Skrevet av Emne: Fersk WJ eier me småproblema!!  (Lest 5585 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Fersk WJ eier me småproblema!!
« på: Fr., 3,April,2009,18,32 »
Hei

Æ sku i lange tider kjøp mæ en Landcruiser, men da det dokka opp en veldig fin å skambillig WJ i hjemmbyen bodø, så va egentlig valget enkelt!!  ;D  Så nu e æ den lykkelige eier av en 1999 mod Jeep WJ med 3.1TD, limited og 5 seta.  Kjørelengden e på akseptable 185 tusen å bilen har desverre Quadra-TrackII, (Men da kan man jo pakk inn ARB  8) )

Æ e KOK førnøyd me bilen så langt, overtok den i går.  Men det e litt småbugs, derav den lave prisen.

-Varmesete på venster side virka ikke
-Mangla ei pære i dashen,
-En diskant skurra
-I dag så slutta memoryen på sete å funk, pip bare når æ trøkk på den.
-Litt tungstarta, mulig slappt batteri evt også dårlige glødeplugga.
-Å så bruka motoren vestnokk vann.

Mye bagatella, men dette me at motoren bruka vann e jo det værste av det.  Forige eier sa at dette beynnte i februar, og at dem måtte etterfyll vann i ekspansjonstanken kvær 2/3 uke.

Lampa som indiker lavt nivå i ekspansjonstanken lys heilte tia uansett.

I ekspansjonstanken så e det litt sot/olje/avleiringa, men motorolja e svart å fin.

Bilen ryk ikke når æ kjør (i alle fall så har den ikke røke det lille æ har hadd den) å under pådrag kommer det bare nån svarte poff i fra KCR boksen.

Når bilen står på tomgang en 10-15 minutta kan den beynn å ryk litt kvitt, men overhode ikke så kvitt som æ mein den burde ha gjort dersom den bruka vann, det e heller ikke den typiske søte lukta av røyken.

Nån som har nån gode forslag???

Mein å ha lest fleire som har plagdes med avdampning i fra ekspansjonstanken pga dårlig lokk/tanke, samt at æ mein å ha hørt om nån som har vært plaga me en vannavkjølt oljekjøler som lak litt olje inn i vannet??  E det sånn på WJ??

Kordan e turboen på denne?? Oljekjølt eller e det vann/oljebybrid å mulig slakk i denne???

E det Intercooler på bilen??

Å sist men ikke minst, e det nån som har erfaring me å juster turbotrøkk å større eksos på WJ (synes KCR boksen gir mye røyk å lite anna)???

Å sist men ikke minst: Æ har hadd bilen i 2 daga nu å e som sagt KOK FØRNØYD!!!!!   GROM VOGN!!! 8) :o ;D :D

Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Fersk WJ eier me småproblema!!
« Svar #1 på: Fr., 3,April,2009,19,01 »
Da e vi to ferske WJ-eiera i nordnorge iallefall, æ kjøpte min i Arendal for 2 uke sia. Æ lure forresten litt på om dialekt e ønsket og akseptert her inne siden medlemmene her inne er spredt over hele landet. Så æ hold mæ til bokmålet fra nu av :D

Min bil er en 2000/2001 Laredo, men med Quadra-drive, så her er det mye forskjellig ute på markedet tydeligvis.
Kjørelengde kun 85.000 km og ubrukt baksete som jeg setter inn til neste år gratis.
El-setene har ikke memoryfunksjon men siden jeg kjører den alene så trenger jeg ikke det.
Støtfangerne er ekte ulakkert plast som tåler en støyt uten å bli stygge, og setene i ekte kunstig stoff er behagelige både sommer som vinter. Varmeseter hva er det ?  ;D Har ikke slikt jeg. Hadde det på en Citroen XM men de funket som regel ikke i førerstolen. Jo mindre elektrisk jo mindre kan feile, kan man trøste seg med når man mangler litt luxus og skinn.

Apropos KCR-box... kast den og gå for the real thing! Eksterne "powerboxer" prøver jo å lure signalet sitt inn i motorstyringa og dette blir sjelden optimalt. Se om du får tak i testen bladet Motor gjorde av slike bokser i fjor. Det ble mye slakt der ja.

På min nyinnkjøpte WJ 3,1TD var det montert en sort liten "effektbox" men den ga ikke særlig mye effekt syns jeg. Jeg plugga den nemlig ut og merka fint lite til det.
Igår fikk jeg chippet motoren på årntli måte. Motorstyringen ble tatt ut og lagt på operasjonsbordet. 2 stk Bosch chips ble loddet ut og 2 stk programmerbare og ferdigprogrammerte chips ble loddet inn. Og det ble helt andre boller skal jeg si Dem!
Er usikker på hvilket program jeg har men det er muligens Force-programmet herfra http://ekotuning.no/tuotteet.php?sivu=tuoteryhmat&merkki=Jeep&vehje=auto&kieli=2
Skal sjekke det i morgen. 169 hk og 425 Nm er jo slett ikke dårlig men allikevel ikke mye uttak på en 3,1 liter.
Ble iallefall en helt annen akselerasjon og turtallsvilje på motoren enn originalt. Kan ikke se noe særlig svart eksos bak bilen heller.
Eneste "problemet" er å greie å beherske gassfoten før motoren er blitt driftsvarm, for det har den jo ikke godt av.

Har bestilt K&N luftfilter, det fortjener den jo nå. Lurer på om jeg skal ta en QMI eller Slick50 motorbehandling også. Prisen her var jo uslåelig lav http://www.amerikanskebildeler.no/price_match.php?products_id=2922 men QMI har bedre referanser i nyere tid (jeg solgte selv Slick 50 for 15-20 år siden, produktet er helt OK). Får ta de andre oljene etterhvert. Det er jo mange forskjellige oljesmurte ting og tang på denne bilen.

Intercooler er det sjølsagt. Du ser de to tykke gummislangene som går på langs øverst i motorrommet.
Min starter på sekundet, så glødinga mi er nok OK.

Pluggen til sensoren på ekspansjonstanken min var plugget ut og stripset fast ved siden av. Pussig, jeg skal gå ut å koble den til nå og se hva som skjer. Hadde en lekkasje men det var bare en slangeklemme til Defa-motorvarmeren som var litt løs. Den står jo ikke i blokka som er det vanligste og beste.

« Siste redigering: Fr., 3,April,2009,19,21 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

renegade

  • Gjest
Sv: Fersk WJ eier me småproblema!!
« Svar #2 på: Lø., 4,April,2009,08,05 »
Da e vi to ferske WJ-eiera i nordnorge iallefall, æ kjøpte min i Arendal for 2 uke sia. Æ lure forresten litt på om dialekt e ønsket og akseptert her inne siden medlemmene her inne er spredt over hele landet. Så æ hold mæ til bokmålet fra nu av :D

Velkommen !

Ja til dialekt !!
(Skulle bare mangle...)

Men til trådstarters kjølevannsproblematikken, dette ville jeg ha sjekket nøye.
2.5 og muligens 3.1 TD motoren er kjent (beryktet) for sprukne topper, et av symptomene på det er kjølevannsproblemer...
Sjekk XJ/MJ, det er en sak om dette der.

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Sv: Fersk WJ eier me småproblema!!
« Svar #3 på: Lø., 4,April,2009,12,13 »
Velkommen !

Ja til dialekt !!
(Skulle bare mangle...)

Men til trådstarters kjølevannsproblematikken, dette ville jeg ha sjekket nøye.
2.5 og muligens 3.1 TD motoren er kjent (beryktet) for sprukne topper, et av symptomene på det er kjølevannsproblemer...
Sjekk XJ/MJ, det er en sak om dette der.

E klar over denne problematikken å rykte dem har før å få sprekk i toppan.  Men synes det står lite skreven om dette på foruman, i forhold tell kor "vanlig" det ska vær.  Mulig dette e pga at alle zj, xj og wj eiera ligg hjemme i en krok å skrik over sprukkene toppa :p

Uansett, har som sagt ikke fådd kjørt bilen så veldig mye.  Bare non småtura hit å dit i byen.  Men regna me at så lenge vannforbruket ikke e værre en at man må etterfyll kjøleveske per andre eller tredje uke så kan i alle fall bilen brukes i det daglige. Men legg ikke ut på no lengere ferie tur akurat.

Det æ synes e rart, e at den ikke ryk meire.  Har hadd en diesel me orntlig vannforbruk før, å da måtte evt bila som kjørte bak mæ ha radar.  Det kom en tjukk sky av damp uansett turtall osv.  WJen ryk ikke når æ kjør den, har enda til gode å oppled det.  Men står den på tomgang aleina ei stund, typisk 10-15 minutta, så kan den beynn å ryk bra mye kvit røyk.  Men synes fortsatt ikke det e korekt vanndamp.  Tell sammenligning sto æ på sia av en v70 i går som røyk no aldeles førferdelig.  Å så røyklegg firmabilen heile borettslaget når den bi starta en kald vårdag, å den e ny!  Har spekkulert litt i om røyken kan kom av slitene dysa/dårlig forbrent diesel??  muligens ønsketenking, men men :P

Har oppdaga en teng tell, bilen e litt vanskelig å få satt i 4lav??  E dette vanlig eller e det et tjuvtrix?  Gjør æ no feil?
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Fersk WJ eier me småproblema!!
« Svar #4 på: Lø., 4,April,2009,13,48 »
Man skal vel sette hovedgirspaken i N når man skal ha den i lavgir. Det går iallefall greit på min.
Hadde faktisk problemer med det på en helt ny Wrangler Unlimited jeg prøvde, men husker ikke om jeg satte girspaken i N da.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Sv: Fersk WJ eier me småproblema!!
« Svar #5 på: Lø., 4,April,2009,15,16 »
Man skal vel sette hovedgirspaken i N når man skal ha den i lavgir. Det går iallefall greit på min.
Hadde faktisk problemer med det på en helt ny Wrangler Unlimited jeg prøvde, men husker ikke om jeg satte girspaken i N da.

Jepp, sett den i N, men den e vanskelig å få i lav, andre veien går heilt greit.  Virka nesten som nåkka fortsatt går rundt?
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Fersk WJ eier me småproblema!!
« Svar #6 på: Lø., 4,April,2009,22,36 »
Vel, her er det litt å ta tak i.
Først, grattis med god bil.

Varmesete som ikke fungerer er en kjent sak, og det finnes ett rep sett til det. Eller du kan åpne puta , så vil du kunne finne ett svart/brent punkt der ledningen går opp til varme duken. Det pleier å skje på de aller fleste. Brudd på ledningen. dette kan loddes eller rettes opp i uten dyre deler.

Pære er enkelt å bytte. du må ut med dæshen, men det er ikke så store jobben. Du finner mye info om dette på http://www.wjjeeps.com/lamps/lampsrem.htm

Diskantene har en tendens til å ryke. Nye fåes kjøpt ifra statene for noen få dollar. veldig billig. http://www.justforjeeps.com/wjgrchtw.html Jeg kjøpte denne og er 100% fornøyd.

Tungstartet har nok med glødepluggene å gjøre. Min var det samme. en plugg var gåen. ta av hettene og ta en plussledning og touch borti toppen av pluggen. det skal bli en gnist, da fungerer pluggen. Har du ingen gnist, så er pluggen gåen. Nye fåes kjøpt på mekonomen til ett par hundre kroner tror jeg. Jeg kjøpte min der, og min starter som ett skudd. ett par runder på startern uansett temperatur ute.

Varsling å lavt nivå på ekspansjonstanken er ett kjent problem på wj. Verkstedene pleier å koble fra denne og stripse den opp pga mye feil. Til info så bruker vel min også litt vann. bruker vel opp ekspansjonstanken i løpet av ca 6 - 8 måneder.

Ang turbo trøkket, så vil jeg nok anbefale enn omprogrammering av hjernen / chipping istedet for kun å øke trykket.

Ang. toppene og problemene med 2.5litern så skal ikke 3.1 litern slite med de samme problemene. 2.5 litern var beryktet, men det er veldig få 3.1 litere som har hatt samme symptomer. Men dette kan enkelt testes hos en jeepforhander. der kobler man på trykksystemer for å teste ut hvor lekasjen er. En regel er at oljen har høyere trykk enn vannet ditt, slik at det er oftere at man får olje i vannet, enn at man får vann i oljen. En annen ting er at oljen på bilen absorbere ganske mye vann før den blir hvit/klumpete. Dessuten vil vann fordampe når oljen blir varm. men den greier nok ikke å fordampe 5 liter vann hver andre til tredje uke  ;D.
Er oljen på bilen fin, så ville jeg sjekket etter eksterne/yttre lekasjer først og fremst.
Ofte blir kjølevannet veldig svart på disse bilene. Det er greit å bytte dette ved jevne mellomrom. Svart kjølevæske vil også tette varmeregisteret ganske fort. Med ny kjølevæske, så vil du slippe masse jobb med å bytte registeret når det blir tett, for det er vist en relativt stor jobb.
« Siste redigering: Lø., 4,April,2009,22,44 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Sv: Fersk WJ eier me småproblema!!
« Svar #7 på: Sø., 5,April,2009,23,53 »
Vel, her er det litt å ta tak i.
Først, grattis med god bil.

Varmesete som ikke fungerer er en kjent sak, og det finnes ett rep sett til det. Eller du kan åpne puta , så vil du kunne finne ett svart/brent punkt der ledningen går opp til varme duken. Det pleier å skje på de aller fleste. Brudd på ledningen. dette kan loddes eller rettes opp i uten dyre deler.

Pære er enkelt å bytte. du må ut med dæshen, men det er ikke så store jobben. Du finner mye info om dette på http://www.wjjeeps.com/lamps/lampsrem.htm

Diskantene har en tendens til å ryke. Nye fåes kjøpt ifra statene for noen få dollar. veldig billig. http://www.justforjeeps.com/wjgrchtw.html Jeg kjøpte denne og er 100% fornøyd.

Tungstartet har nok med glødepluggene å gjøre. Min var det samme. en plugg var gåen. ta av hettene og ta en plussledning og touch borti toppen av pluggen. det skal bli en gnist, da fungerer pluggen. Har du ingen gnist, så er pluggen gåen. Nye fåes kjøpt på mekonomen til ett par hundre kroner tror jeg. Jeg kjøpte min der, og min starter som ett skudd. ett par runder på startern uansett temperatur ute.

Varsling å lavt nivå på ekspansjonstanken er ett kjent problem på wj. Verkstedene pleier å koble fra denne og stripse den opp pga mye feil. Til info så bruker vel min også litt vann. bruker vel opp ekspansjonstanken i løpet av ca 6 - 8 måneder.

Ang turbo trøkket, så vil jeg nok anbefale enn omprogrammering av hjernen / chipping istedet for kun å øke trykket.

Ang. toppene og problemene med 2.5litern så skal ikke 3.1 litern slite med de samme problemene. 2.5 litern var beryktet, men det er veldig få 3.1 litere som har hatt samme symptomer. Men dette kan enkelt testes hos en jeepforhander. der kobler man på trykksystemer for å teste ut hvor lekasjen er. En regel er at oljen har høyere trykk enn vannet ditt, slik at det er oftere at man får olje i vannet, enn at man får vann i oljen. En annen ting er at oljen på bilen absorbere ganske mye vann før den blir hvit/klumpete. Dessuten vil vann fordampe når oljen blir varm. men den greier nok ikke å fordampe 5 liter vann hver andre til tredje uke  ;D.
Er oljen på bilen fin, så ville jeg sjekket etter eksterne/yttre lekasjer først og fremst.
Ofte blir kjølevannet veldig svart på disse bilene. Det er greit å bytte dette ved jevne mellomrom. Svart kjølevæske vil også tette varmeregisteret ganske fort. Med ny kjølevæske, så vil du slippe masse jobb med å bytte registeret når det blir tett, for det er vist en relativt stor jobb.


Ok, nu bynn æ å bi litt i tvil på om det i det hele tatt e no feil me motorn min.

Bilen min bei kjøpt billig, førdi at selger sa at motoren bruka vann å røyk kvitt.

Nu har æ kjørt i 3 daga, enda ikke sett spor av kvitrøyk under kjøring.  Det førsvinn sekkert litt kjøleveske, men æ la også merke tell at det har drøppa litt ned brusteinen i oppkjørselen.

Det e ikke vann i olja, eller olje i kjøleveska.  Men kjøleveska e svart, ser ut som det e sot i den, men ut i fra det du sir så e dette normalt??  Ska i alle fall prøv å bytt kjøleveske over påske :)

Har lagt merke til at dersom æ står på tomgang eller kjør på tomgang, så bi lufta i fra varmeapparatet merkbart kaldere.  Rusa æ motoren en 2-3 ganga bi den varm igjen.  Tyda dette på mulig sliten vannpumpe, tett varmeapparat register eller evt luft i systemet.

E det et problem med luft i systemet på 3.1litern??
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Fersk WJ eier me småproblema!!
« Svar #8 på: Ma., 6,April,2009,23,02 »
Hvis kjølevæska de er svart,s å bør du også skylle igjennom masse med vanlig vann for å få bort så mye som mulig av avleiringer, skitt, sot osv. før du hiver på ny kjølevæske. Skitten kjølevæske tetter varmeregisteret på disse bilene ganske raskt, så det er viktig å være litt nøye her.
Jeg kjenner ikke til noe problem med luft i systemet på 3.1litern. Men det kan være greit å la bilen gå skikkelig på tomgang en stund for å få luftet ut luften den siste gangen du har på kjølevæske før du presser bilen.
Jeg skal prøve å få gjort den jobben på min i løpet av påsken.
Kommer til å bruke vanlig biltema kjølevæske. men skyller nok en 4 - 5 ganger med reint vann først.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Fersk WJ eier me småproblema!!
« Svar #9 på: Ma., 6,April,2009,23,05 »
kanskje en runde med systemrens gjør susen ? http://www.maritim.no/product.aspx?id=4700&groupkey=006003060
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Sv: Fersk WJ eier me småproblema!!
« Svar #10 på: Ma., 6,April,2009,23,14 »
Hvis kjølevæska de er svart,s å bør du også skylle igjennom masse med vanlig vann for å få bort så mye som mulig av avleiringer, skitt, sot osv. før du hiver på ny kjølevæske. Skitten kjølevæske tetter varmeregisteret på disse bilene ganske raskt, så det er viktig å være litt nøye her.
Jeg kjenner ikke til noe problem med luft i systemet på 3.1litern. Men det kan være greit å la bilen gå skikkelig på tomgang en stund for å få luftet ut luften den siste gangen du har på kjølevæske før du presser bilen.
Jeg skal prøve å få gjort den jobben på min i løpet av påsken.
Kommer til å bruke vanlig biltema kjølevæske. men skyller nok en 4 - 5 ganger med reint vann først.

Ja men e det normalt at veska bi svart på disse motoran??? Å kofør?
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Fersk WJ eier me småproblema!!
« Svar #11 på: Ti., 7,April,2009,18,22 »
Tror ikke det er normalt at den blir svart. det er nok bare ett tegn på at den sjeldent har blitt byttet.
Jeg hadde akkurat tilsvarende problem på min TJ 4.0liter sahara. Etter en skikkelig gjennomspyling med fylling av ny kjølevæske ifra Biltema ble fargen akkurat slik den skulle være. BLÅ :-)
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Sv: Fersk WJ eier me småproblema!!
« Svar #12 på: Ti., 7,April,2009,20,12 »
Javel,men da får vi sats på at man får spylla gjennom en par ganga å så se kor det går over påske.  Så lenge motoren overhode ikke ryk kvitt under vanlig kjøring så kan det ikke vær mannge dråppan den bruka.
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Fersk WJ eier me småproblema!!
« Svar #13 på: Ti., 7,April,2009,20,32 »
Har kjøpt inn 5 liter biltema ROSA G30 frostvæske og tilsvarende mengde biltema batterivann. 9,5 liter skal visst motoren romme så dette ble den høye sum av kr 300,-.
VM-fabrikken anbefaler visstnok silikatfri frostvæske så dette bør jo bli bra. Men om det er den rødrosa fra biltema er bra nok aner jeg jo ikke.
www.baatplassen.no anbefales det rød frostvæske på VM marinemotorer, og Mercruiser som bruker VM dieselmotorer i sitt produktspekter har en spesiell ferdigblandet kjølevæske for marinemotorer med lavt silikatinnhold. Det sikreste hadde sikkert vært å brukt denne på jeepen også. Mercruiser delenr. 92-813054A2 men den koster visst noen kroner mere.

Her er noen tips ang. bytte av kjølevæske til rød/rosa:
http://www.yanmar.no/arch/_img/9051303.pdf

Noen sier den rødrosa smører vannpumpa dårliger enn den blå. Da kan jo løsningen være denne her, hvis den er blandbar med g30 da ?
http://www.biltema.no/products/productimage.asp?iItemId=82895 Noen som vil gjette ?
« Siste redigering: Ti., 7,April,2009,20,49 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Fersk WJ eier me småproblema!!
« Svar #14 på: Ti., 7,April,2009,22,13 »
Snakket med en kamerat av meg for en liten stund siden som er jeep mekaniker, og han anbefalte å holde seg til samme farge som bilen originalt har. Spurte ikke om hvorfor. Veit Jeep byttet til rosa farge en gang, fordi min TJ 2.5 2001 modell hadde rosa kjølevæske, mens min 2.5liter 1999 og min 1997 2.5 liter hadde begge blå kjølevæske. Trodde det var litt forskjellige egenskaper på de, men jeg veit ikke.

Men er han nevnte noe om at man måtte skylle ganske så nøye før man byttet farge. Veit ikke om de reagerer med hverandre på en måte jeg.
« Siste redigering: Ti., 7,April,2009,22,16 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.