Skrevet av Emne: Endeleddjobb WJ  (Lest 5942 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #15 på: Sø.,14,Oktober,2012,01,29 »
Denne er ganske bra, elegant måte å demontere på. Dog ville jeg ikke brukt hammern på pitmanarmen da.

http://www.youtube.com/watch?v=HiayOVEk3gk&feature=related

Forresten kan jeg ikke se emailadressen din. Da er det vel slik at bare en selv kan se det.
« Siste redigering: Sø.,14,Oktober,2012,01,35 av Navyen »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #16 på: Sø.,14,Oktober,2012,01,41 »
Ja har sett den. Han har en del fine snutter, youtube er et skattekammer sånn sett.
Tror ikke den tar skade av noen hammerslag, noen ganger er man bare nødt. Jeg ble også nødt.
Hadde avdrager på i spenn men den ville ikke løsne men etter et par slag kom den løs.
Hadde allerede knekt en (biltema) avdrager pga. at jeg ikke ville banke.
« Siste redigering: Sø.,14,Oktober,2012,01,44 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #17 på: Sø.,14,Oktober,2012,01,55 »
Det var den videoen som fikk meg til å vurdere stagene i tillegg til endeleddene ettersom jeg hverken har varme eller skrustikke i garasjen. Jeg får fintenke på om jeg skal gå for Crown eller Moog frem til mandag kveld. Det blir uansett ca 300 USD inkl porto, eksl mva.

Vurderingsgrunnlag under

Morris:
+ Jeg får med styredemper og avtrekkerverktøy
+ Jeg får muligens rabatt i kraft av mitt yrke
- Crown mener enkelte ikke er like bra som MOPAR og eksempelvis Moog

Rockauto:
+ Moog-deler
- Høy porto

Direkte fra Moog:
+ Moog naturligvis
+ Lav porto
- Høyere pris på delene

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #18 på: Sø.,14,Oktober,2012,01,59 »
Jeg varmet ikke, brukte kun godt med CRC rustløser. Men skrustikke er nesten et must ja.

Har et lett gammelt arbeidsbord med skrustikke på. Har det enten ute eller inne alt ettersom, men det står stort sett ute. Noen ting passer best å gjøre ute, iallefall i sommerhalvåret eller forsåvidt uansett under et eller annet tak eller teltoverbygg. Slik som heftig vinkelsliping/kutting, pussing, maskinell stålbørsting, rustbanking, sandblåsing, sveising osv.

Vedr. Moog så ga en mekanikervenn nærmest opp å montere et Moog-endeledd i 2009 men som nevnt før hadde jeg tilfeldigvis et billigledd liggende der gjengene ikke var så trange. Mulig at det hadde gått med mere smøring og tålmodighet.
Det er jo uansett fort gjort å skifte disse leddene bare man husker å smøre med kobber eller alupasta ved monteringen så det ikke ruster fast igjen. Evt. sånn tjæremiddel som jeg har kjøpt en flaske av men ennå ikke brukt.

« Siste redigering: Sø.,14,Oktober,2012,02,08 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #19 på: Sø.,14,Oktober,2012,02,07 »
Ja, jeg satser på CRC. Jeg brukte WD-40 da jeg monterte tilhengerfeste inne på mitt strøkne garasjegulv av stålet betong. Det var ikke noe særlig fordi WD-40 gir gigantiske svarte flekker.

Jeepen har ennå tilgode å slippe fra seg en eneste oljedråpe på garasjegulvet!! Det synes jeg er imponerende for en elleve år gammel jeep.

Kobber- eller alupasta, på konen?
« Siste redigering: Sø.,14,Oktober,2012,02,09 av Navyen »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #20 på: Sø.,14,Oktober,2012,02,09 »
har du sjekket at det faktisk er olje igjen på jeepen da ?  ;)

Min drypper stort sett kun litt frostvæske mellom girkasse og motor. Har ennå ikke fått lokalisert årsaken helt, men det er ikke så mye at det gjør noe inntil videre.
« Siste redigering: Sø.,14,Oktober,2012,02,11 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #21 på: Sø.,14,Oktober,2012,02,13 »
Jeg utførte jo min første oljeskift på sikkert mer enn 20 år for bare en uke siden. Stolt!!

Kona kommer hjem fra vakt imorgen tidlig, så jeg bør tørne inn.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #22 på: Sø.,14,Oktober,2012,02,15 »
Ja god natt  :)
Da går jeg ut og tar et par bilder jeg  :P

Alupasta på gjengene. Litt på konen kan vel ikke skade det heller (ikke på kona da  ;D)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #23 på: Sø.,14,Oktober,2012,02,16 »
Dette har du helt sikkert sjekket, men hva med varmeapparatslangene, der hvor de går inn på rørene til varmeregisteret, like under peilepinnen til gearkassa, på høyre side inntil torpedoveggen?

God Natt!!

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #24 på: Sø.,14,Oktober,2012,15,32 »

Jeg har også litt slakk i lenkearmene til stabstaget bak. Ønsker derfor å bytte foringer, evt nye lenkearmer. I tillegg tror jeg at jeg vil bytte boltene til lenkearmene fordi det virker som de slarker inne i stålhylsene i foringene. Hvor handler man bolter til lenkearmene?


Det er plasthylser som teerex har nevnt ja, litt dårlig konstruksjon fra fabrikk.
Du finner løsningen her http://www.wjjeeps.com/swaybars.htm

"Adding link arm washers (rear bar)

Due to the protusion on the factory link arm bolt, it is recommended to add a 1-1/4" washer (3/4" inside diameter) to each side, as shown in the photo above.


"
Tilbake til endeleddene. Hvorfor selger Rockauto to forskjellige typer endeledd til WJ med forskjellig delenr? Den ene typen koster ca 25 USD, mens den andre typen koster ca 45 USD.

Cryslercrap: Jeg antar den rimelige varianten av Mogg er OK. Jeg ser du har solgt jeepen, hva blir erstatningen?

Nå finner jeg kun en type Moog endeledd, de til ca. $25, jeg monterte disse og kvaliteten er bra.
Erstatter, tja si det.. noe med 4x4, god plass og dieselmotor. En Commander 3.0CRD hadde vært flott, men det blir dyrt når man skal ha inn baksetet  ::)

Rabattkoder til Rockauto finner du forresten her http://www.offroad.no/forum/topic/116210-rockauto-rabattkoder/page__st__20






Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #25 på: Sø.,14,Oktober,2012,17,47 »
Jeg hadde allerede funnet fram skiver, selv før jeg hadde lest at det var anbefalt  :)
(rustfrie med 19 mm hull)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #26 på: Sø.,14,Oktober,2012,23,34 »
Takker for anbefalinger og inspirasjon til å gjøre jeepen enda bedre. Jeg gikk for full pakke ++ med Moog fra Rockauto, se under. Det er veldig lett å la seg rive med, men forhåpentligvis blir dette en engangsforetredelse. Det er tross alt bedre å gjøre det skikkelig når jeg først er i gang. Ved å skifte alle fire endeleddene kan jeg ihvertfall nøye seg med en stk forstillingskontroll/justering av spissing.

Bestillingen betalt via Paypal nå ikveld. Iht Rockauto webside vil forsendelsen ta noen dager ekstra dersom man bestiller varer som ligger på ulike lagere. I mitt tilfelle skal alle varene komme fra samme lager. Jeg gir tilbakemelding når delene har ankommet + når de er montert :)

Part Number Part Type Price EA Core EA Quantity Total
2000 JEEP GRAND CHEROKEE 4.7L V8 SOHC 
MOOG ES3475 Tie Rod End $ 23.79 $ 0.00 1 $ 23.79
MOOG ES3474 Tie Rod End $ 23.79 $ 0.00 1 $ 23.79
MOOG DS1453S Tie Rod End Adjusting Sleeve $ 19.23 $ 0.00 1 $ 19.23
MOOG K3202 Stabilizer Bar Link $ 17.87 $ 0.00 2 $ 35.74
MOOG ES3473 Tie Rod End $ 23.79 $ 0.00 1 $ 23.79
MOOG ES3472 Tie Rod End $ 23.79 $ 0.00 1 $ 23.79
MOOG DS1452S Tie Rod End Adjusting Sleeve $ 24.79 $ 0.00 1 $ 24.79
MOOG SSD107 Steering Damper $ 44.79 $ 0.00 1 $ 44.79
Shipping Express Mail International $ 214.51
Order Total   $ 434.22

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #27 på: Sø.,14,Oktober,2012,23,56 »
Ja, det blir rimeligere m.t.p. frakt når man bestiller alt fra samme "warehouse".

Edit: ser du bestilte express shipping? Min erfaring er at delene uansett kommer ganske kjapt over dammen, det er tollklarering på Gardermoen som tar tid, samt at jeg har opplevd noe "treghet" hos Postvesenet i Norge, som er agent for FedEx.
« Siste redigering: Ma.,15,Oktober,2012,00,06 av Chryslercrap »

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #28 på: Fr.,19,Oktober,2012,19,11 »
Da var Moog-delene fra Rockato i hus etter kun 4,5 døgn. Shippingen "Express Mail International" var default-valget og det billigste alternativet, i mitt tilfelle var det standard USPS. Det var mulig å velge noen litt dyrere Fedex-varianter. Rockauto sendte delene i fire forskjellige forsendelser/esker. Selve rørene til styre- og parallellstag var i hvar sin forsendelse med pris på hhv. 20 og 25 dollar. Dette gjorde at jeg slapp å betale toll på to av pakkene. For de to andre loppet Staten m. fl. meg for tilsammen kr 490.

Som jeg nevnte tidligere er det tilsynelatende to forskjellige Moog-endeledd til WJ å få kjøpt på Rockauto. Prisen og delenr er ulikt dersom man velger 3.1TD. Velger man 2001 årgang kommer bare den lille 2,7 liters dieselen opp. Derfor plukket jeg deler fra 2000 og 4,7 liter. Alle fire endeleddene har smørenippel, greit nok.

Men nå: Til arbeid!!

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #29 på: Fr.,19,Oktober,2012,20,51 »
Rapport fra garasjen: Fått av styrestaget, takk til teerex om Bilxtra avtrekker, den gjorde jobben med å få av det indre endeleddet på pitmanarm lett.
Nå har jeg imidlertid støtt på litt kvist ettersom jeg ikke klarer å få av den store mutteren på styredemperen. Må se om jeg har vinkelslipern i boden, ellers må jeg skru sammen ikveld med halvgjort jobb..