Skrevet av Emne: Motortemperatur 3.1td  (Lest 1384 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Motortemperatur 3.1td
« på: Sø.,19,April,2009,15,12 »
Hei

Min 3.1TD oppfører seg litt merkelig.  Bilen blir varm velidg fort, å varmeapparatet virker kjempe bra under kjøring (heldig dær kanskje) Men dersom æ kjør i bytrafikk på tomgang eller sår på tomgang.  Så førsvinn varmen i fra varmeapparatet i løpet an et minutt.  Står æ på tomgang en 5-10 minutta så stig temperaturen i fra stabile 70 grader å opp mot å rett over 100 på målern i bila.  E ikke sekker på kor høgt den kan gå før har ikke prøva.  Me en gang æ beynn å kjørigjen så synk den rett ned til 70 igjen??


Nån som har goe forslag??  Slitt/gåen vannpumpe?? gammel kjøleveske???
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Motortemperatur 3.1td
« Svar #1 på: Sø.,19,April,2009,21,18 »
Noe er galt ivertfall. Min ligger på streken under 100 grader, konstant.
Jeg ville nok sjekket pumpa kanskje ja. du er sikker på at du har nok kjølevæske på?? på mange WJ'er ble føleren til lavt kjølevæskenivå koblet bort pga bilen alltid har brukt litt vann. Det var verkstedene som gjorde dette.  Har du kjørt lenge så vil nivået være ganske lavt. Sjekk det også.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget plutten

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
  • Harstad, Troms
Sv: Motortemperatur 3.1td
« Svar #2 på: Sø.,19,April,2009,22,01 »
Streken under 100 grader, altså 70 grader ? Det gjør min unntatt når den blir stressa.

Føleren min var kobla bort men jeg kobla den på igjen. Hvis man ikke greier å etterfylle når det lyser så er man lat  ;D
Bedre det enn å få seg en negativ overraskelsen med overoppheta topp. Går greit å fylle litt over max-merket så holder det lenger, iallefall vinterstid.
« Siste redigering: Sø.,19,April,2009,22,04 av plutten »
2000 WJ 3,1 TD Laredo QD

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Sv: Motortemperatur 3.1td
« Svar #3 på: Sø.,19,April,2009,22,30 »
Føleren e kobbla på min, å lys stort sett heile tia uansett nivå.  Bilen Bruka/lekk vatten.  Men æ har etterfyllt osv så det e vann dær. Kjøleveska e veldig svart sot. Så den ska byttes.  Kordan sett vannpumpa på bilen da??? e det ei som e flensa inn i blokka eller e det separat pumpe??
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!