Skrevet av Emne: Endeleddjobb WJ  (Lest 5941 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Endeleddjobb WJ
« på: Lø.,13,Oktober,2012,20,10 »
Hei

Jeg har slakk i begge endeleddene i styrestaget, mest i enden mot styresnekken og litt i den andre enden ute ved hjulet. Endeleddene på parallellstaget er tilsynelatende bra og uten slakk. Styresnekken er tight og helt uten slakk. Jeg har litt dødgang i rattet og det virker som det kun er endeleddene i styrestaget som forårsaker dødgangen i rattet. Jeepen sporer på dårlig vei, på bra asfalt går den snorrett.

Jeg ønsker å bestille nye endeledd, enten bare de to på styrestaget, eller eventuelt full pakke: Alle fire endeledd, nytt styrestag og nytt parallellstag for å forenkle jobben, og en ny styredemper (det er lett å bli revet med og inspirert av diverse tråder her på forumet:).

Er det noen som kan anbefale en bra forretning/webside som selger Jeep-deler av god kvalitet og til fornuftig pris?
« Siste redigering: Lø.,13,Oktober,2012,20,25 av Navyen »

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #1 på: Lø.,13,Oktober,2012,22,12 »
Evt, kan noen anbefale en endeledd-fabrikant som er bra.

Er endeledd fra Crown Automotives OK for normal gatebruk? De selger Crown-deler hos Morris 4x4. Har noen erfaringer med Crown endeledd?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #2 på: Lø.,13,Oktober,2012,23,22 »
Har handlet to større ordrer hos Morris og kan godt anbefale dem. Siste leveranse kom lynraskt og rimelig frakt til tross for 4 relativt store kolli.
Crown tror jeg er bra saker. Har montert en del Crown-deler. http://www.crownautomotive.net/

"For over 45 years, Crown Automotive has been the leading manufacturer and distributor of replacement parts for Jeep® vehicles. With over 8,000 different part numbers, including many factory-discontinued items, we offer you exceptional quality that is only matched by an exceptional warranty."

Kanskje ikke så dumt å bestille nye stag også, men det var ikke så altfor tung jobb å få løs leddene fra de gamle med litt tålmodighet, rett verktøy og CRC. Husk det er venstregjenger i ene enden av stagene, tror det var venstre side som hadde venstregjenger.
Jeg smurte alupasta på gjengene før montering.
Målte også fra enden av staget til senter av leddet (på baksiden/undersiden) før demontering for å få ca samme avstand på de nye. Om man bytter stag kan det være lurt å kontrollmåle lengden mot de gamle.
« Siste redigering: Lø.,13,Oktober,2012,23,36 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #3 på: Lø.,13,Oktober,2012,23,38 »
Eller smørbare Moog styreledd fra f.eks Rockauto.(med smørenippel)
http://www.rockauto.com/

MOOG Part # ES3475    Problem Solver 
Problem Solver - incl. powdered-metal gusher bearing to allow grease to penetrate bearing surfaces; Front Left Inner To Pitman Arm
 

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #4 på: Lø.,13,Oktober,2012,23,51 »
Takker. Jeg forstår det slik at amerikanerne har outsourca det meste av bildeleproduksjonen, endel til Mexico, men mer og mer til Kina. Jeg har også lest på jeepforum.com at Moog er, eller ihvertfall var, et trygt valg.

Rockauto virker litt mer komplisert å handle fra, eller tar jeg feil? Er Rockauto raske med levering?

Er den kritikken som ligger inne på jeepforum.com av rimligere varianter som feks Omix mest å betrakte som gjeldende for ekstrem belastning ved terrengkjøring i kombinasjon med heving?

Er en Rancho styringsdemper for heftig til en standard Grand Cherokee? (dvs standard hjuldimensjon og ikke hevet)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #5 på: Lø.,13,Oktober,2012,23,57 »
Det virker som om leddet på styrestaget på høyre side (det øvre) har smørenippel som standard uansett.
Har iallefall 2-3 slike ledd med nippel (1 fra Moog men gjengene var fryktelig tighte), så jeg monterte et ledd fra Morris isteden.
Et billigledd hadde dårlig gummimansjett, det holdt bare et års tid. Betalte en slikk og ingenting for et sett med alle 8 ledd/kuler men 2 av bærekulene var jo feil type (omegaautostore på ebay).
Det var forøvrig der jeg slipte ned metallet litt, det var en støpekant der som det virket som om lå an mot gummien.
Jeg mener det originale leddet der også hadde nippel.
« Siste redigering: Sø.,14,Oktober,2012,00,22 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #6 på: Sø.,14,Oktober,2012,00,13 »
Hvordan er mansjettene på Crown-endeleddene fra Morris?

Ingen av mine endeledd har smørenippel og jeg antar de har stått på jeepen siden den var ny.

Tar det lang tid å få deler fra Rockauto?

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #7 på: Sø.,14,Oktober,2012,00,14 »
Hmm, jeg tror WJ kun har 2 stk. smørenippler originalt, øvre opphengskule høyre/venstre?

Moog mener jeg skal være brukbart ja, har aldri prøvd Omix..
Ellers så er det enkelt og greit å handle fra Rockauto, varene ankommer etter 8-10 dager med rimeligste fraktalternativ.
Og du får sporing/tracking sendt på mail.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #8 på: Sø.,14,Oktober,2012,00,22 »
grei oversikt her over delenr. osv. http://www.crownautomotive.net/category/WJ-Steering-Parts.html#52088461
husk Left Hand Drive  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #9 på: Sø.,14,Oktober,2012,00,32 »
Takker. Strøken forstilling på jeepen din teerex, imponerende jobb etter rustangrepet. Utfordringene på bakstillingen er jo bagatellmessige til sammenligning.

Jeg har også litt slakk i lenkearmene til stabstaget bak. Ønsker derfor å bytte foringer, evt nye lenkearmer. I tillegg tror jeg at jeg vil bytte boltene til lenkearmene fordi det virker som de slarker inne i stålhylsene i foringene. Hvor handler man bolter til lenkearmene?

PS! Når jeg trykker på nicken min (Navyen) vises emailadressen min. Kan alle se min emailadresse?
« Siste redigering: Sø.,14,Oktober,2012,00,34 av Navyen »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #10 på: Sø.,14,Oktober,2012,00,36 »
De nedre boltene er helt spesielle iallefall.
Det er forøvrig plastforing nede mot selve stabstaget og metallforing oppe.
Disse lenkearmene koster jo ikke allverden så det er vel bare å bytte dem om de er dårlige.

Eneste utfordring for meg i jobben med bakstillingen nå er at tempen ute kryper nedover nå, og lager krøll for evt. lakkering og slikt.
Men får klaske på understellsmasse isteden der det er nødvendig. Og Rust-Bjørn funker ned til 5 grader.
Men de fleste delene som skal gjøres noe med tar jeg inn.
Får legge glad-pack på kontrollarmene bak før montering. Jeg brukte nemlig understellsmasse på spray som aldri tørker  :(
Men glad-packen blir jo da limt fast og det skulle vel ikke gjøre noe.

Ser ingen epostadresse til deg Navyen  :)
« Siste redigering: Sø.,14,Oktober,2012,01,25 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #11 på: Sø.,14,Oktober,2012,00,46 »
Supert, ikke det at jeg har noe å skjule, men det er uansett greit å vite om det ettersom emailadressen inneholder fullt navn.

Hva er det andre prosjektet som får stå innendørs? Du nevnte det i en annen tråd uten å avsløre hva slags veteran.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #12 på: Sø.,14,Oktober,2012,01,01 »
Du ser vel min epostadresse men den er ikke direkte avslørende vedr. navn iallefall  :)

Har en -78 Audi 100 GL5E automatic i garasjen, mangler bare montering av girkasse/diff. Bile ble kjøpt ny av min far, så det var den første bilen jeg kjørte. Og den fikk kjørt seg bra på 80-tallet.
Egentlig en enkel jobb (forutsatt ryddet garasje) siden jeg har deler liggende. Diffen tok kvelden i 1995, 2 mnd. etter hellakkering. Antagelig manglende smøring/oljeskift på diffen. Det står i serviceinfo at den er smurt "for life" men har nå i ettertid lest at det er bare tull.

Men siden den har stått i 17 år så frykter jeg at det blir vrient å få start på den igjen (mekanisk bensininnsprøytning). Har heller ikke turt å se i batterirommet. "Glemte" å ta batteriet ut, og det har vært -16 grader enkelte vintre.
Vet ikke helt hvorfor den har stått så lenge foruten at jeg har hatt nok av biler ellers, så den ble nedprioritert i mange år.
Skulle jo få den ferdig til 30-års dagen i 2008 men den står nå like tildekket og full av pappesker på panser og tak og fullstappet av ting under bilen også, og garasjen er trang nok fra før av  :)
Slik så den ut i ca 1980  :)
« Siste redigering: Sø.,14,Oktober,2012,01,10 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #13 på: Sø.,14,Oktober,2012,01,12 »
Bra bil med fin femsylindret lyd  :) Jeg kjørte en ca 10 år gammel 80CC for sånn ca tyve år siden. Etter det har jeg hatt to stk quattro.

Tilbake til endeleddene. Hvorfor selger Rockauto to forskjellige typer endeledd til WJ med forskjellig delenr? Den ene typen koster ca 25 USD, mens den andre typen koster ca 45 USD.

Cryslercrap: Jeg antar den rimelige varianten av Mogg er OK. Jeg ser du har solgt jeepen, hva blir erstatningen?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Endeleddjobb WJ
« Svar #14 på: Sø.,14,Oktober,2012,01,16 »
Morris har mange deler der det er 2 varianter. Den ene har en M ved delenr. og det står vel da for Mopar original siden de er dyrere.
Kanskje samme hos Rock ?

PS! bare fortsett å spørre om ting og tang. Jeg satser på å nå 1000 innlegg før årsskiftet  ;D Det gjelder å ha et mål.
« Siste redigering: Sø.,14,Oktober,2012,01,24 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.