Skrevet av Emne: BYTTE KULER OG DIV. I FORSTILLING.  (Lest 5855 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: BYTTE KULER OG DIV. I FORSTILLING.
« Svar #30 på: To., 6,August,2009,20,36 »
Rancho RS5000 :)  Procomp bi før mykt :)
Procomp ES3000 er en sinnsykt stiv demper, jeg byttet nettopp fra Procomp til Skyjacker på Wrangleren, knall fornøyd.

Hvis Rancho er stivere enn Procomp kan det ikke være mye demping i de. ;)
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Re: BYTTE KULER OG DIV. I FORSTILLING.
« Svar #31 på: To., 6,August,2009,21,24 »
Rancho RS5000 :)  Procomp bi før mykt :)
Procomp ES3000 er en sinnsykt stiv demper, jeg byttet nettopp fra Procomp til Skyjacker på Wrangleren, knall fornøyd.

Hvis Rancho er stivere enn Procomp kan det ikke være mye demping i de. ;)

Rancho RS5000 har æ bruka på min lada niva, som e en MYE letter bil en WJ en, å dær funka det perfekt.  Bilen e som e gocart å kjør i forhold tell vanlige dempera.   Aldri prøvd es3000 men så dem montert på en Landrover serie bil, å dær va det djæææævelskt mykt.

Æ ska i alle fall ha RS 5000 dersom det ikke blir no anna kit som feks OME.   Synes verkelig ikke det hadde gjort no å få WJen mye stivere :)
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: BYTTE KULER OG DIV. I FORSTILLING.
« Svar #32 på: Fr., 7,August,2009,03,51 »
Sitat
.Ring Amund på BG Nor og be tynt om å få låne utpress verktøyet av ham.
Hadde vært supert, men jeg ser ikke for meg at han sender dette til Bergen uten videre, og særlig ikke når jeg ennå har til gode å kjøpe noe av dem... ::) Heldigvis er der ikke i nærheten av slik rust som du hadde på din. Alt blir liksom mye verre da...Kan stikkakslingen bare trekkes ut etter at belgen er løsnet, og er dette nødvendig for å bytte bærekuler? Kjempehappy for å måtte av med HUBene igjen.  ::)  :'( Men, øvelse gjør mester. :)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Re: BYTTE KULER OG DIV. I FORSTILLING.
« Svar #33 på: Fr., 7,August,2009,16,37 »
Sitat
.Ring Amund på BG Nor og be tynt om å få låne utpress verktøyet av ham.
Hadde vært supert, men jeg ser ikke for meg at han sender dette til Bergen uten videre, og særlig ikke når jeg ennå har til gode å kjøpe noe av dem... ::) Heldigvis er der ikke i nærheten av slik rust som du hadde på din. Alt blir liksom mye verre da...Kan stikkakslingen bare trekkes ut etter at belgen er løsnet, og er dette nødvendig for å bytte bærekuler? Kjempehappy for å måtte av med HUBene igjen.  ::)  :'( Men, øvelse gjør mester. :)

Jeg har heller ikke handlet noe hos BG Nor, hverken før eller etter. Han tar et lite vederlag i leie, men sendte til meg i posten. Amund er en veldig hyggelig fyr som hjalp en fortvilet XJ eier den gang.( bor og i Bergen) og takker ham mye for det. Jeg returnerte pressverktøyet etter 1 ettermiddag i garasjen.  Så han var vel happy med det.

Nå er det en XJ jeg har med Dana 30 aksling. Vet ikke om det er på ZJ, men tror det. Da er det bare å dra aksling rett ut etter at HUB er fjernet. Ikke noe C-Clip å tenke på. Trekk den rolig ut slik at du ikke ødelegger simring som er innerst mot diff. huset. Ytterst på akslingshus er det ikke simring, så intet gale kan skje der.  Husk....tapp av diff oljen først!




"kanskje min XJ 97, 4,0L likevel er til salgs til fordel for bytte i WJ ??? ...jeg sa kanskje!!"

XJ 4,0 98

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: BYTTE KULER OG DIV. I FORSTILLING.
« Svar #34 på: Fr., 7,August,2009,23,11 »
Takker og bukker for gode tips. Kommer til å poste hvordan det gikk, kanskje steg for steg med bilder. Mulig noen er interessert i hvordan det ser ut der? Må først motta resten av delene fra Sarpsborg motor... :)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: BYTTE KULER OG DIV. I FORSTILLING.
« Svar #35 på: Lø.,29,Oktober,2011,18,47 »
Jeg byttet begge HUBene igår. Egentlig en grei jobb. Har du byttet klosser og skiver tidligere, vet du jo hvordan det er å demontere caliperen med klosser,(de hang jeg opp i spiralfjæren med stips) og da er det bare hubene igjen. Selvfølgelig satt de 3 skruene sinnsykt fast, spesielt på Hø side der slarken var. Det gjorde det jo ikke enklere at de "prismelignende" boltehodene var rustne, og at det ene ble rundt.
Disse bolthodene er jo 13 mm 12-kant på WJ, muligens 12,5 mm (1/2") på tidligere modeller.
Mine var også rustne, løsningen ble jo at jeg banket på 1/2" eller tilogmed 12 mm tror jeg på de som var mest rustne. Da satt jo pipa som et skudd og alle løsnet. Fikk nye bolter rimelig fra jeep4x4center.com
Mange pipesett har 12-kantpiper, mitt gamle Luna-sett hadde 12-kant mm og mitt gamle Biltema-sett hadde 12-kant tommer. Greit nok.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.