangene kommer lufta fra returslangen som går fra høytrykkspumpa og helt bak på common rail røret og deretter til filter og tilbake til tanken, går jeg ut ifra?

Når jeg koblet pumpa på returslangen til tanken, altså utenom filteret får jeg ikke opp noe diesel, skal man ikke klare og pumpe diesel opp fra tanken igjennom returslangen?? hører en gruglelyd i tanken og kommer bare luft. Alle slangene medregnet retur skal vell være fulle uten noe tegn til luft regner jeg med?
Tittel: Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: fiskernSø.,17,Juli,2016,11,28
det går ikke å suge diesel fra retur slangen ,den er koblet på toppen av tanken.
alle rør eller slanger skal være full av diesel ,men ikke retur slanger etter dysene.
skal kikke litt på min motor i dag .se om jeg ser en løsning på problemet.
Tittel: Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: fiskernSø.,17,Juli,2016,18,56
kom til å tenke på, kan veivsensor være gåen ??
etter det du sier så går motor fint til et bestemt turtall,så kutter den brått
ved luft i diesel skulle ikke motoren gå fint på lavere turtall
hvis du kjører motor på 1200 omd i 5 minutt så vil den lufte seg selv
der er en som selger veiv og kamaksel sensorer til Mercedes motorer på finn.no
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=49848026
Tittel: Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: GranauneTi.,19,Juli,2016,22,24
En liten oppdatering, du har nokk rett angående kam sensor. Fant ut hvordan man leser feilkoder med tenningen x3 trikset. Får da følgende feilkoder...

P0700 - Check Transmission DTC's
p0340 - camshaft position sensor
p0703 - Brake Switch Stuck Pressed or Released
p1652 - Powertrain Induced Chassis Pitch Output Circuit
p1130 - Oxygen Sensor Circuit Low Variance (Bank 1, Sensor 1)

Info om koder har jeg funnet på google, mulig alt ikke stemmer. Mulig alt har vært her hele tiden men p0340 er kanskje mest sannsynlig årsaken til ugjevn tomgang og dauer ved pådrag. Når jeg har kjørt motor varm er tomgangen fin, men ved kaldstart ugjevn og høres ikke helt frisk ut. Alt dette bare av og skifte termostat, kan det ha noe me motortemp å gjøre? Fikk max ca 65 grader tidligere, får nå 85-90.
Tittel: Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: GranauneTi.,19,Juli,2016,22,49
Fant et innlegg på et forum med samme problem, eller har funnet flere men kanskje dette som stemmer best.

http://www.jeepforum.com/forum/f310/crd-code-p1130-fuel-rail-pressure-sensor-1303277/#/forumsite/20623/topics/1303277?page=1

Hans problem var for mye olje som ble sugd igjennom innsug og klusset til luftmengdemåler, oljenivå hos meg er riktig.  hmmm  ::)
Tittel: Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: fiskernOn.,20,Juli,2016,11,16
camshaft position sensor blir ikke påvirket av kjølevann temp.
80-90 grader er normal kjølevann  temperatur .
luftmengde måler feil ,er en av de mest vanlige feil på morderne dieselmotorer
du kan prøve å rense den med bremserens eller lignende
hvis du ikke finner noe feil ,bytt begge  cam sensor og luft mengdesensor de er ikke skrekkelig dyre.
http://www.ebay.com/itm/Jeep-Grand-Cherokee-WJ-WG-2-7-CRD-Camshaft-sensor-NTY-02-04-/391449094418?hash=item5b242f2912:g:tvIAAOSw0QFXDP2Z
http://www.ebay.com/itm/BOSCH-MASS-AIR-FLOW-Sensor-MAF-Jeep-Grand-Cherokee-II-2-WJ-WG-2-7L-2001-2005-/151896149015?hash=item235db74c17:g:EtUAAOSwstxVB92s&vxp=mtr
Tittel: Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: GranauneTo.,21,Juli,2016,13,20
Derfor jeg ønsket og få opp motortemp, litt på kant me bare 70 grader synes jeg :)

Har bestilt begge sensorer så begynner med det og håper på det beste. Kommer vell om 1-2 uker.
Tittel: Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: SvenssonOn., 3,August,2016,18,27
Hei. Jeg var borti noe svært lignende her tidligere i år. Da var det fuel pressure sensoren i bakkant av railen. Byttet denne og da ble alt bra igjen. Hadde samme tullet med at den stoppet ved for my gasspådrag.


delenummer: 6110780149
Tittel: Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: GranauneTo., 4,August,2016,21,41
Har tenkt på fuel pressure sensor siden dag 1, men ikke byttet denne enda. Er mange som har prøvd det men har ikke gjort noen forskjell. Du tenker på trykkreguleringsventil i bakkant av railen, sant? Søkte litt om denne, stemmer bra med symptomene jeg har på min jeep. Kan jeg bruke delenummeret du nevnte hos Mercedes forhandler?
Tittel: Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: SvenssonTo., 4,August,2016,23,24
Husker ikke helt om du kan bruke det delenummeret hos mercedes, men her har du link på ebay http://www.ebay.com/itm/MERCEDES-DIESEL-CDI-OM-611-612-00-COMMON-RAIL-PRESS-VALVE-SENSOR-REAR-BOSCH-/200948268291?hash=item2ec9733d03:m:mehjPqCi-QuWTI_DsWzeu_g&vxp=mtr


Ser at jeg fikk ikke samme feilkoder som deg, men samme symtom.
P0115
P0380
P1499
P1130
Tittel: Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: GranauneLø., 6,August,2016,13,18
Har da skiftet cam sensor og luftmengdemåler, ble ikke bedre. Skiftet også lufttemp sensor i samme slengen. Tror fortsatt problemet ligger i diesel slangene noe sted, var det jeg holdt på med før problemet først kom. Fikk slettet feilkoder etter cam sensor skifte, men har fått feilkode P0340 (cam sensor) igjen..?

Så nå er det feilkode P0340 og P1130 som ligger inne, tror kanskje P1130 kommer av noe feil/lekkasje på diesel systemet som bilen tror er fuel pressure sensor, muligens?

Venter på orginale diesel slanger som er ferdig bøyd og med endekoblinger med nye o-ringer som jeg bestilte forige torsdag. Skifter også dieselfilter samtidig da, har tro på at systemet blir helt tett og problemet borte, ganske flat de o-ringene som står der nå..

Leste på et forum igår om folk med samme problem, der flere nevnte at bilen ikke kuttet før 3 gir og oppover, testet dette og det stemte. Blir kanskje ikke noe skikkelig trykk på systemet før den begynner og dra skikkelig, kjører ut første og andre gir helt til 4000rpm, girer da til 3 og begynner og dra, etter ca 1-2 sek kutter den, bygger vell opp mer trykk i høyere gir? kjører jo ut de 2 første rimelig fort..

Tittel: Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: SvenssonLø., 6,August,2016,14,07
P1130 er drv ventilen. Denne gir ofte følgefeil som ikke har "noe" med saken å gjøre. Jeg fikk feil på glødereleene mine. Godt mulig det er dårlige o-ringer, men har fortsatt tro på diesel trykk sensoren. Enkel å skifte. Trenger ikke ta av noen andre deler for å komme til.
Tittel: Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: fiskernLø., 6,August,2016,19,19
DRV ventilen hva er det ?
ER DET EGR VENTILEN DU MENER ?
Tittel: Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: SvenssonLø., 6,August,2016,20,31
Drucksensor Regelventil. Er du seriøs når du føler du må bruke store bokstaver? Dieseltrykk regulatoren, fuel pressure regulator. Fikk tips ang samme sak på et australsk forum, og brukte de drv som navn på den.
Tittel: Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: GranauneLø., 6,August,2016,20,51
Når jeg søker opp P1130 får jeg "fuel rail pressure sensor"?

Rart sensoren skal ryke rett etter skifte av div slanger, har ikke koblet fra sensoren eller noe sånt.
Tittel: Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: SvenssonLø., 6,August,2016,20,59
Jeg hadde ingen problemer, men etter at Bilmax i tr.heim tok bort en feilkode på ABS'en så stoppet bilen ved gasspådrag på tur hjem.
Tittel: Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: GranauneSø., 7,August,2016,00,47
Mest sannsynlig dieseltrykk regulatorn da, men den sitter vell i bakkant på railen så den må demonteres for og komme til? Sensor i framkant og regulator bak?
Tittel: Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: SvenssonSø., 7,August,2016,01,17
Første gang jeg skulle skifte så demonterte jeg hele railen, men siden jeg hadde bestilt feil del, så måtte jeg gjøre det en gang til. Da jeg fikk rett del bytta jeg uten å ta ut noe annet enn regulatoren.
Tittel: Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: fiskernSø., 7,August,2016,14,35
store bokstaver var en glipp ,sorry
Tittel: Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: GranauneSø.,14,August,2016,11,01
Da fikk jeg skifta alle dieselslangene igår og vet nå at systemet er tett, skifta også filter. Luftenippel fungerte mye bedre nå men fikk liksom ikke sugd igjennom diesel skikkelig, mulig pumpa jeg bruker begynner og bli dårlig, men fikk fylt slangene. Første forsøk uten stop, full gass fra 20-100kmt. Men andre og tredje forsøk, kuttet som før...

Er vell bare og bestille trykkregulator, fikk virkelig et håp når den fungerte som f på første forsøk   ::)
Tittel: Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: GranauneLø.,20,August,2016,21,26
Skifta trykkregulator på torsdag, ingen forskjell.. Var på Mercedes å snakka med en reparatør, han hadde vært borti lignende før. Han mente det kunn var overtrykk som kunne få motoren til og stoppe, og at motoren ikke ville stoppe med for lite trykk på railen. Er vell bare trykksensor igjen og prøve nå, så får bestille en og se.. Bilen stopper kunn hvis det er litt motbakke, ikke i svak nedoverbakke. Stopper heller ikke hvis jeg passerer 3000rpm me halv gass også full fjøl etter det.

Tomgang er veldig ugjevn når bilen er kald, dårlig respons på gassen hvis du ruser på litt etter kaldstart, harker liksom litt også kommer den, en del grå røyk er det og mens tomgang er ugjevn. Mer tungstartet jo varmere motoren er.. Ikke direkte tungstartet men tar 2 sek lengre filing enn når den er kald. 

Har dere noen gode tips? Liker bilen svært godt, må bare ikke miste håpet  ;D
Tittel: Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: SvenssonLø.,20,August,2016,23,21
Kjedelig at det ikke fungerte. DETTE er ikke et tips, men da jeg hadde lignende problem som ble løst med trykkregulatoren, så tipset flere om injektorer. Ikke et tips, men kanskje noe du kan undersøke?
Tittel: Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: fiskernSø.,21,August,2016,17,29
prøv å napp av ledning kontakt på dyser ,en dyse av gangen.og følg med hvordan motor reagerer på det.
hvis der er dyse feil så vil du finne ut hvilken dyse som ikke virker som den skal.
dette må gjøres med motor på tomgang
Tittel: Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: GranauneMa.,22,August,2016,23,40
Når jeg trekker ut koblinga på dysa stopper motoren momentant, likt på alle 5 dyser. En ting til jeg glemte å nevne, når bilen står på tomgang og jeg ruser den opp en gang legger tomgangen seg på 1200rpm etterpå. Må da starte den på nytt så ligger den på ca 700.

Hvis jeg trekker ut pluggen til dieseltrykk sensor får motoren en hard gange og hvis jeg gjør det mens den ligger på 1200rpm tomgang fyker den opp til 1600rpm.

Bestilte ny sensor ikveld...  :)

Tittel: Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: GranauneTo., 1,September,2016,19,42
Funka ikke med ny dieseltrykk sensor  :-\

Har snakket med diverse diesel verksteder og blir nokk en time der, kommer tilbake med resultat..  :)
Tittel: Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: GranauneLø., 8,Oktober,2016,21,43
Hei igjen! Etter 1 måned på verksted (mest pga ventetid på deler) så er bilen i orden! Ble konkludert med at retur på 2 stk dyser var for høy (dyse nr 4 og 5), skiftet disse men stoppet fortsatt. Ble bestilt 2 nye dyser og disse skiftet (nr 2 og 3). Eeendelig, da ble den grei. Fungerer utmerket igjen  :)

Må nevne at dyse nr 1 var relativt ny fra før. Fødepumpa ble også sjekket før dyseskifte. Alt dette pga en slange som gikk i stykker   ::)
Tittel: Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: Bjørn jeep2Sø.,11,Mars,2018,23,27
Noen som har noe mål på hvor mye disel det skal kåmme i fra retur? Eller bare samenlingnes dei?
Tittel: Sv: WJ 2.7 CRD stopper ved mye pådrag
Skrevet av: teerexTi.,12,November,2019,07,22
https://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?t=1458194&fbclid=IwAR2WnQg36mECRl6hKobfN53b7zEcvgQBuudKI-Cg7-Iwuw3q-YYsfNrxji4