Skrevet av Emne: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?  (Lest 5439 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget _Vangen_

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 3
Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?
« på: Sø.,20,Desember,2009,18,46 »
Heisann. Er helt ny på dette forumet og lurer på å skifte bil. Har falt for Grand Cherokee, men har både lest og hørt at der er endel svakheter med desse bilene. Riktignok 1999-2001, 3.1 liters motorene har fått gjennomgå mye negativ omtale.

Jeg var å prøvde en 2001 modell 3.1 liters diesel bil igår og var imponert over køyre egenskapene tross en stor og tung bil. Men merket når jeg skulle bremse ned, så virket det som at bilen "ikke ville lystre" meg. Det jeg mener da er at automatkassen jaget eller trykket på for at den skulle køyre videre. Er klar over at bilen er stor og tung, og ikke kan sammenlignes med en vanlig personbil. Derfør spør jeg om dette er normalt og er det noe alle desse bilene gjør?

Er det noe jeg må vær obs på visst jeg skal handle en slik bil?
Har sett meg ut denne bilen, men er fortsatt usikker på om jeg skal gå ifra en driftsikker 06 passat til en litt eldre stor bil  ???

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20117352

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?
« Svar #1 på: Sø.,20,Desember,2009,20,20 »
Bor du i Harstad da ? Da har du sikkert sett min. Til salgs for rett pris  :P Har jo 8 nye blanke felger og dekk og kun 93.000 km.
Men jeg hadde nå ikke tenkt å selge før om ett år da baksetet er på plass.

Tror ikke du skal frykte hverken 3,1 eller 2,7 literen for mye teknisk sett, så lenge servicer er fulgt og km. stand ikke er for høy.
3,1 støyer mere enn 2,7 men det er jo gjerne 50-100 tusen i prisforskjell også da.
Klart at det koster litt mere om noe skulle ryke, men Passat har vel heller ikke de billigste delene.
Og det blir en del høyere forbruk enn du er vant til, hvis du har Passat diesel da?

Kan ikke si at jeg har merket noe bremseproblem på min.
Ellers finner du jo et par tråder med kjøperåd her på forumet.

Ser at det er tildels store prisforskjeller ute å går alt etter om selger må bli kvitt bilen fort eller ikke.
Med skikkelige dekk er det morsomme biler på vinterstid, men de har jo ikke sportsbilegenskapar akkurat. Så man må ta det litt rolig når det svinger.
« Siste redigering: Sø.,20,Desember,2009,20,35 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget _Vangen_

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 3
Re: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?
« Svar #2 på: Sø.,20,Desember,2009,20,57 »
Hei. Sender deg en PM... Nei jeg bor desverre ikke i Harstad. Jeg bor litt utenfor Ålesund og reisen er utrolig lang visst det skulle bli en bomtur... Har og en 2006 Passat sedan som evt må byttes inn. Og da er jeg avhengig av en forhandler som selger bilen.. Det er stort sett lite interesse for byttehandel med privatfolk...
Legger ut link av min bil visst noen der ute er interessert i en byttehandel http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19808429

Var veldig positiv til den bilen jeg prøvde igår, og er giret på å prøve denne biltypen selv om jeg ikke på noe vis har behovet for 4x4 sånn generelt sett....

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?
« Svar #3 på: Sø.,20,Desember,2009,21,28 »
Hei, en WJ er nok ikke noe dumt kjøp uansett. har selv 3.1 og er veldig fornøyd. klart at bilen har noen kjente barnesykdommer, men ikke noe mer enn alle andre biler. Fordelen med Jeep er at man kjøpe rimelige deler ifra utlandet. Er man en liten hobbymekaniker og greier å håndtere noe mer avansert enn kun å skifte pussere og fylle drivstoff, så er dette enkle biler å jobbe på.
Det største minuset med 3.1 er at den aldri ble solgt i statene og deler til motor er umulig å få rimelig der borte (om ikke delen er den samme som på V8 bensin). 3.1 støyer også noe mer siden det er en turbo diesel.
2.7 litern ble derimot solgt i statene, og deler til motor kan skaffes der. Den støyer også noe mindre sidet det er en common-rail diesel. bittelitt bedre drivstofføkonomi, og ett gir mer på girkassa. Dessuten fungerer lock-up ifra 78km/t noe som gir deg enda bedre drivstofføkonomi. på girkassa til 3.1 er det gjort en feil ifra jeep, og lock-up slår kun inn ved 123 km/t. noe som gir noe høyere drivstofføkonomi.

bilene er forsåvidt nesten identiske. og det er som det sies, 50 - 100tusen ekstra for annen motor. Jeg fant ut at jeg fint greide meg med 3.1.

Uansett, skal du kjøpe WJ. veldig viktig at du passer på at bilen har Quadra-drive 4-hjulstrekk og ikke Quadra-track. sistnevnte er uten diffbremser forran og bak, og er ubrukelig på vintern.

Og bremser, skal ikke være noe problem på disse bilene. De har supre bremser, og er godkjent til å dra tilhengere opp til 3360 kg. Har selv dratt minigraver på tilhenger på rundt 2000 - 2500 kg totalt, hvor hengern ikke hadde bremser igjen og det gikk helt greit. Så bremsene skal være kraftige men kan nok ikke brukes i rally-sammenheng.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?
« Svar #4 på: Ma.,21,Desember,2009,00,04 »
Jeg tror jeg ville ha satsa på en V8 om jeg fikk muligheten. Det blir liksom mere luksus, lydmessig nytelse og akselerasjon.
Men nå har jeg ikke så mange mil landeveiskjøring pr år.

Denne er jo gunstig prisa, og maken til min men 1 år eldre så må sjekkes at den har quadradrive http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20289374
Fordelen med stoffseter syns jeg er at de er varmere om vinteren og ikke klamme om sommeren.
Men Laredo har ikke varmeseter (men jeg savner det ikke).

Denne V8 er jo gunstig prisa http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19259182
Mens drømmebilen med 258 hk ble solgt i en fei, slik som jeg antok: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20162725

Litt opp i pris så får man like lav km som min, og med garanti http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19194217

Mens her har vi jo en 2,7 Overland 2003 modell med lav km til grei pris http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20225553
Og en 2,7 Limited med like lav km til budsjettpris http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20172515

Og til slutt kan man jo sikle over denne knapt innkjørte med bare 30.000 km og 2004-fronten http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20186346
« Siste redigering: Ma.,21,Desember,2009,00,19 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Re: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?
« Svar #5 på: Ma.,21,Desember,2009,00,20 »
Hei, en WJ er nok ikke noe dumt kjøp uansett. har selv 3.1 og er veldig fornøyd. klart at bilen har noen kjente barnesykdommer, men ikke noe mer enn alle andre biler. Fordelen med Jeep er at man kjøpe rimelige deler ifra utlandet. Er man en liten hobbymekaniker og greier å håndtere noe mer avansert enn kun å skifte pussere og fylle drivstoff, så er dette enkle biler å jobbe på.
Det største minuset med 3.1 er at den aldri ble solgt i statene og deler til motor er umulig å få rimelig der borte (om ikke delen er den samme som på V8 bensin). 3.1 støyer også noe mer siden det er en turbo diesel.
2.7 litern ble derimot solgt i statene, og deler til motor kan skaffes der. Den støyer også noe mindre sidet det er en common-rail diesel. bittelitt bedre drivstofføkonomi, og ett gir mer på girkassa. Dessuten fungerer lock-up ifra 78km/t noe som gir deg enda bedre drivstofføkonomi. på girkassa til 3.1 er det gjort en feil ifra jeep, og lock-up slår kun inn ved 123 km/t. noe som gir noe høyere drivstofføkonomi.

bilene er forsåvidt nesten identiske. og det er som det sies, 50 - 100tusen ekstra for annen motor. Jeg fant ut at jeg fint greide meg med 3.1.

Kofør e WJ uten QD ubrukelig på vinter??

Min har ikke dette å det funka heilt fint.  Er tidense beste vinterbil æ har hadd å fremkommeligheta e det ikke no å si på.

Det er såklart en fordel me QD, men trur at 99% av alle som har WJ ikke hadde merka om det va QD på bilen eller ikke,  stort sett kun dem som bruka bilen tell seriøs offroad kjøring som hadde merka forskjell.   Men det e nu mi meining :)

Uansett, skal du kjøpe WJ. veldig viktig at du passer på at bilen har Quadra-drive 4-hjulstrekk og ikke Quadra-track. sistnevnte er uten diffbremser forran og bak, og er ubrukelig på vintern.

Og bremser, skal ikke være noe problem på disse bilene. De har supre bremser, og er godkjent til å dra tilhengere opp til 3360 kg. Har selv dratt minigraver på tilhenger på rundt 2000 - 2500 kg totalt, hvor hengern ikke hadde bremser igjen og det gikk helt greit. Så bremsene skal være kraftige men kan nok ikke brukes i rally-sammenheng.
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?
« Svar #6 på: Ma.,21,Desember,2009,21,12 »

Kofør e WJ uten QD ubrukelig på vinter??

Min har ikke dette å det funka heilt fint.  Er tidense beste vinterbil æ har hadd å fremkommeligheta e det ikke no å si på.

Det er såklart en fordel me QD, men trur at 99% av alle som har WJ ikke hadde merka om det va QD på bilen eller ikke,  stort sett kun dem som bruka bilen tell seriøs offroad kjøring som hadde merka forskjell.   Men det e nu mi meining :)

Refererer det den lokale jeepforhandleren her har sagt ved flere anledninger. Var flere som kjøpte dette ved en feil, og om trent alle kom tilbake og klagde etter den første vintern. Tror faktisk at forhandleren bygde om bilene i noen tilfeller også.

Siden bilene er priset likt uavhengig om de har quadra drive eller quadra track, og quadra track bilene er en del mer sjeldne enn quadra drive (pga ikke mange ville ha de) så ville jeg ikke kjøpt en slik brukt. Det er plenty av biler med quadra drive som har både lav kilometer, rimelig pris og bra med utstyr.

Og å si at dette  kun er noe for seriøse offroadere tar jeg sterk avstand ifra. Jeg har selv hatt god bruk for bremsen i akslene, og den fungerer helt utmerket. vil si at den er nesten 90% sperre.
Kjøpte meg en trebåt for noen år siden, og å dra den og hengern opp ifra opplaget den lå på var noe nervepirrende. Det var noe bratt, men asfaltert, med noe smågrus over alt. Hørte stadig at hjula glapp litt her og der på vei opp, men bremsen tok inn dette og brakte meg trygt opp til toppen med over 2tonn på kula. Genialt.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?
« Svar #7 på: Ma.,21,Desember,2009,21,29 »
ang. drivstoff valg må du selv velge. Jeg skal ikke si hva DU burde kjøpe.
Min diesel bruker uansett mindre enn V8, og diesel er etter det ejg har sett. stort sett minst en krone rimeligere pr liter. Men om pengene mine grodde på trær, jeg hadde hagen full, så helt klart. jeg hadde kjøpt V8. Vesentlig friskere pådrag, tøffere lyd osv. Ellers er bilene helt identiske.
Jeg endte opp med diesel pga trekkevne. Jeg kjører mye med henger, og der er nok dieselen bedre, og rimeligere.
Kjørte tur retur oslo med trebåt på over 2tonn. lå i nesten i 100 hele veien hjem og bilen brukte 1,24 eller noe på cruisekontrollen. Det greier du ikke med V8. Dessuten kjører jeg stort sett bare bykjøring siden jeg bor i byen, og forbruket ligger nå på ca 1,3 - 1,4. Og jeg har ikke spesielt lett høyrefot. må gi på litt innimellom, og litt sladding på vintern er alltid morro  ;D. Jeg er ganske sikker på at en V8 ikke er i nærheten en gang på den type kjøring. selv min gamle 4.0liter brukte langt over 2 liter på mila på min bykjøring.
Dessuten har jeg lagt ut rapport ifra min familietur: larvik-kristiansand-larvik + bykjøring i kristiansand og ett par turer til og fra dyrepark osv. full pakket bil med aircondition på hele veien. 0,88 var snittet på hele turen.

Alt dette er målinger gjort på kjørecomputern.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Magga

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Re: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?
« Svar #8 på: Ma.,21,Desember,2009,22,08 »
Tror ikke det er så mye å være redd for med 3.1. Min 2001 limited har ruslet 325000km. Det er ikke byttet annet enn støtstenger på den utover normale slitedeler. Den er like god som ny på alle måter. Det som betyr noe er oljeskift. Disse motorene krever oljeskift MINST hver 10000km. Det er også viktig for topper og turbo å la bilen stå å gå på tomgang ca 15 sekunder etter kjøring. Beste er egentlig å sitte på med eieren av bilen en tur for å se på kjøremønsteret hans/hennes. Da får man et visst inntrykk av hvordan man kan forvente seg at bilen skal holde. Jeg VET at veldig mange WJ som har gått vesentlig mindre enn min er i vesentlig dårligere stand pga kjørestil og vedlikehold. Gjelder selvfølgelig andre biler også... Det jeg skal frem til er at man må ikke se seg blind på kilometer... Kan fort bli veldig skuffet.
WJ 3.1 er etter min mening et godt valg på alle måter. De er romslige og godt utstyrt (Limited). Følelsen av storbil er definitivt og tilstede. Er nok litt skeptisk til 2.7'n jeg da... Motor og gir er fra Merce. Sikkert vel og bra, men det er ikke oljeskift på de kassene. Har dårlig erfaring med longlife oljer...
Bor du i nærheten så kom gjerne innom for en prøvetur i en godt innkjørt WJ :) Da ser du hva du kan vente deg  :) Men den er ikke til salgs... ;)
« Siste redigering: Ma.,21,Desember,2009,22,14 av Magga »
-01 Grand Cherokee 3,1td limited, -03 X5 3,0D sport, -71 Camaro, -79 Malibu, -08 MXZ 800 XP, -06 KFX 400, -62 Tempo Corvette med NOS;)

"Det er hardt i olja, men det er bedre enn å jobbe..."

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?
« Svar #9 på: Ti.,22,Desember,2009,00,39 »
Tror ikke det er så mye å være redd for med 3.1. Min 2001 limited har ruslet 325000km.
WJ 3.1 er etter min mening et godt valg på alle måter. De er romslige og godt utstyrt (Limited).

Betryggende å høre at motoren kan være en langvarig sak. Har du bytta simmerringer på veiva?
Det er vel noe som kan begynne å lekke med tiden.

Vedr. utstyr så er det kun tåkelys jeg evt. savner på min Laredo. Men det kan jo alltids ettermonteres.
For meg som foretrekker stoffseter framfor skinn så mangler Laredoen ellers ingenting.
Og de ulakkerte fangerne og sidebeskyttelsen er jo litt tøffere  8)
Automatisk klimaanlegg i Limited er jo kjekt men det manuelle funker greit og en ting mindre som det kan bli plunder med.
Elektrisk setejustering, kjørecomputer, den prisbelønte rattbetjeninga av radio, Infinity høyttalerne, cruisekontroll m.m. er også på plass i min.
Laredo diesel er ikke så vanlig i Norge, så den burde egentlig koste mere enn Limited  :P
« Siste redigering: Ti.,22,Desember,2009,00,44 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Magga

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Re: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?
« Svar #10 på: Ti.,22,Desember,2009,08,57 »
Tror ikke det er så mye å være redd for med 3.1. Min 2001 limited har ruslet 325000km.
WJ 3.1 er etter min mening et godt valg på alle måter. De er romslige og godt utstyrt (Limited).

Betryggende å høre at motoren kan være en langvarig sak. Har du bytta simmerringer på veiva?
Det er vel noe som kan begynne å lekke med tiden.

Vedr. utstyr så er det kun tåkelys jeg evt. savner på min Laredo. Men det kan jo alltids ettermonteres.
For meg som foretrekker stoffseter framfor skinn så mangler Laredoen ellers ingenting.
Og de ulakkerte fangerne og sidebeskyttelsen er jo litt tøffere  8)
Automatisk klimaanlegg i Limited er jo kjekt men det manuelle funker greit og en ting mindre som det kan bli plunder med.
Elektrisk setejustering, kjørecomputer, den prisbelønte rattbetjeninga av radio, Infinity høyttalerne, cruisekontroll m.m. er også på plass i min.
Laredo diesel er ikke så vanlig i Norge, så den burde egentlig koste mere enn Limited  :P

Simmering er skiftet ja :) Det er vel noe de aller fleste har gjort :)

Det med utstyr er selvfølgelig en smakssak. Høres jo ut som din har det man trenger ;)
-01 Grand Cherokee 3,1td limited, -03 X5 3,0D sport, -71 Camaro, -79 Malibu, -08 MXZ 800 XP, -06 KFX 400, -62 Tempo Corvette med NOS;)

"Det er hardt i olja, men det er bedre enn å jobbe..."

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?
« Svar #11 på: Ti.,22,Desember,2009,11,32 »
Stor kostnad på skifte av simmerringen da ?
Har en liten oljesvetting under, men får ta motorvask til våren og se om det er fra toppdekselpakning eller simmerring. Men på 9 år gammel bil så er det vel simmerringen som begynner å eldes.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget bambus

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Re: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?
« Svar #12 på: Ti.,22,Desember,2009,23,06 »
Bensin eller diesel?
Diesel leder i antall miles per gallon, men V8 er suveren når det gjelder "smiles per gallon".
Dessuten, best trekkraft har den motoren som har flest hester, ved ellers samme drivverk ;D.
Mvh Bambus
Bambus

Utlogget _Vangen_

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 3
Re: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?
« Svar #13 på: On.,23,Desember,2009,08,23 »
Bensin eller diesel?
Diesel leder i antall miles per gallon, men V8 er suveren når det gjelder "smiles per gallon".
Dessuten, best trekkraft har den motoren som har flest hester, ved ellers samme drivverk ;D.
Mvh Bambus

Heller litt mot Diesel varianten da den er billigst i drift. Det som er at jeg trenger ikke en slik bil. Den skal ikke brukes til Offroad, trekking eller noe tungt arbeid. Er bare at jeg har lyst å eie en slik bil engang. Og nå når vi venter småfolk så er dette gylden annledning til å skifte bil :) ... Selv om jeg strengt tatt klarer meg med en 2006 Passat sedan som har stor plass til barnevogn, barneseter og det som er....

Er helst ute etter en svart overland 2002.2004 med det meste av utstyr, lav km osv... Men det er vanskelig når man skal vær så forbanna kresen :P 

Utlogget thomasdh

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Re: Lurer på Grand Cherokee, men hvilken?
« Svar #14 på: On.,23,Desember,2009,09,33 »
Hei
jeg har en 2004 Overland 2,7 CRD; svart og fin, så jeg skjønner hva du mener  :). Min forrige bil var en Passat stasjonsvogn, og heller ikke jeg trenger egentlig fremkommeligheten og plassen, men dægger'n så fort man blir bortskjemt med begge deler. Vi vente rogså småfolk, og har stor hund i bur, og det var ganske artig utenfor babyshop da vi lempet en vogn inn i bilen med bag og hjul på uten engang å slå vogna sammen, mens de med Ford Focus ved siden av oss ikke fikk plass uansett hvor mye de demonterte. Jeg valgte diesel av hensyn til drivstofføkonomi; kjører endel kankjøring ifm jobb, og ca 20-25.000 km pr år, og da er differansen mellom en dieselmotor og en bensinmotor i innkjøpspris brukt praktisk talt nullet ut på ett til to år; etter det sparer du en krone eller to pr mil du kjører.

Så det er sagt - om vi hadde hatt en bil til som kunne dekket jobbkjøringen min, slik at "privatbruk" var nede på 10-15.ooo km pr år hadde jeg nok valgt v8 jeg også; det er en fantastisk lyd og respons, men Merce-drivverket gjør en kjempejobb i en så stor bil, og sammenliknet med en 3,1 er det en verden i forskjell i reaksjon når du rører pedalen. Om budsjettet tilsier 3,1, ville jeg heller sett på en fin bensin-sekser (4,0) og tålt forbruksøkningen :-)
*****************************
Thomas
Kampen, Oslo
2004 Grand Cherokee 2,7 CRD Overland