Skrevet av Emne: Justering av Lockdown innslag  (Lest 5487 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Melhus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Justering av Lockdown innslag
« på: To.,20,Oktober,2011,14,32 »
Hadde den glede av å feriere i Danmark og Tyskland i sommer og fikk da brukt Lockdown funksjonen på gearkassa hele tiden, men hvorfor er den satt helt oppe på 120km/t på f.eks. BMW 5 serie legger den seg inn på 80km/t.
Er det da noen som vet om det er mulig å justere dette innslaget? Om det er elektronisk styrt så må det jo gå ann å få det f.eks. Satt til 80km/t da omdriningene vil gå ned 3-400 og da sparer man so litt drivstoff.
99' WJ 3,1 Limited 265/65-17

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Justering av Lockdown innslag
« Svar #1 på: To.,20,Oktober,2011,15,03 »
Du finner flere tråder ang. emnet her inne på forumet.
Søk på lock-up samt se den lange tråden her http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,3614.0.html .
Kassa heter RE44.
Vi er mange som irriterer oss over problemet ja.
Helt utrolig at ikke problemet ble tatt tak i av kunder, forhandlere og forbrukerorganisasjoner allerede for 10-11 år siden. Noen har sovet godt i timen sin.
« Siste redigering: To.,20,Oktober,2011,15,06 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Melhus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Re: Justering av Lockdown innslag
« Svar #2 på: To.,20,Oktober,2011,16,53 »
Ja nå har jeg lest 10 sider med innlegg men som svensken sa: för mycke prat och för lite hockey!  Ok jeg skal se om vi ikke får blåst liv i denne eller den andre tråden.....
99' WJ 3,1 Limited 265/65-17

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Justering av Lockdown innslag
« Svar #3 på: To.,20,Oktober,2011,17,08 »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Melhus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Re: Justering av Lockdown innslag
« Svar #4 på: To.,20,Oktober,2011,20,39 »
Ser at postene har stoppet opp, så jeg prøver en ny vei.... Det må da være noen spesialister innen Diseltuning som evner å gå inn å forandre ett tall i programlinjen!?! Har kontaktet flere og venter på svar....
99' WJ 3,1 Limited 265/65-17

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Justering av Lockdown innslag
« Svar #5 på: To.,20,Oktober,2011,20,45 »
det ligger nok ikke i dieselstyringsenheten  men i en egen PCM (powertrain control module). Side 7 i langtråden.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Melhus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Re: Justering av Lockdown innslag
« Svar #6 på: To.,20,Oktober,2011,22,39 »
Joda det har det helt rett i.... Jeg bare skriver litt sånn "enkelt"  :)

Har kontaktet en del spesialister på bilelektronikk om saken samt spurt "Benny"

http://tv2-wordpress.eonbit.com/benny/benny-arkiv/?vasthtmlaction=viewtopic&t=31792.00

Når Tomas har brukt så mye energi på dette så kan jeg prøve litt også...
99' WJ 3,1 Limited 265/65-17

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Justering av Lockdown innslag
« Svar #7 på: Fr.,21,Oktober,2011,00,42 »
hadde vært litt av en julegave hvis noen hadde energi nok til å greie å løse saken ja  :D
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Justering av Lockdown innslag
« Svar #8 på: Fr.,21,Oktober,2011,21,05 »
Ser at postene har stoppet opp, så jeg prøver en ny vei.... Det må da være noen spesialister innen Diseltuning som evner å gå inn å forandre ett tall i programlinjen!?! Har kontaktet flere og venter på svar....

Har pratet med de her http://diesel-power.no/ og fikk beskjed om at programmering skulle la seg gjøre, de har ihvertfall utstyr som kommuniserer med elektronikken på diesel-Jeep, og det er det ikke mange som har, bortsett fra merkeforhandler.

Har ikke hatt tid til å forske mere på dette, men tenkte jeg skulle koble lock-up på bryter, enkelt og greit  :)

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Justering av Lockdown innslag
« Svar #9 på: Fr.,21,Oktober,2011,21,27 »
det ligger nok ikke i dieselstyringsenheten  men i en egen PCM (powertrain control module). Side 7 i langtråden.

Jeg tenkte litt på dette med å sette inn en PCM fra en bensin Jeep, for å få lock-up på riktig plass, men det lar seg ikke gjøre siden gløding og diverse ligger i PCM, ellers hadde det jo vært veldig enkelt  :) er jo converteren som gjør at kassene oppfører seg forskjellig i en bensin bil mot en diesel bil.

Utlogget Melhus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Re: Justering av Lockdown innslag
« Svar #10 på: Lø.,22,Oktober,2011,03,40 »
Ja det er nok noen parameter som ikke går overens ved å sette bensin modulen i diselbilene om jeg forstår det riktig ut i fra debatten på de andre trådene om dette. Jeg vil også tro at det vil være forskjeller på f.eks. Turtall. Bryter er en mulighet men som de har tatt opp på trådene - hva om man glemmer å slå det av...? Hvordan vil kassa tåle å være i lockdown under la oss si 60 som er ca. der den legger inn lavere gear!?

Det de fant ut i de andre trådene er at det siste parameteren er der hvor 74 mph ligger som verdi.... For de med kunnskap og utstyr burde det være mulig å endre, dette - særlig da bilene er utenfor garantitiden.

Har mailet med et firma i England som skulle se om det lot seg gjøre å lage et relé som settes imellom PCM enheten og kontakten som "oversetter" signalet. Plug & Play altså.
99' WJ 3,1 Limited 265/65-17

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Re: Justering av Lockdown innslag
« Svar #11 på: To.,14,Juni,2012,13,08 »
Ja det er nok noen parameter som ikke går overens ved å sette bensin modulen i diselbilene om jeg forstår det riktig ut i fra debatten på de andre trådene om dette. Jeg vil også tro at det vil være forskjeller på f.eks. Turtall. Bryter er en mulighet men som de har tatt opp på trådene - hva om man glemmer å slå det av...? Hvordan vil kassa tåle å være i lockdown under la oss si 60 som er ca. der den legger inn lavere gear!?

Det de fant ut i de andre trådene er at det siste parameteren er der hvor 74 mph ligger som verdi.... For de med kunnskap og utstyr burde det være mulig å endre, dette - særlig da bilene er utenfor garantitiden.

Har mailet med et firma i England som skulle se om det lot seg gjøre å lage et relé som settes imellom PCM enheten og kontakten som "oversetter" signalet. Plug & Play altså.

Da har jeg koblet opp en bryter som er strategiskt plassert for å aktivere lock-up, to timers jobb inkludert kaffepause(r) en motstand på 33 Ohm og en bryter, vipps, så kan jeg aktivere lock-up manuelt, dette er noe alle som har Jeep WJ med 3,1 diesel vurdere, vridmomentet på det lave turtallet (som forøvrig er omtrent det eneste positive jeg vil si om denne motoren) får man nå utnyttet mye mer, og noe drivstoff besparende er det også, en kjekk liten jobb hvor dere får veldig mye valuta for.

Utlogget Melhus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Re: Justering av Lockdown innslag
« Svar #12 på: To.,14,Juni,2012,14,00 »
Det fungerer bra? Hvor lavt i km/t kan du kjøre uten problemer? F.eks. Om du ligger i 80 og kjører inn i rushtrafikk som kjører kanskje 60km/t slår du den av eller går det greit?

Ja jeg venter på motstanden i posten så jeg også får montert dette... Jeg tror både forbruk og generell komfort vil bli bedre.
99' WJ 3,1 Limited 265/65-17

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Re: Justering av Lockdown innslag
« Svar #13 på: To.,14,Juni,2012,16,04 »
det har jeg ikke prøvd enda, slår den bare av når hastigheten kommer ned i ca. 75 km/t.
Om du skal ta av den sorte plastsaken på kontakten inn på hjernen for å få "splica" koblinga uten att det blir visende, så skal du være litt forsiktig så du ikke drar ut noen av ledningene i koblingene lenger inn i kontakten, deg gjorde jeg nemelig, så en eller to ledninger kom ikke helt inn i pinnene i hjernen, fikkla ei stund før jeg fikk alle pinnene på plass igjen, men nå ser det bra ut. Jeg monterte en liten metall vippebryter i senterkosollen rett under hvor du åpner opp den lille rommet mellom setene, da er bryteren rett ved gearspak så det passa meg bra.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Re: Justering av Lockdown innslag
« Svar #14 på: Lø.,23,Juni,2012,17,43 »
VELDIG fint at noen tar initiativet for å løse dette for "oss alle" her i klubben. Kunne vi få en nærmere beskrivelse av nøyaktig hva du/dere har gjort. Hvordan lager vi en switch? Oppskrift, rett og slett.

Fin jobb for en regnfullt sommerdag.