Skrevet av Emne: Endeleddjobb WJ  (Lest 5943 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #30 på: Fr.,19,Oktober,2012,20,56 »
den store mutteren? er ikke den sveist fast ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #31 på: Fr.,19,Oktober,2012,22,13 »
Grrr... Ser det nå etterat jeg har jobbet meg gjennom med baugfil. Pytt-pytt, det følger med løs mutter til de nye.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #32 på: Fr.,19,Oktober,2012,23,24 »
hehe.. jeg gjorde samme tabben med bakre nedre støtdemperfeste.
Jeg var sikker på at det var løs mutter, for det så slik ut. Også i servicemanualen.
Så til slutt da jeg hadde varmet med gassbrenner og brukt 1 meter forlenger så fikk jeg løs mutteren OG sveisepunktene  ;D
Tror ikke jeg var helt våken og klar...litt enklere å prøve å løsne bare bolten isteden ja  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #33 på: Lø.,20,Oktober,2012,01,13 »
Ferdig  :D

Det gikk stort sett greit. Det var den ene muttern som jeg feilaktig sagde av som skaffet meg litt trøbbel. Jeepen er skrudd sammen, dødgangen i rattet er borte og prøvekjøringen nå ikveld viser at jeepen er litt mer retningsstabil. Den er vel egentlig helt okay, men jeg tror jeg skal spandere på meg en liten forstillingskontroll, dvs justering av spissing på verksted.

Jeg er godt fornøyd med delene bortsett fra styredemperen. Jeg trodde jeg hadde kjøpt en Moog-styredemper. Den jeg fikk var uten merke, produsert i Mexico (i likhet med mange MOPAR-deler), men styredemperen og boltene som fulgte med passer nok bedre til eldre jeeper hvor styredemperen skrus fast gjennom et hull i styrestaget, som feks KJ og ZJ. Uansett, nå står den provisorisk montert på jeepen min inntil jeg enten forlanger en ny eller skaffer noen bolter som passer (til min mutterløse Jeep).

Det var nok litt overkill å bytte styredemper og paralleløstag med tilhørende endeledd fordi disse delene var det mange km igjen på. Det hadde nok vært tilstrekkelig å skifte styrestaget med indre og ytre endeledd.

Avtrekkeren fra Bilxtra til kr 389 var genial. Enkel å bruke. Jeg brukte den på samtlige fire endeledd siden jeg skulle sette på nye endeledd. Hvis jeg skulle ha demontert endeleddene for senere montere de igjen, ville jeg ikke brukt avtrekkeren fordi gummimansjettene ryker med avtrekker. Da ville jeg kun brukt hammer, men ikke på det indre endeleddet på pitmanarmen.

Nye stag var også med på å gjøre jobben enklere fordi jeg slapp å slite med endeledd fastrustet i stagene. Det gjorde også det mulig å justere spissingen ganske nøyaktig ved å stille opp nytt og gammelt stag med endeleddene påmontert før jeg satte de nye stagene på jeepen. 

« Siste redigering: Lø.,20,Oktober,2012,01,30 av Navyen »

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #34 på: Lø.,20,Oktober,2012,01,19 »
Noen bilder til:
« Siste redigering: Lø.,20,Oktober,2012,01,22 av Navyen »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #35 på: Lø.,20,Oktober,2012,04,17 »
Gratulerer med utført jobb  :)

Vedr. styredemperen så er det vel kurant å lage en adapter tilsvarende dette her, hvis du ikke allerede har gjort det da.

2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #36 på: Lø.,20,Oktober,2012,07,31 »
Ja, det er noe slik jeg må lage til. Bolten som fulgte med var for tynn slik at den slarker i foringen. I tillegg var den for kort.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #37 på: Sø.,21,Oktober,2012,10,18 »
Er mutteren til øvre stabstaglenkearmbolt fastsveiset?

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #38 på: Sø.,21,Oktober,2012,11,14 »


Jeg er godt fornøyd med delene bortsett fra styredemperen. Jeg trodde jeg hadde kjøpt en Moog-styredemper. Den jeg fikk var uten merke, produsert i Mexico (i likhet med mange MOPAR-deler), men styredemperen og boltene som fulgte med passer nok bedre til eldre jeeper hvor styredemperen skrus fast gjennom et hull i styrestaget, som feks KJ og ZJ. Uansett, nå står den provisorisk montert på jeepen min inntil jeg enten forlanger en ny eller skaffer noen bolter som passer (til min mutterløse Jeep).


Hvor kjøpte du delene? Har opplevd flere ganger at Morris ( jeep4x4center.com ) sender ut ting som er til andre årganger. De har etter min mening utrolig lite peiling internt på hva som er rett del. Har bestilt mye mer fra Rockauto og aldri opplevd feil, de er også mye bedre/raskere til å sjekke med produsenten om delen passer hvis man er i tvil.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #39 på: Sø.,21,Oktober,2012,11,46 »
Jeg kjøpte hos Rockauto. Godt fornøyd med alt utenom styredemperen.

Forøvrig til innlegget mitt ovenfor, mutteren på øvre bolt på lenkearmen bak var sveist fast. teerex sine eminente bilder viste det, og da var jobben gjort  :)

Det gir meg en utrolig tilfredsstillelse å gjøre disse tingene selv!!

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #40 på: Sø.,21,Oktober,2012,14,30 »
Har god erfaring med Morris, enda ikke fått noe feil.
Men jeg dobbeltsjekker som regel delenr. og forsker litt på egen hånd. Det er ikke alltid de har oppført delen som WJ-del selv om de lagerfører den (f.eks. hub-boltene som passer til flere modeller).
Og så kan de ha feil i varebeskrivelsen. Varenr. var for både venstre og høyre side men de hadde oppført at det var kun for en side (håndbrekksko). Sikkert noen som har bestilt 2 stk. og dermed fått deler til overs.
« Siste redigering: Sø.,21,Oktober,2012,14,32 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #41 på: On.,24,Oktober,2012,18,06 »
Forstillingskontroll utført idag til kr 1250. Mekanikeren bemerket at castervinkelen var litt utenfor toleransen, men siden nedre bærearm ikke kan justeres korrigerte han heller med noe mindre spissing, se vedlagte kontrollskjema. Uansett, resultatet ble meget bra. Jeepen er utrolig bra nå, ikke noe tegn til sporing, tight og fin.

Man får lett litt "blod på tann" her. Ønskelisten videre tror jeg inkluderer ADDCO 634, 7/8 tommers bakre stabstag.
« Siste redigering: On.,24,Oktober,2012,18,19 av Navyen »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #42 på: On.,24,Oktober,2012,19,42 »
usedvanlig detaljert og spesifisert hjulkontroll, tror ikke jeg har sett sånt før.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #43 på: On.,24,Oktober,2012,22,14 »
Det er mulig castervinkel likevel er korrekt. Du har vel diesel? De har som regel "up-country" suspension, d.v.s. litt høyere fjærer for å kompansere for ekstra vekt. Det er som regel to valg på pc`n som brukes til lasermåling, standard eller up-country. Men det har nok liten betydning, tror ikke det er mye forskjeller.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #44 på: On.,24,Oktober,2012,23,12 »
Ja, jeg har diesel. Jeg var ikke klar over at fjæringen var annerledes, men det er logisk. Jeg så på PCen på hjul/forstillingsverkstedet at man kunne velge enten "standard suspension" eller "up-country, og jeg proklamerte kjekt og selvsikkert at min jeep hadde standard fjæring. Likevel ser jeg av verkstedshåndboken at min caster er utenfor toleransen. Men som sagt, forstillingsmannen bekymret seg ikke over dette.

Forøvrig var det såkalt optisk/fotocelle hjulstillingsutstyr de hadde. Laser er på vei ut. 

Når det gjelder verdiene i skjemaet over er de uttrykt i grader og minutter mens verkstedhåndboken oppgir verdiene i desimaltall. Eksempelvis er spissing på + o,2 grader det samme som + 0 grader og 12 minutter. Da forstillingsmannen sa han ville legge spissingen på 10 minutter ble jeg skeptisk fordi jeg var opptatt av retningstabilitet og fordi tommelfingerregelen var: Mye spissing = stabilitet, negativ spissing = sporing. Til dette sa forstillingsmannen seg delvis enig, men at man idag i større grad økte caster dersom man ønsket bedre retningsstabilitet.

Tilslutt må jeg si at jeg er utrolig godt fornøyd med jeepen. Den har vist seg bedre enn det jeg hadde forventet  :)