Skrevet av Emne: Cherokee Sport 2.5 bensin  (Lest 2491 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget cherokeeboy

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Cherokee Sport 2.5 bensin
« på: Fr.,24,Februar,2012,21,26 »
Hei! Jeg er ny her men har kjørt 1997-modell Jeep Cherokee med 2.5/4-syl bensin (innsprøytning) i 3 år nå. Motoren er jo lat som bare det, men jeg tror den kan være en evighetsmaskin hva gjelder slitestyrke. Virker bunn solid og starter alltid (men alt for tørst...) Hadde sikkert vært fint med en turbo på denne, er vel en ganske lavkomprimert motor dette som burde tåle det, men vet ikke om det finnes noe "turbokit" for denne motoren?

I dag skiftet jeg bakfjærer, de gamle var jo fullstendig nedkjørt (rest lasteevne var ca 7,8 kg  ;D). En temmelig omfattende og utfordrende jobb, men nå er den høyst oppegående bak, bokstavelig talt. De gamle fjærene hadde kun 4 blader, og på den ene siden var blad nr. 3 nedenfra knekt. De nye har 5 blader, og bilen er nå blitt meget høy bak.

Men jeg har en jobb til å gjøre, og det er kryssene (drivknutene?) foran. Er det noe spesielt "hokus-pokus" jeg må være klar over eller passe på før jeg starter med dette?
« Siste redigering: Fr.,24,Februar,2012,21,32 av cherokeeboy »

Utlogget Østgaard

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 42
Re: Cherokee Sport 2.5 bensin
« Svar #1 på: Lø.,25,Februar,2012,00,36 »
Ikke så veldig vanskelig å bytte kryss nei :)
Må ha 12kant pipe
Huske å få av klipsa før du banker ut lagera
Vist det er alt for fastgrodd, må du kansje ha presse for å demontere...

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: Cherokee Sport 2.5 bensin
« Svar #2 på: Lø.,25,Februar,2012,09,29 »
Tolvkantpipe eller ringnøkkel, ja. Type 13mm eller 1/2", mener jeg å huske. For å presse ut navet tar du en forlenger, eller annen stang på noen cm, og plasserer mellom gods på aksling og mot nav et sted hvor avstanden blir kortere når hjulet svinger. Deretter fyrer du opp jeepen og svinger på rattet. Da tar servostyringa jobben med å presse ut navet. Mye bedre enn hammer og slegge. Fikk tipset i en eller annen bildetutorial etter å ha søkt på "xj u-joint replacement".
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget cherokeeboy

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Re: Cherokee Sport 2.5 bensin
« Svar #3 på: Ma.,27,Februar,2012,10,52 »
Takker for tips karer! En latvier, dyktig mekaniker, tar jobben for kr. 500, er vel ikke dyrt akkurat ...
Men etter bytte av bladfjærer bak.... er dette riktig? Bilen går jo bokstaveli talt på trynet. Bør jeg heve fronten, og hvordan gjør jeg det?

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Cherokee Sport 2.5 bensin
« Svar #4 på: Ma.,27,Februar,2012,17,20 »
Har du fått originale fjærer?den ser veldig høy ut til å ha kun originale fjærer.Men billigløsningen er å sette på coilspacerere på toppen av spiralfjærene foran,ikke en streetlegal løsning,men det er mange som bruker det,ellers så kan du sette på fjærer som løfter den tilsvarende foran.
Bilen min så slik etter skifte av fjærer(OME Dakar 45 mm)het de ifølge BG Nor.Jeg har i tillegg satt på spacere på 2" for å få bilen i vater ;)

Har vært i garasjen ikveld og da målte jeg på 98`n for å ha et mål på hevinga:
foran er det 21"foran fra hjulbue og ned til senter på felgen og bak er det 20".













« Siste redigering: Ma.,27,Februar,2012,21,02 av xjrebel »
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget cherokeeboy

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Re: Cherokee Sport 2.5 bensin
« Svar #5 på: To., 1,Mars,2012,22,51 »
Takker for det Alf! Skal ta mål selv og se. Jeg har ikke sjekket originalitet på fjærene, men det står vel noe om "made in Germany" på de, og da er de vel neppe originale. For så vidt kan den godt være så høy bak, så sant jeg får løftet den tilsvarende foran.
Jeg har kjøpt et sett med "gummiklosser" hos Bil-Xtra for innpress i spiralfjærene foran, tre på hver side. Klossene kan brukes "liggende" eller "stående", så på høykant skal det vel hjelpe betraktelig. Settet kostet bare 169 kr, men det fantes også et sett der, antakelig slike som du kaller coilspacerere. Et slikt sett koster 189 kr. Hjelper ikke klossene tilstrekkelig, får jeg vel slenge på et sett med slike spacere i tillegg  ::)

Ellers er jeg ganske oppgitt over hvor mye denne 2,5-literen slurper i seg av bensin pr mil nå. På blanda kjøring drar den i seg tett oppunder 1,5 l pr. mil. Har på sommertid faktisk vært "helt nede" på 0,95 på langkjøring, så noe må være helt på trynet nå. Sååå tørste kan da ikke 118 bensinhester være????

Utlogget razmus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Re: Cherokee Sport 2.5 bensin
« Svar #6 på: To., 1,Mars,2012,23,13 »
XJRebel: interessant at du målte 20" bak, for det fjorde jeg også, og min trodde jeg ikke var hevet.. Ligger akslingen på undersiden av bladfjærene?
Nå:
Cherokee XJ -98 2,5TD

Tidligere:
CJ7 -78 4,2b renegade, Cherokee XJ -99 2,5TD, Grand Cherokee -00 4,7b, Wrangler -99 2,5b, Cherokee 3 dørs -96 4b

Utlogget cherokeeboy

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Re: Cherokee Sport 2.5 bensin
« Svar #7 på: Fr., 2,Mars,2012,18,57 »
Bladfærene på min ligger oppå bakakselen slik de gamle gjorde. Er det "valgfritt" hvordanf de monteres?


Utlogget Adrian

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
Re: Cherokee Sport 2.5 bensin
« Svar #8 på: On., 7,Mars,2012,19,25 »
Takker for det Alf! Skal ta mål selv og se. Jeg har ikke sjekket originalitet på fjærene, men det står vel noe om "made in Germany" på de, og da er de vel neppe originale. For så vidt kan den godt være så høy bak, så sant jeg får løftet den tilsvarende foran.
Jeg har kjøpt et sett med "gummiklosser" hos Bil-Xtra for innpress i spiralfjærene foran, tre på hver side. Klossene kan brukes "liggende" eller "stående", så på høykant skal det vel hjelpe betraktelig. Settet kostet bare 169 kr, men det fantes også et sett der, antakelig slike som du kaller coilspacerere. Et slikt sett koster 189 kr. Hjelper ikke klossene tilstrekkelig, får jeg vel slenge på et sett med slike spacere i tillegg  ::)

Ellers er jeg ganske oppgitt over hvor mye denne 2,5-literen slurper i seg av bensin pr mil nå. På blanda kjøring drar den i seg tett oppunder 1,5 l pr. mil. Har på sommertid faktisk vært "helt nede" på 0,95 på langkjøring, så noe må være helt på trynet nå. Sååå tørste kan da ikke 118 bensinhester være????

Er nok ikke helt unormalt forbruk såvidt jeg vet. Min bruker 1.4 på skogsveikjøring og kryper såvidt under literen på langkjøring.

-Adrian
00 Cherokee Sport 2.5 bensin