Skrevet av Emne: turbo feil eller bare lat bil????  (Lest 5486 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget lenevo

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 73
turbo feil eller bare lat bil????
« på: Sø.,20,Mars,2011,10,16 »
hei

jeg har en grand cherokee 2,5 td 96 mod,, som jeg låste meg ute av i dag:)  fikk låne en cherokee 2,5 td 1998 mod
hjem for og hente ekstra nøkelen,, det første jeg la merke til var en lettere cluth og gass pedal og en hissig motor i forhold til min..

trodde ikke det var så stor forskjel på mottoren på 2 år,, lurer kanskje på om turboen i min er dårlig,
Min bil var som og kjøre 2,5 d  uten turbo i forhold..

Noen som har noe peilling???
Jeep Grand cherokee 2,5 TD 1996

Chryslercrap

  • Gjest
Re: turbo feil eller bare lat bil????
« Svar #1 på: Sø.,20,Mars,2011,12,44 »
Mulig du har den "gamle" utgaven av 2,5 td, med ren mekanisk dieselpumpe?
De fikk vel elektronisk styrt dieselpumpe og annen turbo (mitsubishi) i 96/97, men er ikke sikker på når dette ble endret.

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: turbo feil eller bare lat bil????
« Svar #2 på: Sø.,20,Mars,2011,13,53 »
en  grand er vel litt tyngre enn en normal cherokee ?
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget lenevo

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 73
Re: turbo feil eller bare lat bil????
« Svar #3 på: Sø.,20,Mars,2011,21,06 »
Mulig du har den "gamle" utgaven av 2,5 td, med ren mekanisk dieselpumpe?
De fikk vel elektronisk styrt dieselpumpe og annen turbo (mitsubishi) i 96/97, men er ikke sikker på når dette ble endret.

hvordan sjekker man om man har den gamle typen?? går det an og oppgradere til elektronisk styrt pumpe og turbo??
Jeep Grand cherokee 2,5 TD 1996

Chryslercrap

  • Gjest
Re: turbo feil eller bare lat bil????
« Svar #4 på: Sø.,20,Mars,2011,21,36 »
Mulig du har den "gamle" utgaven av 2,5 td, med ren mekanisk dieselpumpe?
De fikk vel elektronisk styrt dieselpumpe og annen turbo (mitsubishi) i 96/97, men er ikke sikker på når dette ble endret.

hvordan sjekker man om man har den gamle typen?? går det an og oppgradere til elektronisk styrt pumpe og turbo??

Det enkleste er kanskje å kjøre innom din lokale Chrysler/Jeep forhandler, mulig du får svar der?
Eller undersøk litt på forumet til XJ/MJ, sikkert noen der som har god peiling på 2,5 td.
Blir en del ombygging/arbeid for å bytte dieselpumpe, så det er nok ikke verdt jobben.
Hvis det viser seg at du har den "gamle" dieselpumpa, så kan du få justert opp dieselmengde og turbotrykk hos et verksted, da øker du effekten.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: turbo feil eller bare lat bil????
« Svar #5 på: Ti.,22,Mars,2011,21,24 »
Du har samme motor som sitter i 3.1, bare en sylinder mindre :-)

Jeg har hatt problemer med min WJ 3.1 nå i det siste. Den har gått som en dass, og sliti med å komme opp i 120 på motorvei. en forbikjøring når jeg lå i 80 kunne jeg bare glemme.
Fikk målt min bil med odb2 leser hos jeepforhander, og fikk feil på "needle movement" på dyse nr 1. Den første dysa skal det være elektnroikk på, og en ledning koblet til.
Jeg byttet min idag, og det ble skikkelig bra  ;D nå drar den som den skal igjen.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget lenevo

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 73
Re: turbo feil eller bare lat bil????
« Svar #6 på: Ma.,11,April,2011,10,52 »
Du har samme motor som sitter i 3.1, bare en sylinder mindre :-)

Jeg har hatt problemer med min WJ 3.1 nå i det siste. Den har gått som en dass, og sliti med å komme opp i 120 på motorvei. en forbikjøring når jeg lå i 80 kunne jeg bare glemme.
Fikk målt min bil med odb2 leser hos jeepforhander, og fikk feil på "needle movement" på dyse nr 1. Den første dysa skal det være elektnroikk på, og en ledning koblet til.
Jeg byttet min idag, og det ble skikkelig bra  ;D nå drar den som den skal igjen.

hva kostet ny dyse og hva måtte du ut med for og lese obd2 porten? har skjønt det sån at det er kommet elektronisk diselpumpe, ny turbo og elektronisk gass i motsetning til wire som det er på min, min er ganske hard og trykke inn, det samme er clutchen, ble bedere med ny olje på kassene da
Jeep Grand cherokee 2,5 TD 1996

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: turbo feil eller bare lat bil????
« Svar #7 på: Ti.,12,April,2011,00,57 »
hei

jeg har en grand cherokee 2,5 td 96 mod,, som jeg låste meg ute av i dag:)  fikk låne en cherokee 2,5 td 1998 mod
hjem for og hente ekstra nøkelen,, det første jeg la merke til var en lettere cluth og gass pedal og en hissig motor i forhold til min..

trodde ikke det var så stor forskjel på mottoren på 2 år,, lurer kanskje på om turboen i min er dårlig,
Min bil var som og kjøre 2,5 d  uten turbo i forhold..

Noen som har noe peilling???

Prøv å koble ut EGR-ventilen, så kanskje det blir litt mere puff i den gamle td'n ;-)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget lenevo

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 73
Re: turbo feil eller bare lat bil????
« Svar #8 på: Lø., 4,Juni,2011,21,25 »
hva er egr ventil
Jeep Grand cherokee 2,5 TD 1996

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: turbo feil eller bare lat bil????
« Svar #9 på: Sø., 5,Juni,2011,23,35 »
Egr står for "exhaust gas resirculation" og det er rett og slett en ventil som slipper inn uforbrente gasser fra eksosen inn igjen i innsuget og det blandes med frisk luft. Det sier seg vel seg selv at det ikke er helt bra for motoren. På en bensinmotorer bør den helst være der ettersom jeg har forstått, men på en diesel kan du sammenlikne det med at du innhalerer pusten din igjen etter at du har pustet ut, og da vil mann jo yte mindre enn om man bare får puste inn frisk luft. Det er mange bra fordeler med å koble ut/blokkere egr ventilen. Motoren soter mindre så olja holder seg renere lengre og blir ikke så fort "sur". Det blir en litt høyere forbrenningstemperatur, men det har ingenting å si. motoren bruker faktisk også litt mindre diesel.

Du kan lese litt mer om det på Wikipedia: en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation
også "In diesel engines"
« Siste redigering: Lø.,25,Juni,2011,12,08 av Knudie »
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget lenevo

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 73
Re: turbo feil eller bare lat bil????
« Svar #10 på: Fr.,10,Juni,2011,11,04 »
Hei igjen

hvordan går man frem for og koble ut egr  ventilen??
Jeep Grand cherokee 2,5 TD 1996

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: turbo feil eller bare lat bil????
« Svar #11 på: Fr.,10,Juni,2011,12,23 »
Kan komme med bilde og forklaring ;)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget lenevo

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 73
Re: turbo feil eller bare lat bil????
« Svar #12 på: Fr.,10,Juni,2011,15,57 »
det hadde hvert gull ;D
Jeep Grand cherokee 2,5 TD 1996

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: turbo feil eller bare lat bil????
« Svar #13 på: Sø.,12,Juni,2011,03,31 »
For å deaktivere egr-ventilen napper du av slangen som står på nippelen (grønn ring) på egr-klokka (rød ring) og tar den og den medhørende plastslangebiten vekk som er koblet til den lille runde filter/sugeenheten på andre siden (grønn ring) bilde 2. Du lar den lille slangebiten som står på filtersaken på bilde 2 stå igjen, men lag en bøy på den og sett en strips rundt så det blir tett og den ikke vil suge falskluft.
Enkelt og greit :)
Litt sprekere motor med litt mer respons, men den får ihvertfall et sunnere liv! 8)
« Siste redigering: Ti., 1,November,2011,01,28 av Knudie »
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: turbo feil eller bare lat bil????
« Svar #14 på: Fr.,24,Juni,2011,18,42 »
Du har samme motor som sitter i 3.1, bare en sylinder mindre :-)

Jeg har hatt problemer med min WJ 3.1 nå i det siste. Den har gått som en dass, og sliti med å komme opp i 120 på motorvei. en forbikjøring når jeg lå i 80 kunne jeg bare glemme.
Fikk målt min bil med odb2 leser hos jeepforhander, og fikk feil på "needle movement" på dyse nr 1. Den første dysa skal det være elektnroikk på, og en ledning koblet til.
Jeg byttet min idag, og det ble skikkelig bra  ;D nå drar den som den skal igjen.

hva kostet ny dyse og hva måtte du ut med for og lese obd2 porten? har skjønt det sån at det er kommet elektronisk diselpumpe, ny turbo og elektronisk gass i motsetning til wire som det er på min, min er ganske hard og trykke inn, det samme er clutchen, ble bedere med ny olje på kassene da

Hei, fikk hjelp ifra en på forumet her. Kjøpte dyse ifra sverige. litt over 5norske kroner mener jegå huske. Lesing med ODBD2 scanner var gratis hos lokalt jeep verksted :-)
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.